Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Endring med alder

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Garp

Garp

Antall Innlegg : 664

Endring med alder Empty
PosteTema: Endring med alder   Endring med alder EmptyTir Okt 08 2013, 08:33

Hei.
Jeg har en DP på nå 6 år. Og jeg må si at han er en helt annen hund nå enn han var for bare 1-2 år siden. Har dere opplevd endringer i deres hunder etterhvert som tiden går?

Min hund har slitt mye med redsel. I dag har han blitt mye roligere i situasjoner der han før ville tatt helt av. Ting er mindre skremmende.
Fra å ikke ha tid/lyst til å kose, til å like at jeg "angriper" han med kos. Han ligger og nyter og lager søte koselyder. Kan også oppsøke meg for å få kos.
Han svarer med mindre punsj enn før. Før var han enten sur eller ikke sur, nå har han mer språkregister å spille på. Flere trinn rett og slett.
Minuset er at han er mindre interresert i å trene de gangene han ikke vil. Da er han helt av og lar seg ikke lure av meg. Feks hvis jeg går vekk og andre får holde han i båndet. Men når han er på, lar han seg ikke vippe av pinnen av noe. Så det er både positivt og negativt.
Han er mer glad i godbiter og mat enn før. Men fortsatt har han med perioder med matvegring.
Han er roligere inne. Fått en veldig god avknapp. Før var han mer på og fant på mye tull. Nå finner han på tull, men ødelegger ikke. Og han vet når jeg synes det er greit og når det ikke er greit. Synes jeg ikke det er artig gir han seg uten å må få beskjed om det.
Han er mindre tøff på baksing i snø enn tidligere. Han er med, men vil nå opp i armene når han blir kald. Vil faktisk bli i armene mine når jeg går på ski. Men når varmen er tilbake vil han gå selv igjen. (merk, dette er i sterk kulde eller med snø opp til ørene i ca 2 timer) Så i grunn er det jo fornuftig.
Han har også gått fra å være pyse og hyle når han traff på lemen til å begynne å gå på jakt etter de. Da blir jeg litt sånn teit stolt. Lille pyse tørr liksom. leer3 

Så alt i alt har jeg en mye mer relax hund, en som er mye mer klok på livet enn før. En som er enklere å navigere og stoler mer på at jeg ordner opp.

Flere som ser store endringer i sin hund?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

Endring med alder Empty
PosteTema: Re: Endring med alder   Endring med alder EmptyTir Okt 08 2013, 14:15

Nå er Melba bare 5 år, men ja, jeg merker at hun er blitt voksen. Very Happy  Hun har alltid vært rolig, hatt en tydelig avknapp og vært en enkel hund, men hun har endret seg likevel. Mer matglad, gidder ikke leke så mye med andre hunder lengre og virker på sett og vis klokere. Men hun har jo noen års livserfaring nå, så det er vel ikke så rart. wink3 Det jeg kanskje merker det mest på er at hun, som har hatt noe redsel for fremmede, har opparbeidet seg såpass mye erfaring med at folk faktisk ikke har tenkt å "ta" henne. Så nå slapper hun mer av i nærheten av fremmede og jeg kan ha henne løs på skogsstier og lysløyper hvor vi møter folk fordi hun ikke lengre har behov for å sjekke ut folk hun ser (pga redsel har hun kontrollbehov, dvs at hun føler for å sjekke ut folk før de "sjekker" henne ut), ergo går hun bare der sammen med meg. Hun er også generelt tryggere på fremmede og fra å bare være en "hilse-og-sjekke-ut-hund", så er hun nå en som gjerne setter seg tilrette for kos fra fremmede. De hun kjenner har hun jo alltid utnyttet for kos, men det å tigge seg til kos (og ikke bare godbiter wink3 ) hos fremmede, er kommet det siste året. biggrin 
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/

Endring med alder
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Valpestadiet,eller spøkelses alder
» Alder
» Høyde og alder
» Alder på avlsdyr
» Id-merking ved 8 ukers alder.