Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 lurer på hva dere synes!

Go down 
+3
Benedicte
Linn
Tepe
7 posters
AvInnlegg
Tepe




Antall Innlegg : 18
Join date : 13.07.2009

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyTor Mai 06 2010, 21:58

Hei

i dag var jeg og noen venninder på trening, så da vi kom dit så vi at en anen person kom med sceferen sin å satte den utenfor i bånd. da vi kom ut 1 og en halv time senere kom han ut og da hadde hunden stått utenfor hele tiden.

jeg ble ganske sur å fortalte han at han burde ikke la den stå utenfor så lenge, jeg lurte også på om dette var noe han gjorde ofte (har sett hunden utenfor før). Eieren ble kjempesur og fortalte han hadde holdt på med hund i lengre tid osv.

nå lurer jeg på hva dere synes? Jeg syns egentlig ikke det er en overdrivelse fra min side å bli sint eller irritert ovenfor eieren, men det kan jo være jeg overdriver? Jeg ville aldri latt min hund stå utenfor et treningsenter uten tilsyn i kulda så lenge... unsure3

Tonje
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyTor Mai 06 2010, 22:13

Helt enig med deg. Å la hunden stå bundet alene er ikke genialt og når det til og med blir lenge er det virkelig grunn til å tenke at han burde latt hunden bli hjemme.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyFre Mai 07 2010, 05:38

Det er vel ikke lovlig heller...?
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyFre Mai 07 2010, 06:15

Benedicte skrev:
Det er vel ikke lovlig heller...?

Joda, så lenge den står 15 meter fra offentlig inngang/vei/whatever... :P Men det er et greit argument.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyFre Mai 07 2010, 07:21

Tepe skrev:
Hei

i dag var jeg og noen venninder på trening,
Jeg ville aldri latt min hund stå utenfor et treningsenter uten tilsyn i kulda så lenge... unsure3

Tonje

Men er det kaldt nå da? schæferen har jo pels.
Utover dette så syntes jeg det er en uting å binde hunder på offentlige plasser.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Gabriella

Gabriella


Antall Innlegg : 123
Join date : 16.07.2009
Age : 42

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyFre Mai 07 2010, 07:21

I kulda skriver du, hvor i landet skjedde dette? Hvor kaldt var det?

I følge Dyrevelferdsloven

§ 14. Særskilte forbud

Det er forbudt å:
a) utøve vold mot dyr,
b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand,
c) ha seksuell omgang med eller foreta seksuelle handlinger med dyr, og
d) bruke levende dyr som fôr eller agn

Hvorvidt denne hunden lider for å ha stått der de gangene og den tiden av gangen kan egentig diskuteres. Klart jeg har ikke lyst til å sette min egen hund alene så lenge. Men jeg vet også om andre hunder som faktisk er oppdratt til å "takle" å være alene i bånd såpass lenge. Og da er dette naturlig for dyret. Spm videre er om "hjelpesløs" tilstand kan påvises? Var hunden nervøs? Bjeffet den? Så det ut som h*n savnet eier?

Jeg sier bare personlig hadde jeg ikke latt min være i bånd så lenge, og det er fordi jeg er redd det skal skje han noe. Men det er ikke dermed sagt at denne hunden er i hjelpesløs tilstand.

Klart: hadde jeg sett denne midt i solsteken uten skygge og drikke hadde jeg varslet mattilsynet.

§ 5. Varsling


Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet. Varslingsplikten gjelder med de begrensninger som følger av annen lovgivning.
Til Toppen Go down
Tepe




Antall Innlegg : 18
Join date : 13.07.2009

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyFre Mai 07 2010, 11:15

nei det var jo sikkert ikke kaldt for hunden som stod ue, men hadde det vert min hund hadde han nokk vært ganske frossen. grunnen til at jeg skrev innlegget er fordi jeg er litt for og i mot selv.
For hunder burde jo ikke stå så lenge alene uten tilsyn, det er jo mye som ka skje, sammtidig tenkte jeg at om dette var helt greit kan det jo hende mange andre ting er helt greit for eieren om dere skjønner.
Men sammtidig tror jeg ikke hunden hadde det jævli, men at det likevell ikke bør være akseptabelt.
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyFre Mai 07 2010, 12:54

Personlig syns jeg det er fullstendig uansvarlig å sette fra seg hunden på den måten over lenger tid og uten tillsyn, helt uavhengig av om hunden tåler kulden/varmen og er trent til å sitte bundet ute eller ikke...og det av den enkle grunn at man har null kontroll eller anelse om hva hunden utsettes for av andre hunder/løshunder og mennesker...! Gudene skal vite at det finnes mange idioter der ute, og man ser jo stadig at enkelte ser sport i å plage og torturere dyr, og når det kommer til andre hunder, så er det jo som regel bare å ta seg en kort runde rundt på området, så ser man jo hvor mange kranglete hunder og uansvarlige hundeeiere man treffer på en kort tur.. rolleyes3

Og har man f.eks en hund som man ikke er sikker på at tåler alt av fremmede og pågående unger på egenhånd så får man fort et stort problem... Jeg binder jo hundene mine noen minutter når jeg har dirrekte sikt til dem og kan følge med, og jeg har til dags dato ikke bundet dem én eneste gang uten at det har kommet noen bort og klappet og en eller annen ustø liten unge har kommet løpende bort og kastet seg rundt halsen på dem, og det kan søren klype meg bli skummelt men mange hunder, for det er nok fler som ikke vil takle en sånn situasjon enn det er hunder som takler det... Her om dagen var det en dame som lot en diger løs hannhund løpe bort til dem og smyke rundt dem på stive ben og murre mens de satt bundet, og da gikk dråpen for meg, så da fikk hun høre det! Hun sa at jaja, hun var heeelt enig, men hvorfor lar hun hunden gå løs hvis hun ikke har kontroll på den da?!?! mad2 Bare det å sitte fast når det kommer en hund med truende oppførsel og sirkulerer deg er jo ille nok i seg selv, men hva om ikke jeg hadde vært der og denne hunden f.eks. hadde gått til angrep på mine når de har null mulighet til å forsvare seg...?! Dette har du ikke mulighet til å kontrollere når du binder hunden uten tilsyn og i tillegg så lensge som 1,5 time...!
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Gabriella

Gabriella


Antall Innlegg : 123
Join date : 16.07.2009
Age : 42

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyFre Mai 07 2010, 14:51

Tepe skrev:
nei det var jo sikkert ikke kaldt for hunden som stod ue, men hadde det vert min hund hadde han nokk vært ganske frossen. grunnen til at jeg skrev innlegget er fordi jeg er litt for og i mot selv.
For hunder burde jo ikke stå så lenge alene uten tilsyn, det er jo mye som ka skje, sammtidig tenkte jeg at om dette var helt greit kan det jo hende mange andre ting er helt greit for eieren om dere skjønner.
Men sammtidig tror jeg ikke hunden hadde det jævli, men at det likevell ikke bør være akseptabelt.

Det er helt klart lov å bry seg og det skal du for all del fortsette med. Uansett så henviste jeg til hva loven sier. Og det er ikke kjekt å ha en uggen magefølelse. Skal? Skal ikke? Heller å bry seg en gang for mye sant?

Selv har jeg opplevd at gjester som sjekket inn på hotell (hvor jeg tidligere jobbet) lot hunden ligge igjen i garasjen. Og der gikk grensen for meg. Til tross for at mange har vokst opp med bilen som sitt bur så er det ikke forsvarlig å ha hunden i en garasje. Dette pga varmen, dårlig luft og ikke minst eksosen. Her var, etter min mening, hunden i hjelpesløs tilstand. Jeg nølte ikke et sekund og ringte politiet. De kom og tok kontakt med eier.

Varsling er også noe vi faktisk er pålagt hvis man vet om noe som kan være i strid med dyrevern. Tipper at politi og Mattilsynet mottar god del hendvendelser. Ikke alltid alle saker er reelle, men tipper de er gode på å finne ut av situasjonen. Så er du i tvil så ikke nøl med å kontakte de Smile

Lykke til med magefølelsen din

/G
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! EmptyFre Mai 07 2010, 15:00

Hva som er lovlig og forsvarlig er ikke alltid det samme. Og i siste tilfellet er det dessverre ofte ikke noe å gjøre med det, annet enn å appellere til den det gjelder om å gjøre det annerledes. :(
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Sponsored content





lurer på hva dere synes! Empty
PosteTema: Re: lurer på hva dere synes!   lurer på hva dere synes! Empty

Til Toppen Go down
 
lurer på hva dere synes!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Undermenyene synes ikke hele veien - OK!
» Lurer
» Lurer på Pinscher.
» PHTVL - bare lurer
» Noen som lurer på hvorfor jeg kaller Eriva en klovn...?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: