Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hva fórer dere hundene deres med?

Go down 
+18
Susanne
Marion G
Ann-Helen
Lene
Kinkade
Fixa
helle
-linda-
Caroline
tulalula
Irene
Lex
Camilla
marit-p
Marita
Gry Elena
Maria
emiliema
22 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
emiliema

emiliema


Antall Innlegg : 110
Join date : 14.06.2009

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 11:08

Besteforeldrene mine har vært på eræringskurs i Oslo og jeg har fått en del tips av de til hva
jeg skal fóre med - og ikke.
De driver oppdrett av Fransk Bulldog.

Lita får nå :
2 rå kyllingvinger om morgenen. (Ukrydra)
Vom midt på dagen ( Valpeforet )
Vom om kvelden.
I vommen blander jeg også inn rå grønnsaker. (tar de i mixern)

Jeg har kuttet ut tørrforet helt. Skal prøve dette for en periode. Hun sliter jo en del
med matlysten, men den er virkelig på topp nå.
I tørrforet er det over 60% kornprodukter, og det er jo ingen hund i det virkelige liv som går ut på kornåkeren
og spiser korn wink3

Jeg prøver, så ser jeg hvordan det går Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 11:18

Jeg fôrer med Vom & Hundemat, av samme grunn som deg; tørrfôret inneholder mye kornprodukter som normalt sett en hund ikke vil spist. I tillegg er de jo proppet med diverse tilsetningsstoffer som heller ikke er naturlige. Begynte med v&h rett etter at jeg fikk Melba (trappet selvsagt ned på tørrfôret over en periode). Foreldrene mine har Dobermann og har brukt tørrfôr i alle år, helt til jeg begynte å lese om hund og fôring og ble overbevist om at det finnes fôr som egner seg bedre til hund enn tørrfôr, så de begynte med v&h før jeg fikk Melba og jeg fikk se hvor mye bedre hunden funket på v&h kontra tørrfôr, så jeg ble enda mer overbevist når jeg så det i praksis.

Jeg fôrer med tørrfôr enkelte dager (i tillegg til v&h), men det går såpass lite av det at jeg må fryse ned en 3 kg sekk i mindre poser, og da har jeg 3 kg. i evigheter...

Gir også ren kjøttmat, fisk og egg.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
emiliema

emiliema


Antall Innlegg : 110
Join date : 14.06.2009

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 11:39

Maria skrev:
Jeg fôrer med Vom & Hundemat, av samme grunn som deg; tørrfôret inneholder mye kornprodukter som normalt sett en hund ikke vil spist. I tillegg er de jo proppet med diverse tilsetningsstoffer som heller ikke er naturlige. Begynte med v&h rett etter at jeg fikk Melba (trappet selvsagt ned på tørrfôret over en periode). Foreldrene mine har Dobermann og har brukt tørrfôr i alle år, helt til jeg begynte å lese om hund og fôring og ble overbevist om at det finnes fôr som egner seg bedre til hund enn tørrfôr, så de begynte med v&h før jeg fikk Melba og jeg fikk se hvor mye bedre hunden funket på v&h kontra tørrfôr, så jeg ble enda mer overbevist når jeg så det i praksis.

Jeg fôrer med tørrfôr enkelte dager (i tillegg til v&h), men det går såpass lite av det at jeg må fryse ned en 3 kg sekk i mindre poser, og da har jeg 3 kg. i evigheter...

Gir også ren kjøttmat, fisk og egg.

Ja, er dette jeg også har hørt Smile Jeg gir ho eggeplomme en gang i mellom også Smile)
Kyllingvingene skulle man visst gi rå med bein og det hele. Pga tannkjøtt og tenner. Hun elsker det, men jeg
må klippe dem opp litt, for hun er så grisk wink3
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 13:41

Synes det er skummelt med rå kylling jeg da pga bakteriene campylobacter og salmonella what3
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 16:11

Gry Elena skrev:
Synes det er skummelt med rå kylling jeg da pga bakteriene campylobacter og salmonella what3

Det er rå kylling i stort all V&H (bortsett fra den med ren vom), og med tanke på hvor mange som fôrer med det, så går det nok bra wink3
Salmonella skal det ikke være i norsk kylling som kommer ut på markedet (dette blir kontrollert på slakteriet), og det er ikke regisrert noen tilfeller av samlonellasmitte hos mennesker som har spist kylling eller kalkun fra Norge. Det ble ikke funnet salmonella i noen av de prøvene som ble tatt av fôr til storfe, svin, fjørfe hest, hund eller pelsdyr i 2008.

Campylobacter kan man risikere å finne i norsk kylling, men norske myndigheter overvåker Campylobacter hos norske slaktekyllinger. Dette innebærer at alle slaktekyllingflokker som slaktes før de er 50 dager gamle, prøvetas ca. 4 dager før slakting. Slakt fra flokker som man vet er positive før slakting, blir varmebehandlet, eller frosset i minst 3 uker før omsetning. Mengden bakterier vil bli sterkt redusert ved frysing. (den dør langsomt over måneder med frysing) Campylobacter kan i motsetning til Salmonella ikke formere seg i matvarer.

Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig, Gry wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
marit-p

marit-p


Antall Innlegg : 106
Join date : 09.10.2009
Age : 37
Bosted : Arendal

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 16:39

Jeg forer med RCjr. jeg er ikke helt for det der å ikke gi hunden tørrfor.har sett en del hunder i livet som ikke har fått tørrfor,å der har det vært en del tann&tannkjøtt problemer.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 16:51

marit-p skrev:
Jeg forer med RCjr. jeg er ikke helt for det der å ikke gi hunden tørrfor.har sett en del hunder i livet som ikke har fått tørrfor,å der har det vært en del tann&tannkjøtt problemer.

Så lenge man er flink til å gi hunden tyggepinner og/eller bein, så er ikke dette noe problem. Hundens tannhelse har også veldig mye med arv å gjøre. Jeg har to hunder som får akkurat den samme maten, han ene må jeg ha tannrens på en gang i året (uavhengig av om han har fått tørrfôr eller våtfôr) mens han andre holder det med ca annethvert år.
Har heller ikke merket noe forskjell på når jeg har gitt tørrfôr eller om jeg har fôret med V&H.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 17:11

Jeg forer med hovedsakelig tørrfor av merket Hill's Mini. I tillegg får Dennis litt våtfor fra samme merke til "frokost"
Han får også PlaqueOff, selolje og masse tyggebein. Han har altid vært flott i pelsen og aldri vært syk. Så har ingen betenkligheter med å fore med tørrfor happy6
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 17:16

Marita skrev:
marit-p skrev:
Jeg forer med RCjr. jeg er ikke helt for det der å ikke gi hunden tørrfor.har sett en del hunder i livet som ikke har fått tørrfor,å der har det vært en del tann&tannkjøtt problemer.

Så lenge man er flink til å gi hunden tyggepinner og/eller bein, så er ikke dette noe problem. Hundens tannhelse har også veldig mye med arv å gjøre. Jeg har to hunder som får akkurat den samme maten, han ene må jeg ha tannrens på en gang i året (uavhengig av om han har fått tørrfôr eller våtfôr) mens han andre holder det med ca annethvert år.
Har heller ikke merket noe forskjell på når jeg har gitt tørrfôr eller om jeg har fôret med V&H.
En av tørrfôrprodusentenes argumenter er jo at hundene må få tørrfôr pga tennene, men de to minuttene hunden bruker på å få i seg tørrfôret (hvis man ser bort fra de som sluker det uten å tygge i det hele tatt..) klarer ikke jeg se at skal ha så mye å si for tannhelsen. Da sverger jeg heller til diverse tyggesaker som hunden ligger og tygger på i en time eller mer hver dag. Hva fórer dere hundene deres med? 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 17:48

Maria skrev:
Marita skrev:
marit-p skrev:
Jeg forer med RCjr. jeg er ikke helt for det der å ikke gi hunden tørrfor.har sett en del hunder i livet som ikke har fått tørrfor,å der har det vært en del tann&tannkjøtt problemer.

Så lenge man er flink til å gi hunden tyggepinner og/eller bein, så er ikke dette noe problem. Hundens tannhelse har også veldig mye med arv å gjøre. Jeg har to hunder som får akkurat den samme maten, han ene må jeg ha tannrens på en gang i året (uavhengig av om han har fått tørrfôr eller våtfôr) mens han andre holder det med ca annethvert år.
Har heller ikke merket noe forskjell på når jeg har gitt tørrfôr eller om jeg har fôret med V&H.
En av tørrfôrprodusentenes argumenter er jo at hundene må få tørrfôr pga tennene, men de to minuttene hunden bruker på å få i seg tørrfôret (hvis man ser bort fra de som sluker det uten å tygge i det hele tatt..) klarer ikke jeg se at skal ha så mye å si for tannhelsen. Da sverger jeg heller til diverse tyggesaker som hunden ligger og tygger på i en time eller mer hver dag. Hva fórer dere hundene deres med? 723324

Skulle akkurat til å si det.. Mine tygger i alle fall ikke!

Jeg fôrer nå kun tørrfôr, med litt V&H til "selskapsbruk". Har fôret Lex en del på V&H oppi gjennom, men han var så dårlig til å spise at maten ble dårlig før han bestemte seg for å spise. Nå har jeg rett og slett alt for dårlig fryseplass til å oppbevare V&H til to hunder, ikke har jeg bil heller, så vanskelig å være avhengig å nye rasjoner hele tiden..

Og så blir det alt for kraftig kost for Lex nå som han er kastrert, han gikk på det da han ble kastrert, det endte med at han ble tykk, og i tillegg fikk furunkulose kuler mellom tærne. (de er nå borte, men kommer tilbake så fort han spiser mye proteiner.)

Nå spiser begge tørrfôr fra RC (light og junior), og begge fungerer optimalt, og har nydelig pels. Og så tygger de diverse ting, men mest oksehud bassert, (fordi det er lite proteiner, og ikke er så godt at de gidder å bråke om det.. )
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 17:51

Jeg fôrer med Eukanuba, Nur spiser Lam&Ris og Nappi og Lady senior. Morgenmaten får de oppbløtet (setter det til oppbløting rett før jeg legger meg), ettermiddagsmaten med vann (lar det å trekke vann i seg ca. 5-10 minutter). Alle spiser godt, pelsen ( der du ser fort om maten ikke passer) har god glans og er ellers bra, og for meg er det enkelt da de får alt de trenger av maten uten tilleggs fôring med mineraler, kalk etc. Har gode erfaringer av tørrfôr, hundene har vært i god form og levd lenge.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 47
Bosted : Årnes

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 22:18

Er det ikke farlig å gi hele kyllingvinger med bein? Splintrer de ikke? Ellers er det eukanuba det går i her lam og ris til Dida, senior til Heidi og sensitive skin til Tula.
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 22:43

Jeg fôrer hundene mine på RC og er fornøyd med det.
Selvsagt skal man styre unna tørrfôr med mye korn. Spesielt hvete gjærer i tarmen og kan gi mageknip og mye fising.
Mange billigtørrfôr er fulle av korn.

Jeg tror man må prøve seg litt frem i denne store fôrverden. For noen fungerer tørrfôr kjempebra, for andre ikke.
Personlig synes jeg tørrfôr er trygt og enkelt. Hundene mine spiser det, har fin pels og har fin avføring. Det er det som viser om hunden(e) fungerer på maten de spiser.
For mer sensitive hunder kan f.eks. hjemmelaget mat veiledet av en veterinær eller diverse råfôr fungere bedre enn tørrfôr.
Hunder er så forskjellige.
Finner dere et fôr som passer til din hund, fortsett på det og ikke bytt i alle veier. Mange hunder reagerer med flass, røyting og diare på nytt fôr.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 22:59

Blaze blir foret på Royal Canin Beauty (tørrfôr), og får sånn passe med bein innimellom. Beinene er helst "oksemuskel" som det så pent heter..
Han har aldri fått tannrens til dyrlegen, og han svært pene hvite tenner Smile

Tror det med tannstein osv har mest med arv og gjøre, og ikke det hunden spiser..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 23:04

tulalula skrev:
Er det ikke farlig å gi hele kyllingvinger med bein? Splintrer de ikke? Ellers er det eukanuba det går i her lam og ris til Dida, senior til Heidi og sensitive skin til Tula.

Nei, rå kyllingvinger splinter ikke.

Men man skal ikke gi bærebein, uavhengig hvilet dyr det kommer fra.








Jeg forer hundene mine hovedsakelig V&H.. I tillegg har de fri tillgang til tørrfor.. De periodene de går kun på tørrfor har de betydelig større mengder avføring, og i tillegg stinker avføringen mer.. Av V&H får de lite, og tilnærmet luktfri avføring.
Av tørrfortyper bruker jeg alt fra RC, hills, pro plan og eukanuba.. Det de liker best er vel hills og pro plan.



Merker ingen forskjell på mengde tannstein utifra hva de spiser. Som flere nevner over her, så tror jeg også at det har mer med arv og gjøre, enn hva hunden spiser.
Til Toppen Go down
emiliema

emiliema


Antall Innlegg : 110
Join date : 14.06.2009

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 23:16

helle skrev:
tulalula skrev:
Er det ikke farlig å gi hele kyllingvinger med bein? Splintrer de ikke? Ellers er det eukanuba det går i her lam og ris til Dida, senior til Heidi og sensitive skin til Tula.

Nei, rå kyllingvinger splinter ikke.

Men man skal ikke gi bærebein, uavhengig hvilet dyr det kommer fra.








Jeg forer hundene mine hovedsakelig V&H.. I tillegg har de fri tillgang til tørrfor.. De periodene de går kun på tørrfor har de betydelig større mengder avføring, og i tillegg stinker avføringen mer.. Av V&H får de lite, og tilnærmet luktfri avføring.
Av tørrfortyper bruker jeg alt fra RC, hills, pro plan og eukanuba.. Det de liker best er vel hills og pro plan.



Merker ingen forskjell på mengde tannstein utifra hva de spiser. Som flere nevner over her, så tror jeg også at det har mer med arv og gjøre, enn hva hunden spiser.


Jeg merker også at hun har mye mindre avføring.. Og det lukter ikke så mye heller.
Rå kyllingvinger er ikke noe problem, men jeg klipper de opp litt, for hun er så grisk at hun lett kan prøve å svelge hele.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 23:30

Ja, jeg gjør samme. Økser dem i to jeg.. happy4
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyOns Feb 10 2010, 23:53

Her fores dverg jentene på RC sensibel, er kjemmpe fornøyd med det fôret. Basenji valpen får Pro plan Puppy, har ikke brukt pro plan før, så "vet ikke" om det er et bra fôr enda, men har bare hørt positive ting om pro plan, samt at basenji oppdretter forer alle hundene på dette, hun anbefalte det, og det var dette vi fikk med valpen wink3 Ikke fan av rå foring, men det er vell mest for at man trenger godt med fryseplass, det stinker pyton, å jeg orker ikke å stå å dele opp deigen til dem. (jeg har hunder som ikke vet hva tygging er) Samt at jeg har ikke satt meg inn i råforing, innbiller meg også at det er dyrere å råfore, å så mener jeg at tørrfôr forebygger mer når det kommer til tannstein/plakk. (har også den oppfattning at dette er arvelig) happy3
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyTor Feb 11 2010, 00:06

Det jeg forer med lukter ingenting! Tror nok det bare lukter om man ikke oppbevarer det bra, og det blir bedervet.

Jeg har liten stue, og jeg setter fram kald (kjøleskapkald) V&H om ettermiddagen, og den står i stuen/kjøkkenet hele dagen og det lukter ingenting.. De bruker ofte en hel dag på å spise opp.. Av og til står det til neste morgen, og lukter heller ingenting da. Jeg er også veldig kresen på lukt. Men helt klart, det er ikke noe delikat å skjære det opp, osv..

Har etter å ha råforet noen år, funnet ut at kjøttet holder seg i kjøleskap i ca 4-6 dager, litt avhengig av hvor kaldt kjøleskap man har. Ligger det lengre kan det lukte litt. Dersom det har skjedd at kjøttet har luktet, så har jeg kastet det med en gang. Jeg tiner en og en pølse, og når den er tint pakker jeg den ut av posen og legger den i en isboks.. Da holder det seg bra i ca 6 dager i mitt kjøleskap, men vanligvis spiser de kanskje en hel pølse i løpet av 4-5 dager.

Hendte også en gang at vi kjøpte ti pølser der alle luktet, disse byttet vi. Antagelig har de blitt tint på veien fra hovedlageret til dyrebutikken jeg handler i.


Av pris er det ikke noe dyrere å råfore dersom man kjøper f.eks V&H, men er nok mye dyrere dersom man skal kjøpe kjøtt selv, og ikke kjenner en slakter. Sist jeg regnet var det billigere å råfore med V&H, men nå har de satt opp prisen på det her i bergen, så nå ligger det vel på ca det samme kan jeg tenke meg.



Har forresten også god erfaring med pro plan Smile BCen vår har gått på dette foret i alle år. Personlig liker jeg Pro plan mye bedre enn RC, hovedsakelig pga hundene har mindre mengde og lukt på avføringen sin, samt at de liker smaken på foret bedre.
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyTor Feb 11 2010, 00:43

Jeg synes det lukter jeg ja, fisj å fisj, altså det lukter ikke fordervet, så det er ikke den slags fæl lukt jeg mener. Jeg snakker om ny innkjøpt og tint pølse som blir åpnet, det lukter ikke godt!! (mulig det er blodet? et eller annet er det) Har hatt V&H i huset to ganger. Nå er jeg også så sær at jeg synes vanlig kjøttdeig lukter fælt da, alt rått kjøtt egentlig. Isj... Men skal jeg se bortifra at jeg ikke liker lukten, så lukter det ferskt eller friskt/ingenting som du sier. Jeg er skikkelig nasi på datoer å fordervet mat, jeg drikker ikke melk fra en kartong som har stått åpen i tre-fire dager, jeg hiver halvspiste brød for jeg er overbevist om at det er mugg på det som jeg ikke ser, selvom brødet ikke er gammlere enn 4 dager. Så her i huset får ikke ting ligge lenge nok til at det kan forderves! Får skylde på kokke utdannelsen :P Jeg er ikke motstander av V&H, bare liker det ikke, synes det er mye ekstra styr med det.

Ja jeg er spent på å se hvordan pro plan virker. Aldri brukt det før, men har hørt bare positiv omtale. Har du forresten merket noen forskjell på ånden til hunden, RC vs Pro plan?
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Gjest
Gjest




Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyTor Feb 11 2010, 06:05

Vi gir tørrfor, høyenergi fòr Eukanuba, vom,polar og Royal canin.
Tilegg gir jeg fiske olje og ølgjær. biggrin
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyTor Feb 11 2010, 08:40

Vi har foret med litt forskjellig opp gjennom årene, men på DP har jeg best erfaring med Royal Canin, og det er det vi forer jentene med nå.

Ellers har jeg god erfaring med Hills til DP (og Eukanuba til ulvehunden)

Jeg har tidligere brukt vom&hundemat om jeg har hatt behov for å "fleske opp" en hund, men sist vi brukte det var det 2.gang på 6mnd hvor jeg opplevde at hundene fikk kraftig diare på grunn av fordervet V&H (pølsene har sans vært tint og så frosset igjen før de kom til butikken) er det uaktuelt for meg å bruke det igjen. Da bruker jeg heller boksmat av høy kvalitet om jeg skulle ha samme behov igjen!

Men jeg vet mange som har positiv erfaring med V&H og for min del ser jeg ingen grunn til å la være å bruke det om man er fornøyd, og jeg ser absolutt poenget om man har en kresen hund som sliter med å gå opp i vekt (mine ble i hvertfall feite fort som fy med V&H happy4 )

Nå er jeg heldig som har matglade hunder som med stor iver sluker tørrforet sitt. Jeg er også en av de "hjernevaskede" som tror at de dyktige forprodusentene har lagt en smule arbeid og forskning bak sine for, og stoler på at det er god og tilstrekkelig næring for våre elskede firbeinte (selv om de neppe vil gå og gnage ned en kornåker på egen hånd...men noe skal da magen ha og jobbe med også. Jeg tror det er stor forskjell på en ulv som springer ørti mil i skogen hver dag kontra en hund som får sin vanlige dose mosjon mhp tarmfunksjon og slike ting. Jeg liker IKKE at hundene får lite, tørr og hard avføring av V&H slik mange synes er TOPP...da jeg tror det kan medføre andre problemer hos hunden for de som er disponible for det...tra-la-la...nok digresjon)

I tillegg gir vi våre hunder omega3 i form av fiskeolje happy6
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyTor Feb 11 2010, 10:23

Jeg fôrer med Royal Canin Medium Adult, og er veldig fornøyd med det. Azarel liker maten, han har veldig fin pels og avføringen er fin. I tillegg får han lakseolje i maten hver dag, og litt middagsrester innimellom. Og Go'biten på boks når jeg trenger å "fete ham opp litt." wink3

Har aldri prøvd V&H (mest fordi jeg ikke har plass i fryseren), men hører mange som er fornøyd med det.
Hills, Eukanuba og ProPlan har jeg også hørt skal være bra fôr, men har ikke prøvd dem selv. Går også rundt og innbiller meg at Hills er dyrere, men det gjelder kanskje bare spesialfôrene..?
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyTor Feb 11 2010, 10:36

Fixa skrev:
Jeg synes det lukter jeg ja, fisj å fisj, altså det lukter ikke fordervet, så det er ikke den slags fæl lukt jeg mener. Jeg snakker om ny innkjøpt og tint pølse som blir åpnet, det lukter ikke godt!! (mulig det er blodet? et eller annet er det) Har hatt V&H i huset to ganger. Nå er jeg også så sær at jeg synes vanlig kjøttdeig lukter fælt da, alt rått kjøtt egentlig. Isj... Men skal jeg se bortifra at jeg ikke liker lukten, så lukter det ferskt eller friskt/ingenting som du sier. Jeg er skikkelig nasi på datoer å fordervet mat, jeg drikker ikke melk fra en kartong som har stått åpen i tre-fire dager, jeg hiver halvspiste brød for jeg er overbevist om at det er mugg på det som jeg ikke ser, selvom brødet ikke er gammlere enn 4 dager. Så her i huset får ikke ting ligge lenge nok til at det kan forderves! Får skylde på kokke utdannelsen :P Jeg er ikke motstander av V&H, bare liker det ikke, synes det er mye ekstra styr med det.

Ja jeg er spent på å se hvordan pro plan virker. Aldri brukt det før, men har hørt bare positiv omtale. Har du forresten merket noen forskjell på ånden til hunden, RC vs Pro plan?

Ja, helt klart, det lukter jo med en gang det blir åpnet, på lik linje med vanlig kjøttdeig.. Og hvis du i utgangspunktet reagerer på vanlig rått kjøtt, så kan jeg forstå at du også reagerer på V&H. I tillegg så er jo den åpningen av pølsen ganske udelikat. Dog syns jeg vanlig kjøttdeig lukter værre.. Sikkert pga den er vakumpakket, pluss at jeg åpner V&H når den er iiiiiskald, ikke helt kjøleskapstint.

Om du kommer i den situasjonen at du prøver V&H igjen, så anbefaler jeg deg å ikke tine pølsen helt før du åpner den, men la den være halvtint, slik at den er frossen i midten.. Da er lukten minimal. Er jo bare når man åpner den første gang at man trenger å være borti den, resten av uken rører man det bare med en skje når man deler det utover fatet, eller hvordan man serverer maten da. Og da er den jo kjøleskapskald, så lukten er igjen minimal.

Lukter jo av tørrfor også, når man åpner posen og fyller skålen. Men så slutter det å lukte når man lukker posen igjen heldigvis.

Er forresten lik deg ang datoer og slikt på mat.. Og så må jeg sjekke holdbarhetsdatoen på alt jeg handler, med unntak av brus og frukt.. Og salami/fårepølse holder seg bare i pakken i rundt 3-4 dager og så får det rar smak lalala2 Men melk er faktisk det verste. Var verre da jeg bodde hjemme, fordi da hadde jeg ikke kontroll på hvilken av melken som var åpnet når, og om den hadde stått lenge ute på bordet, osv.. happy4


Hmm, tror ikke jeg har merket noe forskjell på ånden. Har i alle fall ikke tenkt over det. Men syns de får mer ånde generellt av tørrfor, sikkert pga mat lettere setter seg fast i tennene av det. :scratch: Og så syns jeg også ånden varierer fra hund til hund. Milli har f.eks så og si ingen ånde dersom hun har rene tenner, mens Kali kan ha en del ånde selv om hun ikke har noe tannstein.
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? EmptyTor Feb 11 2010, 11:07

Lene skrev:
Jeg fôrer med Royal Canin Medium Adult, og er veldig fornøyd med det. Azarel liker maten, han har veldig fin pels og avføringen er fin. I tillegg får han lakseolje i maten hver dag, og litt middagsrester innimellom. Og Go'biten på boks når jeg trenger å "fete ham opp litt." wink3

Har aldri prøvd V&H (mest fordi jeg ikke har plass i fryseren), men hører mange som er fornøyd med det.
Hills, Eukanuba og ProPlan har jeg også hørt skal være bra fôr, men har ikke prøvd dem selv. Går også rundt og innbiller meg at Hills er dyrere, men det gjelder kanskje bare spesialfôrene..?

Hills er dyrere. For 15 kg adult lam og ris koster det kr 829,- Eukanuba mener jeg å huske koster 699. Det samme med Proplan.
For 15 kg Hills Adult chicken koster det 699, Proplan kr 619,-, Eukanuba kr 649,-.

Selv om Hills har satt opp prisene sine ganske mye, så selger vi fortsatt mye Hills.
Tror ikke hundeeiere er så opptatt av pris, så lenge de er fornøyde med fôret.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Sponsored content





Hva fórer dere hundene deres med? Empty
PosteTema: Re: Hva fórer dere hundene deres med?   Hva fórer dere hundene deres med? Empty

Til Toppen Go down
 
Hva fórer dere hundene deres med?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Pass på hundene deres!
» Pass godt på hundene deres i Oslo!
» når forer du hunden din om du drar på arbeid?
» Hvor såver deres hund?
» Hvor mye sover deres hund?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: