Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Allergi

Go down 
+11
Benedicte
-linda-
Ann-Helen
helle
Marita
Christina
Maria
Camilla
Fixa
Nina (Kennel Dijontoma)
chester
15 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
chester

Antall Innlegg : 190

Allergi Empty
PosteTema: Allergi   Allergi EmptyTir Jul 07 2009, 21:35

Ja då er svaret på blodprøven kommet og Chester har allergi. Av alle ting så er han allergisk mot husmidd, gress og ugress. Men vetrinæren vil vist at vi skal fortsette å teste ut om han har forallergi og.. Skal tilbake til vet imorgen så får vi se hva vi blir enige om å gjøre videre. Gjett om jeg skal skure ned hele leiligheten imorgen då, skal ikke finnes ett støvkorn igjen når jeg er ferdig.

Skal ringe til Agria imorgen tidlig for å høre om den forsikringen Chester har dekker allergibehandling og eventuelt hvor mye den dekker.

Deilig å endelig få svar på hvorfor gullet mitt klør sånn, men samtidig kjipt å vite at han gjerne må få behandling resten av livet. dry
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyTir Jul 07 2009, 21:52

Det var trist å høre, men samtidig bra at dere fikk svar, for det er jo mange som sliter med kløe og hudproblemer uten noen gang å få svar på hva det kommer av... sad3

Lykke til med behandling og sånt videre, håper dere klarer å få ham bedre! happy3 Vet ikke om du pleier å ha ham i sengen din, men om du har det burde du slutte med det... Min Jonas begynner å klø når han ligger i min seng over lenger tid, men har ingen problemer utover det, så så lenge jeg ikke har han mye i sengen er problemet løst... happy6 Men han hadde jo heller ikke noe utslag på noen allergitester, hverken vanlig eller fôr,så jeg bare prøvde meg fram og fant ut at det var sengen... Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Fixa

Fixa

Antall Innlegg : 1302

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 00:19

Huff det skal ikke være enkelt å være hund da! Allergisk mot gress da gitt, det kan ikke være enkelt! Lykke til med videre testing, og godt at de fant ut hvorfor gutten klør sånn. Da får man hvertfall til å gjøre noe med det. Sender en god klem til Chester sidehug
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Camilla

Camilla

Antall Innlegg : 801

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 07:14

Så bra dere har fått noen svar vertfall.. Kjedelig å gå rundt og ikke vite noe om hva som plager han happy3
Lykke til med behandlignen sol Flaks at AG-treningen er på grus og ikke gress da flower3
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 12:44

Huff, så kjipt med allergi... sad3 Men greit å vite hva det er, sånn at han kan få behandling og klø minst mulig.

Jeg har sånne "allergidyner" til både meg og Melba (barnedyne til Melba) som midden ikke trives/lever så godt i. Hverken hun eller jeg har allergi, men jeg har sett altfor mange bilder av husmidd, så derfor dynene. Cool De heter Høie Allegro og er anbefalt av Norges astma -og allergiforbund. Kan jo være noe for Chester det... wink3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
chester

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 13:07

Maria: husker du sånn ca hva en sånn dyne koster?

Nå har vi vært hos vetrinæren og jeg har snakket med Agria. Agria sa at generelt sett så dekker forsikringen dette, men før de kan si 100% ja så må de ha sykdomshistorikk og behandlingsplan fra vetrinæren. Så vi satser på at dette går i boks.

Siden Chester fortsatt klør, selvom han har fått kortison, så sjekket vet for utøy i pelsen hans. Hun fant ingenting, men gav han stronghold som da skal ta alt av innvendige og utvendige ulumskheter. Kjempe flott det då tenkte jeg og tok Chester med meg hjem. Når vi kom hjem begynte han å klø enda mer, til og med opp etter møblene. Så jeg ringte vet og spurte om han skal bli verre før han blir bedre. Men nei då er han nok allergisk mot den og fikk jeg beskjed om. Så då var det rett i dusjen og fjerne alt igjen.. For ett styr..

Og det er forresten ikke gress, men pollen han er allergisk mot. De har skrevet det på halvt svensk og halv norsk, så når vet leste det for meg over telefon igår så sa hun faktisk gress og ugress. Men det skal altså være pollen av alle ting.
Til Toppen Go down
Christina

Christina

Antall Innlegg : 150

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 15:25

Huff da! Sliter med en hund som klør selv for tiden, så føler med dere!! Kan nok være lurt å fullføre dietten med spesialfor også, ofte er de allergisk mot flere ting, og jo mer man eliminerer og finner ut av, jo bedre kan det bli happy6 Vi har en nødløsning med kortison en måned nå, men jeg vil utrede mer etterhvert. Er ikke interessert i at en ung hund skal gå på kortison hver sommer fremover, det er jo mange bivirkninger å tenke på. Var egentlig forundret over at veterinæren vår ikke foreslo å utrede det med blodprøver, så jeg ringte en annen veterinær (annet sted i landet) etterpå og forhørte meg litt. Siden hun har klødd ganske mye i det siste, og skal være hos noen andre nå når vi skal på ferie, så får kortison gå for denne gangen, slipper hun iallefall å klø så mye huh3 Men om det kommer tilbake igjen etterpå eller til neste sommer, så skal det utredes med blodprøver (virker sesongavhengig for vår del). Bruker du salmopet eller annen fiskeolje i maten? Det gjør veldig godt for hud og pels, også hos allergihunder! Lykke til happy6
Til Toppen Go down
chester

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 15:33

Det kan jo nesten høres ut som allergi dere sliter med og Christina. De ville egentlig ikke ta allergiprøve av Chester heller... Fordi han ikke er blitt 2 år enda og de mener at blodprøvene ikke er 100% sikre før det.

Dere kan jo prøve em sånn kløstillende shampoo og då, den kan man bruke 2 ganger i uken.. Husker ikke helt hva den het, men vi kjøpte den hos vet..
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 16:37

Jeg kjøpte dynene på Jysk og har dyne i str. 80x100 til Melba. Den koster 349,- Det finnes en i størrelse 65x80 også. Her er link: http://www.jysk.no/4/31/49/50/ag/catalog/

Utrolig gode dyner, forresten! biggrin
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 16:38

Dere har kanskje vært innom det, men vet at Dr Baddaky har et "allergiprogram" til hund. Du kan jo lese om det her: http://www.drbaddaky.no/no/products/allergiprogram_hund_katt

Det er av og til hundeeiere innom apoteket vårt og får slik "allergivaksine" til hunden sin. De koster noen tusen, men hvis det er noe forsikringen dekker, så hadde det kanskje vært noe å prøve? (dvs om det er noe for din hund, da, men det vil jo veterinæren kunne avgjøre) happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Christina

Christina

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 16:59

chester skrev:
Det kan jo nesten høres ut som allergi dere sliter med og Christina. De ville egentlig ikke ta allergiprøve av Chester heller... Fordi han ikke er blitt 2 år enda og de mener at blodprøvene ikke er 100% sikre før det.

Dere kan jo prøve em sånn kløstillende shampoo og då, den kan man bruke 2 ganger i uken.. Husker ikke helt hva den het, men vi kjøpte den hos vet..

Det er nok dessverre det ja, skal se det an framover nå, T er 18 mnd snart. Vi har også en slik shampoo, jeg skal bli flinkere å bruke den wink3 Kortisonen hjelper for denne gang, og så får vi utrede henne videre senere. Vi flytter utenlands i september, så får ikke fulgt henne opp her likevel sad3

Edit; altså Tequila skal være med oss utenlands, men vi rekker ikke å utrede henne her først. Så vi får ta det dit vi flytter rolleyes3
Til Toppen Go down
chester

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 17:01

Hvis dere får antihistaminer til T så må dere være forberedt på athun kanskje kommer til å sove mye. Det gjorde vertfal Chester, han sov 90 % av dagen minst..

Men har dere prøvd å kutte ut godbiter å sånt for å se om det er forallergi??
Til Toppen Go down
Christina

Christina

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 17:07

chester skrev:
Hvis dere får antihistaminer til T så må dere være forberedt på athun kanskje kommer til å sove mye. Det gjorde vertfal Chester, han sov 90 % av dagen minst..

Men har dere prøvd å kutte ut godbiter å sånt for å se om det er forallergi??

Vi har nettopp vært til veterinæren for å sjekke dette, så vi har ikke rukket å sette igang noe tiltak enda. Dette begynte i juni og ble gradvis verre. Derfor kommer vi til å prøve et allergifor i 6 uker etterhvert, og da kommer hun kun til å få det, ikke noen godbiter. Og så ta blodprøver. Vet mente at hun bare kunne få kortison hver sommer, men det er ikke jeg fornøyd med! Hehe. Ville heller finne ut av det, og så prøve å holde henne unna det som evt gir utslag. Gress kan jo bli litt vanskelig da. Allergimedisiner for mennesker fungerer jo på noen hunder heldigvis, så det er et alternativ. Hun kan gjerne sove hele dagen for min del wink3 Om det bare er for en periode. Uansett mindre bivirkninger på allergimedisinen enn på kortison Smile
Til Toppen Go down
chester

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 17:11

Chester hadde ingen bivirkninger på kortisonen.. heldigvis.. synes det er utrolig kjedelig når han sover hele dagen, han orket knapt nok å gå på tur.. Så det gikk utover agility treningen, men det viktigste er selvfølgelig at han blir frisk.

Det å teste ut spesialfor kan du jo bare begynne med med engang.. Vi holder fremdeles på med det, heldigvis liker han det veldig godt og godtar det som godbiter.. Men husk og ta en forsiktig overgang, det glemte vi...
Til Toppen Go down
Christina

Christina

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 18:28

Jeg tenkte mer på langtidsbivirkningene av kortison. Man senker jo hundens eget immunforsvar mens man bruker det, og på lang sikt og etter mye bruk er det ikke bra. Derfor vil jeg gjerne unngå det om jeg kan Smile Men en mnd får vi tåle happy6
Til Toppen Go down
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 18:38

Flott at dere har funnet ut hva det var da! Selv om det var trist at det var allergi.

Håper dere finner en løsning som gjør at han slutter å klø da happy3
Til Toppen Go down
chester

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 19:04

ja er kjempe glad for å få vite hva det er.. Shampooen han bruker virker veldig bra då, så han klør litt mindre akkurat no vertfall..

Ingen advarte oss om noen bivirkninger av kortison, vertfall ikke at det ødlegger imunforsvaret hans.. hmmm.. jaja.. Får håpe det går bra.. Så lenge han slipper å klø så får vi vel være fornøyd.
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen

Antall Innlegg : 1671

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyOns Jul 08 2009, 20:49

Bra du har fått endelig svar, tross alt bedre å vite. Lykke til med videre behandling Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
chester

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyTor Jul 09 2009, 22:19

Leste på nettet om allergien til Chester og hva man bør gjøre for å unngå at han klør så mye. Der står det at maten bør opbevares i kontainer for at den ikke skal blir dårlig og for å unngå muggsopp som Chester er allergisk mot.. Vil det si at det ikke er godt nok å opbevare maten i posen den kommer i?

Hvordan opbevarer dere maten?
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-

Antall Innlegg : 1025

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyTor Jul 09 2009, 22:22

chester skrev:
Leste på nettet om allergien til Chester og hva man bør gjøre for å unngå at han klør så mye. Der står det at maten bør opbevares i kontainer for at den ikke skal blir dårlig og for å unngå muggsopp som Chester er allergisk mot.. Vil det si at det ikke er godt nok å opbevare maten i posen den kommer i?

Hvordan opbevarer dere maten?

Du kan jo kjøpe bare slike småsekker med Fôr, så det ikek blir dårlig så fort.. og så kan du ha det i ei lufttett krukke.. Det gjør jeg til Blaze.. Får kjøpt helt greie glasskrukker på IKEA Smile
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyTor Jul 09 2009, 22:22

Maten til Border Collien oppbevarer vi i posen, og posen setter vi oppi en stor forboks. Den er av metall. Vi fikk den med en gang vi kjøpte for.

Jeg vil tro det også hjelper og kjøpe mindre poser, det blir jo litt dyrere i lengden, men det er vel verdt det om det resulterer i at hunden får det bedre.
Til Toppen Go down
chester

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyTor Jul 09 2009, 22:25

Selger de sånne forbokser i dyrebutikker?

Av den spesielle tørrfor typen jeg bruker til Chester no, så har de bare store pakker dessverre..
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyTor Jul 09 2009, 23:12

Jeg oppbevarer tørrfôret i storre plastbokser ala disse...:

Allergi 70116_PE187282_S4

Allergi 20659_PE105805_S4

Disse er fra IKEA, men jeg kjøpte vel mine på ICA Maxi eller no sånt tror jeg...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Benedicte

Benedicte

Antall Innlegg : 531

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyFre Jul 10 2009, 07:43

vi setter posen i en fortønne, Det kan du nok kjøpe på dyrebutikken, plass til en 15 kg sekk i den. Så har jeg en boks, mindre enn Nina sin, men samme utseende, som jeg fyller ca en gang i uken, så jeg slipper å åpne tønnen så ofte... Smile

Tror kanskje jeg har lest et her før at man kan fryse fôr også???
Til Toppen Go down
Lex

Lex

Antall Innlegg : 2547

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi EmptyFre Jul 10 2009, 09:14

Benedicte skrev:

Tror kanskje jeg har lest et her før at man kan fryse fôr også???

Det kan du!, og om du har fryser så ville jeg gjort det. Lex er jo som kjent veldig kresen, og smakligheten holder seg også mye bedre i fryseren. Så hjemme hos mamma og pappa har han en liten sekk i fryseboksen. Jeg tar maten rett fra fryseboksen og heller varmt vann på, så er det passe temperert i løpet av no time! happy3
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Sponsored content

Allergi Empty
PosteTema: Re: Allergi   Allergi Empty

Til Toppen Go down

Allergi
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» allergi...