| Kombinasjon med større hund? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
LizH
Antall Innlegg : 109 Join date : 13.12.2009 Bosted : Fræna
| Tema: Kombinasjon med større hund? Man Okt 25 2010, 15:45 | |
| Har noen av dere erfaring med å anskaffe en større hund etter at DP'en er voksen? Hva bør jeg i såfall tenke på? Har dere hatt problemer med voldsomme leks-situasjoner? Eller finnes det en fornuftig måte å styre det på? Frøkna i huset er ikke spesielt leken, og har heller ikke noe særlig tålmodighet med valper...
Rasen jeg vurderer å anskaffe er en belgisk fårehund, om dette har noe å si. | |
|
| |
Marion G
Antall Innlegg : 995 Join date : 10.06.2009 Age : 48 Bosted : Haugesund
| Tema: Re: Kombinasjon med større hund? Man Okt 25 2010, 18:30 | |
| Det kan du fint gjøre.Ingen problem. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Kombinasjon med større hund? Man Okt 25 2010, 18:40 | |
| Ha ha, nå fikk jeg ANGST!!! :affraid: Overskriften: Kombinasjon med større hund? I min hjerne ble det parring!! Og sånt blir jo jeg GAAAAAL av!! Så ble veldig glad når jeg fikk roa blodtrykket og skjønte hva du mente! Dp'n er smidig, robust og bestemt, ikke noe problem med større hunder. |
|
| |
Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Kombinasjon med større hund? Man Okt 25 2010, 18:44 | |
| Ikke for å være den som heller kaldt vann i årene her men har du en liten voksen hund og en stor valp, så må du passe litt på. En dp kan si fra en del, men det skal ikke være haraball hjemme. Du må passe på og lære valpen at man ikke dæljer til minstemann bare fordi man kan... og må passe på at de har en fredelig sameksistens Det kan fint gå an, men når størrelsesforskjellen er som den er, krever det litt ekstra pga det. I tillegg er det alt det andre som hører med når man har både valp og voksen | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Kombinasjon med større hund? Man Okt 25 2010, 19:03 | |
| |
|
| |
Simira
Antall Innlegg : 1072 Join date : 14.06.2009 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Kombinasjon med større hund? Man Okt 25 2010, 19:27 | |
| Belger er da ikke så stor. :P Vi har nå en ridgebackvalp på snart 5 mnd, og ca 30 kg. Vi har ikke dp, men en dansk/svensk gårdshund, som veier 8,5 kg. Regelen er ingen leking inne (ville vært uansett størrelse altså), og så må vi jo følge med litt når de herjer. Men Odin (dsg) har full kontroll, og det går stort sett bra. Det viktigste er å se når den voksne er lei, og sørge for at den store valpen ikke plager den voksne. Også viktig uansett størrelse, men kanskje litt viktigere når valpen er fysisk overlegen den voksne. | |
|
| |
Ann-Helen
Antall Innlegg : 1671 Join date : 10.06.2009 Bosted : AUKRA
| Tema: Re: Kombinasjon med større hund? Man Okt 25 2010, 19:50 | |
| Men nå har jo denne hunden fått en skade fra før i møte med større hund, så derfor hun må hun jo vere ekstra påpasselig. Går vel helst bra . | |
|
| |
LizH
Antall Innlegg : 109 Join date : 13.12.2009 Bosted : Fræna
| Tema: Re: Kombinasjon med større hund? Man Okt 25 2010, 20:13 | |
| Ja jeg har vært vant til at det går så bra Sammen med både en belgere og grand danois'er - men i møtet med en unghund-belger på 20 kilo gikk det plutselig ikke så bra... Da synes jeg det er litt kjekt å få høre andres erfaringer og tanker | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Kombinasjon med større hund? Man Okt 25 2010, 20:17 | |
| Mine 3 har vokst opp med mamma's bernere. Gått veldig bra, men er som nevnt over her greit å ha basic kontroll! Men min erfaring er at dp'n smetter unna. Og i begynnelsen er jo ikke disse valpene av større raser fult så smidige som de små, så da kommer småttisene seg greit unna. Mye av det ligger hos deg, og iom at du allerede reflekterer så godt over det tror jeg detta vil gå som smurt!! |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Kombinasjon med større hund? | |
| |
|
| |
| Kombinasjon med større hund? | |
|