Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Hva fórer dere hundene deres med?

Go down 
+18
Susanne
Marion G
Ann-Helen
Lene
Kinkade
Fixa
helle
-linda-
Caroline
tulalula
Irene
Lex
Camilla
marit-p
Marita
Gry Elena
Maria
emiliema
22 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Ann-Helen

Ann-Helen

Antall Innlegg : 1671

Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyTor Feb 11 2010, 12:42

Vi forer med v&h på morningen, og med rc-beauty på ettermiddag/kveld. Chicco ble litt vel rund m 2 måltider v&h pr dag. Han er typen som legger fort på seg, mens Bobby har det andre veien dry (de spiser like mye selvom Bobby er kiloen lettere enn Chicco) . Når vi kjøper inn v&h, så tiner vi det bare litt slik at det går an å få delt det opp. Så lager vi porsjoner som vi har i fryseposer og fryser ned, da er det lettvint å bare ta opp en pose på ettermiddagen og sette i kjøleskapet til neste morgen. På denne måten blir det aldri noe lukt eller for gammel mat.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Marion G

Marion G

Antall Innlegg : 995

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyTor Feb 11 2010, 15:56

Frank`s pro gold og specifik wink3
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyTor Feb 11 2010, 16:32

Jeg forer på Pro Plan, Laks og Ris.
Pluss det av brøskive med leverpostei lillegutt måtte få smuglet i munnen på bikkja! happy4
Er vel ca en halv brødskive om dagen, tenker jeg. Hovedsaklig skorpene!

Vet ikke hva av det som gjør susen, men både pels og avføring er bra! happy6
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyTor Feb 11 2010, 16:55

Hadde jeg tenkt på hva som er enklest å fôre med, så hadde jeg nok valgt tørrfôr fra starten av, men det tok faktisk ikke lange tiden før jeg innså at det ikke var så tungvint med v&h som jeg hadde trodd! Hvis jeg ser bort fra de 12-13 minuttene jeg bruker en gang i måneden på å dele opp pølsene og legge dem i porsjonspakker, så er det like enkelt å fôre med v&h som å fôre med tørrfôr. Jeg gjør som Ann-Helen og tar opp en ny pose hver kveld fra fryseren og legger den i kjøleskapet. Da er den tint til dagen etter, er fersk og lukter ingenting.

Og pølsene skjærer jeg opp i porsjoner etter at de har tint en liten time. Da er de såpass frosen at det ikke renner blod av dem og de lukter heller ikke. Men har latt de ligge å tine litt for lenge en gang, og da var det no svineri å dele opp!!

Melba får pyyyton ånde av tørrfôr! Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 102597
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Susanne

Susanne

Antall Innlegg : 694

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyTor Feb 11 2010, 20:58

Jeg forer for det meste med Royal Canine Mini Junior og Adult her, men akkurat nå får de litt V&H også pga at jeg var treg med å handle inn ny forsekk.. Og jeg hadde noen pølser V&H liggendes i frysen, så da fikk de dem.

Men må si meg litt enig med Sylvia. Stiller meg litt tvilsom til avføringen de får av V&H. Mye mindre, merkelig farge og i tillegg er den hard/tørr og de blir veldig treg i magen... Amy var så treg i magen en gang hun "holdt på å trykke"(i mangel på bedre ord Laughing )at hun begynte å pipe og klynke.. Så hvis hun fortsetter sånn så er det bedre med litt mer og vanlig avføring.
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Maria

Maria

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyTor Feb 11 2010, 21:43

Susanne skrev:
Jeg forer for det meste med Royal Canine Mini Junior og Adult her, men akkurat nå får de litt V&H også pga at jeg var treg med å handle inn ny forsekk.. Og jeg hadde noen pølser V&H liggendes i frysen, så da fikk de dem.

Men må si meg litt enig med Sylvia. Stiller meg litt tvilsom til avføringen de får av V&H. Mye mindre, merkelig farge og i tillegg er den hard/tørr og de blir veldig treg i magen... Amy var så treg i magen en gang hun "holdt på å trykke"(i mangel på bedre ord Laughing )at hun begynte å pipe og klynke.. Så hvis hun fortsetter sånn så er det bedre med litt mer og vanlig avføring.
Tror det er litt hva hundene er vant til. Melba har aldri hatt problemer med avføringen selv de periodene det går uker der hun ikke spiser tørrfôr. Jeg kjøpte Kruskakli når jeg begynte med v&h til henne, fordi det anbefales å gi det eller kokt, moset gulrot dersom hunden får hard avføring av v&h, men jeg har ikke trengt å gi det. Men på henne merker jeg at når hun får mye tørrfôr (gikk en periode på spesialfôr fordi hun reagerte på antibiotika) så får hun skikkelig bløt avføring og det gir seg ikke før hun får v&h igjen. Tørrfôr inneholder tydelig for mye kli eller hva det nå er for henne. Er vel litt som på mennesker, tenker jeg. Noen får full stopp dersom de ikke spiser nok kli, andre greier seg med små mengder kli uten problemer.

Angående mengde og farge på avføring, så er ikke Melba sin sånn kjempetørr og grå som noen snakker om. Men den er fast og ikke klissete som den blir med tørrfôr, også lukter den mindre, i tillegg til at det er noe mindre avføring. Nå vet jeg ikke hvordan ideell hundeavføring skal være, men om det er som med mennesker , så skal den ikke være klissete, og ikke lukte for mye og det skal heller ikke være store mengder (har jeg sett på ett eller annet britisk slankerealityprogram, haha Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 83137 Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 230235 ).

Ble mye drittsnakk, dette!! Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 Icon_lol
Til Toppen Go down
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyFre Feb 12 2010, 09:56

Det er ikke farlig at avføringen er grå og tørr/hard, så lenge hunden ikke har vondt/problemer med å få av seg dritten da.. Avføringen er grå fordi veldig mye av næringsstoffene blir tatt opp i tarmen, og fordi det er en del beinmel i foret.

Derimot opplever jeg det samme som deg maria, at perioder der hundene bare går på tørrfor, så er avføringen veldig bløt. Da sitter de også lenge for å prøve å få ut alt. Det er jo slettes ikke bra med løs avføring, den skal jo være fast, slik at de får gjort fra seg uten problemer.

Tror dette har med vane for hunden jeg også.. For dette stabiliserer seg også etter en stund, både for tørrfor og V&H. Men det er helt sikkert hunder som har godt av å alltid få blandet litt kli eller grønnsaker i maten, slik at avføringen blir mykere. På lik linje med at noen hunder ikke har godt av å gå på tørrfor pga konstant løs mage. Hundene skal jo ikke ha vondt når de gjør fra seg, eller slite med å få av seg dritten..

Milli fikk i starten hard mage av V&H, men det tok ikke lang tid før det stabiliserte seg. Snakker kanskje en uke eller noe.. De andre hundene mine har ikke fått det, antageligvis fordi de har blitt fort av og på med V&H hele livet sitt.. Forer jo valpene mine med det også, to måltid med V&H og to med tørrfor.
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyFre Feb 12 2010, 14:48

Antibiotika gir diare da......så kan jo godt være at det var det og ikke tørrforet wink3 Jeg anbefaler alle som gir hunden antibiotika å ta zoolac/biola eller lignende samtidig da en kur med AB fort kan "skylle ut" tarmbakteriene man har der til vanlig.

Jeg ser for meg at hunder kan få samme problemer som folk om avføringen er for liten og hard...derfor foretrekker jeg noe større mengder enn det jeg opplever med V&H og en fast men myk konsistens (det skal for all del ikke renne men komme ut som en fast, myk pølse :P mmmmm...delikat happy4 )

Om man velger å gi hunden kli så må man passe på at den i tillegg drikker rikelig...ellers vil man få motsatt effekt og gi forstoppelse i tillegg happy3

Som sagt: mange hunder fungerer UTMERKET på V&H, og man få bruke det som man selv synes fungerer best og er greiest for både hund og den som forer wink3
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Maria

Maria

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyFre Feb 12 2010, 15:09

Kinkade skrev:
Antibiotika gir diare da......så kan jo godt være at det var det og ikke tørrforet wink3
Joda, var derfor hun fikk spesialfôr i utgangspunktet, fordi hun reagerte på antibiotikaen og fikk diarè. Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 723324 (Og en sprukket analkjertel pga det igjen... Fikk jo ikke tømt den, stakkar). Men så ville veterinæren at hun skulle gå på det i noen uker etter at hun var ferdig med antibiotikakuren også, samt at jeg fikk beskjed om å gå gradvis over til fôret jeg brukte til daglig, så da hadde vi noen uker med bløt avføring... Men nå er jo Melba vant å få v&h hver dag, så kan hende at magen hadde stabilisert seg dersom hun kun fikk tørrfôr i noen måneder.
Til Toppen Go down
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyFre Feb 12 2010, 17:11

Mine spiser det som severes. Nå for tiden går det i RC tørrfor av ymse slag. Forer også noe uregelmessig på V&H og Norwegian Polar i tillegg til tørrforet.

Jeg forer etter hold og apetitt. happy3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Susanne

Susanne

Antall Innlegg : 694

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyLør Feb 13 2010, 16:57

helle skrev:
Det er ikke farlig at avføringen er grå og tørr/hard, så lenge hunden ikke har vondt/problemer med å få av seg dritten da.. Avføringen er grå fordi veldig mye av næringsstoffene blir tatt opp i tarmen, og fordi det er en del beinmel i foret.

Derimot opplever jeg det samme som deg maria, at perioder der hundene bare går på tørrfor, så er avføringen veldig bløt. Da sitter de også lenge for å prøve å få ut alt. Det er jo slettes ikke bra med løs avføring, den skal jo være fast, slik at de får gjort fra seg uten problemer.

Tror dette har med vane for hunden jeg også.. For dette stabiliserer seg også etter en stund, både for tørrfor og V&H. Men det er helt sikkert hunder som har godt av å alltid få blandet litt kli eller grønnsaker i maten, slik at avføringen blir mykere. På lik linje med at noen hunder ikke har godt av å gå på tørrfor pga konstant løs mage. Hundene skal jo ikke ha vondt når de gjør fra seg, eller slite med å få av seg dritten..

Milli fikk i starten hard mage av V&H, men det tok ikke lang tid før det stabiliserte seg. Snakker kanskje en uke eller noe.. De andre hundene mine har ikke fått det, antageligvis fordi de har blitt fort av og på med V&H hele livet sitt.. Forer jo valpene mine med det også, to måltid med V&H og to med tørrfor.

Ingen som har sakt det er farlig, men hvordan kan du vite det så sikkert? Når avføringen går fra å være normal til hard og grå på fargen så er det jo ikke rart man begynner å lure litt. Unormal avføring er jo ofte indikasjoner på litt forskjellig ymse. Hos mennesker kan grå avføring være et tegn på sykdom i lever eller galleveier f.eks. og de klarer nok å få av seg dritten, som du sier, fordi om happy4 Jeg syns det er positivt å være obs, følge med på forandringer og stille seg spørsmål til ting.

Jeg sier ikke at V&H er farlig for hunder å spise, da hadde jeg aldri gitt det til mine hunder. Men når jeg ser store forandringer i avføringen så blir jeg litt skeptisk. Jeg tror i grunnen at et variert kosthold er aller best for både mennesker og hunder happy3 Så tørrfor med litt V&H og innslag av diverse er sikkert ypperlig.
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyLør Feb 13 2010, 17:12

Jeg har heller ikke sakt at noen her har sakt det er farlig.. Er mange som tror det er farlig, utifra hva jeg har lest på andre forum, så da bare poengterte at det ikke var det :P

Og enig med deg, jeg har også troen på at et variert kosthold er det aller beste for alle hunder.. Hunder som bare får nøyaktig det samme å spise hele tiden får jo også lettere diare om de plutselig spiser noe de ikke er vandt til. Da er det bedre at mangen er litt herdet fra før, ved at hundene faktisk er vandt til å spise forskjellige ting happy3
Til Toppen Go down
Hilde

Hilde

Antall Innlegg : 79

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyLør Feb 13 2010, 18:19

Vi forer med Eukanuba, jeg blander også inn litt leverpostei for smakens skyld. happy5
Kjenner til mange Pinschereiere som forer med Eukanuba og er storfornøyde. Lille Falcon(DP) går også på Eukanuba og har fått mye mere og bedre pels og har fin avføring.
Har prøv vom&hundemat, men det likte ikke Castro og Bella what3

Angående for, så tenker jeg at man bør bruke det som hunden fungerer best på, om det er bløtt, vått, rått eller tørt happy4 billig eller dyrt............ happy3
Til Toppen Go down
Bente

Bente

Antall Innlegg : 1067

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyLør Feb 13 2010, 18:37

Vi forer med RC,og Smilla for light foret derfra happy3 ellers hadde jeg aldri greid og holde vekta nede på henne biggrin Cayla får av og til litt v& h i tilegg.
Til Toppen Go down
http://www.frismilla.weebly.com
emiliema

emiliema

Antall Innlegg : 110

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptySøn Feb 14 2010, 16:09

Ang dere som skriver om hard avføring osv og at de må "trykke" skikkelig for å få det ut...
Det er bra at de må "ta i litt ekstra" pga de da får mindre problemer med analkjertler osv..
Men jeg har på litt nøytral yoghurt over maten. Da blir det bedre "gli"..

hehehe dette ble bare griseprat men . haha happy4
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptySøn Feb 14 2010, 16:33

Hilde skrev:
Vi forer med Eukanuba, jeg blander også inn litt leverpostei for smakens skyld. happy5
Kjenner til mange Pinschereiere som forer med Eukanuba og er storfornøyde. Lille Falcon(DP) går også på Eukanuba og har fått mye mere og bedre pels og har fin avføring.
Har prøv vom&hundemat, men det likte ikke Castro og Bella what3

Angående for, så tenker jeg at man bør bruke det som hunden fungerer best på, om det er bløtt, vått, rått eller tørt happy4 billig eller dyrt............ happy3

Enig med deg happy4 Man må finne det foret som funker best på sin hund...
Det som er best for den ene, trenger ikke være bra for den andre osv... lalala2
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyMan Apr 05 2010, 15:04

Hører at RC mini-beauty skal gå ut av produksjon :x
Til Toppen Go down
kjeksen

kjeksen

Antall Innlegg : 53

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyMan Apr 05 2010, 19:23

Hills r/d nå happy4 Pepsi veide jo 8 kg når hun kom til meg!!
hun er nede på 6,9 nå..men er en stor jente så tipper en vekt rundt 6 er ok for henne.

Når riktig vekt er nådd kommer jeg til å bruke RC mini adult. Som veldig mange andre her ser jeg!
Når er det riktig å bytte til seniorfôr for DP? Jeg syntes 7 år som det står på posen virker
veldig tidlig ettersom hun fortsatt er superaktiv.
Til Toppen Go down
http://kjeksen.wordpress.com/
Lene

Lene

Antall Innlegg : 2752

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyMan Apr 05 2010, 19:35

Ann-Helen skrev:

Jepp.
Irriterende, for det er et av de fôrene vi selger mest av i butikken... dry
Hører også mange som er veldig fornøyd med det fôret, så skjønner ikke helt hvorfor de slutter med det. Men det skal visst komme en ny type som skal erstatte det gamle da.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Ann-Helen

Ann-Helen

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 EmptyMan Apr 05 2010, 19:52

Lene skrev:
Ann-Helen skrev:

Jepp.
Irriterende, for det er et av de fôrene vi selger mest av i butikken... dry
Hører også mange som er veldig fornøyd med det fôret, så skjønner ikke helt hvorfor de slutter med det. Men det skal visst komme en ny type som skal erstatte det gamle da.

Håper du har rett. Men jeg fikk høre at grunnen til at det skal utgå er fordi de har for mange sorter og at det er ganske likt sesitive-foret. RC-sensitive er iallefall ikke likt på smak, mine både liker og fungerer best på beauty. Irriterende ja ! dry
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? - Page 2 Empty

Til Toppen Go down

Hva fórer dere hundene deres med?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Pass på hundene deres!
» Pass godt på hundene deres i Oslo!
» når forer du hunden din om du drar på arbeid?
» Hvor mye sover deres hund?
» Hvor såver deres hund?