Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Vinnie

Vinnie


Antall Innlegg : 128
Join date : 12.06.2009

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyTir Mar 08 2011, 20:22

Hunder og katter som kommer fra Sverige må behandles mot bendelorm
Publisert: 08.03.2011 Sist oppdatert: 08.03.2011
Alle hunder og katter som har vært i Sverige og som tas over grensen til Norge skal fra og med fredag 11. mars behandles mot revens dvergbendelorm. Denne bendelormen er ufarlig for hunder og katter, men kan forårsake svært alvorlig sykdom hos mennesker. Hunde- eller katteeiere kan selv behandle sine dyr.

http://www.mattilsynet.no/aktuelt/nyhetsarkiv/dyr/hunder_og_katter_som_kommer_fra_sverige_m__behandles_mot_bendelorm_87968

Vi kan heldigvis fylle i et egenerklæringsskjema og slipper innom vetrinær:)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/belloceansdavinci
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyTir Mar 08 2011, 20:33

Oi! Kjekt å vite!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gjest
Gjest




Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyTir Mar 08 2011, 21:27

Flott!

Da betyr dette to ting. Denne særnorske og ikke helt forstålige ordningen med at vi må ha resept på anti-parasitt middel vil nå måtte forsvinne.

Og ikke minst. Forsetter dette kan vi slippe den fordyrende parasitt-behandlingen når vi kommer fra Danmark og andre EU-land!

Fordi 1 januar 2012 får EU nye regler for reise med hund. Og disse må Norge følge!
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyOns Mar 09 2011, 08:04

Sitat :

Og ikke minst. Forsetter dette kan vi slippe den fordyrende parasitt-behandlingen når vi kommer fra Danmark og andre EU-land!

Danmark er vel det eneste landet jeg har vært i der veterinærene tar blodpris for å stemple i passet what3. Og har man ikke med tablett blir det fort snakk om 500 kr!!! Nå har jeg alltid med tabletter selv, både i Norge og i utlandet.

Jeg synes det er helt horribelt at de tar 250-300 DKK for å stemple i passet. I Tyskland, Hellas og Kroatia har de ikke tatt NOE for å stemple i passet, og i Hellas fylte veterinæren like godt ut "dyret er sjekket og funnet klar for transport" også - helt gratis! (og uten at jeg spurte om det)

Synd at veterinærene i Norge har begynt å følge sine danske kollegaer når det gjelder å ta seg betalt. De er riktignok ikke like ille, men jeg synes ikke dette burde kostet noe. Heldivis har jeg funnet en veterinær som foreløpig ikke tar noe for "jobben".
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gjest
Gjest




Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyOns Mar 09 2011, 12:44

Marita skrev:
Sitat :

Og ikke minst. Forsetter dette kan vi slippe den fordyrende parasitt-behandlingen når vi kommer fra Danmark og andre EU-land!

Danmark er vel det eneste landet jeg har vært i der veterinærene tar blodpris for å stemple i passet Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! 350250. Og har man ikke med tablett blir det fort snakk om 500 kr!!! Nå har jeg alltid med tabletter selv, både i Norge og i utlandet.

Jeg synes det er helt horribelt at de tar 250-300 DKK for å stemple i passet. I Tyskland, Hellas og Kroatia har de ikke tatt NOE for å stemple i passet, og i Hellas fylte veterinæren like godt ut "dyret er sjekket og funnet klar for transport" også - helt gratis! (og uten at jeg spurte om det)

Synd at veterinærene i Norge har begynt å følge sine danske kollegaer når det gjelder å ta seg betalt. De er riktignok ikke like ille, men jeg synes ikke dette burde kostet noe. Heldivis har jeg funnet en veterinær som foreløpig ikke tar noe for "jobben".

Den belgiske og nederlanske kennelklubben har også denne gratis-servicen til sine utstillere.

Og i Østerrike måtte jeg betale "blodprisen" på hele 6,- €.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyOns Mar 09 2011, 18:18

Jeg leste i en avis at de har påvist dvergbendelorm hos rev i Sverige. Hvis mennesker får i seg parasitten (ved f.eks. å spise bær eller sopp i skogen som reven tilfeldigvis har tisset på) så kan det føre til leversvikt og utvikling av cyster i indre organer. Sykdommen kan være dødelig, så det er ikke noe man skal ta lett på. Men på et eller annet tidspunkt kommer vel dette til Norge også, uansett hvor mange regler man innfører. Revene kan jo ikke lese disse reglene, ei heller vet de hvor grensa går. sad3
Til Toppen Go down
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyOns Mar 09 2011, 18:47

Jeg tenker ikke det er så lenge til disse dvergbendelormene er helt resistente mot allverdens markmiddel.. huh3
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyOns Mar 09 2011, 18:59

Jeg legger ut informasjonen på klubbens hjemmeside (i nyhetsbloggen), så vil den ligge tilgjengelig for de som ikke får med seg alt på forumet også.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyOns Mar 09 2011, 19:39

Linn skrev:
Jeg legger ut informasjonen på klubbens hjemmeside (i nyhetsbloggen), så vil den ligge tilgjengelig for de som ikke får med seg alt på forumet også.

Lurt Linn! happy6
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyTor Mar 10 2011, 11:26

Håper virkelig folk følger opp dette og ikke bare "later som" de gir en tablett... Dvergbendelorm er virkelig ikke noe vi vil ha i Norge! Ikke at jeg løper rundt i skauen etter sopp og bær, men det vil være veldig trist om vi må varmebehandle alt fra naturen før vi kan putte det i oss.

Tror ikke vi skal være så bekymret for resistensproblematikk så lenge man følger anbefalt dosering. Det som er farlig sånn sett er å gi for lav dose slik at parasittene har sjanse til å overleve. Det har de ikke om man gir høy nok dose.

Skjønner ikke helt motforestillingen mot denne behandlingen - folk har jo ingen betenkeligheter med å gi hunden "vanlig" markkur i tide og utide.

Zeus har fylt opp passet sitt og vel så det på behandlinger mot dvergbendelorm (Vi måtte få oss et nytt her i går), og han lever i beste velgående happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Vinnie

Vinnie


Antall Innlegg : 128
Join date : 12.06.2009

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyTor Mar 10 2011, 16:34

Til opplysning er det bare påvist hos 1 rev i Sverige. Har snakket med en lege der som mente dette bare var hysteri. Men når det er sagt får vi jo forholde oss til regelverket de har innført, er jo ikke noe problem å kjøpe tablettene uten resept i Sverige ihvertfall. Min har allerede fått en dose da det ikke er lenge siden vi var i Sverige happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/belloceansdavinci
Gjest
Gjest




Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptyTor Mar 10 2011, 17:46

Selv om det bare er påvist hos én rev, så er det kanskje likevel rimelig å anta at det er flere som er infisert og i allefall at bendelormen er i ferd med å komme nærmere.
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptySøn Mar 13 2011, 15:53

Er det noen som vet hva de godkjente tablettene heter så jeg kan kjøpe med meg noen neste gang vi er i Sverige?
Har to kurer liggende her, men det er av den vanlige Panacur typen, og den holdt vel ikke hvis jeg forstod det riktig.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptySøn Mar 13 2011, 17:38

KristinC skrev:
Er det noen som vet hva de godkjente tablettene heter så jeg kan kjøpe med meg noen neste gang vi er i ?
Har to kurer liggende her, men det er av den vanlige Panacur typen, og den holdt vel ikke hvis jeg forstod det riktig.

Godkjente preparater skal inneholde praziquantel eller epsiprantel, og går under handelsnavn som Droncit (kun praziquantel), Drontal comp og Drontal comp forte (praziquantel og andre stoffer - mer bredspektret), Milbemax (praziquantel og milbemycinoksim ) og Cestex (epsiprantel - fås ikke i Norge). Panacur og Banminth er ikke godkjente preparater. (Panacur tar ikke dvergbendelorm og Banminth virker ikke mot bendelorm hos hund og katt)

Selv foretrekker jeg Droncit ved "regelmessig" bruk, siden denne er spesifikk mot bendelorm, mens jeg bruker Milbemax om jeg samtidig ønsker å behandle mot andre endoparasitter.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! EmptySøn Mar 13 2011, 18:12

Tusen takk for veldig god info! happy6
Har lett på nettet men ikke greid å finne helt ut av det selv.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty
PosteTema: Re: Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!   Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!! Empty

Til Toppen Go down
 
Nå skal hunder som er over svenskegrensen behandles mot bendelorm!!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Jeg skal flytte!!
» Når skal øra reise seg?
» Hva skal du ha til middag?
» Noen som skal...
» Fendi skal bli storesøster :)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: