Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 allergi...

Go down 
+4
Linn
camillahoel
Fly
HeidiM
8 posters
AvInnlegg
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

allergi... Empty
PosteTema: allergi...   allergi... EmptyMan Mar 15 2010, 15:01

Hei! nu e æ så fortvila...Shadow har fått påvist allergi.. alle typer pollen reagerer han på, han har i tillegg for allergi. tåler ikke fisk og enkelte typer kjøtt. siden han har testet positivt på flere enn 5 allergener var det ikke særlig å vaksinere han, da erfarings messig det ga dårlig resultat. han skal igjennom en biopsi ved neste utbrudd som antas å komme til våren om han da ikke får i sæ nåt han ikke tåle. vet snakka om kortison behandling og perioxin? eller nåt sånt...ho snakka åsså om at det ville forkorte leve tia hannes. nån som har erfaringe og eller råd? e kjempe lei mæ...klæm fra Heidi og Shadow wink3 p.s Shadow e nu 2 år.
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyMan Mar 15 2010, 15:16

Uff dette var triste greier. Har jo lest om folk som velger å fore hundene etter BARF metoden og får livet til å fungere nokså greit på den måten.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyMan Mar 15 2010, 16:23

Hei og takk for svar wink3 ja, det e trist..e desperat etter erfaringe og råd. vi har prøvd ut denne metoden til ingen nytte. trur æ har prøvd det meste..eneste han tåler e rc sensibel, så får foret heller være litt kjedelig. de periodan han e lei så har æ litt varm vann i for å få smakene og luktene litt bedre frem og det funker happy4 men så grue vi oss veldig til våren og sommern nu da... help3
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyMan Mar 15 2010, 17:17

Jeg unner virkelig ingen å få allergier på hunden sin. Jeg hadde en dvergpinscher med fór- og middallergi. Behandling fungerte ikke, og jeg nektet å la henne gå gjennom bivirkningene som en eventuell kortisonbehandlig over lengre tid ville gitt, så da var det bare en ting å gjøre Crying or Very sad Det skal nevnes at hunden min var veldig plaget. Hun så ut som en "kjøttkake" pga all kløingen.

Jeg håper virkelig du finner noe som fungerer bra for hunden din, og at han kan leve et så og si normalt liv uten noen form for plager.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyMan Mar 15 2010, 17:37

Hvis han fungerer på rc sensitiv så bruk den og ikke bytt. Det er bare vi tobeinte som syns det er kjedelig. Liker hunden din maten så bryr han seg ikke om det er det samme hele tiden Smile For en allergihund vil jeg også tro det er dårlig for kroppen med endringer når noe først fungerer!?

Ei venninne har en shiba, som er veldig allergisk mot diverse pollen. Hun har kommet ned på et minimum av kortison ved hjelp av alternative metoder, samtidig som hun MÅ ha det i de verste periodene. Da hender det at hun må ha skjerm også, samt at de passer på å alltid tørke av henne med fuktig klut når hun har vært ute. Det hjelper veldig Smile

Jeg regner med at oppdretteren hans har fått beskjed, så de vet om det Smile Alltid kjekt å vite for en oppdretter, siden de da kan gjøre sine egne undersøkelser og se om det er flere. Jeg ville ihvertfall ha visst det om det var en hund fra meg Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyMan Mar 15 2010, 18:32

Vet ikke noe om allergi hos hund, men vet mye om pollenallergi hos mennesker. Mitt forslag er at dere ikke lufter på dagen for å forhindre at minst mulig pollen kommer inn, samt dusje han hver gang han har vært ute. Og så er det jo viktig med godt renhold hjemme.

Gruer meg masse til pollensesongen selv, må nesten lukke meg inne på det verste sad3
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyMan Mar 15 2010, 18:36

Allergi er ikke gøy nei. Har selv en dp med allergi. Han er allergisk mot husstøvmidd og gresspollen. Det virker som om han har litt for-allergi og. Chester reagerer faktisk på fisk han og. Han var veldig plaget med kløe og utslett, men det har heldigvis roet seg akkurat no, ser ikke frem til det begynner igjen nei. Men har ikke fått beskjed om at hans levetid blir forkortet vertfall..

Det finnes en spray med alovera som er veldig bra mot kløen. den fungerer vertfall på Chester. Bare å spraye på så lindrer det..
Og siden han bør vaskes ofte i pollensesongen, så bør du bruke spesialshampoo hvis du ikke allerede har fått det då? Er en sånn som demper kløen og tror den er beregnet på allergi-hunder...
Til Toppen Go down
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyMan Mar 15 2010, 20:20

Beklagar, det är trist med allergi.
Vår dobermann blev allergisk och vi gjorde blodprov som skickades på labb till USA där de först konstaterade vilka ämnen han var allergisk emot. Det blev ca 16 olika ämnen bla kvalster, flugbajs, pollen, gräs osv. Därefter skickade vi blod från honom till USA och fick tillbaka seinsibiliserings vaccin. De tillverkade alltså vaccin från hans eget blod emot de han själv var allergisk emot. speutorna skulle tille en början tas ca 3 ggr sedan ca 1 ggr vecka , sen var tredje vecka i olika styrka 8 de var olika färgkoder på ampullerna.) till en början fick vi alltid åka till veterinär för vaccineringarna eftersom han kan få en allergi choch, men vart eftersom det gick bra fick vi börja spruta honom hemme. Det är en dyr behandling men värt det om det hjälper. vår hund blev bättre inte helt totalt bra men en klar förbättring. Tror vi la ut ca 4-7 tusen kronor totalt, men tror prutorna kostade ca 3-4000kr svenska pengar.

Lycka till

Leena ekroth, xitamiz kennel
www.pinscher.se
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyTir Mar 16 2010, 16:19

Tusen takk for svar;) håpe ikke det ende med en dyster løsning..vil ikke starte en kortison behandling før det ikke e anna utvei. den vaksinasjon forstod æ ville ha en minimal effekt om den i det hele tatt hadde noen. tar ikke sjangsen på unødvendig lidelse for Shadow. foreløpig får æ holde mæ til det tørr foret han tåler og ikke "teste" ut annet. skal følge rådet om dusj hver dag wink3 det hørtes fornuftig ut. kan vel ikke stenge Shadow inne di mnd det står på som verst..forstår fra svaran at det ikke e så mye anna å gjøre enn å prøve å lette tilværelsen for Shadow som best æ kan. det som e så rart e at han ikke vise noen form for plaga eller smerta. men han slikke mye om natta...forferdelig vanskelig situasjon og æ kommer aldri til å la han lide unødvendig. han skal ikke bli en prøve kanin for min egen egoisme, det e iallefall sikkert! vet noen om denne type allergi forverre sæ? eller kan den stagnere? igjen e æ veldig takknemlig for svar og gode råd wink3
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
ChrisM




Antall Innlegg : 1
Join date : 09.06.2010

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyOns Jun 09 2010, 08:14

Poster en oversiktlig artikkel jeg kom over, selv om tråden er gammel

Teksten nedenfor er hentet fra Lørenskog Dyreklinikk sin hjemmeside.
http://www.lorenskog-dyreklinikk.no/?ItemID=1143

Allergi hos hund og katt, Atopi
Allergi er en av de vanligste underliggende årsakene til hud- og øreproblemer hos hunder og katter. Man kan utvikle allergi mot noe i maten eller noe i miljøet. Matvareallergi/intoleranse ses som regel mot proteiner men kan også forekomme mot karbohydrater og tilsetningsstoffer i foret. Atopi (allergi mot noe i miljøet) ses som regel mot husstøvmidd, lagermidd og/eller pollen.

Den typiske allergiske hunden har kløe på en eller flere steder på kroppen dvs i ansiktet, på labber, i ører, på magen, i armhulene og ved endetarmen. Det er sjelden at en allergiker klør på ryggen alene. På disse områdene blir huden ofte rød eller pigmentert, pelsen kan bli misfarget pga enzymer i spyttet og huden kan bli sår og betent pga at sopp og bakterier trives og formerer seg her. Immunforsvaret i huden hos allergiske hunder er dårligere enn hos normale hunder og bakteriene fester seg lettere på hudcellene til allergiske dyr. Bakterie- og soppinfeksjoner vil forsterke kløen og gjøre situasjonen verre. Mange allergiske hunder får lett ørebetennelser. Hos noen dyr er hyppige ørebetennelser det eneste symptomet på at de har en allergi.

Man kan ikke se forskjell på et dyr som er allergisk mot noe i maten og et som er allergisk mot noe i miljøet. Symptomene er helt like. Det tar imidlertid litt tid før man utvikler allergi mot noe i miljøet. Dersom dyret viser symptomer før det er seks måneder er det mest sannsynlig at det reagerer på noe i maten. Det er imidlertid ikke uvanlig at et dyr med matvareallegi utvikler allergi mot noe i miljøet senere i livet.

I mange tilfeller vil veterinæren først forsøke å behandle en sekundær/kompliserende bakterie og/eller soppinfeksjon i huden og trolig utelukke at dyret har parasitter som årsak til kløen. Om problemet vedvarer eller kommer tilbake tross behandling vil man deretter prøve en spesialdiett beregnet på allergiske dyr. Dietten gis i 2-3 måneder og i denne perioden kan dyret ikke få noe som helst annet å spise. Om dyret blir bedre vil man forsøke å gå tilbake til den game dietten. Et dyr med matvareallergi / intoleranse vil i løpet av de første 2 ukene (som regel allerede etter få dager) begynne å klø igjen eller få øre- eller hudbetennelsen tilbake. Blodprøver for å sjekke for matvareallergi regnes ikke for å være så gode at man kan basere en diett på disse, men de kan i enkelte tilfeller peke på hvilke ting man skal unngå. Vi anbefaler å bruke en standard allergidiett fremfor å basere en diett på resultatet fra denne blodprøven. En blodprøve for å sjekke om dyret reagerer på noe i miljøet vil bli neste trinn i utredningen. Man sjekker da om dyret reagerer på noe ute(pollen) eller inne (midd og muggsopp).

Behandling av allergi
Allergi er en sykdom man ikke kan bli frisk av med mindre man kan unngå å komme i kontakt med det man er allergisk mot. Behandlingen vil i de aller fleste tilfeller bestå av en kombinasjon av ulike medisiner og miljøtiltak i hjemmet.

Antihistaminer brukes mye til mennesker med allergi, men har langt fra den samme effekt hos dyr. Noen vil kunne få redusert kløen såpass at man føler tilstanden er til å leve med, andre vil kunne bruke mindre av andre medisiner dersom dyret får antihistaminer mens andre igjen ikke ser noen effekt. Medisinen er relativt ufarlig men kan virke sløvende på enkelte dyr.

Sjampo/balsam/spray/ liniment - vil i de aller fleste tilfeller være en fordel å bruke regelmessig. En mild sjampo til bruk på huden vil vaske bort pollen og middpartikler som ellers kan trenge gjennom huden og skape allergiske reaksjoner. Fordi allergiske hunder ofte har mer bakterier og sopp i huden enn normale hunder vil det være en fordel å benytte bakteie- og soppdrepende midler regelmessig på de stedene hvor hunden klør mye og har lett for å bli betent, for eksempel på labbene og i ørene.

Kortison - er et meget effektivt kløestillende og betennelsesdempende middel som dessverre kan gi alvorlige bivirkninger, spesielt ved bruk over flere år. De aller fleste allergikere vil trenge litt kortison i perioder av livet, noe som er helt forsvarlig, men i de fleste tilfeller ønsker vi å unngå langvarig bruk av denne medisinen om det er mulig.

Allergivaksine (Immunterapi) - Det kan spesialfremstilles en "vaksine" som inneholder små mengder av akkurat de tingene i miljøet som dyret reagerer på. Man sprøyter medisinen inn under huden og lurer immunforsvaret til å forstå at disse stoffene ikke er farlige. Behandlingen regnes for å være relativt ufarlig og er i dag en av de mest brukte behandlingene mot allergi hos dyr. Åtte av ti hunder får redusert kløen sin med minst 50 % ved denne behandlingen.

Fiskeolje - er et kosttilskudd som virker positivt hos mange allergikere. Det har etennelsedempende effekt i huden og gjør at hudens eget immunforsvar forbedres. Selv om hundemat i utgangspunktet skal inneholde nok omega 3 og omega 6 ser det ut til at enkelte individer enten trenger større mengder eller har et for lavt opptak i tarmen og dermed får en tørr og matt pels. Tørr hud klør og ekstra tilskudd vil kunne virke kløedempende og gi en bedre hud- og pelskvalitet.

Atopica - er en relativt ny medisin som ble fremstilt for å hindre avstøting av organer etter transplantasjoner hos mennesker. Dette er en medisin som demper immunforsvaret. Det er en kostbar medisin, men det viser seg at mange dyr med allergi får god effekt av denne medisinen. Den benyttes i dag (først og fremst på grunn av prisen) til de pasientene som ikke har fått effekt av allergivaksine eller får for store bivirkninger av annen medisinering.


Miljøtiltak
Man kan ikke bli kvitt husstøv- og lagermidd i huset, men man kan gjøre enkelte tiltak i hjemmet for å redusere hvor mye hunden kommer i kontakt med disse.

Ved husstøvallergi
1) Få hunden ut av soverommet. Soverommet er det stedet i huset hvor det er mest midd.
2) Kjøp en hundeseng laget av skaiskinn eller annet glatt materiale som kan tørkes av med en fuktig klut en gang i uken. La ikke hunden ligge på tepper etc, (et dårligere alternativ er å beholde tepper, men vaske disse ukentlig på 70 grader).
3) Fjern flest mulig av gulvteppene og la ikke hunden ligge på tepper. La hunden kun oppholde seg i rom uten tepper (og sofa) når den er alene hjemme og på natten.
4) La ikke hunden ligge i sofaen- la den evt få en egen stol som kan dekkes til med et laken som forhindrer gjennomtrenging av midd (spesiallaken til mennesker med middallergi).
5) Mopp gulvene ofte, det er mer effektivt enn støvsuging
6) Gå en lang tur eller la hunden være ute når det støvsuges i huset (gjerne flere timer).
7) La hunden være mest mulig ute.
8 ) Fjern kosedyr.
9) Ikke glem bilen, dekk til seter med spesiallaken e.l.
10) Vask hunden regelmessig , hver 2-3 uke for å fjerne midd/pollen fra pelsen.
11) Oppbevar tørrfôret i en lukket beholder/tønne.
12) Hold kjøkkenet rent, lagermidd lever av matvarer/organsik materiale.
13) Hold hunden unna bad og kjeller og spesielt steder der det oppbevares matvarer/organisk materiale.

Ved pollenallergi:
1) Ikke la hunden løpe på jorder/gress-sletter.
2) Klipp plenen ofte/hold gresset kort.
3) Hold hunden unna nyklippet plen/gress.
4) Bruk air-conditioner fremfor lufting.
5) Skyll hunden etter tur, spesielt etter å ha gått i høyt gress.
6) Hold hunden inne i skumringen og tidlig morgen i den verste pollensesongen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyOns Jun 09 2010, 09:55

Huff dette var trist.
Nå snakker jeg kunn for meg og mine erfaringer og opplevelser.
Kortison behandling er noe jeg ikke anbefaller over tid, dette kan du også snakke med dyrlegen din om, bivirkninger osv.
Jeg vet at noen hunder har hatt godt utbytte av forskjellige typer fòr som er spesial tilpasset hunder med allergi og som har hjulpet.

Jeg unner ingen denne forferdelige sykdommen.

Jeg kan også nevne at min hund ble bare værre og værre som tiden gikk og i tilegg så fikk hun en forferdelig sykdom.
Men jeg hadde ikke latt en hund gå igjennom det som min hund måtte igjennom en gang til.

Jeg ønsker deg lykke til og håper dere finner en løsning som er godt for deg og hunden din.
Til Toppen Go down
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... EmptyTir Jun 15 2010, 18:18

Tusen takk til alle for flott svar og støtte wink3 Shadow har fått kortison sprøyte, også fordi han reagere med å bli sinnsykt sur når nåt plage han. blir såpass ustabil i humør at æ ikke stole på han sammen med andre. det e jo da man innser hvor mye plaga han har og da e det om ågjøre å sikre tilfredsstillende liv for Shadow her og nu..så får æ ta ting etterhvert som di kommer. han ble åsså satt på antibiotika kur, men alt har virka og han e fin så langt. vi har jo enda ikke full sommer her i Nord (som dokker sikkert har fått med dokker happy4 ) så æ regne med han vil bli verre. da skal han få ei sprøyte til å samtidig settes på antihistamin behandling. akkurat nu e han superglad gutt som kose sæ maks happy6 tar egentlig en sesong av gangen så får vi se det ann etterhvert. igjen tusen takk happy5 ønske alle her inne en super dag happy6
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Sponsored content





allergi... Empty
PosteTema: Re: allergi...   allergi... Empty

Til Toppen Go down
 
allergi...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Allergi
» Allergi
» Pinscherhann omplasseres grunnet allergi
» Allergi og pollen sesongen er i annmarsj

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: