Takk for meg
Antall Innlegg : 457 Join date : 10.06.2009
| Tema: Re: Hvor mange kull/valper? Tor Des 09 2010, 16:20 | |
| - AH skrev:
- Marte skrev:
- Jeg synes reglene og anbefalingene som er nå er bra jeg..
Man kan virkelig ikke kontrollere alle oppdrettere med å sette regler i " hue og ræva". Dette er jo en hobby hvor målet bør være å fremme rasen og lage de beste individer som mulig ( nå snakker jeg gemytt, helse og eksteriør ), og hvordan den "perfekte" hunden ser ut er forskjellig fra meg, deg og deg Når man holder på med en hobby som er som vår, hvor det er forskjellige meninger om hva som er greit/ikke greit, vil det alltid være noen som mener noen gjør feil. Men det betyr ikke at vi må sette opp regler for både det ene og andre fordet, man MÅ bruke hodet her ( og selv om andre ikke bruker hode på nettopp samme måte som deg, betyr det ikke at de bruker det feil )
( selv om jeg bruker ordet "deg" her, er ikke dette innlegget til noen som helst ) Flott skrevet av en ung dame som har mange år foran seg som oppdretter
Og Anne -Mari, jeg er mere skaptisk til å parre igjen hvis tispen min må ta keisersnitt, eller får 1 eller 2 valper i et kull. Srore kull har gitt lette fødsler hos oss. Men jeg har tatt en tispe ut av avl som har hatt små kull med 2 harde fødsler. Vår pinschertispe fikk 9 valper for 5 uker siden, og fødslen gikk veldig lett og greit. Jeg er enig i den, jeg er sjeleglad hvergang tispene mine har lette enkle fødsler. Jeg har også hatt ei tispe med keisersnitt og det var ikke noe moro. er greit med store kull så lenge det går bra, var jo derfor jeg spurte om alt gikk bra . | |
|
Marion G
Antall Innlegg : 995 Join date : 10.06.2009 Age : 48 Bosted : Haugesund
| Tema: Re: Hvor mange kull/valper? Tor Des 09 2010, 16:27 | |
| Tror det beste er at man må være enig om at vi er uenige,det vil skape mindre konflikter.Vi har alle våre meninger,og man må bare respektere andres valg og ønsker.Det er som regel altid en god grunn for at man tar de valga man tar. Og heller ikke kritisere folk på et åpent forum.Det skaper bare så mye stress og uønskete misforståelser. Jeg personlig ønsker ikke mer en max 3 kull på en tispe,men om jeg finner og hadde brent for en kombinasjon,kunne jeg satt på et til,om forholdene rundt tilsvarte at det er muligt. | |
|
Marte
Antall Innlegg : 3032 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Langhus
| Tema: Re: Hvor mange kull/valper? Tor Des 09 2010, 17:04 | |
| - Anne-Mari skrev:
- Caroline skrev:
- Anne-Mari skrev:
- Men som sagt ikke alle gjør det, og det er derfor vi har regler som
begrenser hvor mange kull en tispe kan har, hvor gammel hun kan være ved første paring og hvor gammel hun kan være ves siste kull. Det står i NKKs regler at man bør følge NPKs regler og NPK har faktisk en aldersgrense på hannhund også. Hannhunder skal ikke være yngre enn 12 måneder. Jeg vet at ikke alle følger dette Man ser at det ikke alltid hjelper med regler...
Det er ikke bestandig hannhunden spør om LOV heller! Noen tjuvparinger er jo av søsken også . Hva om en tispe hadde blitt tjuvparret på første løpetid, da hadde man jo ikke latt henne bære frem valpene? Eller om tjuvparringen hadde vært mellom mor/sønn? Hvis man har hanner og tisper sammen hjemme, mener jeg det er oppdretters annsvar å holde de separerte under løpetid. Jeg har selv sett hvor fort to hunder kan sitte sammen, så man må passe på hele tiden og alltid være sikker på at det ikke finnes en mulighet om det er to individer som ikke skal parre. Man vet jo hvor sterke lystene kan være på disse hundene.. Min mening | |
|
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Hvor mange kull/valper? Tor Des 09 2010, 18:07 | |
| Det heter seg vel at man ikke bør bruke en hanne under 12 mnd i avl (eller hvor nå denne grensen går), men OM man er så uheldig at en ung hanne eller en som betegnes som valp tjuvparer seg med en voksen tispe - skal man da ta abort på tispen? Jeg mener "skaden" hos hannhunden har jo allerede skjedd, og det hjelper jo ikke hannen noe om tispa ikke får valpene. Jeg skjønner jo at man må ha retningslinjer for alder for å ikke bevisst bruke for unge individer i avl, men når en hanne parer seg med en tispe så har han jo valgt det av egen fri vilje. Blir jo noe helt annet med tisper som skal bære fram valpene. Bare en tanke fra meg | |
|
Takk for meg
Antall Innlegg : 457 Join date : 10.06.2009
| Tema: Re: Hvor mange kull/valper? Tor Des 09 2010, 20:31 | |
| [/quote] .[/quote] Hva om en tispe hadde blitt tjuvparret på første løpetid, da hadde man jo ikke latt henne bære frem valpene? Eller om tjuvparringen hadde vært mellom mor/sønn? [/quote] Vi vet jo at tjuvparing av mor/sønn har hendt også blant dp. Og at disse valpene har blitt solgt. Det samme gjelder bror/søster. NKK har ingen regler på NÅR en hanne er gammel nok til å bli far og få registrert valper etter seg. Det kan jo hende at det er nettopp pga tjuvparinger... Men nå har vel tråden tatt en retning den ikke skulle. Da jeg i utgangspunktet spurte om hanner som blir brukt MYE . Og hvis noen her mener jeg driver å henger ut enkelt personer så kan jeg ikke se å ha gjort det ved å spørre om dette . | |
|
Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Hvor mange kull/valper? Fre Des 10 2010, 12:24 | |
| Fra moderator:
Noen innlegg er fjernet. | |
|
Sponsored content
| Tema: Re: Hvor mange kull/valper? | |
| |
|