Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Passer DP for oss?

Go down 
+3
Marita
Linn
Katrine
7 posters
AvInnlegg
Katrine




Antall Innlegg : 11
Join date : 14.05.2011
Age : 32
Bosted : Oslo

Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? EmptyLør Mai 14 2011, 21:04

Heei Smile

Vi er et par på snart 20 år som bor på utkanten i Oslo i et hus med min mor, det vil da si at vi har egen leilighet under hennes hus med stor hage Smile Vi har 3 katter men jeg ønsker meg min egen hund selv om mamma har 2 men det er ikke mine. å da har min kjærlighet falt på DP som jeg har sett på i mange år nå, også før mamma kjøpte sin siste hund for 3 år siden, men hun ville ikke ha den så jeg fikk beskjed om og vente til jeg flytta for meg selv men jeg ville ikke kjøpe hund før jeg er helt sikker. men nå i det siste har jeg bestemt meg for at det blir en DP, det er fordi det er en stor hund men i en liten kropp og da vil være lett og ta med seg steder Smile men nå er jo problemet typen han skal kjøpe seg en staff noe jeg ikke er helt for siden jeg synes de blir litt stor igjen med tanke på katter osv. pluss at mamma har skat hun kan ha en liten hun oppe hos seg på dagtid når vi er på skole og jobb eller hvis vi skal bort en kveld hvor vi ikke kan ha den med så den slipper og være alene Smile

* Men har noen noen tips til hvordan man gjør det med katt og ny valp?
* har noen noen mening om dette er hunden for oss?
*er det noe jeg har glemt eller har noen tips om kennel og hva jeg burde gjør før jeg kjøper valpen?

Takk sidehug
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Re: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? EmptySøn Mai 15 2011, 08:54

Vanskelig å si om rasen er riktig for deg, men jeg lurer litt på om tiden er riktig!?

Ut fra det du skriver så tenkte jeg dette:

- Hva slags hunder har moren din? Vil de gå greit overens med en aktiv, liten krabat? Passer rasene sammen?
- Har du avtalt med moren din at hun passer valpen når du/dere er borte?
- Ut fra alder så kan det hende du er veldig klar, eller at du kanskje er for opptatt til å ha egen hund. Det er viktig å tenke veldig nøye gjennom det før hunden er i hus, siden det ikke er så helt enkelt for hunden å måtte flytte igjen.
- Skal kjæresten din ha staffevalp nå, så er det en stor utfordring å ha to valper samtidig. Da vil jeg heller anbefale deg å vente til staffen er voksen (minst 2 år gammel). Om så den ene er din og den andre hans, så skal de bo sammen og fungere sammen. Det er mye enklere å få et harmonisk hundehold hvis det ikke er flere som skal oppdras samtidig. happy6
- Har du så stabil økonomi allerede at du har råd? Selv en hund som i utgangspunktet er frisk trenger oppfølging med vaksiner, samtidig som de kan skade seg.
- Har du studieplaner eller flytteplaner, som kan gjøre det vanskelig å ha en hund med seg?

Hvis du har tenkt på alt det (og mer til) og funnet ut at alt er klart, så er det flott happy3 Er tiden riktig så er det fantastisk med hund. Det er også tilsvarende slitsomt og frustrerende om tiden egentlig er litt feil, uansett hvor lyst man har på hunden i utgangspunktet wink3

Som sagt syns jeg det var litt vanskelig å lese ut fra innlegget ditt om rasen er riktig for deg, men ved å lese om den, snakke med ulike som har rasen og møte flere ulike hunder, kan du finne ut av den delen happy3 Tenk på hva du ønsker i en hund, hva du kan tilby den gjennom et (forhåpentligvis) langt liv, hva slags liv du lever og har planer om å leve de neste 10-15 årene og så hvordan en dvergpinscher passer inn i den rammen.

Å lete etter riktig oppdretter kan være kinkig. Noen ganger finner man den rette raskt og andre ganger kan det ta lang tid. Iblant er den rette valpen tilgjengelig hos den rette oppdretteren, men andre ganger må man vente en stund. Siden man skal leve med hunden i mange år er det vel verdt det å prøve å få alt til å stemme så godt som mulig. Det kommer nok utfordringer likevel happy4

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for og når biggrin
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Katrine




Antall Innlegg : 11
Join date : 14.05.2011
Age : 32
Bosted : Oslo

Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Re: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? EmptySøn Mai 15 2011, 10:36

Heei.

Planen er ikke og kjøpe den før etter at samboeren min kommer hjem fra militæret, vi har en avtale med mamma ja og hun passer på den når det kommer ting i veien. hun har selv to blandingshunder en stor som er blanding av Border collie og leonberger og er på størlse med en border collie han og han andre er en liten blanding av pomeranian, tibetansk spaniel og bichon frise de er veldig lekene spesielt han minste og elsker og møtte nye lekekanerater han store observerer mer og legger seg ned og lar den leke med han på dems nivå Smile Typen skal ikke kjøpe staff men han er litt innen for den rasen, men når jeg møtter en DP så faller bare allt på plass Smile

- jeg har foresten tenkt til og bruke hunden jeg kjøper i agility og som selskaps hund og jeg tror DP einer seg mer innen agility en en Staffen.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Re: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? EmptySøn Mai 15 2011, 12:26

Katrine skrev:

- jeg har foresten tenkt til og bruke hunden jeg kjøper i agility og som selskaps hund og jeg tror DP einer seg mer innen agility en en Staffen.

happy6 Det går en staff i klasse 3, men staffer blir ofte litt "tunge" på agilitybanen. Dessuten går de stortsett alltid i mellomklassen, og det er vanskelig å hevde seg der blant alle sheltiene, og nå som det kommer kelpier o.l. som er avlet så små at de går i den klassen istedetfor stor (går de feilfritt er det ingen som slår dem på tid...). Så ja, om du vil satse på AG ville jeg heller gått for DP happy3

Synes Linn har kommet med mange gode synspunkter. Reis gjerne på utstillinger og/eller AG-stevner der dere kan hilse på rasen for å se litt mer om dette er rasen for dere. Det er dobbeltstevne i agility ved IKEA på Furuset 28. og 29. mai. Dit er det iallefall en liten dvergpinscherklan som kommer wink3 Bare husk at før vi skal gå løp, så har vi litt mange tanker i hodet, så er ikke sikkert det er så lett å få kontakt med oss da, men når vi er ferdige er det bare å spørre happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 37
Bosted : Sandefjord

Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Re: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? EmptySøn Mai 15 2011, 12:38

Det er mange ting å tenke på når man skal skaffe hund ja.

Etter situasjonen du beskrive synes jeg du skal tenke på hvor mye den kommer til å være hos moren din.
Jeg snakker av egen erfaring da jeg fikk endel hjelp av min mor, min hund ble veldig stresset av å ha forskjellige "regler" og skjønte ikke helt at det egentlig ikke var flokken hennes. For henne har det faktisk vært mye mindre stressende å være hjemme aleine. Det beste er om du ikke er mer borte enn at hunden kan være alene i den tiden du er borte..

Du må også tenke på at det kan bli slutt mellom deg og kjæresten. Da blir du "alenemor". Snakker av erfaring her også wink3 Det er betraktelig mye mer jobb å ha hund alene.

Har du tenkt på om du har lyst til å ta et år å reise rundt i verden? Det er jo gjerne i den alderen du er i nå som folk gjør det.. Får du deg hund så faller alle slike muligheter bort. Selv om man har veldig lyst på hund så kan det være lurt å vente litt. Men hvis du har bestemt deg for at du er villig til å ofre slike ting så er det flott å ha hund!

Angående rasen så er dp en hund som trenger mye hodearbeid. Agility passer perfekt for den. Det er en liten energibombe. Så du må være klar for at den er ganske aktiv.
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Re: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? EmptySøn Mai 15 2011, 15:01

Vi har hund og katt, og det går helt fint.
Vår forrige katt var 4 år når Scot kom i hus, og det tok ikke lang tid før han var godkjent. Det viktigste er at katten har sine steder der den kan være i fred, en valp kan bli ganske plagsom. Det er også viktig at katten(e) ikke får plage valpen, en voksen katt kan være ganske utspekulert og nesten direkte slem mot en valp (aldri opplevd det selv, men jeg vet om en familie som slet med at deres gamle hunnkatt terroriserte rottweilervalpen).
Sara ble påkjørt i høst, og januar kom det ny katt i hus. Det har også gått helt fint, og katt og hund er bestevenner wub4

Passer DP for oss? 180836_10150401264130137_822540136_17257093_7671093_n


Jeg har faktisk skrevet en liten artikkel til neste Pinscherpost om å tilvenne hund til katt happy6

Lykke til med valg av hund!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Katrine




Antall Innlegg : 11
Join date : 14.05.2011
Age : 32
Bosted : Oslo

Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Re: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? EmptyMan Mai 16 2011, 16:57

Heei,

Takk for alle svar, det var super fint og se at de går fint med katter Smile jeg har bestemt meg for en hund jeg har reist mere en nok i livet da jeg har hvert en gang i syden i året siden jeg var 3 mnd Smile er dritt lei for og si det sånn!
jeg vet at de er aktive og har da tenkt på navnet Raptus til den lille krabate da vi tenker og kjøpe den om 1 års tid så vi kan bestemme oss 100 % først om vi er klar for en hund Smile
Jeg tror jeg skal ta meg en tur ned ved ikea den siste helgen i mai da jeg bor på Høybråten i oslo ca 10 min unna med buss Smile
Den kommer ikke til og bli flyttet på da jeg eier og typen min eier leiligheten under mamma, og den kommer ikke til og være mye hos mamma første tanke var at den skulle få leke med mamma sin minste på dagtid for det må jo være bedere for en hund og være med andre hunder en og være hjemme alene men dette er bare hvis det blir lange dager på jobb og skole den klarer seg jo i noen timer alene.
Men en annen tanke er også at vi venter til han store tar kvelden siden han begynner og bli gammel og han minste er bare 3 år og da må mamma kjøpe ny hund for at han ikke skal bli alene siden han er så avhengig av store bror, så da kan det bli en løsning at hundene er sammen om dagen mamma jobber jo hjemme så hun har mulighet til og gå med de i skogen mens vi er borte og for meg så høres det bedere ut enn at man setter hunden sin i bur og går fra den i 8 timer, jeg vet at det er MANGE som gjør dette og det ser jeg ingen grunn til, en hund er ikke et bur dyr! men et dyr som skal løpe rundt i vildmarken og er et flokk dyr i naturen!

Jeg og min samboer har snakket om hva vi gjør hvis vi slår opp litte tror vi det kommer til og skje, men da kommer vi til og gjøre det samme som kopisen vår sine foreldre gjør og ha den 2. hver uke og jeg vet om flere hunder som lever sånn og de lider ikke av den grunn Smile

Til Toppen Go down
Peppergutten

Peppergutten


Antall Innlegg : 11
Join date : 30.06.2011
Age : 38
Bosted : Vestfold

Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Re: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? EmptyFre Jul 01 2011, 10:21

Vi driver ikke med noen form for utstilling eller noe annet med vår hund, kun familiehund da han har hatt en litt traumatisk tenåringstid før han kom til oss. Mange flotte innspill over her som jeg skriver under på. Angående katt hadde vi de to atskilt noen dager så de fikk lukte på "hverandre" gjennom tepper / leker / rom. Når vi da satt de sammen var det helt naturlig å være sammen. Nå kan vi ta med samtlige hunder inn i huset og katten syns det er ok, hunden skjønner raskt at det er hun som er sjefen i dette huset og bryr seg ikke. Vi planla jo ikke å få hund, da det ble veldig spontant i forbindelse med en operasjon. Livet vårt ble snudd opp ned, unge og nyforelskede fikk vi plutselig et kjempe ansvar. Når vi skal bort på kvelden må det planlegging til for at hunden ikke skal være alene for lenge, skal vi på dagstur må det planlegges, skal vi jobbe overtid må det planlegges. Jeg står tidlig opp på morgenen (begynner 7 på jobb 30 minutter kjøretid) for lufting, foring og kos. Vi er så heldig å ha fast hundepasser til vår, som stiller opp når det trengs overnatting. Der er han godt kjent og elsker å være der. En annen ting er at DP er krevende som første hund og ha, det er nemlig min første hund.. De trenger mye aktivisering, ellers går det i raptus og mas inne (sommer som vinter). Så her er det alltid tøyet på og ut på tur, trene mentalt inne og sosialisering - hver dag uten unntak. Mitt råd, tenk deg godt om.. det er et stort ansvar! DP blir også ganske gamle, så får du den nå har du et ansvar i over 10 år fremover Smile Lykke til med valget ditt!
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Re: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? EmptyFre Jul 01 2011, 12:45

Er veldig fornuftig å tenke igjennom ting som dere har gjort før man går til anskaffelse av en hund du kanskje skal ha i 15 år framover i tid. Impulskjøp er aldri bra wink3 Men du skal også tenke på at det er ikke ALLE hunder som takler å være 1 uke her og 1 uke der, kommer veldig an på hunden happy3
Å tilvenne hunden til katt pleier å gå veldig fint, jeg har mange valpekjøpere som har katt og de ender som regel opp med å bli bestevenner happy5
Ønsker dere lykke til med planlegging av valp happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Sponsored content





Passer DP for oss? Empty
PosteTema: Re: Passer DP for oss?   Passer DP for oss? Empty

Til Toppen Go down
 
Passer DP for oss?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Passer en DP til meg?
» Vi passer Nila
» Passer en Pinscher meg?
» Passer du ikke på ungen din her...
» V&H, passer det for alle hunder?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: