Hun skal hvert fall ha nr. 4 (gul) eller 5 (rød) i Non-Stop selen avhengig av halsmålet...bare husk å male nederst ved kragebenet, der halsåpningen på selen blir liggende...

Det beste er selvfølgelig å prøve selen på før man kjøper, vi selger i utgangspuntet aldri seler uten at hunden er med hos oss...men med Non-Stop selen er det litt enklere bare man vet vekt og mål på hunden, siden den er innstillbar og kan tilpasses den enkelte hunden... Jeg har fireren til tispen min og femeren til hannene mine...
Du kan fint begynne å snørekjøre en pinscher før den er 2 år og din er absolutt gammel nok til å begynne å trene opp...det som er viktig er at du starter forsiktig og trener henne opp gradvis...

Det er også alltid en fordel å hofterøntge hunden før man begynner med den type ting for å vite om hunden har det rette utgangspunktet for å starte hardere fysisk trening, ellers risikerer man å gjøre ting værre! Hunden er som regel ikke ordentlig ferdig og satt i kroppen før den er rundt 2 år, men om du tar hensyn til hunden når du snørekjører så behøver det ikke være noe overdrevent tungt arbeid dersom du hjelper til og ikke lar hunden dra hele vekten din alene og hvis du tilpasser lengde og fart på turen til hundens alder, form og kondisjon er det ikke noe farlig så lenge hunden har bra hofter og kropp ellers...jeg har begynt å kjøre min 10 mnd gamle tispe forssiktig inn med sykkel nå, og tar man hensyn så er det ikke no hardere enn det de allikevel løper selv når de går løs på tur...
Nina, Jonas, Otto, Emma og Issi (Nuch Rattenjäger Jolly Junior, NUch SeUch DkUch NordUch AD Gangland Wolfrider's Bearclaw, NUch SeUch DkUch NordUch C.I.B. Dark Angels Nisha Nordic Spirit & Isis Nordic Princess King Black)