Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Hvorfor er Pinscher så sjelden ???

Go down 
3 posters
AvInnlegg
ceciliett

Antall Innlegg : 2

Hvorfor er Pinscher så sjelden ??? Empty
PosteTema: Hvorfor er Pinscher så sjelden ???   Hvorfor er Pinscher så sjelden ??? EmptyTir Aug 21 2012, 11:42

Jeg vurderer å få meg hund og har lest en del om Pinscher. Jeg har overaskende oppdag et at den er svært sjelden i Norge, noe jeg lurer veldig på hvorfor. Har noen et svar eller noen tanker om dette??? Jeg er på jakt etter info om alle bakdelene med en Pinscher da jeg vil vite mest mulig om hva jeg eventuelt får.
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

PosteTema: Re: Hvorfor er Pinscher så sjelden ???   Hvorfor er Pinscher så sjelden ??? EmptyTir Aug 21 2012, 14:51

ceciliett skrev:
Jeg vurderer å få meg hund og har lest en del om Pinscher. Jeg har overaskende oppdag et at den er svært sjelden i Norge, noe jeg lurer veldig på hvorfor. Har noen et svar eller noen tanker om dette??? Jeg er på jakt etter info om alle bakdelene med en Pinscher da jeg vil vite mest mulig om hva jeg eventuelt får.

Vil ikke si at pinscheren er sjelden, men det er ikke så mange av dem. Det synes jeg er helt topp jeg da, raser som er veldig populære er det mange som avler på uten å tenke på helse og mentalitet.

Men vi blir stadig flere som har pinshere, og det er jo koselig. Du vil finne masse om rasen på dette forumet, du får bla deg igjennom de ulike trådene.

For å få et bedre inntrykk av rasen så ta kontakt med en oppdretter, de vil svare på dine spørsmål.
Prøv også å få møtt flere eksemplarer av rasen. Hunder er som mennesker, ingen er like wink3
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: Hvorfor er Pinscher så sjelden ???   Hvorfor er Pinscher så sjelden ??? EmptyTir Aug 21 2012, 18:41

Jeg tror at en grunn er at rasen passer ikke til alle, det er ikke så stor men krever mye som en større hund. Mange sier at pinscher er ingen førstegangshund, men jeg er uenig om det. Det er en hund som passer like godt til en uerfaren som erfaren hundemenneske. Det som er avgjørende er hvordan du er selv. En pinscher tåler dårlig uklar lederskap i den mening at en ikke greier å sette grenser, en vet ikke hva en forventer og vil, og rett og slett greier ikke å overbevise hunden at hun/han er den som hunden kan stole på. Da får vi disse hendelsene at hunden begynner å ta mer og mer makt, da hvis eieren ikke greier å overbevise pinscheren at hun/han kan ta ansvaret så tar pinscheren det selv. Desverre funker det jo ikke slik.

Vi som driver med rasen ser dette med ikke så få omplassringer av hunder på 9 mnd til 18 mnd, altså i den perioden pinscheren er mest sensitiv til dårlig struktur i sitt hjem. Jeg har sett gjennom årene at det er utallige oppdrettere som har 1-3 kull men slutter da. Jeg tror at en grunn er at uansett hvor godt en prøver å velge valpekjøpere så gjør man bommerter og det er ikke gøy å ha en pubertetsbombe tilbake, dressere den og finne et nytt hjem. Særlig hvis du har annet innhold i ditt liv (jobb, familie, fritidsinteresser) som krever sitt.

Høres kanskje veldig negativt ut. Vel, jeg liker rasen, har hatt den siden 1989 og oppdrett siden 1996 så pinscher er virkelig min rase. Men jeg forstår at det er ikke en rase for alle, ville være mye enklere å selge valper fra enkelte andre raser som stort sett alle dyreglade personer handskes med.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
ceciliett

Antall Innlegg : 2

PosteTema: Re: Hvorfor er Pinscher så sjelden ???   Hvorfor er Pinscher så sjelden ??? EmptyOns Aug 22 2012, 09:12

Takker for fyldige hjelpsomme svar.
Jeg er i en fase der jeg vurderer å få meg hund og ser dermed på forskjellige raser. Jeg ønsker hund fordi jeg trenger en turkammerat og ønsker å drive med dressur som hobby. Da jeg bor i et lite rekkehus ønsker jeg en hund som ikke er for stor og ikke hårer for mye. Jeg likte det jeg har lest om pincheren til nå men er fremdeles usikker. Min hund må tåle å være alene hjemme på dagtid da jeg jobber. Jeg trenger at den er rolig når den er inne, og aktiv når den er ute. Jeg trenger også en hund som tåler at jeg gjør feil, og at jeg kan låne han bort når jeg er ute å reiser. Jeg er vant med hunder, men er ikke veldig erfaren på dressering. Jeg vil gjøre det seriøst ved å lese bøker å gå på kurs, men som sagt så kan jeg ikke ha en hund som ikke tåler at jeg gjør feil.
Kan noen si meg om pinscher høres ut som min type hund?
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Hvorfor er Pinscher så sjelden ???   Hvorfor er Pinscher så sjelden ??? Empty

Til Toppen Go down

Hvorfor er Pinscher så sjelden ???
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Hvorfor?
» Hvorfor det går så mye valpefôr hos oss...
» Hvorfor skjelver hun?
» Hvorfor melder folk seg ut av npk?