Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Passer en DP til meg?

Go down 
+6
IdaCharlotte
Maria
Takk for meg
Marion G
Marita
Ailill
10 posters
AvInnlegg
Ailill




Antall Innlegg : 2
Join date : 27.12.2010

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Des 27 2010, 13:47

Jeg går og grubler alvorlig på å skaffe meg dvergpinscher, men er usikker på om rasen virkelig passer meg. Har spurt folk og lest mye på nett, men ønsker meg ærlige tilbakemeldinger fra folk som har DP selv. Er veldig sjarmert av rasens størrelse og utseende, men det skal sies at jeg ikke har møtt så altfor mange individer i levende live, og de få jeg har møtt har vært veldig reserverte og litt smånervøse (uten at alle skal skjæres over samme kam av den grunn!) Derfor ønsker jeg å høre med dere som har DP og kjenner rasen litt mer fra "innsiden".

Litt om meg og min livssituasjon:
Jeg ønsker meg først og fremst en turkamerat, men har lyst å prøve meg på litt AG og LP for moros skyld. Men primært til selskap med andre ord. Ser ikke bort fra at jeg kan ha lyst til å stille ut hvis jeg skulle bli bitt av basillen. Ellers kan jeg tilby hunden en times tid mosjon om dagen (i tillegg til morgen- og kveldsturer så klart), og litt mer i helgene. Jeg bor ganske nært marka, så det er gode turmuligheter. Det vil bare være meg som skal ha ansvaret for hunden, pluss at jeg jobber vanlig fulltidsjobb.

Spørsmålet er da som følger: tror dere jeg passer til å ha en DP? Av mentale utfordringer vil det bli LP/AG med ujevne mellomrom, pluss innlæring av litt triks og klikkertrening. Min største bekymring er at jeg ikke skal greie å aktivisere hunden nok, jeg vet jo at DP er en relativt krevende rase, men vil gjerne ha en hund som er våken og med energi. Det skal nevnes at jeg er førstegangseier også, men har erfaring med dyr fra 10 år på hesteryggen, samt hundepass av ulike raser (dog ingen DPer) og en generell interesse for hund.

Takker på forhånd for alle tilbakemeldinger, og det er fullt lovlig å si at man evt. ikke tror DP passer for meg Smile
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Des 27 2010, 17:12

Om du går med hunden 1 time om dagen pluss aktiviserer den litt med triks samt LP og AG innimellom (1 gang i uken kanskje) så burde det være mer enn nok. Har inntrykk av at jo mer man aktiviserer en hund, jo mer aktivisering trenger den.

Mine to får ikke noe særlig mer aktivisering enn det du har beskrevet, snarere mindre, og de slapper av og koser seg når de ikke blir aktivisert.

Skal du drive med AG er iallefall DP en ypperlig rase! happy3 En ting man skal huske på med DP er at de lett går lei, så å terpe på momenter i eninga kan bli litt ensformig for dem og de detter lett ut. De gidder også sjelden å jobbe for "knapper og glansbilder", og trenger kanskje en bedre belønning enn en BC f.eks.

En annen ting man skal huske på er at DPer er små vakthunder, og derfor har lett for å varsle. Men man kan dempe dette til en viss grad om man gidder cool3 Det ligger i deres natur at de er litt reserverte, men de skal ikke være nervøse/redde!
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Des 27 2010, 17:32

Om LP er noe du vil satse på,så er det så å si umuligt å få trent en DP om vinteren.Jeg driver med LP og jeg får aldri så å si trent på vinterstid.DP fryser og er veldig værsky i forhold til andre bruksraser. Men på våren høsten og sommerstid er det en kjempe treningskompis,så sandt det ikke regner happy4
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Des 27 2010, 17:42

Du bør iallefall møte foreldrene til valpen du ønsker deg.
Dette gjelder uansett rase.
Jeg skal selv låne ut ene tispen min nå, til noen som ønsker seg valp.
De vil se hvordan det er å ha en voksen dp i hus og jeg låner da bort den ene tispa mi.
Tror ikke det er mange oppdrettere som låner bort ei tispe på denne måten.
Men jeg velger å stole på at hun som låner henne tar godt vare på henne, samtidig som jeg vet at mine hunder er trygge
og stabile med et meget godt lynne.
En dp skal ikke være nervøs og reservert slik du sier de du har møtt har vært.
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Des 27 2010, 17:52

Ut i fra hva du skal bruke hunden til og hva du kan tilby hunden av mosjon og aktivisering, så vil jeg si at dvergpinscher passer til deg. Very Happy

Dvergpinscher er en morsom, aktiv og lettlært rase. Det er mye humor i hundene og å ha en dvergpinscher i hus gir mange morsomme og gledelige øyeblikk. De er også særdeles sosiale og kosete ovenfor familiemedlemmer og knytter seg veldig til menneskene de lever sammen med. De liker å være der resten av familien er og trives ikke i ensomhet, isolert fra menneskene sine. I en dvergpinscher har du en sann og trofast venn! wub4

Treningsmessig har de langt mindre utholdenhet enn hva en typisk brukshundrase har, og korte, motiverende økter uten for mye repetisjon passer rasen best. Skal man trene LP og agility for moro skyld, samt konkurrere litt (uten ønske om å klatre til topps i LP), så er det en veldig kjekk rase å jobbe med. Har du som mål å komme opp i klasse 3 eller elite i LP derimot, så er det ikke uoppnåelig, men krever både ett individ innen rasen som egner seg bedre treningsmessig enn den gjennomsnittlige dvergpinscheren, samt at det krever en tålmodig og dyktig eier. wink3 De fleste dvergpinschere er forøvrig matglade og en god del har mye lek i seg. En fordel er det uansett å jobbe med lek fra dag èn slik at du kan benytte det som belønning i treningsssammenheng. I og med at de er små blir de fort mette, så da er det greit å ha annet enn matbelønning som fungerer.

Når det kommer til reserverte og smånervøse individer innen rasen, så er det synd å si at det finnes, i alle fall etter min mening, for mange slike individer. Det viser både MH-data og hundeeieres erfaringer. MEN, de individene som er uredde, sosialt selvsikre både ovenfor mennesker og andre hunder, miljøsterke og nysgjerrige og ikke har for mye stress i seg, de er fantastiske hunder. happy3

I leten etter en slik dp ville jeg først og fremst sett etter oppdrettere som setter mentalitet i høysetet fremfor for eksempel utstillingstitler (samt at de prioriterer helse selvsagt, men det har jeg inntrykk av at de aller fleste er flinke på). Noen som MH-tester og har gjort det i generasjoner er selvsagt å foretrekke da en lettere kan lese hva som virkelig finnes i linjene mentalt sett når oppdretter har det svart på hvitt. Har en mulighet å treffe foreldredyr og tidligere avkom er det selvsagt ett stort pluss, og en kan da vurdere ut fra hva en ser hos hundene med egne øyne (en kombinasjon av MH-tester og det å treffe foreldredyr, søsken og tidligere avkom er selvsagt det ideelle).

Videre ville jeg stilt mange spørsmål om hvorfor kombinasjonen tispe/hannhund er valgt mentalt sett. Hvordan utfyller de hverandre med tanke på sosialitet, agressivitet, skarphet, samarbeidsvilje, evne til å avreagere, miljøtrygghet, lydfølsomhet osv. Å for eksempel pare ett individ som har mye skarphet i seg, men som er over snittet sosial selvsikker (som jo er en positiv egenskap), med ett individ som er lite sosial selvsikker kan slå veldig galt ut. Får du da individer som er sosialt usikre i tillegg til at de er skarpe, så har du noe å stri med...

I og med at dp er en rase som er predisponert for redsel, så ville jeg i tillegg vært nøye på at oppdretter er dyktig på sosialisering og miljøtrening av valpekullene sine. Jo bedre og tidligere sosialisering, jo større sjanse er det for å veie opp mot denne predisponeringen. Mange dvergpinschereiere opplever at hundene reagerer mer på menn enn kvinner, så at oppdretter vektlegger at valpene får møte mange, mange menn, er noe jeg ville vært nøye på. Very Happy

Å være dvergpinschereier krever også at du er konsekvent på en vennlig måte. Oppdager du atferd som du ikke ønsker, så ta tak i det med det samme, lær hunden en alternativ atferd eller forhindre hunden i å la den uønskede atferden eskalere og bli en vane. De er lettærte på godt og vondt. wink3 Vektlegg mye sosialisering og miljøtrening det første året av hundens liv (og da med stor vekt på ukene etter levering) og lær valpen å slappe av så vel som å fungere i ulike miljø.

Dvergpinscher innehar mye av egenskapene som du finner hos større raser, samt at det hos endel individer er enkelte utfordringer som en både må vite om på forhånd samt ta tak i dersom det skulle være nødvendig, så å tro at en har mindre jobb med rasen fordi at den er liten, er å skyte seg selv i leggen. I alle fall om man vil ha en velfungerende hund som har det bra på alle måter samt at man som hundeeier vil oppleve det å være hundeeier som en moro og positiv ting. happy6
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
IdaCharlotte

IdaCharlotte


Antall Innlegg : 228
Join date : 23.06.2009
Age : 29
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Des 27 2010, 21:51

Maria skrev:

Dvergpinscher innehar mye av egenskapene som du finner hos større raser, samt at det hos endel individer er enkelte utfordringer som en både må vite om på forhånd samt ta tak i dersom det skulle være nødvendig, så å tro at en har mindre jobb med rasen fordi at den er liten, er å skyte seg selv i leggen. I alle fall om man vil ha en velfungerende hund som har det bra på alle måter samt at man som hundeeier vil oppleve det å være hundeeier som en moro og positiv ting. happy6

Singnerer den, Maria Smile
Selv har jeg 3wheaten TERRIER også som er en mellomstor rase( 18 kg) og Dvergpinscheren min er like mye hund om ikke mere hund enn de store. Hun har mye personlighet til og være så liten.

Det og trene på vinteren finnes det parkerings hus som er utmerket plass på vinteren å trene på Smile
Til Toppen Go down
http://www.siennalotta.webs.com
Ailill




Antall Innlegg : 2
Join date : 27.12.2010

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 10:24

Sånn, da var man tilbake fra hyttetur uten internett wink3

Tusen takk for kjempefine og utfyllende svar. Det er vel ikke så mye annet å si enn at jeg er overbevist om at DP er rasen for meg, så da er det bare å ta sjansen! Da skal jeg bruke tiden til å fordype meg mest mulig i stoff om rasen, og begynne den lange veien på å finne rett oppdretter og rett kull. Nå som jeg har fått vite litt mer om hverdagen med en DP, lurer jeg litt mer på dette med reserverthet. Jeg vet jo at det finnes store individuelle forskjeller, men hvordan er deres hunder i forhold til mennesker de ser hver dag (men ikke eier), venner dere har på besøk en sjelden gang og f.eks foreldre? Er hunden imøtekommende, eller er det som om de ikke gidder å bry seg noe særlig? (Og liker at de er veldig hengivne overfor eier Smile)

Og så er det dette med sosialisering, og ikke oversosialisering (ser det kan slå ut i stress, og det vil man jo for enhver pris unngå Smile). Hvordan gikk dere fram da dere fikk valp for å gjøre dette mest mulig?

Er det stor forskjell på hannhund og tispe i forhold til skarphet? Hvilket kjønn vil dere anbefale til en fersk nybegynner? Smile

Og en ting i forhold til bjeffing. Er det sånn at de bjeffer mest når folk ringer på f.eks, eller sitter bjeffingen "løst" i form av lyder og sånne ting? Jeg bor i leilighet, så det blir jo litt av huslyder der.

Ellers kan jeg si at det dere sier om stor hund med futt i lite format høres perfekt ut. Jeg liker de minste hundene best av natur, men de fleste rasene har jo litt for lite "futt" for meg, så dette høres veldig bra ut! Tror jeg skal ta meg en tur og få hilst på foreldre og evt avkom de har fått. Ser det har blitt litt mer vanlig med MH-testing, men hva går det egentlig ut på? Er det slik at hunden testes ut i ulike situasjoner og så får de karakterer i forhold til hvordan de reagerer?
Til Toppen Go down
IdaCharlotte

IdaCharlotte


Antall Innlegg : 228
Join date : 23.06.2009
Age : 29
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 14:42

Ailill skrev:
Sånn, da var man tilbake fra hyttetur uten internett wink3

Tusen takk for kjempefine og utfyllende svar. Det er vel ikke så mye annet å si enn at jeg er overbevist om at DP er rasen for meg, så da er det bare å ta sjansen! Da skal jeg bruke tiden til å fordype meg mest mulig i stoff om rasen, og begynne den lange veien på å finne rett oppdretter og rett kull. Nå som jeg har fått vite litt mer om hverdagen med en DP, lurer jeg litt mer på dette med reserverthet. Jeg vet jo at det finnes store individuelle forskjeller, men hvordan er deres hunder i forhold til mennesker de ser hver dag (men ikke eier), venner dere har på besøk en sjelden gang og f.eks foreldre? Er hunden imøtekommende, eller er det som om de ikke gidder å bry seg noe særlig? (Og liker at de er veldig hengivne overfor eier Smile)

Og så er det dette med sosialisering, og ikke oversosialisering (ser det kan slå ut i stress, og det vil man jo for enhver pris unngå Smile). Hvordan gikk dere fram da dere fikk valp for å gjøre dette mest mulig?

Er det stor forskjell på hannhund og tispe i forhold til skarphet? Hvilket kjønn vil dere anbefale til en fersk nybegynner? Smile

Og en ting i forhold til bjeffing. Er det sånn at de bjeffer mest når folk ringer på f.eks, eller sitter bjeffingen "løst" i form av lyder og sånne ting? Jeg bor i leilighet, så det blir jo litt av huslyder der.

Ellers kan jeg si at det dere sier om stor hund med futt i lite format høres perfekt ut. Jeg liker de minste hundene best av natur, men de fleste rasene har jo litt for lite "futt" for meg, så dette høres veldig bra ut! Tror jeg skal ta meg en tur og få hilst på foreldre og evt avkom de har fått. Ser det har blitt litt mer vanlig med MH-testing, men hva går det egentlig ut på? Er det slik at hunden testes ut i ulike situasjoner og så får de karakterer i forhold til hvordan de reagerer?

Nå kan jeg ikke snakke om så mange andre individer men jeg kan si at min Lotta, ( terracorsos kennel er hun fra)
Hun elsker folk, og allle elsker henne selv de som er redd hund. Hun er trygg i alle miljøer. Hun er besøkshund på sykehjem og hun ligger i armene på de gamle og der blir hun liggende til hun får beskjed om noe annet. Hun er ikke noe enmanshund, hun liker onkelen min bedre enn det hun liker meg. og det er skjeldet hun ser han. Helt greit for meg.
Lotta bjeffer skjeldent, hun kan gi ett bjeff fra seg engang i blandt når det ringer på å sånt, men ikke mye. Vi bor i leilighet ( med noen naboer som mister ting i taket våres vært sekund å tramper veldig) hun bryr seg ikke i det hele tatt.
jeg har ikke hatt DP hanne, men jeg har hatt bichon frisè hanne, og har wheatenhanne nå men han er bare valp da. vist du har mange tisper i nærheta, så har du " løpetid" når de har løpe tid. vist du skjønner ka jeg mener?
ei tispe kan være veldig bitchat når hun har løpetid. andre går rundt å synes synn på seg selv. det er forskjellig fra hund til hund:)
Her har vi da to valper fra sammekull av wheaten terrier da, en tispe og en hanne, jeg merker ingen til forskjell.
Sånn vi har gjort med alle hunder i alle år ( mamma har hatt bichon siden 88) vi har latt de bli kjent i hjemmet. vist den har vært trygg nåkk med oss har vi tatt dem med til sentrum på miljø trening, gått, vist de har syntest, at det var skummelt så har vi sotte oss ned og kosa med de. ikke løfta de opp. og ingen av hundan våres har vært redd sentrum idet heile tatt:)
Til Toppen Go down
http://www.siennalotta.webs.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 15:06

Ailill skrev:
Sånn, da var man tilbake fra hyttetur uten internett wink3

Tusen takk for kjempefine og utfyllende svar. Det er vel ikke så mye annet å si enn at jeg er overbevist om at DP er rasen for meg, så da er det bare å ta sjansen! Da skal jeg bruke tiden til å fordype meg mest mulig i stoff om rasen, og begynne den lange veien på å finne rett oppdretter og rett kull. Nå som jeg har fått vite litt mer om hverdagen med en DP, lurer jeg litt mer på dette med reserverthet. Jeg vet jo at det finnes store individuelle forskjeller, men hvordan er deres hunder i forhold til mennesker de ser hver dag (men ikke eier), venner dere har på besøk en sjelden gang og f.eks foreldre? Er hunden imøtekommende, eller er det som om de ikke gidder å bry seg noe særlig? (Og liker at de er veldig hengivne overfor eier Smile)

Og så er det dette med sosialisering, og ikke oversosialisering (ser det kan slå ut i stress, og det vil man jo for enhver pris unngå Smile). Hvordan gikk dere fram da dere fikk valp for å gjøre dette mest mulig?

Er det stor forskjell på hannhund og tispe i forhold til skarphet? Hvilket kjønn vil dere anbefale til en fersk nybegynner? Smile

Og en ting i forhold til bjeffing. Er det sånn at de bjeffer mest når folk ringer på f.eks, eller sitter bjeffingen "løst" i form av lyder og sånne ting? Jeg bor i leilighet, så det blir jo litt av huslyder der.

Ellers kan jeg si at det dere sier om stor hund med futt i lite format høres perfekt ut. Jeg liker de minste hundene best av natur, men de fleste rasene har jo litt for lite "futt" for meg, så dette høres veldig bra ut! Tror jeg skal ta meg en tur og få hilst på foreldre og evt avkom de har fått. Ser det har blitt litt mer vanlig med MH-testing, men hva går det egentlig ut på? Er det slik at hunden testes ut i ulike situasjoner og så får de karakterer i forhold til hvordan de reagerer?

Mine hunder er henngivne og normale mot familie og venner. Ligger like ofte hos de, og blir kjempe glade når de kommer biggrin Så det er noe jeg tror du ikke trenger å tenke på biggrin
Mine er også vennlige og kontaktsøkende med de som kommer på besøk, selv om de ikke kjenner de, det er mest ute de ikke er så interessert i andre.

Det med sosialisering tror jeg bare man ikke skal ta for mye på en gang.. Men fordele det utover dagene happy3
Korte økter/turer for så å dra hjem til det kjente igjen. Alt med måte happy3

Det er mange som sier at tispene er bitchy og vanskeligere enn hanner, men det er noe jeg ikke kjenner meg igjen i. Mine tisper er rolige og fine, og akkurat som jeg ønsker at de skal være happy6
Under løpetid er det eneste jeg merker på dem at de sover mer og blir litt daffere biggrin
Jeg synes heller ikke det er noen forskjell i væremåte på tisper og hanner, jeg har selv hatt flere hanner her over kortere eller lengre tid, og synes ikke jeg merker den store forskjellen.
Men intrykket mitt er også at alt kommer til hvordan man gjør det selv - det er jo ikke uten grunn at forskjellige hunder med samme eier har veldig mange likhetstrekk? biggrin

Jeg bor også i leilighet, og mine bjeffer så og si kun når det ringer på. Lydene rundt vil de bli vant til vil jeg tro happy6

Må bare også si at det ikke er alltid det er mulig å hilse på pappaen til valpene, da mange bruker hanner som bor langt unna.. Det er jo ikke sånn at man får låne med seg hannen hjem for å ha han tilgjengelig for valpekjøpere.. hehe happy6
Men mor bør man jo få hilse på, også vil oppdretter kunne fortelle om hvordan hannen er happy3

Ønsker deg ellers lykke til med jakten på ditt eksemplar av verdens beste rase happy3 biggrin
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 15:40

Ailill skrev:
Sånn, da var man tilbake fra hyttetur uten internett Passer en DP til meg? 723324

Tusen takk for kjempefine og utfyllende svar. Det er vel ikke så mye annet å si enn at jeg er overbevist om at DP er rasen for meg, så da er det bare å ta sjansen! Da skal jeg bruke tiden til å fordype meg mest mulig i stoff om rasen, og begynne den lange veien på å finne rett oppdretter og rett kull. Nå som jeg har fått vite litt mer om hverdagen med en DP, lurer jeg litt mer på dette med reserverthet. Jeg vet jo at det finnes store individuelle forskjeller, men hvordan er deres hunder i forhold til mennesker de ser hver dag (men ikke eier), venner dere har på besøk en sjelden gang og f.eks foreldre? Er hunden imøtekommende, eller er det som om de ikke gidder å bry seg noe særlig? (Og liker at de er veldig hengivne overfor eier Smile)
De dvergpinscherne jeg kjenner godt, inkludert min egen, er ikke reservert ovenfor de som de kjenner. Er man tatt inn i varmen, så er man der for alltid. Passer en DP til meg? 332565 Generelt kan man vel si at de fleste hunder som er reservert eller redde/nervøse, ikke er det ovenfor kjente mennesker. Det er fremmede som er problemet.

Vil også poengtere at det er stor forskjell på å være reservert (som ikke er noen negativ egenskap i den forstand) og å være redd (som er en svært negativ egenskap). Det er redsel og generelt utrygghet ovenfor fremmede som er problemet hos de individene som sliter med dette, ikke at de ikke bryr seg om fremmede. Er de bare reserverte så bjeffer de ikke på fremmede, trekker seg unna eller viser andre tegn på at dette er en ubehagelig situasjon, de bare bryr seg ikke.

Og så er det dette med sosialisering, og ikke oversosialisering (ser det kan slå ut i stress, og det vil man jo for enhver pris unngå Smile). Hvordan gikk dere fram da dere fikk valp for å gjøre dette mest mulig?
Her må man nok se an individene da det kommer an på om man har en valp som er veldig trygg på fremmede eller om man har en som mer eller mindre redsel for fremmede. Jeg lot valpen selv bestemme om den ville hilse eller ikke og jeg tvinger aldri hverken egen aller andres hunder til å hilse på noen de ikke vil hilse på. Presser man seg på en hund som ikke vil, så kan man gjøre stor skade ved at man gir hunden negative opplevelser med det å møte fremmede. La valpen ta det i eget tempo og ikke ta den med på steder hvor det er altfor mange mennesker til å begynne med, i alle fall ikke dersom den viser tegn på utrygghet. Får valpen møte og være på steder med nye mennesker i alle aldre og fasonger på egne premisser, så blir det hverken overveldende for valpen eller stressende. Tenk små doser over lang tid. Med litt sunn fornuft kommer man langt, tenker jeg. Passer en DP til meg? 723324

Er det stor forskjell på hannhund og tispe i forhold til skarphet? Hvilket kjønn vil dere anbefale til en fersk nybegynner? Smile
Det er alltid store individuelle forskjeller innen kjønn også, så det må man jo ta i betraktning. De forskjellene man kan se på egenskapene hos henholdsvis hannhund og tispe (dvergpinscher) når en studerer MH-data, er at det generelt er noe mer lek i hannene samt at de også viser noe mer redsel og trusseladferd på momenter hvor redsel utløses. I forhold til skarphet og også andre egenskaper, så ville jeg nok heller sett an foreldredyr og søsken/tidligere avkom, da dette er egenskaper som går i arv, så man kan holde seg unna foreldre/linjer hvor uønskede egenskaper er framtredende.

I forhold til å velge kjønn, så ville jeg vurdert hvilke fordeler og ulemper hannhund og tispe har, og hvilke av disse som er viktigst for meg som hundeeier å vektlegge.

Tisper har løpetid, noe noen synes er ett herk. Personlig har jeg bare opplevd kosete og rolige løpetisper, om enn noe mer snusete ett par tre uker i forbindelse med løpetid, men for meg er det ikke noe problem. Dvergpinschere er jo små også, så det er lite blod og med truse er det ikke blod i det hele tatt, så jeg syns ikke løpetid er plagsomt. Noen påstår at tisper blir grinete i forbindelse med løpetid. Jeg merker det motsatte ovenfor mennesker (blir kosete og rolig), men at tuppa mi etter ett par uker med ekstremt interesserte hannhunder i rompa, sier ifra til dem og på den måten kan virke både prippen og småsur, er jo noe annet og forøvrig helt på sin plass. Så mer grinete ovenfor innpåslitne hannhunder, ja (sett bort fra stådagene, da, haha), men rolig, kosegris utover det.
Passer en DP til meg? 723324

Hanner kan være ukonsentrerte og urolige (i verste fall veldig pipete og masete) når det er løpetisper på trening, tur eller i nabolaget. Jeg valgte tispe blant annet fordi det er mange hunder der jeg bor samt at jeg er mye sammen med tisper og eierne deres, så jeg gadd rett og slett ikke å risikere å ha en hannhund som koblet ut hver gang en løpetispe var i nærheten eller som piper og maser når nabohundene har løpetid.

Generelt er det jo sånn at hannhunder ikke alltid går like godt overens med andre hannhunder, men jeg har inntrykk av at dette ikke er ett stort problem hos dvergpinscher. Selv om jeg kjenner endel hanner som er litt bråkete ovenfor andre hanner, særlig i puberteten (ikke mer enn at Melba, som er fredsmegler, holder dem i tøylene slik at de bråkjekke hannene likevel kan være sammen på tur
Passer en DP til meg? 723324 ), så hører jeg at mange ikke opplever hannene slik, så mulig jeg har hatt uflaks med endel av de hannene jeg har møtt.

Og en ting i forhold til bjeffing. Er det sånn at de bjeffer mest når folk ringer på f.eks, eller sitter bjeffingen "løst" i form av lyder og sånne ting? Jeg bor i leilighet, så det blir jo litt av huslyder der.
Her er det nok store individuelle forskjeller. Noen dvergpinschere har lav terskel for å bjeffe, andre har høy terskel. Og i tillegg er terskelverdiene ulike i forhold til hva det er man eventuelt bjeffer på. Og ikke minst har det nok med eiers terskler å gjøre. Passer en DP til meg? 723324 Mine terskler ser jeg er mye lavere enn endel andre dp-eiere, så på pinschertreff hender det at Melba er den eneste uten lyd de første 10 minuttene hundene er sammen. De andre konkurrerer visstnok om å bjeffe høyest, både før de kommer ut av bilene og etterpå. Laughing Melba lærte kjapt (som valp) at bjeffer hun av iver for å komme seg til noe (les: andre hunder), så snur vi og går andre veien eventuelt går bakluka på bilen igjen, og hun får ikke komme ut til alt det morsomme som venter. Er hun stille derimot, blir det andre boller, så hun vet at det lønner seg å lage minst mulig lyd.

Å varsle på folk som kommer på døra derimot gjør hun, og det får hun lov til også (jeg valgte jo tross alt å anskaffe meg en hund med vakt i seg). Men hun tar ikke av og vet at folkene ikke kommer inn før hun sitter stille og venter, så hun gir seg når jeg ber henne sitte og vente mens jeg lukker opp. Huslyder forøvrig bjeffer hun ikke på (merker at hun bjeffer mer nå når vi er på juleferie hos foreldrene mine da hun ikke klarer å skille på alle lydene her), ei heller folk eller dyr (bortsett fra katter
Passer en DP til meg? 230235 ) som går forbi når hun sitter og ser i vinduet, men jeg vet at sistnevnte er det mange andre som sliter med, så her er det nok store individuelle forskjeller. Selvsagt kan du forme endel selv, men hos noen individer må du nok belage deg på mer trening enn hos andre, så det er vanskelig å si hva man ender opp med. Men å starte fra dag en å belønne valpen for å være stille, samt vise den at det ikke går an å bjeffe seg til noe man vil ha/vil gå til, kan lønne seg dersom man ikke vil ha en bjeffete hund (snu og gå andre veien med en gang den bjeffer, for så å snu og gå "riktig" vei når den er stille, funker bra hvis man er konsekvent og gjør det hver gang).

Ellers kan jeg si at det dere sier om stor hund med futt i lite format høres perfekt ut. Jeg liker de minste hundene best av natur, men de fleste rasene har jo litt for lite "futt" for meg, så dette høres veldig bra ut! Tror jeg skal ta meg en tur og få hilst på foreldre og evt avkom de har fått. Ser det har blitt litt mer vanlig med MH-testing, men hva går det egentlig ut på? Er det slik at hunden testes ut i ulike situasjoner og så får de karakterer i forhold til hvordan de reagerer?
MH kan du lese om her.
Den beskriver, som du sier, hvordan hunden reagerer i ulike situasjoner. Det benyttes av oppdrettere som avlsverktøy samt at vi som valpekjøpere har konkret data å se på når vi skal vurdere oppdretter og kull/linjer. Dessverre lite brukt på dvergpinscher blant oppdrettere her i Norge, men i Sverige er det noen oppdrettere som har MH-testet i flere ledd og benytter det aktivt i sitt oppdrett
. På SKK kan du gå inn og se på diagrammene til alle hunder som er MH-testet i Sverige.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 15:47

En annen ting jeg kom på i forhold til hanner, som i alle fall jeg hadde blitt smårar av, er at noen hanner ikke bare markerer ute, men også inne. Jeg er oppvokst med stor rase og hadde lite kjennskap til at det hos endel mindre raser er relativt "vanlig" at hannene markerer inne. Og jeg hadde aldri hørt om bellyband før jeg ble kjent med eiere av små hunderaser. Laughing Noen sier de opplever markering inne når hannhunden deres er på beøsk hos andre, noen opplever det i forbindelse med løpetid og noen når de får besøk av andre hunder i eget hjem. Hvor utbredt det er hos dvergpinscher vet jeg ikke, men jeg har sett at det har blitt skrevet om problematikken her på forumet.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
IdaCharlotte

IdaCharlotte


Antall Innlegg : 228
Join date : 23.06.2009
Age : 29
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 16:19

Maria skrev:
En annen ting jeg kom på i forhold til hanner, som i alle fall jeg hadde blitt smårar av, er at noen hanner ikke bare markerer ute, men også inne. Jeg er oppvokst med stor rase og hadde lite kjennskap til at det hos endel mindre raser er relativt "vanlig" at hannene markerer inne. Og jeg hadde aldri hørt om bellyband før jeg ble kjent med eiere av små hunderaser. Laughing Noen sier de opplever markering inne når hannhunden deres er på beøsk hos andre, noen opplever det i forbindelse med løpetid og noen når de får besøk av andre hunder i eget hjem. Hvor utbredt det er hos dvergpinscher vet jeg ikke, men jeg har sett at det har blitt skrevet om problematikken her på forumet.


Det er bare enkelte hanner som markerer inne. ikke alle, vi har passet flere hanhunder og har hatt tisper her. De har aldri tisset inne i det hele tatt. og mamma har hatt hund i over 22 år og hun har aldri hatt det problemet. og har hatt overtall av hanner.
Jeg tror det går en del på eiern, vist en sier det der får du ikke lov til å viser at det ikke er lov og markere inne så gjør dem aldri det. vi hadde en bichon som gjorde det vi kledde på han vanlig barnebleia, 2 dager etter tisset han ikke inne i det hele tatt, og gjorde det heller ikke resten av livet sitt.

såklart en hund må pisse, så vist en luufter hunden ofte. så slipper man problemet. og vist den faktisk tisser inne er det bare å bruke bleia problemet løst!
Til Toppen Go down
http://www.siennalotta.webs.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 17:00

IdaCharlotte skrev:
Maria skrev:
En annen ting jeg kom på i forhold til hanner, som i alle fall jeg hadde blitt smårar av, er at noen hanner ikke bare markerer ute, men også inne. Jeg er oppvokst med stor rase og hadde lite kjennskap til at det hos endel mindre raser er relativt "vanlig" at hannene markerer inne. Og jeg hadde aldri hørt om bellyband før jeg ble kjent med eiere av små hunderaser. Laughing Noen sier de opplever markering inne når hannhunden deres er på beøsk hos andre, noen opplever det i forbindelse med løpetid og noen når de får besøk av andre hunder i eget hjem. Hvor utbredt det er hos dvergpinscher vet jeg ikke, men jeg har sett at det har blitt skrevet om problematikken her på forumet.


Det er bare enkelte hanner som markerer inne. ikke alle, vi har passet flere hanhunder og har hatt tisper her. De har aldri tisset inne i det hele tatt. og mamma har hatt hund i over 22 år og hun har aldri hatt det problemet. og har hatt overtall av hanner.
Jeg tror det går en del på eiern, vist en sier det der får du ikke lov til å viser at det ikke er lov og markere inne så gjør dem aldri det. vi hadde en bichon som gjorde det vi kledde på han vanlig barnebleia, 2 dager etter tisset han ikke inne i det hele tatt, og gjorde det heller ikke resten av livet sitt.

såklart en hund må pisse, så vist en luufter hunden ofte. så slipper man problemet. og vist den faktisk tisser inne er det bare å bruke bleia problemet løst!
Skrev noen! Passer en DP til meg? 723324 Og skrev også at dette er noe eiere av små hunderaser opplever, ikke hannhundeiere generelt. Passer en DP til meg? 723324 Skulle gjort seg om dobermannhannene vi har hatt oppgjennom årene markerte inne hos oss eller andre! Blitt mye å tørke opp! Passer en DP til meg? 83137

Å løse problemet med markeringsbehov vha bleie, funker sikkert for de som syns det er greit, men nå tror jeg ikke at de som opplever markering hos hannen sin opplever det i hverdagen generelt. Og å markere og å være tissatrengt er to forskjellige ting. De tilfellene jeg snakker om er når man setter hannhunder i ett annet hjem (besøk hos andre hunder), når man har løpetisper i nærheten eller når man får andre hunder inn i sitt hjem, situasjoner som utløser hannhundens behov for å markere. Passer en DP til meg? 723324 Og at noen gjør det betyr på langt nær at alle gjør det. Hadde det vært utbredt med markering hos alle hanner inne i tide og utide hadde vel neppe noen orket å ha hannhund i det store og det hele. Men det er jo kjekt å vite at det kan forekomme (og forøvrig hos andre små raser også). Passer en DP til meg? 723324


(Jeg var forøvrig med på innendørs utstillingstrening sammen med miniatyrhundklubben ett par ganger, og jeg har aldri sett så mange bikkjer tisse inne på så kort tid. Selv ikke ett stort valpekull hadde klart å tisse så mye inne som de hundene der gjorde!! Passer en DP til meg? 102597)
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 17:09

Det med "markering" skyldes i veldig mange tilfeller stress og har ikke noe med "å vise hvem som er sjefen" eller liknende å gjøre i det hele tatt. Og det er jo klart at det kan "koke i topplokket" på mange hanner når det er løpetisper og/eller andre hanner i nærheten.

Hundene mine er ikke "gardinpissere", men det har jo skjedd uhell ved noen få anledninger, men jeg har ikke noe Bellaband i mitt hus, og trenger det heller ikke - jeg kan godt la mine hunder være løs på et hotellrom uten at jeg trenger å bekymre meg for at de tisser både her og både der....

Min kastrerte hannhund "markerer" forresten like mye ute som han som ikke er kastert, så det å tisse der andre har tisset før kan umulig ha noe med et markeringsbehov å gjøre...
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 17:34

Marita skrev:
Det med "markering" skyldes i veldig mange tilfeller stress og har ikke noe med "å vise hvem som er sjefen" eller liknende å gjøre i det hele tatt. Og det er jo klart at det kan "koke i topplokket" på mange hanner når det er løpetisper og/eller andre hanner i nærheten.

Hundene mine er ikke "gardinpissere", men det har jo skjedd uhell ved noen få anledninger, men jeg har ikke noe Bellaband i mitt hus, og trenger det heller ikke - jeg kan godt la mine hunder være løs på et hotellrom uten at jeg trenger å bekymre meg for at de tisser både her og både der....

Min kastrerte hannhund "markerer" forresten like mye ute som han som ikke er kastert, så det å tisse der andre har tisset før kan umulig ha noe med et markeringsbehov å gjøre...
De lærde strides sikkert i forhold til dette med markering, men at hunder lærer mye om hverandre gjennom å lukte (og også slikke) på hverandres urin, er alle enig om. Markering brukes jo praktisk talt også for å unngå konflikter i form av å
si; hold deg unna. Og tisper markerer ofte i forbindelse med løpetid og da er det jo for å fortelle verden (eller nabobikkja Passer en DP til meg? 723324 ) hvor de er syklusmessig. At hannhunder markerer inne når det er løpetisper eller andre hannhunder i nærheten er jo i situasjoner som kan oppleves stressende for dem, men jeg er ikke så sikker på at det er stresset som er årsaken til at de markerer. Da vil jeg heller tro at det er behov for å markere for å fortelle de andre noe, men så gjør stresset at de "glemmer" at de er inne og at inne markerer man ikke.

Jeg har jo tispe, og hun er veldig ivrig på å lukte på andres tisseflekker og hun markerer oppå eller ved siden av dem også. Og hun er langt fra stressa (mindre stressa hund skal man vel lete lenge etter!). Men hun liker vel å lese avisa, også må jo de som kommer etter ha noe å lese de også! Laughing Å markere er jo en måte å fortelle andre hunder hvem de er, hvor de har gått og hvor de går videre på.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyTor Des 30 2010, 19:36

Nå var det innendørs tissing jeg siktet til i forbindelse med stress. At hunder "leser avisa" og tisser utendørs skulle da bare mangle wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Jo

Jo


Antall Innlegg : 2
Join date : 17.01.2011
Age : 36
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Jan 17 2011, 06:40

Er DP lett å få stuerein ?
Og hva ligger de på i pris med / uten stamtavle ? tispe og hannhund

Mulighet å få hilse på hundene til dere to som bor i Tromsø ?
Jeg har lyst å finne ut om DP er den rette rasen for meg.
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Jan 17 2011, 07:01

Jo skrev:
Er DP lett å få stuerein ?
Og hva ligger de på i pris med / uten stamtavle ? tispe og hannhund

Mulighet å få hilse på hundene til dere to som bor i Tromsø ?
Jeg har lyst å finne ut om DP er den rette rasen for meg.

Ut fra erfaring med min egen hund synes jeg ikke det er noe problem å få dp'en stueren.
Nå skal det sies at jeg fikk min hund da hun var 6 måneder (og allerede var stueren), og da var det kun noen uhell i starten.

Prisen ligger på ca. 12.000,- med stamtavle.
Tror de aller fleste tar samme pris uansett hvilket kjønn eller farge hunden har.
Det finnes forskjellige avtaler i forhold til avlsrett på hunden osv, mulig man får hunden rimeligere da (?)
Ser også at hunder med små utstillingsfeil ofte selges til redusert pris (noe man kan vurdere hvis man ikke har intensjoner om å stille).
Dp er en kjempeflott rase, og jeg ville absolutt kontaktet Maria på forumet (som er distriktskontakt i Troms hvis jeg ikke har blingsa helt her).

Lykke til happy6
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Jo

Jo


Antall Innlegg : 2
Join date : 17.01.2011
Age : 36
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Jan 17 2011, 08:49

Kizz skrev:
Jo skrev:
Er DP lett å få stuerein ?
Og hva ligger de på i pris med / uten stamtavle ? tispe og hannhund

Mulighet å få hilse på hundene til dere to som bor i Tromsø ?
Jeg har lyst å finne ut om DP er den rette rasen for meg.

Ut fra erfaring med min egen hund synes jeg ikke det er noe problem å få dp'en stueren.
Nå skal det sies at jeg fikk min hund da hun var 6 måneder (og allerede var stueren), og da var det kun noen uhell i starten.

Prisen ligger på ca. 12.000,- med stamtavle.
Tror de aller fleste tar samme pris uansett hvilket kjønn eller farge hunden har.
Det finnes forskjellige avtaler i forhold til avlsrett på hunden osv, mulig man får hunden rimeligere da (?)
Ser også at hunder med små utstillingsfeil ofte selges til redusert pris (noe man kan vurdere hvis man ikke har intensjoner om å stille).
Dp er en kjempeflott rase, og jeg ville absolutt kontaktet Maria på forumet (som er distriktskontakt i Troms hvis jeg ikke har blingsa helt her).

Lykke til happy6

Takk for svar.
Ingen planer om å stille ut Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyMan Jan 17 2011, 10:14

Hei.

Som Fanny (Kizz) sier, så er jeg distriktskontakt for Troms. Vi har jevnlige treff i Tromsø og du er velkommen til å være med, så får du hilse på flere dvergpinschere. Passer en DP til meg? 557338 Det pleier å være en god blanding av både tisper og hanner i ulike aldere og farger på treffene. Og ikke minst er det mange hyggelige hundeeiere med! Passer en DP til meg? 723324

(Har forøvrig sendt deg en PM, så send meg gjerne e-postadressen din, så kan jeg sende informasjon om treff til deg på mail. Du kan også følge med her på forumet under Treff og trening).
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Max&eline

Max&eline


Antall Innlegg : 20
Join date : 02.04.2011
Age : 26
Bosted : Kristiansund

Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? EmptyFre Apr 15 2011, 19:36

De knytter seg VELDIG til deg, Max er i vertfall veldig knyttet til meg og familien, spesielt meg, siden jeg trener med han, det er min seng han sover i osv..
Du får en trofast kompis som ikke viker fra din side her ja...

Men du må tidlig øve på å ikke bjeffe, øve på å være rolig inne, inkalling, og slike ting tidlig, inkalling spesielt for hvis det kommer en katt så er hunden søkk vekk om du ikke har god inkalling.
Husk og sosialisere den godt.

Det høres ut som den passer fint til deg og din livstil.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Passer en DP til meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en DP til meg?   Passer en DP til meg? Empty

Til Toppen Go down
 
Passer en DP til meg?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Passer DP for oss?
» Vi passer Nila
» Passer en Pinscher meg?
» Passer du ikke på ungen din her...
» V&H, passer det for alle hunder?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: