Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Pinscher - en potet?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
hundeløs




Antall Innlegg : 1
Join date : 20.08.2013

Pinscher - en potet? Empty
PosteTema: Pinscher - en potet?   Pinscher - en potet? EmptyTir Aug 20 2013, 05:26

Hei!

Nå lurte eg på om dere kunne hjelpe meg litt? Om 1-2-3-4år (alt etter hvordan det blir med jobb og hus) vurderer eg og min samboer å skaffe oss hund, og vi lurer på om pinscheren kan være den rette for oss.

Det vi ønsker å bruke hunden til er i hovedsak blodspor og godkjenning som ettersøkshund, og som båndhund til elg og jakt. Nå lurer dere sikkert på hvorfor vi ikke ser på vanlige jaktraser? Vi ser på de også, elghunder har eg og min familie hatt i over 20år, (har fortsatt flere i familien), men eg og min samboer ønsker er hund som har mer av de andre egenskapene og mulighetene vi ønsker i en hund.

Altså, det vi ønsker er:
- en mellomstor hund, liten og stor nok til å være med på alt
- vil bli brukt til blodspor, ønsker viltsporchampionat og godkjenning som ettersøkshund, og båndhund på elg og hjort (både eg og samboer går ivrig på jakt)
- "off-season" vil hunden bli brukt og konkurrert med i lp og trent ag med på gøy
- en hund med personlighet, ikke en "retriever hund", om dere skjønner (no offence reteriever-eiere, for all del det er kjekke hunder men ikke helt "oss"!)
- gå, ski, joggeturer, fjellturer osv
- vil være med meg på jobb i psykiatrien (er spl), har tenkt til å ta videreutdanning i dyreassistert terapi

om oss: min samboer har ikke hatt hund før, men har lånt flere i jaktsammenheng samt passet flere i lag med meg og er svært glad i- og interessert i hunder og atferd. eg har dermed hatt elghunder siden eg ble født, og etter som eg ble eldre har eg også tatt flere kurs og trent andre sine hunder i forskjellige sporter / hverdagslydighet (golden, terv, malle, boxer, schæfer, papillon, shiba, vorsther osv osv.) eg liker at hundene kanskje ikke er "rett frem" å trene som en BC, at hunden har egne meninger og tenker selv, og at det blir min jobb som fører å finne de rette knappene å trykke på. trener positiv, men vet samtidig å sette tydelige og trygge grenser. Kan også nevne at eg vet at jakthunder blir ikke født jakthunder. De blir født med et jaktinstinkt, og at det er opp til oss førere å sette instinktet i system slik at vi kan bruke hundene som jakthunder, og at det ikke bare er en hund med "vilt" jaktinstinkt. Man kan også forsterke eller dempe jaktinstinkt i svært stor grad.

Det eg lurte på da var: hvordan opplever dere jaktinstinktet hos pinscheren? noen som trener blodspor? selv om vi tenker båndhund, lurer eg på om noen har opplevd en pinscher i los på et vilt?

Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Pinscher - en potet? Empty
PosteTema: Re: Pinscher - en potet?   Pinscher - en potet? EmptyOns Okt 09 2013, 23:07

Hei.

Ser det er en stund siden dette innlegget ble postet, og jeg vet ikke om dere evt. har fått svar på PM. Men her kommer i hvert fall et lite svar. wink3 

Hvis dere vil ha en hund med personlighet så kan pinscheren absolutt anbefales. happy4 
Jeg har trent litt blodspor med begge mine, og de er superflinke begge to. Har planer om å konkurrere etter hvert også, må bare få rotet meg til å melde oss på... lalala2  Men det finnes flere pinschere med viltsporchampionat, og det er også noen som er godkjente ettersøkshunder. Jeg vet også av to pinschere (som jeg kommer på i farten) som er/har vært terapihunder, og det er jo noen som trener og konkurrerer både lp og ag på høyt nivå. Så det er fullt mulig. happy3 
Hvordan de er på jakt vet jeg nok ikke noe om, men kanskje noen andre kan svare på det.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
 
Pinscher - en potet?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Fly med pinscher.
» Pinscher?
» Drømmeaktiviteten for din pinscher?
» Har du pinscher og vil gå MH?!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: