Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Ny mentalbeskrivning på hund; BPH

Go down 
+7
Surpottan
Ingrid Wesenberg
Kaja
Kinkade
Magdalena
Julie
Maria
11 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

Ny mentalbeskrivning på hund; BPH Empty
PosteTema: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyLør Mar 27 2010, 15:13

Det har kommet en ny mentalbeskrivning på hund, Beteende- & personlighetsbeskrivning (BPH), som skal tas i bruk i løpet av andre halvdel av 2011. Les mer her: BPH

Utdrag fra artikkel om BPH:
"Beskrivningen innehåller sju testmoment: Främmande person, Föremålslek, Matintresse, Visuell överraskning, Skrammel, Närmande person samt Underlag. I varje moment registreras ett antal olika beteenden vid upprepade tillfällen. Exempel på vad som mäts är nyfikenhet, hotfullhet och uthållighet i försök att komma åt mat. Vid sidan av detta gör beskrivaren en skattning av hundens personlighet utifrån åtta övergripande egenskaper. På detta sätt ökar chansen att få en rättvisande bild av hunden. För att ytterligare komplettera den information som fås genom beskrivningen kommer hundägaren att fylla i ett frågeformulär innan den genomförs".

Jeg har skummet gjennom utførelsesbeskrivningen, og BPH gir en mye bredere beskrivning av "familehunden" enn hva dagens MH gir (MH er jo utgangspunktet laget for brukshunder). I BPH får man kartlagt om hunden er underlagssterk/svak , man går mer i dybden på hundens sosiale egenskaper og tilgjengelighet enn hva man gjør ved MH, samt at man har beskriver hundens matinteresse. Syns det virker å være en veldig spennende og ikke minst nyttig beskrivning for alle raser!! Gleder meg til de begynner å ta den i bruk! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH Icon_biggrin Ny mentalbeskrivning på hund; BPH Icon_biggrin
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyLør Mar 27 2010, 16:41

Leste om det i svenske Hundesport! Spennende! happy3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Magdalena

Magdalena

Antall Innlegg : 332

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyLør Mar 27 2010, 16:43

Dp är en utvald ras och ska få delta happy5

Mer om det hittar ni på svenska dp-klubbens sida.
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptySøn Mar 28 2010, 20:38

Gjelder denne kun i sverige eller kommer den til Norge også?
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Kaja

Kaja

Antall Innlegg : 2008

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptySøn Mar 28 2010, 20:41

Dogbytes skrev:

WOW, så flott. Det betyr at det kanskje blir lettere å få plass med våre hunder selv om de ikke betragtes som brukshunder.. biggrin
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Maria

Maria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptySøn Mar 28 2010, 20:54

Kinkade skrev:
Gjelder denne kun i sverige eller kommer den til Norge også?
Den kommer nok til Norge også på lik linje med MH (som jo også er utarbeidet av svenskene).
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptySøn Mar 28 2010, 21:24

Flott! Venter i spenning happy6

Gleder meg til å se de første resultatene fra DP på denne happy3 Håper mange tar seg tid til å delta på slike prøver!
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Magdalena

Magdalena

Antall Innlegg : 332

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptySøn Mar 28 2010, 22:15

Kaja skrev:
Dogbytes skrev:

WOW, så flott. Det betyr at det kanskje blir lettere å få plass med våre hunder selv om de ikke betragtes som brukshunder.. biggrin

Ja, det hoppas jag med! happy3 Jag har i år ordnat ett eget Uppfödar-MH och då har jag iaf 8 garanterade platser till mina valpköpare.
Til Toppen Go down
Maria

Maria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyMan Mar 29 2010, 06:02

Kinkade skrev:
Flott! Venter i spenning happy6

Gleder meg til å se de første resultatene fra DP på denne happy3 Håper mange tar seg tid til å delta på slike prøver!
Det håper jeg også! Og ikke minst at alle benytter dem i etterkant slik at man kan luke ut hunder som ikke egner seg til avl. happy3

Også håper jeg at NKK klarer å få ett system med MH-data (og BPH-data) liggende åpent slik som SKK har. Det trengs virkelig! Litt OT, men noen som vet om det er noe som jobbes med i NKK??
Til Toppen Go down
Ingrid Wesenberg

Ingrid Wesenberg

Antall Innlegg : 313

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyTor Apr 01 2010, 21:35

Super interessant tema Maria! Absolutt noe jeg kommer til å gjennomføre med mine hunder!

Fiffi skal snart i ilden på MH, det skal bli moro å se hvordan hun takler det happy6
Til Toppen Go down
http://www.nobelline.net
Maria

Maria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptySøn Okt 10 2010, 12:09

Jeg har prøvd å lete opp litt informasjon om hvordan det går med testinga av BPH (står ingenting på skk). Testperioden pågår jo i år og dvergpinscher, whippet, american staffordshire terrier, golden retriever og rhodesian ridgeback er med i testen (40 hunder innenfor hver rase) og rapporter og lignenede kommer jo etterhvert, men er man utålmodig så er man utålmodig! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 83137

Jeg har i alle fall klart å nøste opp at de er ferdige å beskrive whippet (de skal være ferdig med alle beskrivningene i løpet av oktober) og deretter har de fått noen av hundene til å ta testen på nytt igjen for å se om testresultatene blir like. Jeg har også lest rundt omkring på blogger til folk som har hatt hundene sine med i testgruppa (ulike raser), på svenske forum osv, og jo mer jeg leser jo mer gleder jeg meg til å få se rapporten. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 846413

Ellers så gleder det mitt whippethjerte at av alle rasene som er med på prosjektet, så er det whippeteierne som har vært mest aktive og interesserte i å melde sine hunder på prosjektet. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 297527

Selv om de nå har fått alle hundene de skal ha til å gjennomføre testen, så kan man fortsatt være med å svare på spørsmål om hvordan hunden sin reagererer i ulike situasjoner i hverdagen (helst hunder i alderen 1 til 2 år). Disse svarene vil inngå i en statistikk som skal inngå i den endelige rapporten av BPH-prosjektet. Se her. Jeg har svart på spørsmålene og den gikk gjennom selv om jeg har en norskregistrert hund. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 557338
Til Toppen Go down
Maria

Maria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptySøn Okt 10 2010, 12:10

Litt informasjon om hva som inngår i beskrivningen, hentet fra SKK:

1. Främmande person
Hunden träffar en främmande person som bjuder in till kontakt. Hunden avgör själv om den vill umgås eller inte. Om hunden accepterar att vara med personen går denne några meter med hunden i koppel, samt hanterar den genom att klappa, titta på tänder och lyfta på två tassar.
2. Föremålslek
Hundägare och testledare inbjuder till lek med hunden, dels med ett för hunden känt föremål dels med ett okänt.
3. Matintresse
Mat/godis som hundägaren själv bedömt som hundens favorit göms med stigande svårighetsgrad och hundens intresse och uthållighet för att få tag på mat/godis registreras.
4. Visuell överraskning
Hund och hundägare går tillsammans med testledaren när en overall hastigt dras upp 4 meter framför hunden.
5. Skrammel
Hund och hundägare går tillsammans med testledaren när en metalltrumma som inuti försetts med olika typer av metallföremål börjar roteras så att ett skramlande ljud uppstår. Trumman är synlig och ljudet börjar när hunden är 4 meter ifrån den.
6. Närmande person
En långsamt gående ”konstig människa” kommer närmare och närmare hund och hundägare.
7. Underlag
Hunden och föraren passerar tillsammans gående över ett halt underlag som är något upphöjt från marken.
Til Toppen Go down
Surpottan

Surpottan

Antall Innlegg : 81

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptySøn Okt 10 2010, 16:40

"6. Närmande person
En långsamt gående ”konstig människa” kommer närmare och närmare hund och hundägare. "

Totti var med på detta BPH-test i juli i somras, och vi ska på sk återtest nu i oktober.
På punkt nr 6 gjorde Totti en intressant sak, han skällde ut "den konstiga människan" när denne tog av sig de konstiga
kläderna och skulle se "normal" ut.

Damen såg konstigare ut som normal än med konstiga kläder och gång...tyckte Totti Wink Shocked

Heidi
Geishas Hereford Hop *Rocky* 2007-10-06
Palana Debut at Geishas *Liam* 2007-08-06
Bellzelius Amore Il Capitano *Totti* 2009-10-20
d´Chilens Razi Sirvat *Billy* 2010-02-22
Til Toppen Go down
Bellocean's

Bellocean's

Antall Innlegg : 31

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyMan Okt 11 2010, 09:32

Tråkigt att än så länge så har man endast kunna göra detta i Sthlm. Men klart vi också ska ta oss upp och göra detta happy6
Til Toppen Go down
http://www.bellocean.com
Julie

Julie

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyMan Okt 11 2010, 09:38

Det er en fin artikkel i det nye Hundsport Spesial om dette.
Det står hvert moment også bra forklart.
Gleder meg til alle får mulighet til å gjennomføre den nye beskrivelsen. happy3
Til Toppen Go down
Maria

Maria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyFre Okt 28 2011, 19:53

Nå har jeg ventet ett helt år på at rapporten fra testperioden som var i 2010 skal legges ut på SKK, men ennå er det ikke kommet noen rapport. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 807776 MEN, det kom i det minste oppdateringer om BHP for ett par dager siden og det er jo noe, for det har jammen meg vært stille på den fronten det siste året (selv om de sikkert har jobbet iherdig med dette. For oss nysgjerrige har det derimot vært lang tørke med informasjon)!

Ny informasjon er blant annet at det innledningsvis skal bygges fem baner i Sverige hvor denne testen skal utføres og de offisielle beskrivningene starter i 2012! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 738600 Eneste minuset er at det er fem raser som skal prioriteres i starten og det er american staffordshire terrier, rhodesian ridgeback, nova scotia duck tolling retriever, lagotto romagnolo och shetland sheepdog. Det blir derimot åpning for andre raser også dersom det er plass og etterhvert blir det selvsagt åpent for alle raser. Very Happy

Og siden de offisielle beskrivningene starter i 2012, så håååper jeg også at rapporten fra testperioden er rett rundt hjørnet. Er såååå spent!! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 545626
Til Toppen Go down
Julie

Julie

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyFre Okt 28 2011, 19:58

Det kommer noe info i Hundsport spesial i omtrent hver utgave. Har ikke lest det siste enda. Kanskje i natt happy6
Til Toppen Go down
Maria

Maria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyFre Okt 28 2011, 20:14

Å, hvorfor legges det ikke ut på SKK, da!! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 802724 Har du sett noe om rapporten?

Skjønner jo at jeg må få kjøpt siste års utgaver av Hundsport special!! Sender en mail til SKK med det samme!
Til Toppen Go down
Julie

Julie

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyFre Okt 28 2011, 20:43

Er på jobb i helga, men jeg kan sjekke hva jeg har liggende av Hundsport spesial hjemme. Du trenger jo ikke bruke penger på blader som jeg muligens har liggende å slenge her.
Til Toppen Go down
Victoria

Antall Innlegg : 35

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyFre Okt 28 2011, 21:41

Jeg er en av de som mener at det blant enkelte raser burde vært et krav at hunden har vært utstilt med excellent, bestått MH (eller BPH) og så klart være sunn og frisk happy6
Til Toppen Go down
Maria

Maria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyFre Okt 28 2011, 21:49

Victoria skrev:
Jeg er en av de som mener at det blant enkelte raser burde vært et krav at hunden har vært utstilt med excellent, bestått MH (eller BPH) og så klart være sunn og frisk Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 332565
Det er ingenting som heter bestått MH eller BPH (BPH er jo også såpass nytt at det ikke er startet opp offisielt ennå heller, men det kommer). Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 723324 Både MH og BPH er beskrivelser som sier noe om hunders mentalitet. Deretter blir det opp til hver enkelt å avgjøre hva som er tilfredsstillende i forhold til skårer på de ulike momentene. Noen raseklubber setter en "mal" på hvor deres rase bør befinne seg på en MH, men det finnes ikke på våre raser.

Å ha gjennomført MH eller etterhvert BPH på en hund vil altså ikke si det samme som at det er en bra hund mentalt sett og at hunden bør avles på. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 723324
Til Toppen Go down
Maria

Maria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyFre Okt 28 2011, 21:54

Julie skrev:
Er på jobb i helga, men jeg kan sjekke hva jeg har liggende av Hundsport spesial hjemme. Du trenger jo ikke bruke penger på blader som jeg muligens har liggende å slenge her.
Takk snille du, men jeg har allerede sendt mail til SKK hvor jeg ba om å få kjøpe tidligere utgaver som inneholdt artikler om BPH. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 723324 Kjekt å ha! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 332565
Til Toppen Go down
Victoria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyFre Okt 28 2011, 22:07

Maria skrev:
Victoria skrev:
Jeg er en av de som mener at det blant enkelte raser burde vært et krav at hunden har vært utstilt med excellent, bestått MH (eller BPH) og så klart være sunn og frisk Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 332565
Det er ingenting som heter bestått MH eller BPH (BPH er jo også såpass nytt at det ikke er startet opp offisielt ennå heller, men det kommer). Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 723324 Både MH og BPH er beskrivelser som sier noe om hunders mentalitet. Deretter blir det opp til hver enkelt å avgjøre hva som er tilfredsstillende i forhold til skårer på de ulike momentene. Noen raseklubber setter en "mal" på hvor deres rase bør befinne seg på en MH, men det finnes ikke på våre raser.

Å ha gjennomført MH eller etterhvert BPH på en hund vil altså ikke si det samme som at det er en bra hund mentalt sett og at hunden bør avles på. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 723324

Mente så klart at hunden har gjennomført mentaltesting med gode resultater. Jeg har sett alt for mange avlshunder med dårlig gemytt og lynne, hvor det er et mirakel at valpene ble flotte familiehunder (nesten) alle sammen!
Til Toppen Go down
Maria

Maria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyFre Okt 28 2011, 22:21

Victoria skrev:
Maria skrev:
Victoria skrev:

Mente så klart at hunden har gjennomført mentaltesting med gode resultater. Jeg har sett alt for mange avlshunder med dårlig gemytt og lynne, hvor det er et mirakel at valpene ble flotte familiehunder (nesten) alle sammen!
Fort gjort å skrive feil! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 723324

Er enig med deg i at det burde vært krav på enkelte raser om mentaltesting. Og særlig blant raser hvor dårlig mentalitet er ett problem. Samme hvor stor eller liten rasen er i størrelse, så er god mentalitet uten redsler, for mye skarphet, dårlig avreaksjon og lite mot noe jeg syns burde vektlegges i avl. Ikke bare med tanke på valpekjøpere som skal slippe å bekymre seg og jobbe "ræva av seg" for å få hundene til å fungere i hverdagen, men også med tanke på hundenes velferd. Det er absolutt ikke god dyrevelferd når hundene eksempeplvis er redd for folk eller verden generelt. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 701651
Til Toppen Go down
Victoria

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH EmptyLør Okt 29 2011, 10:01

Ø
Maria skrev:
Victoria skrev:
Maria skrev:
Victoria skrev:

Fort gjort å skrive feil! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 723324

Er enig med deg i at det burde vært krav på enkelte raser om mentaltesting. Og særlig blant raser hvor dårlig mentalitet er ett problem. Samme hvor stor eller liten rasen er i størrelse, så er god mentalitet uten redsler, for mye skarphet, dårlig avreaksjon og lite mot noe jeg syns burde vektlegges i avl. Ikke bare med tanke på valpekjøpere som skal slippe å bekymre seg og jobbe "ræva av seg" for å få hundene til å fungere i hverdagen, men også med tanke på hundenes velferd. Det er absolutt ikke god dyrevelferd når hundene eksempeplvis er redd for folk eller verden generelt. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH 701651

Kunne ikke vært mer enig! happy5
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH Empty

Til Toppen Go down

Ny mentalbeskrivning på hund; BPH
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Hund reddet påkjørt hund!
» - Min Hund -
» Allergifremkallende hund
» - Min Hund -
» - Min Hund -