Jeg regner med at forrige eiere hadde ham med på jobb nettopp pga dette?
Vet du om det har blitt trent på å være alene hjemme, sånn over tid?
Er det slått fast at han har separasjonsangst?
Jeg har ikke greie på sep.angst utover det jeg har lest, men om dette bare er mangel på trening, så kan han nok tilvennes å være alene.
Jeg ville da starta med å lese meg opp på hvordan man trener valper på å være alene, og starte der.
Ellers vet jeg om noen som skulle teste ut dette som et ledd i trening på å være alene.
http://dogscouts.org/Protocol_for_relaxation.htmlHva var planen din når det kommer til hunden i din fremtidige arbeidshverdag?
Jeg regner med at du planla å trene på dette før du skal i jobb igjen?
Det vil jeg hvertfall anbefale, om du ikke kan ha ham med på jobb.
Ifht til piping, så beskriver du (som jeg ser det) en hund som piper for å komme i aktivitet.
Har du noen venner du kan alliere deg med de dagene du ikke klarer å strekke til for å fylle hans behov for stimuli?
Noen som kan ta ham med ut på tur eller trening?
Jeg har selv hatt en periode der jeg orka mye mindre (pga. en ulykke), og de dagene jeg var helt tom sto ungene mine (store unger) for lufting/tur, mens jeg fant på aktiviteter innendørs.
Jeg har dermed hatt et fåtall dager hvor mine hunder har vært merkbart rastløse.
Men! Mine reagerer med "mas" (i beste unge-stil) hvis jeg har så vondt at jeg er helt "avskrudd".
Det er noe de blir urolige av (så jeg pleier å sørge for å aktivisere hundene FØR jeg innvilger meg den "luksusen" at jeg legger meg nedpå).
Jeg tenker at hunden har hatt en stor omveltning i livet, med ganske nylig omplassering, og som du selv beskriver; mindre oppmerksomhet enn ønsket.
Hvor mye du orker å gi er det bare du selv som vet, men jeg kan gjerne komme med noen enkle forslag på aktiviteter som er relativt greie å få gjennomført når man hangler og er ute av form.
Inne:
Noe å tygge på er ofte populært! Et griseøre, et bein, en Kong med noe digg i (hvis du fyller den, og fryser den, tar det lengre tid før den blir tom).
Godissøk! Gjem godis rundtomkring, og la hunden lete seg fram. Kan også putte godis i tomme pastillesker, under kopper osv. Ellers finnes det en rekke aktivitetsleker, som f.eks.
http://www.nina-ottosson.com/ Disse fås på dyrebutikker og i nettbutikken til
www.canis.no bl.a.
Trene triks, eller vanlig hverdagslydighet.
Ute:
Alt ettersom hvordan hunden takler og liker dette: Hundepark el.l. Ikke noe jeg anbefaler å overdrive, men en ting man kan gjøre innimellom hvis hunden ikke bygger opp store mengder med stress etc.
Trene hverdagslydighet på "travle steder" med en del forstyrrelser.
Gå en rolig tur i skog og mark, la hunden bruke god tid på å snuse rundt (har du langline, så kan hunden få mere "frihet" selv når det er båndtvang).
Oppsøk nye steder om mulig, for der vil de alltid være ekstra spennende å utforske.
Legg ut spor! Trenger ikke være blodspor, godis kan også brukes.
Du kan også servere maten hans på plena (om du har plen). Spiser han tørrfor er det veldig enkelt å bare spre maten utover og la ham "søke" den opp.
Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men i de fleste områdene finnes det både pinschereiere (pinscher, dp og affen), og andre hundeeiere som gjerne går turer sammen med andre.
DU vil ikke få mindre vondt/bedre form av å gå med andre, men det kan hjelpe veldig på humøret (og er humøret bra, så orker man ofte litt mer).
Vet ikke om dette var så innmari hjelpsomt, men ønsker deg masse lykke til, og håper du finner ut av det