Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny mentalbeskrivning på hund; BPH

Go down 
+7
Surpottan
Ingrid Wesenberg
Kaja
Kinkade
Magdalena
Julie
Maria
11 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 EmptyOns Jun 20 2012, 17:22

Sitter og leser rapporten til BPH-prosjektet. Omfattende og interessant lesning. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 557338 Innledningsvis står det en helt kort oppsummering av de fem ulike rasene som var med i prosjektet:

"I fråga om rasskillnader så framstår american staffordshire terrier jämfört med de övriga fyra
raserna som sociala, trygga, orädda, nyfikna och lekintresserade. De studerade hundarna av
rasen dvärgpinscher visar påfallande mycket aggressiva och rädslerelaterade beteenden. De
tycks även vara mer energiska än övriga raser. Golden retriever utmärker sig som en social
men rädslebenägen ras som visar förhållandevis lite aggressiva beteenden. De tycks även vara
”träningsbara” och ha ett litet intresse av att jaga efter vilt. Rhodesian ridgeback framstår som
en lugn men rädslebenägen ras som visar jämförelsevis mycket aggressiva beteenden. Vad
gäller whippet är de inte lika sociala som de andra raserna. De är inte heller särskilt
intresserade av föremålslek så som det mäts i BPH, eller träningsbara på samma sätt som de
övriga. De är tämligen lite aggressionsbenägna. Rädslemässigt utmärker de sig inte åt något
håll."


Her er link til hele rapporten: http://www.svartbergs.se/pdf/BPH_Utvardering%20_Kvalitetssakring_2010.pdf
I bilag 1 er det skjema over de ulike rasenes BPH-egenskaper (beskrivende statistikk).

Noen som vet om/når BPH kommer inn i avelsdata (skk) på samme måte som MH, altså at man kan krysse av på BPH for å finne hunder som har tatt BPH? Nå må man inn på hunden og derfra kan man se om hunden har tatt BPH.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 EmptyOns Feb 27 2013, 19:37

Maria skrev:
Nå har jeg ventet ett helt år på at rapporten fra testperioden som var i 2010 skal legges ut på SKK, men ennå er det ikke kommet noen rapport. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 807776 MEN, det kom i det minste oppdateringer om BHP for ett par dager siden og det er jo noe, for det har jammen meg vært stille på den fronten det siste året (selv om de sikkert har jobbet iherdig med dette. For oss nysgjerrige har det derimot vært lang tørke med informasjon)!


Ny informasjon er blant annet at det innledningsvis skal bygges fem baner i Sverige hvor denne testen skal utføres og de offisielle beskrivningene starter i 2012! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 738600 Eneste minuset er at det er fem raser som skal prioriteres i starten og det er american staffordshire terrier, rhodesian ridgeback, nova scotia duck tolling retriever, lagotto romagnolo och shetland sheepdog. Det blir derimot åpning for andre raser også dersom det er plass og etterhvert blir det selvsagt åpent for alle raser. Very Happy


Og siden de offisielle beskrivningene starter i 2012, så håååper jeg også at rapporten fra testperioden er rett rundt hjørnet. Er såååå spent!! Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 545626


Det ligger i hvertfall på hunddata nå, sjekket på mine hunder og hele testen er der happy5
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 EmptyOns Feb 27 2013, 20:33

Ja, på Hunddata har hundene med gjennomført BPH stått helt siden de startet med de offisielle. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 557338 Og rapporten ble lagt ut i fjor den også. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 332565

Det blir interessant å se når litt flere innen rasen er testet slik at man kan se ett mer reelt gjennomsnitt på alle momentene. Mye av det ser man jo på MH, og rapporten etter testperioden hadde også en oppsummering på hvordan dp er mentalt sett, men det blir jo mye mer detaljert på spindeldiagrammet/momentoversikten. Veldig bra test, synes jeg. Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
CAMALIS

CAMALIS


Antall Innlegg : 607
Join date : 11.06.2009
Age : 52
Bosted : Sverige

Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 EmptyTir Mar 05 2013, 21:29

2012 arrangerade jag för min Kennel Camalis och en väns kennel Little Kings, 2 dagars BPH.

Väldigt intressant och lärorikt var det.
Förra veckan var jag på en information ang BPH, om hur det fram kom, och summering från förra årets hundar som genom gick BPH.

2013 har jag nu ett BPH för min kennel, likaså är jag med och arrangerar ett BPH för Dvärgpinscher klubbens räkning.
2014 har jag redan bokat in 1 BPH för min kennel och 2st för Dvärgpinscher klubbens räkning.

Så jag tror att vi kommer att få mer information och statistik för vår ras vad gäller BPH.
Til Toppen Go down
http://www.camalis.se
Sponsored content





Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ny mentalbeskrivning på hund; BPH   Ny mentalbeskrivning på hund; BPH - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Ny mentalbeskrivning på hund; BPH
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Hund reddet påkjørt hund!
» - Min Hund -
» - Min Hund -
» Hund nr.2?
» Hund på tog

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: