Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Sosialisering med større valp

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Fairytail

Fairytail

Antall Innlegg : 17

Sosialisering med større valp Empty
PosteTema: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptySøn Feb 14 2010, 21:39

Svogeren har skaffet seg en 4 mnd gammel labrador. (vår "Turbo" er 9 mnd)
Og vi vet ikke helt hvordan vi skal få de til å gå overens.

Denne labradoren er en del større og sterkere enn vår DP (ikke så rart da men) 👅
så vi får oss ikke helt til å slippe de løse og la de leke.
De har luktet på hverandre og begynt å leke, men vi har blitt redd og tatt de ifra hverandre da vår lille havnet under.

Burde vi la de leke?
Eller er det noe annet vi kan gjøre for å få de til å komme overens?

Har veldig få venner med hunder så det er desverre lite sosialisering annen enn de hundene vi møter på lufteturene våre.
Og han er ganske leken av seg så det venneparet vi har som har en liten hund går det ikke så bra å sosialisere med ettersom deres hund er dårlig sosialisert og det ender opp med knurring, bjeffing og glefsing etter Turbo.

Har aldri hatt valp før så kom gjerne med nyttige tips og triks Smile
Til Toppen Go down
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptySøn Feb 14 2010, 21:57

Jeg hadde ikke latt min DP valp leke med en stor hund jeg ikke var helt trygg på. Rett og slett fordi de kan bli skadet dersom den store hunden blir for voldsom. Valper har jo ikke helt lært å kontrollere styrke osv.

Husk at de får vel så bra sosialisering av å gå rolig på tur med hverandre. Da lærer de å omgås hverandre uten å herje. Smile
Til Toppen Go down
Fairytail

Fairytail

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptySøn Feb 14 2010, 22:10

aha..

Jeg leste litt på Canis.no og der skriver de:
Sitat :
Lek
De hundene din valp skal være sammen med skal være jevngamle valper eller voksne hunder med korrekt språk og fornuftig adferd. Eldre valper har ikke noe naturlig adferdsprogram for omgang med yngre valper og kan derfor være altfor voldsomme! Hundenes størrelse betyr ikke så mye, det er helt greit å la små og store raser omgås - de tilpasser seg fort hverandre ved å fortelle hverandre hvor grensene går. La hundene møtes på et sted det er lite trafikk, der de kan løpe, leke og kommunisere, alle hundene skal være løse, og det er også en fordel å ta av halsbåndene slik at ingen henger seg fast og blir skremt. Bland deg minst mulig inn i hundenes lek - stå heller og se på og prøv å lære av deres interaksjon!!

Voldsom lek: hvis leken er veldig vill over tid, er det best å stoppe den og gå hver til sitt.

Vi vil jo så gjerne at de skal komme overens ettersom de jevnlig vil møtes hos svigermor.
Er ganske slitsomt å sitte å holde hundene i kobbel dry
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptySøn Feb 14 2010, 22:28

Jeg har vært veldig nøye med å ha Melba sammen med alle mulige hunder i alle aldre og størrelser helt fra jeg fikk henne, og hun var mest sammen med store hunder den første tiden siden det var mest store hunder som var på hundetreff, trening og kurs. Hun hadde sikkert vært sammen med 50-60 ulike hunder når hun var ett halvt år, og de eneste hundene jeg merket meg at var uheldig å ha henne sammen med når hun var valp var endel terriere (særlig hannhunder) i alderen 6-8 måneder. De var altfor intense og tok ikke signalene hennes i det hele tatt, men bare kjørte på. I slike tilfeller skilte vi bare hundene og lot dem være sammen med andre hunder istedet.

Man kan gjerne starte med å gå litt sammen med hundene i bånd (uten at de får hilse noe større), men når de skal leke sammen er jeg nøye på at de får være sammen på en nøytral plass og uten bånd. På den måten får de brukt språket sitt best (hunder i bånd føler seg mer fanget noe som kan bidra til at de lettere føler seg truet). Ser jeg at en hund blir for intens på en annen, så henter jeg bare hunden helt rolig uten å si noe, lar den få en liten pause slik at den roer seg ned og prøver på nytt. Er det hunder som fortsetter å være intens, så får man heller gå tur sammen med hundene i bånd. Noen hunder (spesielt unge terriere) koker fort over og da er det lett for mindre raser at de blir fullstendig overkjørt.

Det er også bedre å gå med hundene slik at de ikke blir stående å stange veldig på hverandre på ett og samme sted. Når man beveger seg kommer hundene etter, de tar seg tid til å lukte litt her og der ettersom man går og man unngår at de blir for intense i leken som de fort kan bli når man står på stedet hvil.

Jeg har veldig god erfaring med å ha min dvergpinscher sammen med store raser, og mitt hundehold hadde vært ganske så amputert om Melba ikke hadde vært så godt sosialisert som hun er slik at hun kan være sammen med alle. Siden jeg trener med mange som har store raser (og vi går mye turer sammen også), er ukentlig på hundetreff hvor det er hovedvekt av store raser og har mange venner med store hunder, så det er ett must for meg å ha en hund som går sammen med alt av hunder.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptySøn Feb 14 2010, 22:41

Må bare presisere, jeg mener ikke at du skal skjerme valpen din for store hunder. Men at du ikke slipper den løs med hunder du tror kan være for voldsomme og da komme til å skade den..

Ellers må jeg bare signere maria her, hun skriver som vanlig mye fornuftig! happy3
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptySøn Feb 14 2010, 22:50

Takk, Helle! Sosialisering med større valp Icon_biggrin Sosialisering med større valp Icon_redface

Viktig som Helle også sier at du må være obs på hvilke hunder du har sammen når du har liten rase, både når den er valp og voksen. Jeg spør alltid hvordan hunden er mot andre hunder før jeg slipper Melba løs sammen med fremmede hunder. Jeg har også etterhvert blitt flinkere å lese språket til hundene sånn at jeg har en viss anelse når jeg ser dem. Om jeg ikke helt klarer å lese den fremmede hunden, så klarer jeg å se på Melba hvordan de andre hundene er siden hun er så språkfull som hun er. Så hun forteller meg ofte hvordan hunden er før eieren rekker å gjøre det! Sosialisering med større valp 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marion G

Marion G

Antall Innlegg : 995

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptyMan Feb 15 2010, 12:42

Man skal self skjerme hundene sine for hunder man ikke helt kan stole på.Men man skal heller ikke overbeskytte dem.Da får man fort en hund som er utrygg på andre hunder. Her slippes hundene løse med både stort og smått.Men self ikke sammen med usikker agresive store hunder.
Alle mine hunder er trygge på både store og små individer,men har ikke møtt så mangen bulldogger og den slag type hunder,så dem lurer jo litt på den slaget da.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Fairytail

Fairytail

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptyMan Feb 15 2010, 14:11

Tusen takk for alle svar! biggrin

Den andre valpen er ikke agressiv eller noe slik, men jeg er så usikker med tanke på at den er så my større og sterkere at den rett og slett kan være litt hard.

Det vi la merke til var at hundene begynte å hupe på hverandre (begge er hanner)
Hvorfor gjør de dette?
Har det noe med makt og om hvem som er sjefen?
Og hvordan blir det avgjort?

Det beste hadde vel vært å slippet de sammen ute i naturen?
Men hvordan blir dette når min valp ikke lyder navnet sitt når han blir opptatt med andre hunder?
Vil han stikke av?
Kan det være en mulighet å slippe de sammen i et hus der vi observerer?
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G

Antall Innlegg : 995

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptyMan Feb 15 2010, 17:38

innkallin må trenes i alle siyuasjoner,så ha med mase godbiter som han elsker på tur,og belønn han hver gang han kommer av seg selv,og når han kommer når du roper.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptyMan Feb 15 2010, 17:45

Fairytail skrev:

Denne labradoren er en del større og sterkere enn vår DP (ikke så rart da men) 👅
De har luktet på hverandre og begynt å leke, men vi har blitt redd og tatt de ifra hverandre da vår lille havnet under.

Burde vi la de leke?

Har veldig få venner med hunder så det er desverre lite sosialisering annen enn de hundene vi møter på lufteturene våre.
Og han er ganske leken av seg så det venneparet vi har som har en liten hund går det ikke så bra å sosialisere med ettersom deres hund er dårlig sosialisert og det ender opp med knurring, bjeffing og glefsing etter Turbo.

Det er ting dere bør tenke på her, siden de begge er så unge og siden den yngste er størst og tyngst. Ingen av dem har særlig kontroll enda og slettes ikke den yngste. Der snakker vi babyfakter og de klasker som kjent bare til wink3 Når den ene er så mye mindre kan det bli farlig om man ikke passer på. Ikke fordi den store er aggressiv, men fordi ulykker skjer med unghunder som ikke vet sin egen styrke og ikke har lært å være rolige enda.

Dere vet sikkert litt om bakgrunnen til valpen på 4 md. Har han vært hos oppdretter hele tiden og blitt sosialisert eller har han skiftet hjem allerede 2 ganger nå? Er noen av disse hundene stresset? Når de (hvis jeg forstod deg rett) rir på hverandre når de leker så er stressnivået veldig høyt. Om det skjer med èn gang så betyr det at de ikke kan leke fritt riktig enda. Om det skjer etter en stund, så må dere avslutte leken mens det fortsatt er morsomt for begge Smile

Gå rolige småturer i bånd med dem, slik at de lærer å være rolige sammen. En 4 md gammel valp går jo ikke så langt, men noen minutter får dere jo til. Smile Gå sakte og ha litt avstand hvis de vil bort og herje med hverandre.

Ha korte lekeøkter og gi dem mye ro sammen Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Fairytail

Fairytail

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptyMan Feb 15 2010, 20:11

Linn skrev:
Fairytail skrev:

Burde vi la de leke?

Det er ting dere bør tenke på her, siden de begge er så unge og siden den yngste er størst og tyngst. Ingen av dem har særlig kontroll enda og slettes ikke den yngste. Der snakker vi babyfakter og de klasker som kjent bare til wink3 Når den ene er så mye mindre kan det bli farlig om man ikke passer på. Ikke fordi den store er aggressiv, men fordi ulykker skjer med unghunder som ikke vet sin egen styrke og ikke har lært å være rolige enda.

Dere vet sikkert litt om bakgrunnen til valpen på 4 md. Har han vært hos oppdretter hele tiden og blitt sosialisert eller har han skiftet hjem allerede 2 ganger nå? Er noen av disse hundene stresset? Når de (hvis jeg forstod deg rett) rir på hverandre når de leker så er stressnivået veldig høyt. Om det skjer med èn gang så betyr det at de ikke kan leke fritt riktig enda. Om det skjer etter en stund, så må dere avslutte leken mens det fortsatt er morsomt for begge Smile

Gå rolige småturer i bånd med dem, slik at de lærer å være rolige sammen. En 4 md gammel valp går jo ikke så langt, men noen minutter får dere jo til. Smile Gå sakte og ha litt avstand hvis de vil bort og herje med hverandre.

Ha korte lekeøkter og gi dem mye ro sammen Smile

Labradoren er svært "doven". Veldig nyskjerrig men ikke stesset.
Han har vært hos svogeren siden han var veldig liten og han har truffet andre hunder innimellom.
Turbo, er kanskje den som er mest stresset i denne situasjonen.
Jeg er ikke heeelt sikker på om han er stresset eller bare ivrig som han er til vanlig egentlig. Embarassed
De går ikke rett på humpingen men lukter nyskjerrig på hverandre i "skrittet".
Vi har sluppet de sammen da labradoren var kun et par mnd. gammel og da var de jevn store(i høyde) og Turbo kunne raskt løpe fra labradoren så det virket som det gikk ganske bra da, men når er jo labradoren blitt en bjørn i forhold :P

Vi får prøve å gå litt tur med dem og se hvordan det går.
Kanskje vi skal gå en lang tur før vi introduserer hverandre slik at begge er litt sliten og energinivået deres er litt mindre?
Til Toppen Go down
Fairytail

Fairytail

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp EmptyTir Feb 16 2010, 22:56

Tenkte jeg skulle fortelle at vi i dag har Turbo løpt og lekt uten kobbel sammen med to tisper på ca hans størrelse.
Det gikk kjempe bra! jump3
Jeg hadde med meg godis og han kom løpende i full fart når jeg ropte på han.

Det var utrolig lettende å se hvor godt overens de gikk.
Den ene tispa likte ikke noe særlig å leke med noen andre en søstra si og sa ifra noen ganger, men han gav seg raskt.
Åååå så deilig Very Happy Stolt av gutten min nå ja wub4
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Sosialisering med større valp   Sosialisering med større valp Empty

Til Toppen Go down

Sosialisering med større valp
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sosialisering av valp
» Valp trenger litt sosialisering, noen som har lyst til å møte oss?
» Noen større??
» Kombinasjon med større hund?
» Dvergpinscher valp