Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 bjeffing på mennesker

Go down 
3 posters
AvInnlegg
diablo

diablo


Antall Innlegg : 22
Join date : 24.09.2010
Age : 39
Bosted : Oslo

bjeffing på mennesker Empty
PosteTema: bjeffing på mennesker   bjeffing på mennesker EmptyMan Sep 27 2010, 08:21

Hei jeg kan jo begynne med at Diablo ikke bjeffer på mennesker når han er i bånd, men når han er løs å vi har møtt mennesker i skogen, da setter han i gang. Han er flink på innkalling, men når han da først bjeffer på noen fugererer ikke dette. Hvordan burde man gå frem da?

Det skal sies at vi roper han inn når vi ser andre mennesker, når vi har han løs, for å unngå dette. Men vi kan feile, og da er det i gang. Han knurrer ikke, men det er nå denne intense bjeffingen. Har ikke lært han å ti still på kommando, og dette er jo noe som kan ta tid å få skikkelig innlært. Hvis jeg får noen tips som dere sier fungerer godt, har jeg tenkt å samarbeide med samboeren min ved å spørre noen ukjente mennesker som ikke er redd hunder, om å prøve ut forslagene. Vil jo at diablo skal få muligheten til å være løs, og ikke minst få bort denne skepsisen for ukjente mennesker.

Mvh oss på grefsen
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

bjeffing på mennesker Empty
PosteTema: Re: bjeffing på mennesker   bjeffing på mennesker EmptyMan Sep 27 2010, 11:11

Er på jobb nå, og har bare matpause, så rekker ikke skrive så mye nå, men denne problematikken er veldig typisk for hunder som syns mennesker er litt skumle. Når de er i bånd vet de at vi har kontroll, så da bryr de seg ikke om mennesker som passerer (dersom de ike er veldig redde da, for da kan de bjeffe i bånd også), men når de er løs, så føler de at de må ta kontrollen selv, samt at litt skepsis blandet med vaktinstinkt blir en slik morsom greie. rolleyes3

I tillegg til å trene MASSE innkalling, så ville jeg fått noen til å være figuranter slik at du kan trene med stadig mer forstyrrelser fra mennesker (nærmere og nærmere). Det er ikke så lett når man må mase på andre for å få hjelp til å trene, men av og til må man.

En annen ting er å ha han i langline hvor du har litt mer kontroll og kan få tak i han dersom dere feiler. Jeg ville også jobbet med kindereggøvelsen/metoden (søk på det på Canis og du vil finne hele oppskriften, så slipper jeg skrive den ned her). Den vil få hunden din til å ta kontakt med deg når den ser mennesker fremfor å løpe bort til dem, samtidig som skepsisen til fremmede vil bli mindre (klassisk betinging - vil forbinde det å se ett menneske med belønning fra deg). Dette krever at du trener systematisk og uten å feile i en periode, siden han vil få løsning på å bjeffe på folk dersom du feiler, og den adferden vil bare sitte bedre og bedre hos han da.

Til sist så er det viktig å tenke på at hundene ofte lærer seg at vi kaller dem inn hver gang det "er noe på gang". Det er litt dumt, for da blir det slik at de tenker "Hva er det nå som kommer" når vi kaller dem inn, også løper de ut for å finne det som vi kaller dem inn for. Med figuranter (og langline) kan du av og til la vær å kalle ham inn når han ser mennesker, slik at han ikke kobler det å bli kalt inn med at det kommer noen (mennesker eller hunder).
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Hundejenta




Antall Innlegg : 1
Join date : 29.09.2010

bjeffing på mennesker Empty
PosteTema: Re: bjeffing på mennesker   bjeffing på mennesker EmptyOns Sep 29 2010, 08:10

Det kan høres ut som om du har en hund som er usikker og redd for menneskene som kommer mot dere, som det nevnes over her. Hvis du lærer hunden å "ti stille" på komando vil du ikke løse problemet for hunden, kun for deg selv. Hunden vil fortsatt være like usikker på disse menneskene.
Her må du gradvis venne hunden til å takle mer og mer, først med avstand, så nærmere. Du må starte på et nivå der du vet at hunden vil lykkes.

Jeg vil foreslå at du leser boken "Bjeffing - Språket som høres" fra Huldra Forlag. Der finner du oversikt over de forskjellige bjeffetypene, og informasjon om hva du kan gjøre, også hvordan du går fram med avstand osv. En bok med mye bilder, som viser godt hvordan ting skal gjøres.

Lykke til!
Til Toppen Go down
Sponsored content





bjeffing på mennesker Empty
PosteTema: Re: bjeffing på mennesker   bjeffing på mennesker Empty

Til Toppen Go down
 
bjeffing på mennesker
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Eskalerende bjeffing
» alene hjemme bjeffing
» Bjeffing
» Bjeffing
» Dere skitne mennesker!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: