Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 fargen på en pinscher

Go down 
+7
Nina (Kennel Dijontoma)
Caroline
Irene
Gry Elena
OEH
Linn
wrangler
11 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 06:24

vi har en pinscher som er black & tan, men legger merke til at han får mere og mere orange pels, spesielt under magen, på ørene, nakken, og en orange stripe som går over hele halen.
dette gjør oss så klart ikke noe, men vi lurer bare på om dette er normalt?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 07:50

Dere kan prøve å gi hunden Biorion. Mener det er en del som gir det til sorte hunder som får dårlig fargepigment. Marita vet sånt Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
OEH

OEH


Antall Innlegg : 155
Join date : 22.06.2009
Bosted : Tofte i Hurum

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 09:02

Hvor gammel er denne hunden? og har du eventuelt et bide som viser farge endringene.
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 09:08

Når du mener orange pels mener du da at det skinner i det sorte eller er det rett og slett tanfargen???

Mange sorte hunder får tanfargestripe litt oppover halen men om det er skinn i pelsen på det srote så er det B vitamin som skal til. Jeg har en tispe som ble helt rød i pelsen (det sorte) etter drektighet men hun fikk to sprøyter med B vitamin og ble helt sort igjen happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: .   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 09:09

Quick skrev:
Hvor gammel er denne hunden? og har du eventuelt et bide som viser farge endringene.

han er ca 5,5 måneder, kan se om jeg ikke får fiksa noen bilder etterpå.
godt mulig det er vanlig også? men synes egentlig han blir mer og mere orange enkelte steder:)
Til Toppen Go down
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 09:12

Gry Elena skrev:
Når du mener orange pels mener du da at det skinner i det sorte eller er det rett og slett tanfargen???

Mange sorte hunder får tanfargestripe litt oppover halen men om det er skinn i pelsen på det srote så er det B vitamin som skal til. Jeg har en tispe som ble helt rød i pelsen (det sorte) etter drektighet men hun fikk to sprøyter med B vitamin og ble helt sort igjen happy6

han har skikkelig tan farge, der en skulle tro det skulle være svart:)
kan man kjøpe b-vitamin beregnet på mennesker...? eller må man til veterinær og ordne det?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 09:30

Dette kan du bruke, men hør med veterinæren om hunden er så ille at han bør få sprøyter med B-vitamin:

Aptus Biorion
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 13:19

Jeg har hørt fra flere som har b&t hunder at Eukanuba Lam&Ris gir en rød tone på pelsen. Selv har jeg ikke lagt merke til noe spesielt om enn det spises her ...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 15:46

Irene skrev:
Jeg har hørt fra flere som har b&t hunder at Eukanuba Lam&Ris gir en rød tone på pelsen. Selv har jeg ikke lagt merke til noe spesielt om enn det spises her ...

Mangel på B-vitamin i fôret kan gi et rødaktig skjær i sort pels. Jeg ville også gitt ekstra B-vitaminer i tillegg til et fôr kjøpt hos veterinær eller dyrebutikk. Vær obs på Labb, da mange hunder kan få litt feil farge av det fôret.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 16:40

vi forer på valpeforet fra vom og hundemat...skulle tro det var tilsatt nok b-vitaminer?
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 16:50

wrangler skrev:
vi forer på valpeforet fra vom og hundemat...skulle tro det var tilsatt nok b-vitaminer?

Kanskje ikke fôret passer til deres hund og at den reagerer med å endre farge i pelsen. Du kan ta en tur til veterinær å høre, bytte fôr, tilsette B-vitaminer eller kanskje hunden rett og slett har gener for slik spredning av farge. På dvergpinscher ser vi at mange hunder har rødt i det svarte uten at det er noe galt med fôring eller liknende.
Men jeg ville forsøkt å bytte fôr i første omgang for å utelukke at det kan være årsaken happy6
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyFre Apr 16 2010, 19:00

Det er bare slik at ikke alle fôrmerkene passer til alle hunder. Tidl. nevnt Eukanuba Lam&Ris er en høykvalitetsfôr, men som sagt flere b&t hunder har fått rødslig tone i pelsen, noe de ikke har fått av andre fôr fra Eukanuba.

Jeg er enig med Caroline, prøv først en annen fôr. Hjelper det ikke så kan det ha å gjøre med spredning av rød farge som selvfølgelig ikke er tillatt i eksteriør øyemed. Men det vil på ingen måte plage hunden ellers.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: takk   fargen på en pinscher EmptyLør Apr 17 2010, 05:41

for svar alle sammen:)
vi skal prøve å bytte til tørrfor, eventuelt dele opp sånn at det blir 50 % tørrfor og 50 % vom og hundemat...eller bør jeg kutte ut vom og hundemat totalt? har liksom fårr det for meg at vom og hundemat er det beste en hund kan få...hehehe

men for oss på 2 så gjør det ikke noe om han har ekstra rød pels der han ikke skal ha det, så lenge han er frisk og rask ellers, men det virker jo være et tegn på at han muligens ikke får nok b-vitaminer...

veit i alle fall at det var 2 stk i det kullet vi kjøpte fra som ikke hadde " rett pinscher farge " som oppdretteren sa, så muligens noe vår har også da og at det ikke har sammenheng med foret.
men som sagt skal vi prøve et nytt for:)
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyLør Apr 17 2010, 08:12

Mens han er så ung ville jeg holdt meg til ett fôr og ikke blandet. Du må være sikker på at han får alt han skal ha totalt sett Smile Om du vil gi et måltid innimellom med noe annet når han blir eldre er jo noe annet, men nå ville jeg bare holdt meg til ett. Og husk at du da må kjøpe i dyrebutikk eller hos veterinær happy6 Det du får i dagligvare er ikke bra nok.

Nå vet ikke jeg hvilket kull du kjøpte fra (eller oppdretter), men hvis det var valper i kullet med blekingsfarge så er ikke det det samme.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyLør Apr 17 2010, 10:35

Linn skrev:
Mens han er så ung ville jeg holdt meg til ett fôr og ikke blandet. Du må være sikker på at han får alt han skal ha totalt sett Smile Om du vil gi et måltid innimellom med noe annet når han blir eldre er jo noe annet, men nå ville jeg bare holdt meg til ett. Og husk at du da må kjøpe i dyrebutikk eller hos veterinær happy6 Det du får i dagligvare er ikke bra nok.

Nå vet ikke jeg hvilket kull du kjøpte fra (eller oppdretter), men hvis det var valper i kullet med blekingsfarge så er ikke det det samme.

ja, hundemat fra vanlig matbutikk er ikke noe vi kommer til å kjøpe her i hus nei!
tenkte dra innom veterinær på mandag for å høre hva slags fòr dem vil anbefale, så får vi se:)

må gjerne komme med tips andre her inne ogsåSmile

edit: vi gir valpen selolje ved siden av vom og hundemat, kan dette også ha sammenheng med fargen på pelsen?
Til Toppen Go down
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyTir Apr 20 2010, 05:13

lurer også på om noen veit om gulerot kan gi ekstra felt med rødt i pelsen?
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyTir Apr 20 2010, 18:30

Hei!

Mye gulrot kan innvirke på pelsens farge ja, men da skal nok hunden ha det på jevn basis, ikke bare litt her og der... happy3

Det hadde jo vært interessant å se bilde av omfanget av denne fargeendringen før man kommer med innspill, for nå aner jeg jo egentlig ikke hvor stor eller liten endring det er snakk om her...men sånn uten å vite noe særlig så syns jeg ikke du skal slutte med V&H-maten dersom hunden ellers fungerer veldig bra på dette, for det skal i utgangspunktet ikke være noen grunn til at hunden skal få voldsomme fargeendringer av dette fóret...MEN, jeg ville tatt en tur til veterinæren og tatt en rutineblodprøve for å sjekke at alt er som det skal og at det ikke er noen vitaminer eller mineraler han mangler...det er mye mulig at dette du beskriver er genetisk, uten helt å vite hvordan det ser ut, men om du tar en blodprøve kan du hvert fall fort avskrive om han mangler noe eller finne ut at det er noe han behøver mer av og enkelt rette opp i dette! Mangler han noe vil jo dette med endring av pelsfarge kunn være et utvendig symptom, mens denne eventuelle mangelen kan ha en større og mer betydelig innvirking på viktigere ting i hunden, og derfor er det jo viktig å finne ut om det er noe galt før det går for langt... happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
OEH

OEH


Antall Innlegg : 155
Join date : 22.06.2009
Bosted : Tofte i Hurum

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyTir Apr 20 2010, 19:56

Nina skrev:
Hei!

Mye gulrot kan innvirke på pelsens farge ja, men da skal nok hunden ha det på jevn basis, ikke bare litt her og der... happy3

Det hadde jo vært interessant å se bilde av omfanget av denne fargeendringen før man kommer med innspill, for nå aner jeg jo egentlig ikke hvor stor eller liten endring det er snakk om her...men sånn uten å vite noe særlig så syns jeg ikke du skal slutte med V&H-maten dersom hunden ellers fungerer veldig bra på dette, for det skal i utgangspunktet ikke være noen grunn til at hunden skal få voldsomme fargeendringer av dette fóret...MEN, jeg ville tatt en tur til veterinæren og tatt en rutineblodprøve for å sjekke at alt er som det skal og at det ikke er noen vitaminer eller mineraler han mangler...det er mye mulig at dette du beskriver er genetisk, uten helt å vite hvordan det ser ut, men om du tar en blodprøve kan du hvert fall fort avskrive om han mangler noe eller finne ut at det er noe han behøver mer av og enkelt rette opp i dette! Mangler han noe vil jo dette med endring av pelsfarge kunn være et utvendig symptom, mens denne eventuelle mangelen kan ha en større og mer betydelig innvirking på viktigere ting i hunden, og derfor er det jo viktig å finne ut om det er noe galt før det går for langt... happy6

Meget godt sagt Nina. Nesten som "Mor Hubro" for de av dere som husker dette fra Norsk Ukeblad eller Hjemmet.

happy6
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyTir Apr 20 2010, 20:43

happy4 Embarassed lalala2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyOns Apr 21 2010, 04:02

vi har faktisk jevnling gitt han gulerot, fordi han er så glad i dette har han fått 1-2 hver dag ca(som godbit under trening som regel)

skal prøve å legge ut bilde nå, ser han er ganske orange oppover bakbeina, og det orange han har i feltet under brystkassa(ved forlababbene)strekker seg hele veien nedover buken, men det synes ikke på bildet.

han virker frisk og rask ellers, bortsett fra noe som virker som veldig stress hos han. han er veldig urolig, kan være det både dag og natt, rastløs og stressa. derfor har vi øvd mye på rotrening(med noenlunde bedrede resultater)

https://2img.net/r/ihimizer/img709/593/wrangler.jpg
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyOns Apr 21 2010, 05:37

Så liten mengde gulrot gir ingen farge effekt. Av bildet å bedømme har han større tanfarging enn hva rasestandarden sier, men det er jo ikke helt uvanlig. Det er f.eks. en del b&t hunder som ikke har to avgrensede tan-merker på brystet men de er "smeltet" sammen.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyOns Apr 21 2010, 05:43

Irene skrev:
Så liten mengde gulrot gir ingen farge effekt. Av bildet å bedømme har han større tanfarging enn hva rasestandarden sier, men det er jo ikke helt uvanlig. Det er f.eks. en del b&t hunder som ikke har to avgrensede tan-merker på brystet men de er "smeltet" sammen.

synes bare han blir mer og mer orange da, lol. mulig det er i forbindelse med å bli kvitt valpepelsen, fordi den dype rødfargen han hadde begynner bli mye lysere...

men for oss gjør det ikke noe, helsen er det viktigste, kunne gjerne vært lilla for min del, like glad i han uansett wub4
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyOns Apr 21 2010, 10:04

Ut i fra bildet så ser det ut som han har noe tanfarge der det skal være sort.
Pelsen ser fin og blank ut, så jeg tror det bare har noe med genetikken å gjøre.
Jeg ville ikke giddet å gå til veterinær for en slik ting. Men så er ikke jeg den som løper ned dørene til veterinæren heller og hundene mine lever i beste velgående happy6
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyOns Apr 21 2010, 12:20

Vår lille frøken på fem of en halv måned har og noen (få) røde hår innimellom der det skal være svart, som oppover bakbena og en stripe på baksiden av halen. Hun har og fått en del røde hår på magen ser jeg.. samt på halsen, under ørene. Har ikke tenkt så mye på det egentlig, men ser det jo hvis jeg ser etter. Hun har også litt tynn pels på ørene, bak bretten (hvis du skjønner??), og da skinner det igjennom litt rød dun der og. Tror det er sånn som kan dukke opp her og der når de er tofarget. Som nevnt tidligere så kan de jo ha litt variasjoner på tan-tegningene happy3
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher EmptyOns Apr 21 2010, 15:26

Fargen vil jo endre seg etterhvert som de vokser til også. Scot har blitt noe lysere over ryggen og fargen har jevnet seg mer ut etterhvert. Han blir snart 9 måneder og ser klar fargeforskjell på bilder fra han var 4-5 måneder i forhold til nå. Nå er jo han rød da, men poenget mitt er at jeg tror det er normalt.

Og ingen b/t-hunder er helt like heller happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Sponsored content





fargen på en pinscher Empty
PosteTema: Re: fargen på en pinscher   fargen på en pinscher Empty

Til Toppen Go down
 
fargen på en pinscher
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Fly med pinscher.
» Pinscher?
» Drømmeaktiviteten for din pinscher?
» Pinscher og snørekjøring

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: