Ja, håper det kommer snart!
Men det er ikke så farlig egentlig.. Blaze er nemlig blitt ganske flink i lydighet han!
Legger inn innlegget jeg nettopp har lagt ut i bloggen:
Vi har nå vært hjemme i Drammen i noen dager nå, og det går kjempe bra å ha Luna på besøk her! Hun kan til og med være alene hjemme mens jeg og Blaze er på jobb uten å bråke. Hun ligger nok bare å sover
.
Blaze er blitt mye roligere på tur nå, og reagerer nesten ikke i det heletatt på joggere, mopeder og andre ting som han pleide før.. Hunder er det samme problemet ennå da, men der reagerer han nok mest på min reaksjon. Så jeg må klare å forandre meg, noe som er veldig vanskelig :P . Ser problemet, men er vanskelig å forandre på det..
Luna hadde gått ned 1 kg på 2 uker når jeg var i Trondheim, men spørs om ikke den nå er kommet tilbake.. Hun spiste nemlig den nyinnkjøpte smørboksen min som sto på benken i går *hrmph*!
I går var vi på hundetrening hos Emilie igjen. Var litt usikker på om jeg skulle gidde å dra, når det regnet og Blaze var i sånn "jeg gidder ikke dette" humør. Men Emilie sa at jeg skulle ha med dekken, teppe og komme. Så da var det ikke mer å si på det, enn å dra da. Hehe!
Stoppet innom butikken å handlet et lass med hundegodbiter, og svenske kjøttboller, og så dro vi til Stenseth der treninga var.
Vi var de eneste som dukket opp, så det ble veldig intensiv og effektiv trening på oss
.
Siden det er når Blaze er løs, vi pleier å ha problemer med kontakten og innkallingen, så har vi nå bestemt at han er løs på trening, og så jobbe med problemene derifra. Så jeg startet med å slippe Blaze ut av bilen uten bånd med en gang, og varmet opp med litt kontaktøvelser.
Han var rimelig arbeidslysten, og hadde kjempe fin kontakt!
Første øvelse var Fellessitt, og siden det bare var meg og Emilie, så fikk hennes ene hund sitte ved siden av Blaze på den øvelsen. Blaze satt på teppe for at han ikke skulle plages så mye med vått gress. Han er ikke stabil nok i øvelsen og "bli"kommandoen, så trenger ikke å gjøre det verre for han enn det der er
.
Han var rimelig flink, og reiste seg bare 1 gang! Men det var min feil at jeg belønnet for sent. Er viktig å belønne ofte nå i begynnelsen, slik at han skjønner at han skal sitte pent og stille.
Andre øvelse var fellesdekk, og nok en gang måtte han ligge ved siden av Lusie (tispa som han er mest skeptisk til, og har kjempe stor respekt for). Her er det har trening kan man si, hehe. Niceie (den andre BC til Emilie, og datter til Lucie) fungerte som distraksjon og forstyrrelse, og hun var veldig flink i jobben sin må jeg si, hehe!
Blaze var utrolig flink også i denne øvelsen, men han ble litt pipete av og til på slutten. Midt i øvelsen ca så reiste han seg, men det var pga at Emilie kastet ball til Niceie rett foran Blaze, og han hadde mest lyst til å løpe etter å leke han å. Men han hørte fint på mitt "nei", og sto bom stille. Fikk lagt han ned igjen, og fortsatte uten spesielle problemer. Han reiste seg ikke mer etter det, selv om Niceie løp forbi og rundt. Veldig fornøyd med det!
Tredje øvelse var fri ved fot, og det er så godt å kunne trene på denne øvelsen, og ikke bare lineføring!!
Han jobbet som bare det, og hadde kjempe fin kontakt! Jeg går veldig skjevt ifølge Emilie, og det ødelegger en del for Blaze, så der må jeg skjerpe meg. Men er jammen ikke lett å gå krokrygget, å se på bikkja samtidig som man skal gå rett :p . Fikk litt vondt i ryggen med gjevne mellomrom i går ja, hehe.
Vi trenger å trene masse på høyre vendinger og helomvendinger framover. For Blaze har lett for å dette ut i svingene. Men da hjelper det med at jeg kan kunne å gå rett, hehe. Blaze jobbet også så bra, at jeg kan øke skrittempoet når jeg går rett fram nå. Herlig med framgang!!
Hadde litt "stå under marsj" også, og det går mye bedre nå enn før. Har forbedret meg selv med belønningen nå, og det hjelper på en hel del. Blaze står heldigvis ganske bra etter han får "bli"kommandoen.
Sist før pause (trooor jeg, husker ikke helt om dette var før pause eller etter.. *hmm*)hadde vi innkalling. Tok først valpeinnkalling, og Blaze er kjempe flink! Prøvde seg å stikke for å tisse på trærne etter han hadde kommet til meg, men klarte å få han bort fra de tankene :p.
Tok noen ordentlige innkallingsøvelser også, og han har ganske god fart vil jeg si selv.. Men innsitten skal vi øve mer på. Har en lett tendens til å hoppe og "touch'e", + at han setter seg litt skjevt.
Fikk en fin pause i bilen, mens jeg tok ut Luna og trente litt triks med hun.
Også hun imponerte med hurtig utføring av øvelsene. Først var hun litt treg til å dekke, men ble veldig ivrig på kjøttbollene etterhvert, og fikk en ganske rask neddekk. Er vist håp for hun å :p. Fikk vist Emilie noen "Bamse" sitter, og "rull rundt". Sistnevnte skulle Luna vise at hun virkelig kunne, for hun rullet og rullet og rullet.. Selv om jeg kommanderte "dekk". Hehe, rare hunden!
Når det var Blaze sin tur igjen, så trente vi litt mer på fri ved fot, og fokuserte mer på at jeg skulle gå rett, og høyresvinger + heltomsvinger. Veldig flink her også, men begynte å bli ganske sliten og litt mindre oppmerksom.
Tok noen "stå under marsj", før vi bestemte oss for å si oss fornøyde med treninga. Noe jeg så absolutt er!! Har verdens flinkeste Dvergpinscher!! Småregnet litt i dag gjorde det å, og gresset var vått! Og alikevell så var han kjempe flink!
Han overrasket meg veldig når jeg fikk øye på en hund som kom gående med sine eiere på veien, og Blaze reagerte med en gang på min reaksjon, og sprang mot hunden. Jeg reiste meg å gikk, og begynte å kaste ball med Niceie, mens Emilie kalte inn Blaze. Og vet dere hva?!?!?? Han avbrøt det han gjorde (nemlig å gå mot den andre hunden), og kom løpene mot oss!!
Gjett om jeg er fornøyd da!! Men han skulle til å løpe tilbake igjen da, men Emilie skremte han unna det, og etter det fokuserte han på meg istede
! Er kjempefornøyd! Og enda mer glad for at Emilie fikk sett at han faktisk kan når han vil, og at han er en flink treningshund!
Ble overrasket og glad over at han er så flink til å trene selv i vått vær!