Irene
Antall Innlegg : 990 Join date : 14.06.2009 Bosted : Kløfta
| Tema: Re: Bilder av pinschere og dp Lør Sep 04 2010, 21:06 | |
| Jeg vet ingenting om utviklingen av standard for DP. Men for pinscher var høyden 43-48 cm inntil 1987 da man innså at pinschere kunne ha samme standard som schnauzer (45-50 cm) slik som det opprinnelig var (samme rase med to forskjellige hårvarianter). Grunnen til lavere høyde på pinscher var at rasen var nesten utdød etter andre verdenskrig og man måtte bruke overstore DPer for å holde rasen i livet. Vekten kom mye senere (husker ikke på sparken når). Men mitt inntrykk er at det ble klasket på litt "måfå", fra 12 til 18 kg. Alle som driver med rasen vet at en hann på 50 cm (altså innenfor standard) kan veie 19-20 kg dersom den er i god kondisjon med gode muskler. | |
|
Caroline
Antall Innlegg : 3132 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Bilder av pinschere og dp Søn Sep 05 2010, 19:39 | |
| - camillahoel skrev:
- Vekt er kanskje litt lettere å gjøre noe med enn høyde.. Om en hund veier 3,8 kg så er det ganske lett å få den til 4 kg liksom :p Kommer jo helt ann på hva man mener er en tjukk eller tynn liten/stor hund osv.
Edit: men ja, det er faktisk rart at det ståri rasestd at dp skal være mellom 4-6 kg. Samme f*** hva den veier bare den er innenfor høydemålene mener nå jeg Det er jo ikke samme f... hva den veier. Nå mener jeg ikke at man skal veie hundene for det er ikke det som er poenget. Hvorfor man har en standard på vekt er jo for ha noe å gå etter. Om de er noen hundre gram over eller under spiller selvfølgelig ingen rolle. Vekten i standarden vil gi oss en pekepinn på hvor kraftige eller lette hundene skal være. Når en dvergpinscher veier 8 kg og er 28 centimeter vil den selvsagt være alt for kraftig eller om den er 28 cm og 2 kg vil den være for lett. (Ikke at jeg har sett noen som er så kraftige eller så spinkle da). Som Vivi skriver, så følger ofte vekten størrelsen. En hund på 32 cm kan veie 6-7 kg og da er den både for tung og for høy for standarden. Kizz; man følger standarden helt fra valpene små. Standarden sier noe om hvordan en dvergpinscher skal se ut som en dvergpinscher og ikke en dachs eller schäfer. Selvfølgelig tar man hensyn til at valpene ikke har oppnådd sin fulle høyde eller vekt. Juniorer er heller ikke ferdig utviklet, men man følger standarden der også. | |
|