| Hund i cargo! | |
|
+7-Malin- camillahoel Christine Eva Marita Irene Fixa 11 posters |
Av | Innlegg |
---|
Fixa
Antall Innlegg : 1302 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Trondheim (Rognes)
| Tema: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 00:21 | |
| Ja så skal jeg straks ut å fly med min lille yodler, hun er da hele 2kg for tung til å bli med inn i cabinen. Dog noe greit egentlig, da jeg ikke ser for meg at jeg putter henne i en bag for så å bære henne rundt MEN jeg er veldig hønemor, og spurte faktisk om vi ikke skulle kjøre til Tromsø BARE for å slippe å sende hunden i cargo. Noe som er galskap (tar 17 timer uten stop) og samboer sa selvfølgelig nei, men måtte jo spørre :P Jeg vil gjerne høre erfaringer fra dere som har sendt hunder i cargoen, har det gått bra? Noe dere gjerne gjør igjen? Noen som vet om de blir sendt på rullebånd sammen med resten av bagasjen? Hvordan blir "ferden" hennes? Bør jeg gi henne tyggesaker som hun kan holde seg opptatt med? Kan jeg sende Krona og Fixa i samme bur, får jeg lov til det? Isåfall så er det en mulighet så blir de ikke helt alene. Jeg er heller føre var, så jeg vurderer å kjøpe DAP halsbånd å putte på Krona, evnt en sånn spray å sprute på pleddet hennes, bare sånn OM hun skulle få panikk. Nå er hun kjempe rolig i bur, både inne og i bil. Hun finnes ikke redd noenting, og ting som hunder kunne ha reagert på, syns hun er utrolig spennende Så jeg tenker at DAP ikke er nødvendig, men sånn i tilfelle? Noen erfaring med DAP, synes dere det funker? | |
|
| |
Irene
Antall Innlegg : 990 Join date : 14.06.2009 Bosted : Kløfta
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 05:29 | |
| Jeg har tatt fly utallige ganger med mine, og en hund med normal nervestruktur tåler det helt fint. Men prøv å holde eget hode kaldt slik at hunden ikke får panikk når den må på buret på flyplass men at det er som vanlig å gå på buret sitt. Luft hunden godt før turen, ingen ekstra på buret, bare en god underlag(teppe). Aldri neddoping av hund med medisiner !
Hundene leveres til "spesialbaggasje" og kommer også ut på "spesialbaggasje" (med mindre noen øst Europeisk land der hunden har kommet på rullebånd).
For å berolige deg selv så kan du spørre flyvertinnen når du går inn i flyet om å sjekke og komme og bekrefte deg at hunden er med i flyet. Jeg gjør det vanligvis etter at noen har fått hunden glemt under transit. Men du flyr jo direkte fra Trondheim til Tromsø, ikke sant ? Det er da ikke mulig at hunden blir igjen noen sted under mellomlanding. | |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 06:08 | |
| Jeg har flydd med hund i cargo mange ganger - både i Norge og i utlandet. Har tilogmed flydd med mellomlandinger (Oslo-Amsterdam-Athen) og det har gått veldig bra. De rotet bort bagasjen vår på vei ned til Hellas, men det var jo ikke så farlig så lenge hunden kom Så lenge hunden er vant med å være i bur, så burde det ikke bli en traumatisk opplevelse.Jeg har ingen betenkeligheter med å fly med hund i cargo igjen. Men jeg er jo litt smålei når det kommer til mellomlandinger, da. Man slapper liksom ikke helt av før turen er over. Du kan ikke sende flere hunder i samme bur med mindre det dreier seg om valper som flyr med moren sin. Buret skal være så stort at hunden kan stå oppreist. | |
|
| |
Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 06:40 | |
| Whiskey har flydd cargo Oslo-Tr.heim Har gått veldig bra alle gangene. | |
|
| |
Christine
Antall Innlegg : 344 Join date : 24.12.2009 Age : 40 Bosted : Stavanger
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 07:07 | |
| Vi hadde India med når vi fløy Stavanger-Tromsø i sommer. Det gikk over all forventning. Jeg la en kong med frosen leverpostei i buret da jeg gikk fra henne, bare for at hun ikke skulle få panikk når jeg gikk. Vi byttet fly i Oslo, og turen tok ca fire timer. India var helt rolig når vi kom frem, og hadde ikke romstert i buret el.l. Når vi kom til Tromsø kom de med India ut den døren som er til venstre for rullebåndene. Jeg ble ikke skremt av å ha henne med som cargo, og kommer til å reise med henne til Tromsø igjen om et par uker. Det går nok heeeeelt fint skal du se | |
|
| |
camillahoel
Antall Innlegg : 866 Join date : 11.06.2009 Age : 40 Bosted : Stavanger
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 07:39 | |
| Jeg sendte Kiwi og Dubai i cargo bergen-trondheim. Det gikk helt fint men jeg er fortsatt nølende med å sende hund i cargo om det er snakk om mellomlandinger underveis.. | |
|
| |
-Malin-
Antall Innlegg : 204 Join date : 13.06.2009 Age : 35 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 10:24 | |
| Jeg ville heller hatt henne med i cabinen, de veier aldri hvor tung de er, aldri gjort det med Fendi hvertfall Bare si hun og bagasjen er ca. 7-8 kg tilsammen OM de spør (noe de som regel ikke gjør sålenge baggen er rett str.) Du trenger heller ikke legge henne i baggen før rett før du går inn på flyet. Da jeg måtte sende Fendi og Chicco i cargo Tromsø - Trondheim (fordi SAS hadde gjort en feil ) hørte jeg at de ulte og å bjeffet hysterisk når jeg mellomlandet i Bodø... Satt i flyet med gråten i halsen omtrent. Så det gjør jeg ALDRI igjen Men det kommer selvfølgelig ann på hundene Er hun alltid rolig i bur, selv når du ikke er der, og ellers relativt rolig i nye situasjoner så går det nok greit | |
|
| |
Kennel Mirenzo
Antall Innlegg : 1083 Join date : 10.06.2009 Age : 39 Bosted : Ski
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 10:27 | |
| Jeg har også gode erfaringer med å sende hund med i Cargo. Jeg har flydd tur-retur Spania med Mira, samt at jeg fikk Banu med Cargo fra England. Mira har også flydd tur-retur England da hun var med på Crufts. Det har aldri vært noe problem. Mira kan virke noe stresset idet vi henter henne, men det rister hun av seg fort. Så lenge hunden er vant med bur er det nok ikke noe problem | |
|
| |
Kaja
Antall Innlegg : 2008 Join date : 15.06.2009 Age : 42
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 10:35 | |
| Jeg har flytt med hunder i cargo det gikk kjempefint, de kom på koffertbåndet og var strålende fornøyde alle 3. Hadde forøvrig Chili og Jaimy i samme bur, jeg konfererte bare med flyselskapet først om det var ok, noe det var.
| |
|
| |
Simira
Antall Innlegg : 1072 Join date : 14.06.2009 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 11:56 | |
| Odin fløy cargo til England og tilbake, turen dit gikk helt problemfritt, etter tilbaketuren har han vært noe stresset... Bruk gjerne DAP om du tror det hjelper, det kan jo ikke skade. Noen flyselskaper tillater to hunder som kjenner hverandre, det må du sjekke med dem. Men jeg ville ikke vært noe bekymret for en hund som er normalt avslappet i bur. | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 16:45 | |
| | |
|
| |
Julie
Antall Innlegg : 2315 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Bodø
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 17:45 | |
| Jeg har faktisk litt problemer med å stappe lille Lukas inni en flybag. Det går, men han er ikke veldig fornøyd med det. Syns nesten det er værre enn å sende dem avgårde i sitt eget trygge bur med god plass i cargo. Tror ikke du skal bekymre deg. Du kan ha to hunder sammen hos de fleste flyselskap. Jeg syns det er greit at de ikke er helt alene. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 19:21 | |
| Mye klokt er sagt under dete emnet av både Marita og Irene.
Har kun en liten opplysning som kanskje andre medlemmer av NPK kan dra nytte av.
Fra 1 november til 31 mars har ofte flyselskapene forbud mot å ha med hunder i lasterommet grunnet mangel på varme.
Dette gjelder "små" fly som Dash-8, Embraer og Fokker.
Heller ikke glem at disse flyene kun tar ett-1 hundebur i lasterommet!
I tillegg kan flyselskapene forandre flytypen etter du har bestilt.
Skal en tur med Junior og Rottå til Østerrike. Og det som skulle være en kjapp tur Stavanger-Frankfurt-München er blitt til Stavanger-Gardermoen-München...................... Med 3 timers transitt på Gardermoen.
Scheiße! |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 19:23 | |
| Men hvem gidder vel å fly med sånne små fisefly? "normale" fly har i "lasterommet" varme og samme trykk som i kabinen. Hunden reiser altså ikke sammen med koffertene, men i et eget rom. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hund i cargo! Fre Sep 24 2010, 19:28 | |
| - Marita skrev:
- Men hvem gidder vel å fly med sånne små fisefly?
For oss som bor i Bergen, Stavanger, Kristiansand er dette hva vi må forholde oss til. For skal vi komme oss til Kastrup, Schiphol eller Frankfurt er dette det eneste alternativet Ikke bare sliter jeg med turen til München. KLM har gjort ting vel kompliserte for oss til årets Amsterdam-winner............................... |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hund i cargo! | |
| |
|
| |
| Hund i cargo! | |
|