Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?

Go down 
+23
jeanette
Marion G
becca&jan
Maria
helle
-linda-
Garp
Eva
Caroline
Gry Elena
Lene
Maiken
Christine
Benedicte
Fixa
Hera
Nina (Kennel Dijontoma)
Marita
Lex
Marte
Linn
MiraHedda
Cesilie
27 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Larvik

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 17:32

Jeg husker at på det gamle forumet var det en tråd hvor det stod litt forskjellige meninger om hvorfor man bør gi tørrfôret oppbløtt vs. dyppende i vann vs. helt tørt.

Jeg har hele tiden gitt Mia hennes mat dyppende i vann, men ikke oppbløtt. Jeg husker at det var noen gode argumenter for det, men nå har jeg rett og slett glemt det blink00 Sånn annet enn at da får hun i seg vann samtidig som at tennene får litt å jobbe med.

Hvordan gir dere hundene deres tørrfôret, og hva er grunnen til at dere har valgt å gi det slik?
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 17:40

Vi har valgt å gi Mira tørrforet tørt av en enkel grunn: hun liker det ikke oppbløtt happy4
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 17:55

Her har vi noen ganger tørt og nå, som det begynner å bli varmt ute, får de det oppbløtt. Det gjør jeg fordi særlig Knøttet har fått litt problemer med å drikke nok og da ønsker jeg ikke at tørrfôret skal suge opp så mye væske.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 18:02

Helt tørt - fordi de liker det best sånn og det er godt for tenna happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Larvik

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 18:18

Hehe, men det var noe med fordøyelsen minns jeg? Det er kanskje feil, men mener å huske at Gry mente noe her? Smile
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 18:24

Cesilie skrev:
Hehe, men det var noe med fordøyelsen minns jeg? Det er kanskje feil, men mener å huske at Gry mente noe her? Smile

Tørrfôret suger opp mye væske for at magen skal kunne fordøye det. Når det er varmt kan det for noen være vanskelig å drikke nok.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 19:04

Mine får tørrforet hardt men med vann på, slik som du gjør Cesilie. Jeg gjør det fordi Lex drikker utrolig dårlig, og har jo tidligere spist veldig dårlig også. Han spiste bare et visst anntall sekunder av gangen, og slik fikk han i seg mest... Nå gjør jeg det mest pga. (den manglende) vanndrikkingen til Lex. happy6
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 19:32

Cesilie skrev:
Hehe, men det var noe med fordøyelsen minns jeg? Det er kanskje feil, men mener å huske at Gry mente noe her? Smile

Spesielt større hunder som kan ha problemer med magedreining bør få fôret oppbløtt har jeg hørt. Mine spiser både oppbløtt og tørt (men de vil ikke ha tørrfôr med vann som ikke har trukket inn), de er flinke til å drikke også, så for øyeblikket får de det tørt. Sånn i forhold til tennene tviler jeg på at det har så mye å si - Har til gode å se hunder som tygger tørrfôr med hjørnetennene uansett, og jeg har ikke merket noen forskjell på tannsteinproblem i forhold til å gi tørt kontra oppbløtt.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 43
Bosted : Oslo

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 21:29

Mine får maten helt oppblødt når de er valper, av den grunn at det er lettere for kroppen å ta opp all næringen i maten på denne måten og det er lettere for dem å spise det oppblødt...men mest på grunn av at en valp skal ha så voldsomme mengder med mat, at jeg ikke ønsker å gi magen dems sjokk ved at maten sveller til det tredoble etter at de har spist seg mette på tørr mat...! Når maten er oppblødt på forhånd og ferdigsvellet når valpen spiser det, så spiser den det den har plass til i magen uten at det blir ennå mer når det har havnet i magen og begynner å svelle... Jeg tror ikke en liten valpemage har godt av det når maten tredobler seg etter at den har spist seg mett...! no0

Mine voksne hunder får tørrfóret fuktet i litt vann...det vil si at maten ikke ligger og svømmer i vann, menn fuktes godt med lunkent vann før jeg gir det til dem... Grunnen til dette er at tørrfóret suger til seg mye vann i magesekken når det sveller og skal fordøyes, så da ønsker jeg å tilføre litt vann for at kroppen dems skal kunne bruke energien sin på å fordøye og nyttegjøre seg maten fortere/lettere og ikke på alt annet...! Vannet øker også smakeligheten på fóret og selv om hundene mine glefser i seg det de får uten å mukke, så ser jeg at de syns det smaker litt ekstra godt med vann, og da får de vann, hehe...! Very Happy Jeg syns også det er greit å få i hundene litt ekstra vann her og der, selv om de er veldig flinke til å drikke mye selv, særlig når det begynner å bli varmt ute eller når vi er i mye aktivitet... Jeg fórer jo også på V&H, og også dette blander jeg ut med vann sånn at det blir en slags grøt eller suppe, både for å få i dem ekstra vann og for å øke mengden av det de får i seg uten at jeg øker mengden mat...! biggrin Begge guttene mine er noen skikeklige matvrak som det aldri er bunn i, og Otto kan få mye mat fordi at han trenger det, mens Jonas som både er kastrert OG går på medisiner som gjør ham konstant sulten, samtisdig som at han er blind og ikke løper så mye som før og ikke får brent like mye kalorier, ikke kan få like mye mat og for at han ikke skal føle seg helt utsultet sper jeg ut maten så mye jeg kan, så blir gutten glad, hehe...! happy4 happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 21:37

Et lite spm, hva avgjør mengden av det enkelte her sier, at hunden drikker for lite? Hvor lite er liksom for lite? Jeg har jo hørt at spesielt DP´er drikke lite vann, så jeg lurer på hvor lite er for lite unsure3
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Gjest
Gjest




Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 21:39

Hera skrev:
Et lite spm, hva avgjør mengden av det enkelte her sier, at hunden drikker for lite? Hvor lite er liksom for lite? Jeg har jo hørt at spesielt DP´er drikke lite vann, så jeg lurer på hvor lite er for lite unsure3

Det sjekker du ved å ta og løfte opp nakkeskinnet, faller det fort ned så drikker hunden nok, går nakkeskinnet veldig trekt så burde den drikke mere.

Hundene regulerer dette selv biggrin
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 43
Bosted : Oslo

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 21:52

Om et dyr er dehydrert sjekker du enkelt på den måten Marion beskriver, ved at du "klyper" tak i huden og drar den litt ut...da skal huden sprette raskt tilbake igjen... Dersom hunden er dehydrert vil huden bli stående i en hudfold og/eller trekke seg langsomt tilbake, men personlig ønsker jeg jo ikke at det skal gå så langt at jeg har kommet dit med mine hunder, man bør etter min mening helst vite at hundene får i seg greit med vann før man må sjekke det på denne måten... Jeg bruker dette igrunnen kunn når jeg har syke dyr eller dyr som har vært ute i ekstrem varme, for å kunne evaluere hvor ille de ligger an når tilstanden allerede er ille og for å kunne avgjøre om de bør settes på drypp e.l.... En frisk hund bør man etter min mening ikke behøve å kontrollere på denne måten...

Normalt vanninntak for en frisk hund med normal aktivitet og under normale forholder/temperaturer er ca 0,5 liter pr 10 kg kroppsvekt pr dag, så dersom man misstenker at man har en hund som drikker litt lite kan man jo evnt begynne å måle hva man heller i skålen, og så måle hva som er igjen på slutten av dagen og trekke det fra, slik at man ser hva hunden egentlig har drukket i løpet av dagen...! happy6 Et lite tips til alle med "smådrukkene" hunder er å vaske skålen ofte og bytte ut vannet med friskt vann flere ganger om dagen... De aller fleste hunder drikker når de får tilbudt en ren skål med frisk vann og jeg merker dette veldig godt på alle mine dyr, hunder, hester, katter og kaninen, at de alltid drikker mye mer når vannet alltid er friskt...! biggrin

Edit: Vil bare påpeke viktigheten av at hunden får i seg nok vann da dette er veldig viktig for kroppens funksjoner, blod og lymfesystem, og hunden bør absolutt ikke drikke mindre enn nedre grensen av den mengden vann kroppen trenger iløpet av en dag...! Det er selvfølgelig ikke bra med overdrevent mye vann heller, alt med måte, men skal ha det i bakhodet at man må være flink til å tilby hunden mye vann på varme og aktive dager, selv om den kanskje ikke ligger og peser og ser ut som om den skal stupe... For dere med mindre hunder kan det være lettere å forholde seg til regelen om at hunden skal ha i seg mellom 50 og 150 ml pr kg pr døgn, så kan dere regne utifra hvor mange kg hunden deres veier...! happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Larvik

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 22:14

Takk for fine svar! Smile

Godt tips, dette med å måle mengde vann, Nina! Skal jeg sannelig gjøre, selv om jeg selv føler at Mia drikker nok vann. Hun har vannskål både på kjøkkenet og i buret i stua og på soverommet, og er flink til å si ifra når det er tomt i noen av dem. Men det er jo alltid kjekt å måle allikevel. Hun er nok mye som Otto, som både drikker og spiser mye. Litt slitsomt når man spiser middag, men veldig fint når man trener! Very Happy
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyOns Mai 26 2010, 22:31

Vi gir maten helt tørr, mest pga tennene. Om sommern (Fixa drikker nermest ikke vann, men ligge midt i sola å pese seg sliten det skal hun). Da heller jeg over litt vann, eller setter frem en vannskål, og legger en å en pølse bit oppi, da blir fixa helt febrilsk for den SKAL hun ha, og da får hun i seg mye vann :P Man kan også ta litt leverpostei på en skje å røre rundt i vannet, da drikker de gjerne masse, dette gjør vi sjeldent da, for de drikker normalt med vann gjennom en dag. Vi må fylle på skålen minst en gang pr dag, men så er de 3 stk på 3 skåler også da happy3
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 06:07

Vi gir det helt tørt med en liten skvett biola med blåbær! Smile Dersom jeg bløter opp maten blir Citrus helt gal, fordi det lukter mye mer, og da klarer hun ikke å gå å lukte det men at hun ikke får det med en gang...
Til Toppen Go down
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 06:17

India får maten helt tørr nå, fordi vi sliter med å få henne til å spise. Vi gav det oppblødt før, men når hun da ikke ville spise så ble det til at en del mat gikk rett i søpla. Når den er tørr, er det jo bare å tilby den samme maten neste gang. Men sånn ellers tror jeg de har bedre av å spise maten oppblødt eller med litt vann, i og med at tørrforet er så inne granskauen tørt wink3
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 07:43

Trayan og Wookie får tørt fôr med Vom og blod - jammyjammy!! happy4
Når jeg jeg er på trening og er redd de ikke får i seg nok mat så legger jeg en godbit i bunnen av vannskålen, og vips så har de fått i seg mye vann wink3 Legger ikke vann i fôret for det blir bare klin med Vommen, ikke er de særlig glad for det heller.. wink3

Har hatt en del møter med fôrprodusenter i samband med jobben, og de mener alle at fôret deres ikke skal bløytes. For det er laget i forhold til strørrelse hund og riktig mengder med fôr, er vel når de får i seg for mye eller er i aktivitet rett etter de har spist at farene som magedreining og lignende normalt oppstår..
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 09:05

Azarel får fôret tørt med lakseolje på, fordi han liker det best sånn. Å blande tørrfôr med vann kan jeg bare glemme. Da fnyser han av det og går sin vei. Laughing Men det hender jeg blander med noe annet godt da (en sjelden gang i blant), f.eks. leverpostei eller Go'biten på boks. Det er snadder det!
Han er flink til å drikke vann da, så der holder det bare at vannskåla står fremme med rent vann.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 09:46

Cesilie skrev:
Hehe, men det var noe med fordøyelsen minns jeg? Det er kanskje feil, men mener å huske at Gry mente noe her? Smile

Jeg gir mine fôret tørt med lunkent vann over for da vet jeg at de får i seg nok vann happy6 Jeg gir valper oppbløtt men har erfaring av at veldig mange valper synes fôret er MYE bedre tørt når de begynner å bli en 3-4 mnd happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 09:48

Mine spiser det tørt siden de foretrekker det happy3
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 09:59

À naturell - tørt.. cool3

Med mindre det er veldig varmt og de drikker lite. Da får de det oppbløta.
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 09:59

Caroline skrev:
Mine spiser det tørt siden de foretrekker det happy3

Samme her. Og veldig praktisk hvis han ikke vil ha maten sin der og da. Da er det bare å sette bort maten og presentere det på nytt ved ett senere tidspunkt. happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 11:00

Blaze får tørt fôr, og har vannskål tilgjengelig hele tiden. Når det er tomt for vann, varsler han ifra ved å skrape i skålen cool
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 11:21

-linda- skrev:
Blaze får tørt fôr, og har vannskål tilgjengelig hele tiden. Når det er tomt for vann, varsler han ifra ved å skrape i skålen cool

Haha, det gjør Milli også happy4

Nå har jeg kjøpt ny stor vannskål (tar en liter), så den går ikke tom for vann så kjapt. Før hadde jeg en liten, som måtte fylles flere ganger om dagen, så da ble det ofte mye skraping. Cool
Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? EmptyTor Mai 27 2010, 11:44

-linda- skrev:
Blaze får tørt fôr, og har vannskål tilgjengelig hele tiden. Når det er tomt for vann, varsler han ifra ved å skrape i skålen cool

Her skrapes det både for mer vann og mer mat, selv om det siste tilhører sjeldenheten. hehe.. wub4 Så søt når han demonstrativt går bort til matskåla, skraper litt i gulvet, ser på meg for så å skrape en gang til om jeg ikke kommer. wub3

Deilig å ha en hund som begynne rå skjønne så mye når en prater til en og som kan å kommunisere til meg også hva han vil. Deilig med voksen hund! happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Sponsored content





Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?   Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor? Empty

Til Toppen Go down
 
Hvordan gir dere tørrfôret, og hvorfor?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Hvorfor?
» Hvorfor det går så mye valpefôr hos oss...
» Hvorfor skjelver hun?
» Hvorfor melder folk seg ut av npk?
» Hvorfor uler hunder?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: