Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Miljøtrening av valp, hvor tidlig?

Go down 
+4
Linn
Simira
CamillaB
marit83
8 posters
AvInnlegg
marit83

marit83


Antall Innlegg : 88
Join date : 07.12.2009
Age : 40
Bosted : Oslo

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 17:22

Hva synes dere her om hvor tidlig man kan starte å miljøtrene valpen med buss, tog, gå blandt mye folk osv? Kan det bli for mye hvis man starter med det ganske tidlig når valpen har blitt trygg i sitt nye hjem? Jeg tenker litt sånn jo før jo bedre med miljøtrening, men det kan jo bli mye inntrykk for en liten skapning.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/hunterfieldsDina
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 17:30

mellom 8 og 16 uker er det vi lærer på skolen om dette
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
marit83

marit83


Antall Innlegg : 88
Join date : 07.12.2009
Age : 40
Bosted : Oslo

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 17:53

At det er viktig at man jobber med dette de ukene?
Jeg tenker også at det er greit å starte tidlig så lenge valpen får en god opplevelse rundt det og ikke blir skremt. Det er jo også viktig at de møter andre høflige voksne hunder av mange raser i denne tiden.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/hunterfieldsDina
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 18:01

Det der er et av de vanskelige spørsmålene uten noen fasit. wink3 Det er viktig at valpen får så mye tid den trenger på å bli trygg på deg og det nye hjemmet sitt, og ikke minst den andre hunden du har. Noen bruker et par dager, andre et par uker. Hvis du får valpen ved 8 uker (mange venter til 9 nå) så ville jeg ventet ihvertfall en uke med å ta den med mye ut på steder med mye folk og "styr". Noen besøk hjemme går nok fint.

Selv tok vi med Odin på "Hundens dag" i Frognerparken på dagen en uke etter at han kom hjem til oss. Nå har han alltid vært en ganske uredd tøffing, men det var såklart på hans premisser. Alltid på hans premisser. Det er viktig at valpen får oppleve mye i en trygg ramme, rett og slett.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
marit83

marit83


Antall Innlegg : 88
Join date : 07.12.2009
Age : 40
Bosted : Oslo

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 18:14

Ja, alt som skjer så tidlig må selvfølgelig skje på hundens premisser, og med en trygg ramme. På samme måte som at hunden blir sosialisert, kan den også fort bli skremt i denne tiden, og hvis det skjer er det vanskelig å gjøre den trygg igjen i den situasjonen. Så det er en selvfølge, jeg tar den ikke med å slipper den med ukjente hunder som jeg ikke vet hvordan er liksom. Så først og fremst må den bli trygg her, og med Dina Smile

Er det lurt å ha med Dina som psykisk støtte når vi skal ta valpen til nye ting, eller er det best å lære den å bli selvstendig trygg? Lenge siden jeg har hatt valp nå gitt.... :p
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/hunterfieldsDina
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 18:47

Sosialisering er viktig og begynn tidlig Smile La valpen få en uke til å være mye hjemme, men noen små ekspedisjoner i nabolaget kommer jo uansett Smile

Korte, positive økter er det som gjelder uansett tema når det kommer til valper. De skal få selvtillit, vite at de mestrer, ikke bli for slitne (da blir det bare stress og negative opplevelser) så stopp mens det fortsatt er gøy for valpen, oppleve at verden er full av morsomme mennesker og dyr Smile Hyggelige, voksne hunder er viktig!

Valper går jo heller ikke tur på den måten en voksen gjør. Kun korte utflukter. Miljøtrening og lydighet holder du alltid atskilt Smile Husk også at for mye og for lenge bare gir problemer, så hold det på et nivå du ser valpen din takler bra.

Du kan godt ha med Dina, men valpen må også oppleve verden på egenhånd. Hvis ikke risikerer du litt for mye støttekontaktfunksjon i Dina og valpen lærer ikke å takle ting alene. Samtidig er det positivt med en trygg hund å ta signaler fra Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 19:48

Sitat :
Du kan godt ha med Dina, men valpen må også oppleve verden på egenhånd. Hvis ikke risikerer du litt for mye støttekontaktfunksjon i Dina og valpen lærer ikke å takle ting alene. Samtidig er det positivt med en trygg hund å ta signaler fra

Pga. dette er det viktig å trene både sammen med en stabil voksne hund og på egen hånd.

Når det gjelder levering så er det viktig å se an hvilken rase vi snakker om. Min erfaring med pinscher er at de får ingen skade å bli levert etter 7 ukers alder, en normal utviklet valp er nyskjerrig og klar til å utforske nytt. Du har jo møtt Jonas (og får gjerne treffe andre fra mitt oppdrett) og kan vel konstatere at flytting til Nina rett etter 7 ukers alder har ikke skadet han på noen måte.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Gjest
Gjest




Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 20:23

Dior syns at du skal ta med valpen i stallen så fort som mulig... happy4
Vi gleder oss!! Very Happy

Eneste jeg tenkte når jeg leste her, er at Dina innimellom er litt engstelig, så pass på at du bruker henne som støttekontakt kun i de situasjonene du vet at hun er trygg. Smile

Men du, trukke det er så mye å bekymre seg over, du har jo gjort en kjempe bra jobb med Dina!! Smile
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 20:35

Siden vi er inne på det, et spørsmål jeg stilte på et annet forum;
Jeg skal jo selv antagelig ha valp neste år (dessverre ikke pinscher denne gangen heller, sannsynligvis). Er det en fordel å ta med Odin på de tingene jeg vet han er trygg på når jeg skal miljøtrene valpen? Buss, bil, alenetrening (må såklart også skje helt alene) osv? Eller bør valpen oppleve mest mulig alene første gangen, og så heller ta med Odin etterhvert?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 21:01

Simira skrev:
Siden vi er inne på det, et spørsmål jeg stilte på et annet forum;
Jeg skal jo selv antagelig ha valp neste år (dessverre ikke pinscher denne gangen heller, sannsynligvis). Er det en fordel å ta med Odin på de tingene jeg vet han er trygg på når jeg skal miljøtrene valpen? Buss, bil, alenetrening (må såklart også skje helt alene) osv? Eller bør valpen oppleve mest mulig alene første gangen, og så heller ta med Odin etterhvert?

Begge deler... Hvis Odin er veldig trygg og rolig og dere ikke kan møte ting han syns er dumt, så kan du ta ham med. Bilkjøring osv blir enklere når man har en som ligger og sover ved siden av wink3 Skal du noe som krever at valpen får all oppmerksomhet eller at du kan møte ting Odin ikke liker, så ville jeg latt ham bli hjemme. MEN valpen må uansett oppleve mye alene for å få selvtillit på egenhånd Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyFre Des 11 2009, 23:23

Irene skrev:
Sitat :
Du kan godt ha med Dina, men valpen må også oppleve verden på egenhånd. Hvis ikke risikerer du litt for mye støttekontaktfunksjon i Dina og valpen lærer ikke å takle ting alene. Samtidig er det positivt med en trygg hund å ta signaler fra

Pga. dette er det viktig å trene både sammen med en stabil voksne hund og på egen hånd.

Når det gjelder levering så er det viktig å se an hvilken rase vi snakker om. Min erfaring med pinscher er at de får ingen skade å bli levert etter 7 ukers alder, en normal utviklet valp er nyskjerrig og klar til å utforske nytt. Du har jo møtt Jonas (og får gjerne treffe andre fra mitt oppdrett) og kan vel konstatere at flytting til Nina rett etter 7 ukers alder har ikke skadet han på noen måte.

Kan også skrive under på det at levering ved 7 ukers alder ikke er noe problem Smile Hentet jo Odin fra Irene rett etter 7 ukers aldern og det har godt kjempefint !Smile Merket godt at han var klar for å utforske nytt her i livet Smile Tok et par dager før jeg fikk besøk av en rolig GS og Odin sprang rett bort til han og begynte å gnage på ørene hans biggrin hehehe
Til Toppen Go down
marit83

marit83


Antall Innlegg : 88
Join date : 07.12.2009
Age : 40
Bosted : Oslo

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyLør Des 12 2009, 17:00

Takk for svar og tips. Jeg kommer kun til å ta med Dina når det er situasjoner hun er trygg på. Jeg tror ikke hun blir med de første gangene valpen skal være med i stallen f.eks. Jeg kjenner henne godt og vet hvilke situasjoner hun reagerer på, så da styrer jeg unna det, slik at valpen kan få sin egen erfaring med at ting er positivt, uten at hun gjør den nervøs. Smile
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/hunterfieldsDina
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyLør Des 12 2009, 17:48

Vi hentet Scot på dagen har var 8 uker. Den første uken brukte vi på å bli trygge hjemme, samt noen små turer i nabolaget. Han var vel 10 uker når vi tok han med på t-bane etc. Første gang han møtte en voksen hund (en 10 år gammel schæfer som er rolig og stabil) var han 9 uker.

Nå er Scot litt over 4 måneder og elsker andre hunder og barn. Andre voksne er nødvendigvis like spennende, men det synes jeg er helt greit.

Han møtte sikkert 50 ulike hunder på sine første 13-14 uker, og det har gjort han til en trygg hund, samtidig som han har lært seg hvor grensen går når det gjelder herjing (stort sett ihvertfall).

Men som flere har sagt, er viktig å ta sosialiseringen på hundens premisser, vet om en husky som ble overstimulert de første ukene og ble fryktelig skvetten og nervøs. Men de tok jo også med hunden overalt på alt mulig de første ukene, til tross for flere advarsler fra flere hundeeiere.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 48
Bosted : Årnes

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyTir Des 15 2009, 21:32

det er veldig viktig at valpen får bli kjent med sine omgivelser og bli trygg å de, før den skal ut i den store verden..det syns jeg og. men jeg vil samtidig si at det ikke behøver å være negativt om man tar de med på store utfordringer tidlig. jeg har en kineser (Tula) som måtte bli med på travkjøring 9 uker gammel til solvalla i stockholm, hun hadde det flotters og tok ingen skade av det. hun var glad for all oppmerksomhaten hun fikk, og hun var rolig og fin hele veien. Dida også fikk en slik utfordring ti dager etter hun kom til meg, da måtte hun bli med til forus på trav(stavanger) med hestebuss! det gikk kjempefint! hun lå i bur ssmmen med kineseren min, og var ute på do flere ganger i løpet av turen, vel i stavanger var det hotell opphold som heldigvis hadde parken rett på andre siden av veien. hun traff mange mennesker på turen, og hele greia var bare positiv for henne. men det er viktig å passe på hele tiden, følge med, og ta de bort når nok er nok, og det er viktig at de føler seg trygge med deg hele tiden. du må være der for de hundre prosent...jeg tror mye blir hva man gjør det til. bli et team med hunden din, og den vil følge deg overalt...

vi er en stor familie, og hundene er med på alt mulig, er jeg på kjøring er de med, jobber jeg i stallen er de med, og sitter vi i sofaen er de med....
Til Toppen Go down
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? EmptyTir Des 15 2009, 22:18

eneste man skal være obs på er at dersom man er i områder med mye hunder i perioder med f.eks mye kennelhoste kan det være greit at hunden har fått 12 ukers vaksine før man lar de få herje som de vil med andre hunder Smile
valper er veldig tilpasningsdyktige og lite skremmer de om de får bli med på situasjoner som gjøres til noe positivt, er verre når de passerer 6 mnd og kommer i spøkelsesalder da alt er skummelt cool3
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Sponsored content





Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty
PosteTema: Re: Miljøtrening av valp, hvor tidlig?   Miljøtrening av valp, hvor tidlig? Empty

Til Toppen Go down
 
Miljøtrening av valp, hvor tidlig?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?
» Hvor søt går det an å bli??
» Hvor er Jonas??
» Hvor ble det av lyden på pc min???
» Hvor mye salt?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: