Jag tänkte fråga och vända och vrida lite på frågan, om demodex.
Det skrapades många gånger på min dobber då han hade hudproblem, men han hade det inte.
Så jag funderar när det kommer till pinscher i och med artikeln, och då man säger att mor, far och hela kullen ska "tas bort ur avel", i alla fall har jag läst och hört att "man tycker det".
Det finns ju kullar som har fått det och hane och tik haft kullar innan som inte har det, då går det bra att avla på den kullen?
Om nu hane tik och kullen ska/bör det vara avelsförbud på, hur ska man tänka/fundera då individen haft tidigare kullar?
På pinschern slår det styggt alltså avelsbasen är ju redan nu begränsad, hur tycker ni att man ska "tänka"?
Det finns ju stor risk att man "mörkar" i stället tänker jag.
Jag funderar mer på att man informerar att tex, denna hanes syster har xxx, men att man kanske då kullen är vuxen kan ta en individ och informera om detta.
Kanske utvärdera hur det ser ut, mor, far och dess syskon, tidigare kullar och kullen i helhet. Har de dåligt imunförsvar över lag, hur är de i hud och päls??
Jag vet inte, men tycker det är intressant att höra hur fler tycker. Det har inte drabbt mig ännu, men det är ju relativt vanligt förekommande så jag tror säkert att det kan "poppa" upp hos alla. Känner att vi kanske får ha en öppen dialog , och vända och vrida på det lite, och med öppenhet och information
Kan man koppla ihop det med andra symtom?
Sköldkörteln?
Hudproblem?
Mentalitet?
Vad tror/tycker ni?
Hur ser det ut på dvärg sidan?
Karin
www.notcieable.se