Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Solbleket? Bilde side 2

Go down 
+5
helle
Marte
Antamina
Christina
KristinC
9 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 08:50

Tinkie sin pels fikk rødskjær i seg nå i sommer, og jeg tenkte da at det kunne være noe hun mangler. Har planer om å gi henne Biorion igjen, eller kanskje ølgjær fra apoteket..

Av forskjellige grunner så har Tinkie hatt på seg et eller annet halsbånd hele tiden i sommer, og da jeg tok det av henne nå så oppdaget jeg at pelsen under faktisk er helt svart.. Har ikke lagt merke til det tidligere, for de andre gangene det ble tatt av var inne når hun hun skulle dusjes..

Er det mulig at pelsen hennes bare er bleket av solen, rett og slett? Døren har stått åpen hele sommer så hundene har for det meste ligget i solen hvis været har vært bra..


Sist endret av KristinC den Man Aug 24 2009, 07:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 09:13

Om hun har gått med bånd hele tiden i sommer, er det ikke båndet som har farget av på pelsen da?
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 09:56

Nei, hele hunden har rødskjær og pelsen er litt matt, mens under halsbåndet et pelsen normal, blank og svart....
Merkelig.... Kjøper nok Biorion uansett... Hun ble ikke sånn i fjor..
Til Toppen Go down
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 15:03

Svarte hunder pleier jo å få litt brunt/rødt skjær i pelsen om sommeren.
Inneholder fôret hennes gulrøtter? Gulrøtter i fôret gjorde min svarte hund brun i pelsen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 15:30

Antamina skrev:
Svarte hunder pleier jo å få litt brunt/rødt skjær i pelsen om sommeren.
Inneholder fôret hennes gulrøtter? Gulrøtter i fôret gjorde min svarte hund brun i pelsen.

:affraid: WHAT??????

Lurer på hvor dere får alt fra.... happy4
Til Toppen Go down
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 15:41

Å ja, hunden din ER svart!!! Haha, sorry meg, misforstod helt jeg!! Så du hadde rød hund på avataren, så trodde du hadde en rød hund som var blitt rødere eller noe sånt, og at halsen var svart!! Hehe!! Ler godt av meg selv her nå biggrin
Tequila får ofte gulrot, har aldri sett rødskjær i hennes pels cool
Til Toppen Go down
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 16:38

Er nok ikke alle hunder som blir det av gulrøtter da, og at en hund får litt gulrøtter innimellom skader ikke. Gulrøtter i fôret hver dag er jo noe annet.

Pelsen ble hvertfall sort igjen etter jeg bytta fôr. OM det var pga gulrøttene vel jeg jo ikke helt sikkert, men i dette tilfellet virka jo det sånn.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 16:49

Antamina skrev:
Er nok ikke alle hunder som blir det av gulrøtter da, og at en hund får litt gulrøtter innimellom skader ikke. Gulrøtter i fôret hver dag er jo noe annet.

Pelsen ble hvertfall sort igjen etter jeg bytta fôr. OM det var pga gulrøttene vel jeg jo ikke helt sikkert, men i dette tilfellet virka jo det sånn.

Nei, gulrøtter farger ikke pelsen. Mine hunder får gulrot nesten hver dag. Gulrot er svært sunt for hundene, da det inneholder betakaroten. Betakaroten er BRA for pelsen. wink3
Til Toppen Go down
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 17:16

Norwinstars skrev:
Antamina skrev:
Er nok ikke alle hunder som blir det av gulrøtter da, og at en hund får litt gulrøtter innimellom skader ikke. Gulrøtter i fôret hver dag er jo noe annet.

Pelsen ble hvertfall sort igjen etter jeg bytta fôr. OM det var pga gulrøttene vel jeg jo ikke helt sikkert, men i dette tilfellet virka jo det sånn.

Nei, gulrøtter farger ikke pelsen. Mine hunder får gulrot nesten hver dag. Gulrot er svært sunt for hundene, da det inneholder betakaroten. Betakaroten er BRA for pelsen. wink3

Hvis du googler Betakaroten, så vil du finne ganske mye om avfarging av pels og hud. Jeg vet mange tar betakaroten for å bli fortere brun i sola. =) Det er nok sikkert ikke vanlig at hunder reagerer på det, men i noen tilfelle så vil jeg tro det er mulig. Jeg tror kanskje det er mer vanlig hos hvite hunder? Som sagt, hunden min ble helt svart i pelsen igjen etter jeg kutta ut fôr med betakaroten, og hun har vært kålsvart siden.

Så jeg vil tro at hvis man fôrer en hund med betakaroten og den er mye i sola, så kan man risikere å få rød/brunt skjær i pelsen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 17:32

Antamina skrev:
Norwinstars skrev:
Antamina skrev:
Er nok ikke alle hunder som blir det av gulrøtter da, og at en hund får litt gulrøtter innimellom skader ikke. Gulrøtter i fôret hver dag er jo noe annet.

Pelsen ble hvertfall sort igjen etter jeg bytta fôr. OM det var pga gulrøttene vel jeg jo ikke helt sikkert, men i dette tilfellet virka jo det sånn.

Nei, gulrøtter farger ikke pelsen. Mine hunder får gulrot nesten hver dag. Gulrot er svært sunt for hundene, da det inneholder betakaroten. Betakaroten er BRA for pelsen. wink3

Hvis du googler Betakaroten, så vil du finne ganske mye om avfarging av pels og hud. Jeg vet mange tar betakaroten for å bli fortere brun i sola. =) Det er nok sikkert ikke vanlig at hunder reagerer på det, men i noen tilfelle så vil jeg tro det er mulig. Jeg tror kanskje det er mer vanlig hos hvite hunder? Som sagt, hunden min ble helt svart i pelsen igjen etter jeg kutta ut fôr med betakaroten, og hun har vært kålsvart siden.

Så jeg vil tro at hvis man fôrer en hund med betakaroten og den er mye i sola, så kan man risikere å få rød/brunt skjær i pelsen.

Det var nok andre årsaker til at hunden din ble feilfarget. Uansett hvor mye du googler, kommer du ikke unna det faktum at hunder trenger betakaroten. wink3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 17:34

KristinC skrev:
Tinkie sin pels fikk rødskjær i seg nå i sommer, og jeg tenkte da at det kunne være noe hun mangler. Har planer om å gi henne Biorion igjen, eller kanskje ølgjær fra apoteket..

Av forskjellige grunner så har Tinkie hatt på seg et eller annet halsbånd hele tiden i sommer, og da jeg tok det av henne nå så oppdaget jeg at pelsen under faktisk er helt svart.. Har ikke lagt merke til det tidligere, for de andre gangene det ble tatt av var inne når hun hun skulle dusjes..

Er det mulig at pelsen hennes bare er bleket av solen, rett og slett? Døren har stått åpen hele sommer så hundene har for det meste ligget i solen hvis været har vært bra..

Jeg ville begynt med Biorion igjen, hvis jeg var deg. Jeg bruker Vitamin B-complex (fra beaphar) på mine hunder, og er mer fornøyd med den enn Biorion. wink3
Til Toppen Go down
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 17:36

Hvor har jeg skrevet at hunder ikke trenger betakaroten? Jeg har skrevet at det KAN gjøre hunden rød/brun i pelsen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 18:24

Antamina skrev:
Hvor har jeg skrevet at hunder ikke trenger betakaroten? Jeg har skrevet at det KAN gjøre hunden rød/brun i pelsen.

HVOR finner du info om at betakaroten KAN gjøre hunden (en svart hund) rød/brun i pelsen?????
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 18:55

Antamina skrev:
Norwinstars skrev:
Antamina skrev:
Er nok ikke alle hunder som blir det av gulrøtter da, og at en hund får litt gulrøtter innimellom skader ikke. Gulrøtter i fôret hver dag er jo noe annet.

Pelsen ble hvertfall sort igjen etter jeg bytta fôr. OM det var pga gulrøttene vel jeg jo ikke helt sikkert, men i dette tilfellet virka jo det sånn.

Nei, gulrøtter farger ikke pelsen. Mine hunder får gulrot nesten hver dag. Gulrot er svært sunt for hundene, da det inneholder betakaroten. Betakaroten er BRA for pelsen. wink3

Hvis du googler Betakaroten, så vil du finne ganske mye om avfarging av pels og hud. Jeg vet mange tar betakaroten for å bli fortere brun i sola. =) Det er nok sikkert ikke vanlig at hunder reagerer på det, men i noen tilfelle så vil jeg tro det er mulig. Jeg tror kanskje det er mer vanlig hos hvite hunder? Som sagt, hunden min ble helt svart i pelsen igjen etter jeg kutta ut fôr med betakaroten, og hun har vært kålsvart siden.

Så jeg vil tro at hvis man fôrer en hund med betakaroten og den er mye i sola, så kan man risikere å få rød/brunt skjær i pelsen.

Hvilket fõr gir du henne nå da? Som ikke inneholder betakaroten?
Til Toppen Go down
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 19:09

Norwinstars skrev:
Antamina skrev:
Er nok ikke alle hunder som blir det av gulrøtter da, og at en hund får litt gulrøtter innimellom skader ikke. Gulrøtter i fôret hver dag er jo noe annet.

Pelsen ble hvertfall sort igjen etter jeg bytta fôr. OM det var pga gulrøttene vel jeg jo ikke helt sikkert, men i dette tilfellet virka jo det sånn.

Nei, gulrøtter farger ikke pelsen. Mine hunder får gulrot nesten hver dag. Gulrot er svært sunt for hundene, da det inneholder betakaroten. Betakaroten er BRA for pelsen. wink3

Akkurat det samme trodde jeg happy6

Mine får ofte gulrot de, og elsker det!
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Gjest
Gjest




Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 20:29

Mine hunder får gulrøtter flere ganger i uken og det har jeg gitt over flere år og det farger ikke pelsen, Toya var helt svart og hun spiste masse gulrøtter, hun fikk ikke rød skjær og hun var kull sort hele tiden biggrin
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 20:56

Det er jo også en viktig antioksidant. wink3
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 21:42

Tror nok heller at slikt rødskjær i pelsen kommer av at hunden er feilernært, mangler bestemte typer næringstoffer eller at hunden rett og slett har slik pels. Vet at langhårede svarte hunder i røyteperioden ofte kan få rødlig pels, spesielt i underullen.

Bruk av feil børster kan også slite på pelsen og gjøre den rødlig har jeg lest, når de har byttet til naturbørster ol så har pelsen blitt svart igjen. Gummi karder var visst fy-fy. Dette er bare noe jeg har hørt fra pelshundfolk riktignok, har aldri prøvd det ut på min långhårshund.


BCen vår får rødlig pels i skjørtene i røyteperioden og litt på nederste del av ryggen.



Jeg ville prøvd å byttet fôr på hunden og se om det hjelper. Alle hunder reagerer forskjellig på fôrtyper, så er jo ikke sikkert fôret du bruker nå er optimalt for henne selv om det egentlig er et bra fôr.


EDIT: så nå at jeg konsekvent hadde brukt ö istedet for ô, jeg som skulle være flink å ikke bare skrive o innocent3


Sist endret av helle den Søn Aug 23 2009, 22:00, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptySøn Aug 23 2009, 21:54

helle skrev:
Tror nok heller at slikt rødskjær i pelsen kommer av at hunden er feilernært, mangler bestemte typer næringstoffer eller at hunden rett og slett har slik pels. Vet at langhårede svarte hunder i røyteperioden ofte kan få rødlig pels, spesielt i underullen.

Bruk av feil børster kan også slite på pelsen og gjøre den rødlig har jeg lest, når de har byttet til naturbørster ol så har pelsen blitt svart igjen. Gummi karder var visst fy-fy. Dette er bare noe jeg har hørt fra pelshundfolk riktignok, har aldri prøvd det ut på min långhårshund.


BCen vår får rødlig pels i skjørtene i røyteperioden og litt på nederste del av ryggen.



Jeg ville prøvd å byttet för på hunden og se om det hjelper. Alle hunder reagerer forskjellig på förtyper, så er jo ikke sikkert föret du bruker nå er optimalt for henne selv om det egentlig er et bra för.

Veldig bra skrevet, Helle happy6

Ikke alle fôr passer til alle hunder, så jeg ville nok også byttet fôr happy3
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptyMan Aug 24 2009, 07:18

Takk for mange svar!
Legger ut et bilde så dere kan se hva jeg mener. Hodet er faktisk svart, så blir hun rødlig, så svart der halsbåndet har vært, og så rødlig..
Solbleket? Bilde side 2 Phoebe022

Hun får Eukanuba med lam og ris nå, men den er straks tom så jeg må uansett kjøpe inn noe nytt.. Vanskelig å vite hva, for hun fikk RC før og mens hun spiste det så fikk hun kuler i huden..
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptyMan Aug 24 2009, 10:11

Ville bare byttet fôr jeg altså. Det er mange folk med lignende erfaringer som deg, ser en på nettet skriver at hunden fikk rødskjær av eukanuba og hun byttet til belcandio (eller hvordan det nå skrives) og pelsen ble svart igjen. En annen fôret med sportsman pride og fikk rødskjær, byttet til V&H..

Altså, ikke godt å si hva so fungerer for hver enkelt hund med dette problemet. Fôrbytte er i alle fall rimelig enkelt å få til, så er det jo bare å krysse fingrene å håpe det fungerer. Er jo veldig mye å velge mellom selv om du ikke kan ta RC.
Til Toppen Go down
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptyMan Aug 24 2009, 15:06

Merkelig at det er sort der hvor halsbåndet ligger, hvis det er feilernæring. huh3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptyMan Aug 24 2009, 15:14

Mange hunder som endrer farge i pelsen av sola. Var moro å hilse på alle hundevennene etter sommerferien, hvorav noen hadde skiftet farge siden sist man så dem!! happy6 Hadde det vært fôret er det jo naturlig at pelsen under halsbåndet også hadde vært rødlig.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptyMan Aug 24 2009, 15:20

Hmm, mulig jeg ordla meg litt feil igår.
Jeg mente ikke at hunden blir brun i pelsen bare av betakaroten, men at en hund har lettere for å bli brun i sola, når den får i seg betakaroten =)
Til Toppen Go down
-Malin-

-Malin-


Antall Innlegg : 204
Join date : 13.06.2009
Age : 35
Bosted : Trondheim

Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 EmptyTir Aug 25 2009, 14:10

Vi hadde en kullsvart katt før som alltid fikk et mørkebrunt skjær i pelsen om sommeren, pga. sola.
Om hun hadde hatt på seg halsbånd hadde det nok vært mørkere under halsbåndet.
Trodde dette var en helt vanlig ting jeg, uavhengig av for.. wink3
Til Toppen Go down
Sponsored content





Solbleket? Bilde side 2 Empty
PosteTema: Re: Solbleket? Bilde side 2   Solbleket? Bilde side 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Solbleket? Bilde side 2
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Kennel Vanilli - bilde av nano side 11 og nicko side 12
» INGEN TVIL...Nytt bilde side 3...
» Vankami Blaze - Nytt bilde side 5
» Rattenjäger Quantum of Solace (11 ukers bilde side 6)
» Lisienta`a Antikka (Nytt bilde nederst på side 1!)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: