Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Spor

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Spor Empty
PosteTema: Spor   Spor EmptySøn Apr 18 2010, 11:12

Endelig er snøen borte og vi kan begynne å legge blodspor igjen. Spor 650389

Lurer på en liten ting. Er det dumt å trene hunden på forskjellige sportyper?
Altså f.eks blodspor og menneskespor?

Jeg vurderer å hive meg med på sporkurs med Ludvik, (ikke blodspor) men er jo i utgangspunktet mest gira på blodspor.
Kan man gjøre begge deler, eller kan man ødelegge for blodsporingen med å spore på andre ting?
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Spor Empty
PosteTema: Re: Spor   Spor EmptySøn Apr 18 2010, 11:32

Julie skrev:
Endelig er snøen borte og vi kan begynne å legge blodspor igjen. Spor 650389

Lurer på en liten ting. Er det dumt å trene hunden på forskjellige sportyper?
Altså f.eks blodspor og menneskespor?

Jeg vurderer å hive meg med på sporkurs med Ludvik, (ikke blodspor) men er jo i utgangspunktet mest gira på blodspor.
Kan man gjøre begge deler, eller kan man ødelegge for blodsporingen med å spore på andre ting?
44

Jeg og Garpen gjør alt mulig rart. Blodspor, menneskespor, spesialsøk på te, spesialsøk på tungolje, spesialsøk på bunkersolje. Og så har vi prøvd andre typer spor som IDspor, godbitsøkbåde inne i hus, ute på flytebrygge, under handlevogner og på ståltrapper og annet. Jeg synes ikke det er noe problem. Garp vet hva søksordet betyr veldig godt og slår på nesen tvert. På blodspor blir han vist oppsparket slik at han vet at det er blod han skal gå etter, på menneskespor setter jeg han på i nærheten, g på godbitsøk gir jeg bare søkskommandoen. Og spesialsøk har vi "smeller" slik at han vet hva han skal søke etter.
Jeg synes heller at det er enkelere å ha en hund som kan å bruke nesen sin, for da vet de den biten ihvertfall. Merker rett og slett ikke at Garp blir forvirret eller usikker. Han få rsøkekommandoen og tvert seter han igang å søke.
Så min mening er at du trygt kan prøve gutten din på både blospor, menneskesøk og annet. Husk at hunden bruker nesen sin hele tiden de. wub4
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Spor Empty
PosteTema: Re: Spor   Spor EmptySøn Apr 18 2010, 12:25

Høres supert ut. Ja, søkskommandoen har de inne alle sammen her.
Vi går jo pølsespor både inne og ute rett som det er.
Kanskje man bare skal hive seg på kurs da. Utrolig morro med spor! Vi er helt hekta her nå.

Akkurat kommet inn. Alle tre har gått hver sitt blodspor, og de har imponert meg stort alle tre!
Jeg undervurderer dem alle sammen. De må få mye lengre spor med mindre blod.
Morromorro! jump3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Spor Empty
PosteTema: Re: Spor   Spor EmptyMan Apr 19 2010, 06:36

Julie skrev:
Høres supert ut. Ja, søkskommandoen har de inne alle sammen her.
Vi går jo pølsespor både inne og ute rett som det er.
Kanskje man bare skal hive seg på kurs da. Utrolig morro med spor! Vi er helt hekta her nå.

Akkurat kommet inn. Alle tre har gått hver sitt blodspor, og de har imponert meg stort alle tre!
Jeg undervurderer dem alle sammen. De må få mye lengre spor med mindre blod.
Morromorro! jump3

Ja blod lukter kjempemye så de trenger ikke mye blod nei. Merker at Garp begynner å suse rundt hvis det er for mye blod og at det ligger kort tid. Da ligger liksom lukten over alt og han kan bare gå på "gefülen". Men ligger det 12 timer og lite blod, må han virkelig ned med nesen og lukte seg fram.
Lykke til videre med sporingen da!
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Spor Empty
PosteTema: Re: Spor   Spor EmptyMan Apr 19 2010, 14:21

Garp skrev:
Julie skrev:
Høres supert ut. Ja, søkskommandoen har de inne alle sammen her.
Vi går jo pølsespor både inne og ute rett som det er.
Kanskje man bare skal hive seg på kurs da. Utrolig morro med spor! Vi er helt hekta her nå.

Akkurat kommet inn. Alle tre har gått hver sitt blodspor, og de har imponert meg stort alle tre!
Jeg undervurderer dem alle sammen. De må få mye lengre spor med mindre blod.
Morromorro! jump3

Ja blod lukter kjempemye så de trenger ikke mye blod nei. Merker at Garp begynner å suse rundt hvis det er for mye blod og at det ligger kort tid. Da ligger liksom lukten over alt og han kan bare gå på "gefülen". Men ligger det 12 timer og lite blod, må han virkelig ned med nesen og lukte seg fram.
Lykke til videre med sporingen da!

Tusen takk! happy6
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Sponsored content





Spor Empty
PosteTema: Re: Spor   Spor Empty

Til Toppen Go down
 
Spor
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Innføring i ID-spor
» Spor - tempo
» Spor - nybegynner
» "Spor og søk - moro for hund og eier" m/Anne Lill Kvam - 18.april 2012

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Hundesport, bruks og nesearbeid :: Agility, spor, lydighet og andre bruksaktiviteter-
Gå Til: