Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp, mat til spevalp

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Hjelp, mat til spevalp Empty
PosteTema: Hjelp, mat til spevalp   Hjelp, mat til spevalp EmptyTir Mai 11 2010, 19:16

Hei, jeg trenger noen råd og tips her.
Cita fikk to valper på lørdag, det tok ca 4 timer mellom valp 1 og 2 og
jeg tror det er grunnen til at minste jenta var noe svak da hun ble født.
Hun er så svak at hun ikke klarer å henge i puppen, så jeg har "melket og holdt henne opp
til pattene" hun suger da litt men ikke kraftig nok.
Jeg har gitt henne vann med druesukker i, og i dag har jeg vannet ut vanlig babygrøt,
i mangel på melkeerstatning og geitmelk.
Er det noen som har erfaring med andre ting man kan gi så små valper?
Grunnen til at jeg ikke har melkeerstatning er at det er ingen her som selger det,
og ikke i nærheten her heller Hjelp, mat til spevalp 626389 .
Og da snakker jeg om MANGE mil i hver retning..
Til Toppen Go down
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Hjelp, mat til spevalp Empty
PosteTema: Re: Hjelp, mat til spevalp   Hjelp, mat til spevalp EmptyTir Mai 11 2010, 20:35

Ingen som har tips?
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hjelp, mat til spevalp Empty
PosteTema: Re: Hjelp, mat til spevalp   Hjelp, mat til spevalp EmptyTir Mai 11 2010, 20:52

Har aldri hatt behov for å gjøre det, men går det ikke an å bestille geitemelkpulver ? Små valper har desverre ikke særlig sjanse uten melk/melke erstatning.

Det eneste jeg kommer på i tillegg er at du ser når den andre valpen dier, den "pumper" jo med framlabbene melken i gang. Når du ser at den suger bare (pumper ikke mer men suger intensivt) så bytter du den svakere til puppen der melken renner og den sterkere får ta jobben på nytt fra starten av.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Hjelp, mat til spevalp Empty
PosteTema: Re: Hjelp, mat til spevalp   Hjelp, mat til spevalp EmptyTir Mai 11 2010, 21:07

Få den sterke valpen til å suge igang puppen så melken kommer, og så bytter du og legger den svake valpen til den puppen, på den måten vil den svake valpen slippe å bruke krefter på å suge igang puppen.

Ellers bør du nok få tak i geitemelk eller melkeerstatning til valp for at den skal klare seg.

Lykke til

Edit. leste ikke Irenes svare før jeg svarte selv, ser at hun skriver det samme som meg hehe..
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hjelp, mat til spevalp Empty
PosteTema: Re: Hjelp, mat til spevalp   Hjelp, mat til spevalp EmptyTir Mai 11 2010, 21:08

Vanlig geitemelk har de jo i matbutikken også, ICA har hvert fall dette...kanskje man kan bruke den...?!

Ellers så er jo melkeerstatning noe alle veterinærer pleier å ha da...har ikke veterinæren din dette?! Kankje det er noen bønder i området du bor i som har geiter....i så fall finnes det kanskje et slags bondelag for området som man kan kontakte og få svar på hvem som har geiter...?!
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Hjelp, mat til spevalp Empty
PosteTema: Re: Hjelp, mat til spevalp   Hjelp, mat til spevalp EmptyOns Mai 12 2010, 04:46

En gammel oppskrift i en hundebok lyder slik: 1/4 liter kokt søtmelk, 1/8 liter fennikelte, 3spsk fløte, 2 tsk sukker, 2 knivspisser forkalk, saft av en kvart citron. Blandingen skal være lunken og helt fersk når den serveres til valpen. Lykke til og jeg krysser fingrene for dere
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Hjelp, mat til spevalp Empty
PosteTema: Re: Hjelp, mat til spevalp   Hjelp, mat til spevalp EmptyOns Mai 12 2010, 14:47

Irene skrev:
Har aldri hatt behov for å gjøre det, men går det ikke an å bestille geitemelkpulver ? Små valper har desverre ikke særlig sjanse uten melk/melke erstatning.

Det eneste jeg kommer på i tillegg er at du ser når den andre valpen dier, den "pumper" jo med framlabbene melken i gang. Når du ser at den suger bare (pumper ikke mer men suger intensivt) så bytter du den svakere til puppen der melken renner og den sterkere får ta jobben på nytt fra starten av.
Så smart, det hadde jeg ikke tenkt på Hjelp, mat til spevalp Icon_redface . Her har jeg sittet å "melket" selv for at det skal gå lettere...
Har fått tak i geitmelk rett fra geit nå, har vannet det ut nå de første gangene så får jeg prøve uvannet litt senere i dag, er redd for magen også...
Til Toppen Go down
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Hjelp, mat til spevalp Empty
PosteTema: Re: Hjelp, mat til spevalp   Hjelp, mat til spevalp EmptyOns Mai 12 2010, 14:49

Nina skrev:
Vanlig geitemelk har de jo i matbutikken også, ICA har hvert fall dette...kanskje man kan bruke den...?!

Ellers så er jo melkeerstatning noe alle veterinærer pleier å ha da...har ikke veterinæren din dette?! Kankje det er noen bønder i området du bor i som har geiter....i så fall finnes det kanskje et slags bondelag for området som man kan kontakte og få svar på hvem som har geiter...?!
Problemet her var at ingen hadde verken geitmelk eller erstatning..
Men fikk tak i en geitbonde i dag tidlig så håper vi berger henne nå. Hun har iallefall vært en
skikkelig kjempe!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hjelp, mat til spevalp Empty
PosteTema: Re: Hjelp, mat til spevalp   Hjelp, mat til spevalp Empty

Til Toppen Go down
 
Hjelp, mat til spevalp
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» HJELP
» Hjelp til Banner
» Hjelp!!
» HJELP !
» HJELP!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: