Aaaaah... Dette er mitt område, vettu
Spesifikke oppdrettere går jeg ikke inn på, så vil du ha en anbefaling må du sende meg en PM
Noen oppdrettere skriver mye og andre lite på hjemmesidene sine. Det er ikke alltid betegnende for hundene som kommer derfra, kvalitet osv.
- Se attest for PL for foreldrene og spør om besteforeldre, nære slektninger osv. Se at det er de ordentlige hundenes navn som står på attesten og ikke en attest for en annen hund, hvis du ikke har fått en sikker anbefaling fra noen som kjenner vedkommende og vet det er ærlige personer. De fleste er ok, men jeg hørte om noe tull med attester for noen år tilbake.
- Den største utfordringen fortsatt er øyesykdommen PRA. Der skal du være nøye. Sjekk i Dogweb eller få hjelp til å sjekke. Foreldrene skal være øyelyst og evt ERG-testet. Den siste viser om hunden vil komme til å utvikle PRA i løpet av livet, men den viser ikke om hunden er bærer av genet. Øyelysningen vil vise om hunden er fri for den og andre sykdommer der og da (som vanlig). Noen skriver at de er fri for PRA, men har kanskje øyelyst hunden èn gang i livet og det er eks 3 år siden. Kanskje foreldrene er sjekket like sjelden. Noen mener sykdommen viser seg før 3 års alder, men jeg har sett hunder få konstatert PRA helt opp i 11 år, så det er viktig å sjekke selv om hunden er over 2-3 år... Mye annet kan jo også dukke opp, så spør om hunden (hvis øyelysningen er ok mht dato) ble øyelyst fri eller om det var andre ting som ble påvist (eller sjekk på Dogweb).
Når du spør om stamtavlen til hunden ang PRA, så skal oppdretter kunne svare på hvor det er bærere av sykdommen. De bør ha kontroll på minst 6 generasjoner og gjerne mer. En stamtavle på 3 generasjoner er ikke verdt noe som helst i mine øyne, siden bærerne ikke synes før avkom får påvist sykdommen. Da merker man av hunden (men jeg vet ikke om alle fører helt nøyaktig statistikk, da det er mye å følge med på i mange land, hvis man skal få med seg at det er kommet et avkom med diagnose i eks Finland) som bærer i sine papirer eller system.
- Generell helse må du egentlig spørre om og håpe du får svar på. Det er ikke så enkelt å vite ting rundt om, hvis det ikke finnes attester. Det snakkes jo lite om.
- Tannmangel. Noen linjer mangler en haug tenner, mens andre har alle. Spør i tilfelle man sitter der og ser på hunder som mangler eks 5 tenner. Helst vil man jo ha fulltannet, men 1-2 tenner hadde jeg ikke dødd av hvis hunden ikke skal stilles ut.
- Anatomien må du nesten se selv, spørre noen som kjenner hunden eller følge med på utstilling for å se om du kan fange opp noe der. Hvis det betyr noe særlig da
Er hundene godt premiert så pleier de ikke å være så gærne i kroppen. De verste tingene ser man jo også veldig enkelt, slik som hvis hunden skulle ha en veldig fremskutt skulder. Sett deg inn i rasestandarden, så vet du hva du skal se etter. Selv en familiehund skal jo se ordentlig ut, siden anatomien har noe å si for helsen i et langt liv. Frynser og pels er ikke så viktig om hunden kun er til kos, så det er detaljer som vi gale bryr oss mer om
Og så er det det vanlige med å se hvilken type man liker og alltid sjekke nøye gjennom kontrakten, så man vet hva man skriver under på og skjønner alt hvis det er noen ekstrating.
Hmmm... sikkert mer, men ammetåka har gjemt det i så fall