Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Hvor mange kull/valper?

Go down 
+4
Fanny
Linn
Caroline
Takk for meg
8 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Takk for meg

Antall Innlegg : 457

Hvor mange kull/valper? Empty
PosteTema: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 09:50

En tispe kan få registrert 5.kull etter seg, om det er spesielle grunner og tispen er i
god kondisjon kan man søke om ett ekstra kull på tispen. Hun kan da få
registrert 6 kull etter seg.
Det er nok ikke mange oppdrettere som gjør det og jeg tror heller ikke det er mange oppdrettere som
får 5.kull på ei tispe. Tispen vil jo bli ganske gammel når hun har det siste kullet om man
skal ha 5.kull.
Ei tispe som får 5 kull og 5 valper i hvert vil da etterlate seg 25 avkom.
Det er ikke ofte en tispe får 5 valper i snitt, men det finnes.
Mine tisper ligger på 3 valper i snitt.

Men hvordan tanker man om hannene?
Hvor mange paringer? kull /valper synes dere det er riktig at de har etter seg?
Hva er forsvarlig avel for å kunne opprettholde en sunn og frisk rase?
Til Toppen Go down
Caroline

Antall Innlegg : 3132

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 11:11

Det er vanskelig å gi noen eksakt antall valper en hannhund kan få.

I NKKs avlsstrategi står det:
"4.3. For å bevare og fortrinnsvis øke det genetiske mangfoldet i rasen, bør matadoravl og tett innavl unngås. NKKs grunnleggende anbefaling er at en hund ikke bør ha flere avkom enn tilsvarende 5% av antall registrerte hunder i rasepopulasjonen i en 5-års periode. Hos antallmessige små raser hvor avlen i stor grad er avhengig av utveksling av avlsmateriale med utlandet, bør det vurderes hvorvidt det som i denne sammenheng omtales som rasepopulasjonen også bør inkludere populasjonen i de mest aktuelle samarbeidsland, for eksempel Norden."

Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Takk for meg

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 16:41

Hvor mange dp er registrert i Norge i en 5 års periode noen som vet?
Er det ca 1000 registrerte i løpet av 5 år?
Til Toppen Go down
Caroline

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 17:18

Registreringstall for dvergpinscher:

1999 - 19
2000 - 36
2001 - 39
2002 - 46
2003 - 49
2004 - 72
2005 - 113
2006 - 122
2007 - 178
2008 - 244
2009 - 280

Det er født 937 valper i årene 2005-2009.

En dvergpinscher kan max ha 46,85 valper på en femårsperiode.
Jeg har ikke sett på hvor mange hunder som er født i Norge hittil i år, men det er mulig at det blir født enda flere i år og da vil en hund kunne ha noen flere valper i løpet av en femårsperiode.
Til Toppen Go down
Takk for meg

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 17:45

Caroline skrev:
Registreringstall for dvergpinscher:

1999 - 19
2000 - 36
2001 - 39
2002 - 46
2003 - 49
2004 - 72
2005 - 113
2006 - 122
2007 - 178
2008 - 244
2009 - 280

Det er født 937 valper i årene 2005-2009.

En dvergpinscher kan max ha 46,85 valper på en femårsperiode.
Jeg har ikke sett på hvor mange hunder som er født i Norge hittil i år, men det er mulig at det blir født enda flere i år og da vil en hund kunne ha noen flere valper i løpet av en femårsperiode.

Ok, men da tippet jeg ganske riktig.
Så da kan en hannhund ha max 50 avkom etter seg.
Men man får vel registrert flere valper etter en hanne, eller
varsler klubben NKK om de vet en hanne blir brukt utover dette?

Jeg for min del kunne aldri funnet på å brukt en hanne som har vært brukt
i mange, mange kull.
En hanne er jo forplantnings dyktig i mange år også, så om man sparer en hanne og bruker han over
tid og til man ser hvordan avkommene blir.

Må jo det være veldig fornuftig i stedet for å kjøre på max i løpet av
2-3 år?
Til Toppen Go down
Caroline

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 18:47

Anne-Mari skrev:

i mange, mange kull.
En hanne er jo forplantnings dyktig i mange år også, så om man sparer en hanne og bruker han over

2-3 år?

Jeg gjentar NKKs sitat:
"NKKs grunnleggende anbefaling er at en hund ikke bør ha flere avkom enn tilsvarende 5% av antall registrerte hunder i rasepopulasjonen i en 5-års periode. "

Når det er en anbefaling så kan man i teorien bruke en hannhund så mye man vil. Det er nemlig ikke et krav og kan derfor ikke "straffes" for overtredelse. Med andre ord så har ikke NPK noen varslingsplikt til NKK.

Det er opp til oppdretter å velge hannhund. Noen ønsker å bruke en hannhund selv om han har blitt brukt mye. Det kan være flere årsaker til det. Kanskje har han gitt mange gode avkom, kanskje er det linjer man har lyst på etc. etc.
Noen velger å bruke en hannhund mye en kort periode med flere tisper for å se hva som kommer, deretter gir de hunden en pause for så bruke hannhunden igjen senere.

Ikke alle hannhunder er forplantningsdyktige i mange år. Noen mister fertiliteten i relativt ung alder.

I bunn og grunn får hver oppdretter gjøre som de vil og følge NKK og NPKs avsregler og strategier. Synes man noen bruker en hannhund for mye så får man heller la være å bruke den selv happy6

Til Toppen Go down
Takk for meg

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 20:27

Caroline skrev:
Anne-Mari skrev:

i mange, mange kull.

2-3 år?

Jeg gjentar NKKs sitat:
"NKKs grunnleggende anbefaling er at en hund ikke bør ha flere avkom enn tilsvarende 5% av antall registrerte hunder i rasepopulasjonen i en 5-års periode. "

Når det er en anbefaling så kan man i teorien bruke en hannhund så mye man vil. Det er nemlig ikke et krav og kan derfor ikke "straffes" for overtredelse. Med andre ord så har ikke NPK noen varslingsplikt til NKK.

Det er opp til oppdretter å velge hannhund. Noen ønsker å bruke en hannhund selv om han har blitt brukt mye. Det kan være flere årsaker til det. Kanskje har han gitt mange gode avkom, kanskje er det linjer man har lyst på etc. etc.
Noen velger å bruke en hannhund mye en kort periode med flere tisper for å se hva som kommer, deretter gir de hunden en pause for så bruke hannhunden igjen senere.

Ikke alle hannhunder er forplantningsdyktige i mange år. Noen mister fertiliteten i relativt ung alder.

I bunn og grunn får hver oppdretter gjøre som de vil og følge NKK og NPKs avsregler og strategier. Synes man noen bruker en hannhund for mye så får man heller la være å bruke den selv happy6

Men å bruke en hannhund mye for å se hva han gir er vel ikke nødvendig?

Og å bruke en hannhund mye fordi han KAN bli steril i ung alder er vel heller ikke nødvendig?
Jeg synes ikke det skal være opp til hver enkelt, her bør vi oppdrettere stå sammen og ikke godta slikt overforbruk av en hannhund. Det er jo ikke til rasens beste om en og samme hanne blir brukt langt over det som er anbefalt?
Kanskje bør reglene forandres, man kan jo ikke ha ubegrensede kull på en tispe, så hvorfor
skal man kunne ha det på en hanne?
Greit at basen er stor her i Norge, men 50 avkom fra en og samme hannhund på 2-3 år, er vel MYE?

Caroline: Som jeg skrev over her så holder jeg meg LANGT unna hunder som er brukt MYE,
men ikke alle oppdrettere gjør det.

Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 20:45

Jeg mener at hver og en må ta ansvar for sitt. Fjerner vi individets ansvar, blir det enklere både å gjemme seg i mengden og ikke ta noe ansvar, samtidig som det åpner for gapestokkmentaliteten ("VI mener at VI har rett og DU har feil, så da skal DU henges"). Individet kan ta feil, men flokken kan også ta feil og svaret ser man ikke alltid før i retrospekt wink3

I bunn og grunn er jeg tilhenger av at man har retningslinjer/regler og anbefalinger ut fra det man vet om både avl og oppdrett, men jeg tenker også at reglene kan ikke bli for rigide og firkantede. Da risikerer vi å gå glipp av mye bra, samtidig som det gjerne fører med seg et bittelite opprør på sikt happy6 Hvis alle tar ansvar for sitt og er åpne for å lære av hverandre (at ikke alle må finne opp hjulet hver gang, når det faktisk er gjort før), så kan man komme langt biggrin Man lærer minst like mye av dem man er uenig med happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 20:51

Kloke ord Linn happy6
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Caroline

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 21:21

Anne-Mari skrev:
Caroline skrev:
Anne-Mari skrev:

i mange, mange kull.

2-3 år?

Jeg gjentar NKKs sitat:

Men å bruke en hannhund mye for å se hva han gir er vel ikke nødvendig?

Og å bruke en hannhund mye fordi han KAN bli steril i ung alder er vel heller ikke nødvendig?
Jeg synes ikke det skal være opp til hver enkelt, her bør vi oppdrettere stå sammen og ikke godta slikt overforbruk av en hannhund. Det er jo ikke til rasens beste om en og samme hanne blir brukt langt over det som er anbefalt?
Kanskje bør reglene forandres, man kan jo ikke ha ubegrensede kull på en tispe, så hvorfor
skal man kunne ha det på en hanne?
Greit at basen er stor her i Norge, men 50 avkom fra en og samme hannhund på 2-3 år, er vel MYE?

Caroline: Som jeg skrev over her så holder jeg meg LANGT unna hunder som er brukt MYE,
men ikke alle oppdrettere gjør det.

Hva som er nødvendig kommer an på øyet som ser...
Jeg synes ikke at man skal legge seg så mye oppi hvilke hunder andre oppdrettere bruker (man trenger ikke å være enig i andres valg wink3 ).

Selvfølgelig gagner det ikke rasen at en hannhund blir brukt for mye. Det er en grunnen til at NKK har satt 5 % regelen som avlsstrategi. NKK ønsker ikke å tre regler over hodene på oppdrettere, men heller la dem tenke selv.

Dersom det er en hund som blir brukt mye i avl er det alle oppdretteres ansvar å ikke bruke den hunden i avl. Det er ikke bare hannhundeiers oppgave å holde tilbake.

Vi har ikke et stort problem med matadoravl i Norge. Det er bare noen få hunder som har over 35 avkom.
Siden "avlsdyrene skal velges fra den beste halvparten av rasepopulasjonen" sier det seg selv at ikke alle avkommene til disse hundene som er brukt mye bør gå videre i avl.
Til Toppen Go down
Takk for meg

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 21:26

Linn: Det er ikke snakk om gapestokk, men mener du at en hanne kan
ha eksempelvis 70-80 avkom etter seg?
Uten at dette er negativt for rasen?
Da har man en % på 7-8 og ikke en % på 5?
Om ikke enkelt personer gjør det som er rett må jo klubbene gripe inn
og lage rettningslinjer.
Det er jo det samme som er gjort med tisper!
Nettopp av den grunn at enkelt individer ikke bestandig ser hva som er
best for hunden.
Mange oppdrettere tyner jo nærmest kull nr 5 ut av ei tispe også....
Og mange hadde nok hatt flere kull på ei tispe om man kunne gjort det.
Til Toppen Go down
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 21:31

Mener du Anne-Mari at klubben skal sitte å våke over alle som avler, og blande seg inn i hvilken hund de skal få/ikke skal få bruke?

Jeg er enig med det som blir sagt over her, det er greit med rettningslinjer og anbefalinger, også må det være opp til hver enkelt oppdretter å bruke hodet når man velger hannhund happy3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Caroline

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 21:40

Anne-Mari skrev:
og lage rettningslinjer.
best for hunden.

Grunnen til at det er satt en grense for tisper er fordi de faktisk føder disse valpene, noe som er belastende. Hannhunder føder ikke.

Klubben kan ikke overvåke alle oppdrettere. Hva mener du klubben skal gjøre med oppdrettere som ikke følger retningslinjene?

Til Toppen Go down
Takk for meg

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 21:46

Caroline skrev:
Anne-Mari skrev:
og lage rettningslinjer.
best for hunden.

Grunnen til at det er satt en grense for tisper er fordi de faktisk føder disse valpene, noe som er belastende. Hannhunder føder ikke.

Klubben kan ikke overvåke alle oppdrettere. Hva mener du klubben skal gjøre med oppdrettere som ikke følger retningslinjene?

Men hadde man ikke hatt grense med 5.kull på tisper hadde nok
mange hadd flere kull enn det.
Nettopp pga at enkelt individer ikke bestandig ser hva som er best!

Hadde NKK hatt regel med 5% og ikke anbefaling så måtte vi jo forholdt oss til det.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 22:09

Anne-Mari skrev:
og lage rettningslinjer.
best for hunden.

Jeg mener at de retningslinjene vi har fra NKK, og som ligger til grunn også i NPK, er fine. De ligger til grunn og har ligget der. Det er ikke sånn at det mangler retningslinjer for hannhunder. Forskjellen på hanner og tisper er at det på ene delen er en anbefaling i % og på den andre er det en grense på antall kull som bæres frem. Årsakene burde være åpenbare da belastningen av svangerskap og å ta seg av valper er større enn en som bare er med på "moroa"...

Jeg mener også at det blir helt umulig for klubben å gripe inn overfor oppdrettere. Det vil alltid være noen som bryter de retningslinjene som finnes, av forskjellige årsaker. Om det er gode eller dårlige begrunnelser, vil man kunne være uenige om. Å lage retningslinjer og gi signaler om hva man ønsker er én ting. Å diktere blir umulig (jeg er grunnleggende skeptisk til diktatorer), siden alle har sitt ståsted og sine meninger med det de gjør.

Og jo... jeg mener helt klart at hvis man fjerner individets ansvar for seg og sitt, så skaper det en flokkmentalitet i forhold til de som ikke er "som oss", enige med "oss" osv. Når man ikke lenger har individets ansvar, viskes også grensene ut for hva man tillater seg å gjøre overfor de som ikke innretter seg. Det vil jeg alltid være imot uansett når eller hvor det skjer. Vi skal tåle å være uenige og likevel klare å respektere hverandre happy3

Det er umulig for alle å være 100% enige, men det trenger vi heller ikke. Noen kan juble for en kombinasjon, andre river seg i håret. Sånn er det bare og sånn vil det være. Det er ikke gitt at de som river seg i håret har rett wink3 Noen ganger må vi bare innse at vi er uenige og at de aller fleste gjør sitt beste for det de tror på.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Caroline

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 22:14

Anne-Mari skrev:
Caroline skrev:
Anne-Mari skrev:
og lage rettningslinjer.
best for hunden.

Men hadde man ikke hatt grense med 5.kull på tisper hadde nok
mange hadd flere kull enn det.
Nettopp pga at enkelt individer ikke bestandig ser hva som er best!

Hadde NKK hatt regel med 5% og ikke anbefaling så måtte vi jo forholdt oss til det.

Tror du virkelig at folk ville kjørt på med kull på tispene kun fordi det er lov?

I NKKs etiske grunnregler for avl og oppdrett står det at (siden jeg liker å sitere):
"6. Oppdretter plikter å følge NKKs regler vedrørende avlsrestriksjoner for å redusere forekomsten av arvelige sykdommer. Hunder som benyttes i avl må oppfylle alle formelle krav som stilles av NKK for å få valper registrert etter seg. Avlskravene fra den aktuelle raseklubben bør overholdes."

Skal NPK "ta" oppdrettere som ikke følger klubbens avlskrav?
Jeg vet om oppdrettere som ikke følger klubbens krav og det viser at regler ikke alltid hindrer folk i å gjøre som de vil wink3
Til Toppen Go down
Caroline

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 22:16

Linn skrev:
Anne-Mari skrev:
og lage rettningslinjer.
best for hunden.

Jeg mener at de retningslinjene vi har fra NKK, og som ligger til grunn også i NPK, er fine. De ligger til grunn og har ligget der. Det er ikke sånn at det mangler retningslinjer for hannhunder. Forskjellen på hanner og tisper er at det på ene delen er en anbefaling i % og på den andre er det en grense på antall kull som bæres frem. Årsakene burde være åpenbare da belastningen av svangerskap og å ta seg av valper er større enn en som bare er med på "moroa"...

Jeg mener også at det blir helt umulig for klubben å gripe inn overfor oppdrettere. Det vil alltid være noen som bryter de retningslinjene som finnes, av forskjellige årsaker. Om det er gode eller dårlige begrunnelser, vil man kunne være uenige om. Å lage retningslinjer og gi signaler om hva man ønsker er én ting. Å diktere blir umulig (jeg er grunnleggende skeptisk til diktatorer), siden alle har sitt ståsted og sine meninger med det de gjør.

Og jo... jeg mener helt klart at hvis man fjerner individets ansvar for seg og sitt, så skaper det en flokkmentalitet i forhold til de som ikke er "som oss", enige med "oss" osv. Når man ikke lenger har individets ansvar, viskes også grensene ut for hva man tillater seg å gjøre overfor de som ikke innretter seg. Det vil jeg alltid være imot uansett når eller hvor det skjer. Vi skal tåle å være uenige og likevel klare å respektere hverandre happy3

Det er umulig for alle å være 100% enige, men det trenger vi heller ikke. Noen kan juble for en kombinasjon, andre river seg i håret. Sånn er det bare og sånn vil det være. Det er ikke gitt at de som river seg i håret har rett wink3 Noen ganger må vi bare innse at vi er uenige og at de aller fleste gjør sitt beste for det de tror på.

Godt skrevet, Linn biggrin
Til Toppen Go down
Caroline

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 22:25

Det er totalt 6 hunder som har 45 avkom eller flere. (To av disse levde på 1970-tallet.)
Ingen dvergpinschere i Norge har hatt mer enn 70 avkom utifra hva jeg kan se av statistikken.
Til Toppen Go down
AH

Antall Innlegg : 314

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyOns Des 08 2010, 22:43

Caroline skrev:
Linn skrev:
Anne-Mari skrev:
og lage rettningslinjer.
best for hunden.

Godt skrevet, Linn biggrin
Veldig bra Linn happy6
Om en oppdretter har en veldig god avlstispe , er det klart det er fristene å ha 5 kull på denne. Man skal også være klar over at enkelte tisper kun har 2 til 3 kull også. Oppdretteren vet selv hvor god kondisjon tispen har, og hva hun gir.
Når det gjelder hanner, så er jo linjene veldig forskjellige, og jeg ser ingen grunn til å utelate en hanne i avl fordi han har mange valper etter seg. (noen tisper får små kull, og andre store) Hvis jeg mener en hanne passer til min tispe, og tror på en slik kombinasjon.... Så ser jeg ingen grunn til å la være å bruke ham hvis han har gode avkom...... selv om det er mange. Til orientering , så har min ene dvergpinschertispe klart å få 24 valper.... i 3 kull. 9, 7og 8 valper. En tispe som har mange avkom vil jo også gjøre sitt til at en hanne får mange avkom etter seg, uten at han nødvendigvis brukes på mange tisper....
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Takk for meg

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyTor Des 09 2010, 07:51

Caroline skrev:
Det er totalt 6 hunder som har 45 avkom eller flere. (To av disse levde på 1970-tallet.)
Ingen dvergpinschere i Norge har hatt mer enn 70 avkom utifra hva jeg kan se av statistikken.
Jeg sa ikke at det var noen hunder som hadde 70 avkom eller mer etter seg,
men det kan jo fort bli det.
Og jeg mener fremdeles at NKK burde hatt regel på dette og ikke anbefaling happy6 .

Jeg gidder ikke å sitere:
Men det høres ut som jeg ikke skjønner at det er større belastning på tispa å få
vaper enn at hannen lager en haug med valper...
Klart jeg skjønner den!
Men som sagt ikke alle gjør det, og det er derfor vi har regler som
begrenser hvor mange kull en tispe kan har, hvor gammel hun kan være ved første paring
og hvor gammel hun kan være ves siste kull.

AH: Utrolig at tispen din har fått så mange valper på 3.kull.
Personlig hadde jeg ikke turt å pare ei tispe for andre gang om hun hadde fått 9 valper i første kull Shocked .
Jeg hadde nok vært altfor redd for komplikasjoner.
Gikk det virkelig greit med alle valpene?
Til Toppen Go down
Caroline

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyTor Des 09 2010, 08:16

Anne-Mari skrev:
begrenser hvor mange kull en tispe kan har, hvor gammel hun kan være ved første paring

Det står i NKKs regler at man bør følge NPKs regler og NPK har faktisk en aldersgrense på hannhund også. Hannhunder skal ikke være yngre enn 12 måneder. Jeg vet at ikke alle følger dette wink3 Man ser at det ikke alltid hjelper med regler...

Til Toppen Go down
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyTor Des 09 2010, 09:19

Det må da være mye enklere, og ikke minst tidsbesparende, å bare sende ønsker om hvordan reglene skal være til styret...
Er vel neppe noe som blir avgjort på forumet uansett!
Mulig jeg misoppfatter noe her, men det virker bare så innmari unødvendig å sette seg ned å kritisere andre fordi man ikke er enig.
Da er det bedre å bare prøve å gjøre noe med det, kanskje i form av å sende en mail til styret???
Noe er regler, annet er anbefalinger, og det må man jo bare forholde seg til happy6
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyTor Des 09 2010, 09:46

Jeg synes reglene og anbefalingene som er nå er bra jeg..
Man kan virkelig ikke kontrollere alle oppdrettere med å sette regler i " hue og ræva".
Dette er jo en hobby hvor målet bør være å fremme rasen og lage de beste individer som mulig ( nå snakker jeg gemytt, helse og eksteriør ), og hvordan den "perfekte" hunden ser ut er forskjellig fra meg, deg og deg happy3
Når man holder på med en hobby som er som vår, hvor det er forskjellige meninger om hva som er greit/ikke greit, vil det alltid være noen som mener noen gjør feil.
Men det betyr ikke at vi må sette opp regler for både det ene og andre fordet, man MÅ bruke hodet her happy3
( og selv om andre ikke bruker hode på nettopp samme måte som deg, betyr det ikke at de bruker det feil wink3 )

( selv om jeg bruker ordet "deg" her, er ikke dette innlegget til noen spesielle, bare generellt wink3 )
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
AH

Antall Innlegg : 314

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyTor Des 09 2010, 09:55

Marte skrev:
Jeg synes reglene og anbefalingene som er nå er bra jeg..
Man kan virkelig ikke kontrollere alle oppdrettere med å sette regler i " hue og ræva".
Dette er jo en hobby hvor målet bør være å fremme rasen og lage de beste individer som mulig ( nå snakker jeg gemytt, helse og eksteriør ), og hvordan den "perfekte" hunden ser ut er forskjellig fra meg, deg og deg happy3
Når man holder på med en hobby som er som vår, hvor det er forskjellige meninger om hva som er greit/ikke greit, vil det alltid være noen som mener noen gjør feil.
Men det betyr ikke at vi må sette opp regler for både det ene og andre fordet, man MÅ bruke hodet her happy3
( og selv om andre ikke bruker hode på nettopp samme måte som deg, betyr det ikke at de bruker det feil wink3 )

( selv om jeg bruker ordet "deg" her, er ikke dette innlegget til noen som helst wink3 )

Flott skrevet av en ung dame som har mange år foran seg som oppdretter happy6

Og Anne -Mari, jeg er mere skaptisk til å parre igjen hvis tispen min må ta keisersnitt, eller får 1 eller 2 valper i et kull. Srore kull har gitt lette fødsler hos oss. Men jeg har tatt en tispe ut av avl som har hatt små kull med 2 harde fødsler.
Vår pinschertispe fikk 9 valper for 5 uker siden, og fødslen gikk veldig lett og greit.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Takk for meg

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? EmptyTor Des 09 2010, 16:15

Caroline skrev:
Anne-Mari skrev:

Det står i NKKs regler at man bør følge NPKs regler og NPK har faktisk en aldersgrense på hannhund også. Hannhunder skal ikke være yngre enn 12 måneder. Jeg vet at ikke alle følger dette wink3 Man ser at det ikke alltid hjelper med regler...

Det er ikke bestandig hannhunden spør om LOV heller!
Noen tjuvparinger er jo av søsken også wink3 .
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Hvor mange kull/valper?   Hvor mange kull/valper? Empty

Til Toppen Go down

Hvor mange kull/valper?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Hvor mange melketenner?
» Hvor mange hunder? :)
» NORWINSTARS U-KULL. 2 valper søker hjem.
» Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?
» valper