Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Spor - nybegynner

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

Spor - nybegynner Empty
PosteTema: Spor - nybegynner   Spor - nybegynner EmptyTir Apr 26 2011, 20:38

Mulig dette har vært tatt opp tidligere, i såfall beklager jeg! Smile

Jeg har lyst til å begynne å begynne å trene litt spor med Mia. Kun som fritidsaktivitet, for å stimulere hodet litt mer, og fordi jeg har vært så lur å peke ut godbiter for henne og derfor syns hun bruker nesa litt for lite selvstendig(?).
Det er jo mange forskjellige typer spor ser jeg, hva er det lurest å begynne med? Jeg tenkte vi kunne trene litt smått inne nå som hun har rekonvalesenstiden etter operasjonen i morgen, sånn at hun har skjønt litt av poenget når hun er klar for å være litt mer ute igjen.

Jeg hadde blitt veldig glad om noen hadde noen tips, helt fra scratch? Smile
Til Toppen Go down
Garp

Garp

Antall Innlegg : 664

Spor - nybegynner Empty
PosteTema: Re: Spor - nybegynner   Spor - nybegynner EmptyOns Apr 27 2011, 06:51

Hv amed å kaste maten hennes på en plen? Og be henne søke. (uten at du peker på de). Hvis hun ikke bruker nesen kan du veldig demostrativt begynn eå snuse i lufta. Det trigger nesten alltid hundene til å slå på nesen. Og så er det å ha tålmodighet og vente ut hunden. Smile

Eller er det greit både å gå små korte blodspor og "menneskespor". Bare ta de så korte at hun finner enden og belønninga i starten.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

Spor - nybegynner Empty
PosteTema: Re: Spor - nybegynner   Spor - nybegynner EmptyOns Apr 27 2011, 09:14

Godbitsøk på plenen eller inne er veldig basic og kan gjøres uansett vær happy3 I tillegg er det veldig populært her i huset når vi skjærer opp små pølsebiter og gjemmer rundt omkring, høyt og lavt. Det er stoooor stas og de morer seg lenge biggrin

Anne Lill Kvam har en bok som heter "Nesearbeid for hund". Da kan du begynne for deg selv med alskens moro happy6 Ellers er det jo nybegynnerkurs i spor også happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

Spor - nybegynner Empty
PosteTema: Re: Spor - nybegynner   Spor - nybegynner EmptyTor Apr 28 2011, 20:16

Det som er utfordringen, er at det ser ut som hun blir fort lei. Tidligere når jeg har lagt godbiter utover plenen så holder hun på en liten stund, også gidder hun ikke mer hvis det går en liten stund fra hun fant siste godbit. Vet ikke om hun tror det er tomt?

Jeg har i det siste gjort sånn at hun får sitte et stykke unna og se i hvilket område jeg gjemmer én eller to godbiter, men ikke hvor. Så har jeg sagt søk, og da har hun luktet seg frem. Men da er det jo ikke så mange. Hun ser ut til å bli fort lei hvis det er flere rundt omkring. Hva kan jeg gjøre da?

Og hva gjør jeg når tiden er inne for å begynne med litt søk ute? Skal jeg legge feks. pølsebiter langs en sti med X meter mellomrom og så stor belønning i enden? Eller er det en bedre måte? Skal jeg legge det litt hipp som happ i stedet for langs en sti? Skal hun være løs, eller bør hun ha sele og line(med dette at hun hater å ha på seg sele i bakhodet)?

Til Toppen Go down
Sponsored content

Spor - nybegynner Empty
PosteTema: Re: Spor - nybegynner   Spor - nybegynner Empty

Til Toppen Go down

Spor - nybegynner
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spor
» Innføring i ID-spor