Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

vilter unghund!

Go down 
+5
Vinnie
OEH
Linn
Simira
Solveig
9 posters
AvInnlegg
Solveig

Solveig

Antall Innlegg : 53

vilter unghund! Empty
PosteTema: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyOns Feb 15 2012, 19:34

Går det over?! Odin, som er 11 mnd, er så vilter og urolig og pipete for tiden at jeg kvier meg for å ta han med noen sted, selv på tur sad3
Hva tenker dere om det å ta hunden med på besøk når den ikke klarer å lande? Bare maser rundt og jeg må til og med ha på han båndet inne hos folk for at han ikke skal spise opp noe eller markere! Jeg føler meg så isolert med Odin nå som han er så unnskyld uttrykket, pyton.

Har noen lignende erfaringer på unghunder og i såfall hvordan holdt dere ut?!
Til Toppen Go down
Simira

Antall Innlegg : 1072

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyTor Feb 16 2012, 08:01

Gratulerer, du har en helt normal unghund. Trekk pusten dypt, og vit at det går over.
Det kan være lurt å jobbe med det, men ikke sett for høye krav til hunden i denne perioden (avtale at du kommer på besøk til noen bare for å trene rotrening der, stopp og stå stille til han slutter å pipe på tur, osv.).
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyTor Feb 16 2012, 10:33

Ut fra det du skriver så kan det virke som det er noe i overkant og det bunner som regel (for ikke å si alltid) i stress. Unge pinschere (og særlig hanner, har jeg inntrykk av) er ikke vanskelig å stresse og vi eiere vil jo så gjerne gjøre alt riktig og så blir det ofte for mye stress i en ung kropp. I tillegg vil en unghund trenge en del rotrening for å lære å ta det piano uansett, så man har det naturlige hopp&sprett-syndromet til pinscherunghunder + stress = what3 vilter unghund! 807776 cool3

Ved stress så gjelder det å få et helhetsbilde av situasjonen og hva som kan være for mye og så roe ned. For de fleste gjelder det i perioder og at man etter hvert finner den riktige balansen for både hund og eier.

Hva du kan se litt på:
- Hverdagene (mye folk, mye styr, stor familie, mange venner av barn som løper inn og ut osv)
- turer: Lengden på turene, hvor ofte, hvordan går dere tur? Noen tar hunden i halsbånd og kort bånd og så strener de av gårde. Hunden får tisse et visst antall ganger og på visse steder, men ellers skal mor/far ha trim! Sånt blir det ikke hyggetur for hunden av, men stress får man mer enn nok av wink3
- Fôring: Hvor mange ganger mat pr dag?
- Forsikre deg om at det ikke feiler hunden noe, som gir ekstra stress.
- Hvordan oppfører hunden seg hjemme (urolig, tasser rundt, ofte ut for å tisse, piper mye osv)? Borte har du jo skrevet om.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Solveig

Solveig

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyTor Feb 16 2012, 13:42

Hjemme er han stort sett rolig. Lurer på om jeg skulle begynt med å ha med senga hans på besøk, sånn at han vet hvor han skal gjøre av seg. Tar gjerne i mot råd om hvordan å gjøre turgåinga mer konstruktiv for han. Blir lett den vanlige gå tur i bånd greia ja...
Til Toppen Go down
OEH

OEH

Antall Innlegg : 155

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyTor Feb 16 2012, 15:00

Høres nesten ut some en klassisk, løpetispe i nabolaget eller på turrunden, godt ispedd en hormonell fjortis. wink3 happy4

Men som jeg sa fra starten av, er utrolig mange som blir veldig "alergiske" unsure3 når pinscheren er mellom 9 mnd til året.
Du kan trøste deg med at det går over. happy3

Som du vet, jeg slenger meg i bilen og tar en tur jeg.
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Solveig

Solveig

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyTor Feb 16 2012, 15:08

Ja siden vi bor i borettslag er det garantert en av de mange bikkjene her som har løpetid. Han er roligere på turer midt i skogen. Men bør jeg trene på rotrening på besøk hos andre nå mens han er El Propello, eller er det best å holde han mest mulig hjemme det neste året?!
Til Toppen Go down
OEH

OEH

Antall Innlegg : 155

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyTor Feb 16 2012, 17:19

Solveig skrev:
.......Men bør jeg trene på rotrening på besøk hos andre nå mens han er El Propello, eller er det best å holde han mest mulig hjemme det neste året?!
Ro trening er det nokk greit å fortsette med, men kanskje ta til hensyn at han har mye indere uro, og rose litt før med kortere økter enn du normalt gjør. Ellers så varer det ikke så lenge som et år da. Kan jo ta ham med på besøk, når du orker å ta tak i ham, og la ham være hjemme når det blir for mye stress.

Ok, jeg ser at dette ble veldig keitete skrevet confused3 men du får vel med deg hovedpunktene. no0 cool3
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Vinnie

Vinnie

Antall Innlegg : 128

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyTor Feb 16 2012, 19:01

Solveig skrev:
Hjemme er han stort sett rolig. Lurer på om jeg skulle begynt med å ha med senga hans på besøk, sånn at han vet hvor han skal gjøre av seg. Tar gjerne i mot råd om hvordan å gjøre turgåinga mer konstruktiv for han. Blir lett den vanlige gå tur i bånd greia ja...

Når jeg skulle bort når Vinnie var yngre tok jeg ofte med teppe hans eller buret han kunne legge seg i da han hadde vanskelig for å slappe av. Ennå kan jeg ta med teppe/buret hans hvis vi skal et sted det er mye folk. Bur døren står oppe men han har et sted han kan legge seg.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/belloceansdavinci
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyTor Feb 16 2012, 21:42

Vi har alltid med enten teppe eller bur når vi skal bort, kommer litt an på hvor vi skal.
Scot har lettere for å slå seg til ro da, selv om han ikke ligger der hele tiden, han vil aller helst finne sin egen plass, hehe.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Ane

Ane

Antall Innlegg : 1877

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyTor Feb 16 2012, 22:43

Ser du har fått mange gode svar allerede happy6
Jeg syns også du absolutt kan ta med sengen eller teppet hans når du skal bort et sted, det er mange som gjør det happy3 Også ville jeg startet med ro-treningen hjemme, i rolige omgivelser. Og lært han en "legge seg" kommando. Alltid vær rolig, det å legge seg og slappe av skal jo være noe positivt happy3
Hvis han lærer seg dette hjemme, vil jeg ihvertfall tro sannsynligheten er mye større for at dere lykkes når dere er borte. Hvis du vet om noen tyggeben han er glad i kan han jo få dette om det kan hjelpe han å finne roen borte. Det kan jo være en belønning for å legge seg på plassen sin f.eks, etterhvert som han har lært det.
Linn har skrevet en del annet omkring ro-trening og turer her inne tidligere, jeg bare fant ikke noen link akkurat nå..
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Solveig

Solveig

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyFre Feb 17 2012, 08:27

Tusen takk for gode råd! Setter stor pris på å bli tatt seriøst! Det er godt å ikke være alene om utfordringen :-)
Til Toppen Go down
Line & Super

Line & Super

Antall Innlegg : 118

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyFre Feb 17 2012, 15:37

Kjenner igjen det der, min er nå 15 måneder og har (og har hatt) sine perioder med sånt mad2

Jeg pleier å ta med skinnfellen hans fra bilen og gjerne noe å tygge på (evt kong el med godbiter). Om han får noe å drive med som fenger så glemmer han som regel å stresse når han er ferdig med det. I de tilfellene hvor ingenting funker har jeg også tatt inn buret hans og det roer han alltid (det er jo forutsatt at han liker buret og er vant til det da).

Jeg ser jo forresten søstrene hans stadig vekk (i treningssituasjoner da), og de er ikke akkurat murmeldyr de heller hehe.

For å si som en viss oppdretter har sagt til meg en haug av ganger: Du har Pinscher, sånn er det bare excited

Lykke til, det blir bare bedre happy6
Til Toppen Go down
Benedicte

Benedicte

Antall Innlegg : 531

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyFre Feb 17 2012, 19:50

Cocos har ett "canvas-bur" som vi pleier å ha med oss til andre, det er veldig enkelt, sammenleggbart, og med 3 helt "tette" sider.. Tror Cocos synes det er trygt å få ligge litt "skjult".. Smile han kan også bli veldig urolig dersom han ikke vet hvor han skal gjøre av seg... ellers hvis jeg ser at han styrer litt hos andre så går jeg en liten tur ut med han etter vi har bare vært der i 5 minutter, så han får tisse og stresse ned litt i fred, hvis ikke synes jeg aldri at han gir seg...

Lykke til Smile
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptyFre Feb 17 2012, 20:41

Skal se om jeg finner noe lurt ang gåturer (ikke så enkelt å srive m 1 hånd når babyen sover på den andre...), men noe du kan gjøre er å passe på utstyret (sele og minst 3 m langt bånd, gjerne 5m), ikke gå så langt (eks 20-30 min, men sjekk hva din hund trenger for å være roligere etterpå og ikke styre på tur - jeg har vært borti hunder som bare taklet 5-10 min i en periode), ha løst bånd og gå roooolig. La hunden snuse seg ferdig overalt og ha med godbiter i tilfelle dere trenger litt hjelp for å gå rolig rundt/forbi noe.

Borte er det fint å ha m egen seng eller teppe (noen trenger mer enn andre) og alltid tyggebein. Dvs noe som er interessant selv om det er litt styr rundt, eks oksemuskel. Er han veldig stresset kan det opfte lønne seg å ta litt pause fra besøk, roe litt ned og så begynne igjen. For noen kan det være best å da ta korte besøk (hvis han roer seg fort, men blir urolig etter en stund - i så fall: se hvor lenge det holder og avslutt eks 10 minutter før du tror han har fått nok) eller så lenge at han ikke bryr seg lenger og har tatt det piano en god stund. Det er individuelt, så det er vanskelig å si uten å ha møtt hunden.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Solveig

Solveig

vilter unghund! Empty
PosteTema: Re: vilter unghund!   vilter unghund! EmptySøn Feb 19 2012, 15:26

Flotte råd folkens!
Til Toppen Go down
Solveig

Solveig