Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Agility, når?

Go down 
+5
Linn
MiraHedda
Marita
Maria
Stine
9 posters
AvInnlegg
Stine

Stine


Antall Innlegg : 52
Join date : 10.11.2009
Age : 35
Bosted : Gjøvik

Agility, når? Empty
PosteTema: Agility, når?   Agility, når? EmptyMan Apr 12 2010, 21:52

Jeg lurte på når det er greit å begynne på grunnkurs i agulity med pinscher.

Vil gjerne prøve han ut litt i agility, men vil jo gjerne vite når det er ok å begynne. med tanke på at det er en del hopping, fart og belastninger i denne sporten..
Pinscheren kan vel vokse helt til den blir 2 år, skal jeg vente til han er 2 år da? eller er det greit å begynne før?
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyMan Apr 12 2010, 22:15

På det første agilitykurset jeg var på med Melba var hun 16 uker. Vi hadde vært på fire agilitykurs før Melba rundet ett år.

Hvor gamle hundene må være tror jeg kommer mye an på instruktøren og hvordan h*n legger opp kurset. På det kurset vi var på når Melba var 16 uker, så var alle de andre hundene voksne. På tross av at Melba var valp, så kunne hun være med på de samme øvelsene som de voksne hundene. Endel av øvelsene gjorde vi faktisk uten hund også. Agility, når? 723324

På de øvelsene som inneholdt hinder, så brukte jeg kun bom på bakken eller ikke bom i det hele tatt. Veldig mye av kurset dreide seg om handling, kontaktfelt, starter og i det hele tatt veldig grunnleggende agilitytrening. Ingen av nybegynnerhundene hoppet mer enn to-tre hinder i en øvelse og det var kun noen veldig få øvelser som omhandlet fart.

Instruktørene på de kursene jeg har vært på har vært veldig opptatt av å jobbe med grunnleggende agility før man raser rundt på en bane, så det er nok derfor de har laveste alder som 12 uker på sine nybegynnerkurs fordi det faktisk ikke handler om hopp, fart og belastende øvelser i begynnelsen, men om handling og innlæring av små momenter som man etterhvert setter sammen til hele agilitybaner.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyTir Apr 13 2010, 05:53

De fleste kursene jeg vet om krever at hunden skal være "ferdig utvokst" eller 9-10 måneder for små raser og 1 år for store raser (ja, vet at de ikke er ferdig utvokst før senere, men man får jo vurdere selv).
Agility kan være veldig belastende for hunden, og det gjelder også ting som ikke innebærer hopping (som slalåm og mønet).
Så med mindre kurset er lagt opp som grunntrening (kontakt med hund, feltarbeid, tørrhandling etc.), så ville jeg heller ventet for å få mest mulig utbytte av kurset, da de fleste nybegynnerkurs går ut på innlæring av de ulike hinderne.
Og er du nøye med grunntreningen, får du mye gratis senere. Blir som sprangridning - man blir ikke god om hesten ikke mestrer de grunnleggende øvelsene "på bakken" først.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyTir Apr 13 2010, 14:15

Jeg lurte akkurat på det samme. Mira og jeg har prøvd oss på litt "skumle" hindere. Hun er veldig skeptisk i starten, men etterhvert går det seg til. Har eks., hatt knallblå/gule hindere, hinder med "vanngrav", under ( brukte et stor pappbit), hoppe igjennom en oransj rokkering, og vi har prøvd å få henne til å stå/gå oppå en litt bred planke ++.

Noen som har noen flere tips om hva vi kan ha for å få enda litt flere rare og skumle hindere så hun ikke titter så mye ? cool
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyTir Apr 13 2010, 14:51

Husk også at agility er veldig stressende for hunden og krever mye ro ved siden av. En stresset hund skal ikke begynne med agility. Det vil gjøre det hele enda verre.

Jeg ville også ventet til hunden var eldre. Hvis hinderet ligger på bakken eller bare er noen cm opp (for tilvenning) er det jo noe annet. Balansetrening og hinderløyper er jo gøy for store og små, men hopp og andre ting som belaster hunden mye (som Marita skrev over) er det lurt å vente med til hundens kropp tåler det.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyTir Apr 13 2010, 14:57

Vi har også lyst til å begynne med AG, men først må vi bli ferdig med grunnkurs lydighet, samt at jeg har lyst til å ta bronsemerket. Nå hører han jo ikke overhodet pga. alderen, så det er uansett uaktuelt før han har åpnet øra og begynt å høre igjen happy4

Har hørt at de bør være minst 1 år selv, så da blir det nok våren 2011 siden jeg ikke kan forestille meg at AG er noe man burde begynne med på vinteren.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyTir Apr 13 2010, 16:13

Som jeg sa i det tidligere innlegget her, så kommer alderen på hundene an på hvordan instruktørene legger opp kursene sine. Jeg tror at det er VELDIG stor forskjell på hvordan nybegynnerkurs i agility er rundt om.

På det første kurset jeg var, som ble holdt av Emilie Johnson Vegrha og Eva Bertilsson, introduserte vi ikke ordentlige hinder for hundene, annet enn hopphinder (og mange øvelser var uten bom, altså kun med hinderstøtter). Hundene gikk faktisk ikke gjennom en tunnel en gang og felthinder var vi ikke i nærheten av. Melba var da 16 uker, og hun var den eneste valpen på det kurset, alle de andre var voksne.

Vi jobbet MASSE med handlingsystem og øvelsene vi gjorde var for å lære hundene og oss dette. Hundene skulle også lære å gå mellom ting, og vi benyttet oss da av både hinderstøtter, kjegler, støvler og stoler som hundene skulle gå mellom (frem til godbitskål).

Vi jobbet også med feltarbeid, men da jobbet vi så grunnleggende at felthinder ikke ble brukt (Eva og Emilie er opptatt av at hundene skal kunne felt, altså to av/to på, FØR de introdusereres for felthinder i seg selv).

Forarbeidet til tunnel var rett og slett å henge teppe over to stoler, også skulle hundene gå under teppet etterhvert som det gradvis ble hengt lengre og lengre ned mot bakken.

Mange øvelser gjorde vi som sagt uten hund og ingen av de øvelsene vi gjorde var for krevende for Melba, tross hennes unge alder. Vi hadde også såpass mye teori innimellom øvelsene samt at mange øvelser ble gjort uten hund, så det var kun den aller siste øvelsen på kurset jeg unnlot å ta henne med på, da lot jeg henne sove videre i buret istedet. Hun fikk altså lange hvilepauser underveis og kunne følge hele kurset.

Om du ikke finner kurs som legges opp såpass grunnleggende som de jeg har vært på, så kan du jobbe masse med grunntrening på egen hånd før hunden din blir gammel nok. Ikke trenger man agilityutstyr til det heller. Agility, når? 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyTir Apr 13 2010, 16:23

Jeg gikk kurs hvor det var teori litt hver gang de 3 første gangene, alt i alt 5 kurskvelder kl 18-21 og i den siste kurskvelden gikk vi en hel enkel bane.

Jeg hadde hatt Nur med på trening (trente med Nappi og Lady) slik at etter trening kunne jeg se hvordan hun reagerer på hindrene. Hadde lyst å ta kurs på våren når hun var ca. 10 md, men utsatt det til høsten (da var hun 13-14 mnd) fordi på våren synes hun at noen hindre var litt skumle. På høsten tok hun det uten nøle, så jeg viste at det var riktig å utsette min egen iver og la hunden å bli moden til å takle dette uten stress.

Min erfaring er at valpen er ofte vedlig uredd inntil spøkealder når den nærmer seg 8-12 mnd (varierer litt fra rase og indvid).
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyTir Apr 13 2010, 16:43

En annen ting er jo kanskje å venne hunden til å gå på andre underlag ? Kanskje det ikke er agility, men det er god trening happy6
Til Toppen Go down
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyTir Apr 13 2010, 17:23

Hei; Vi gikk grunnkurs Agility i september/oktober - da var Cora 11 måneder. På samme kurset var en BC på 7 mnd. ABK har regler som sier at minimum 10 måneder før en starter aktiv trening på Agilility pga belastningsskader. På teorien ba de om å få rase og alder på hunden oppgitt slik at de kunne ta hensyn til spesielt unge hunder - spesielt av de tyngre rasene. SBK var veldig flinke med å på peke visse hindere man ikke bør ta - og på grunnkurset hopper alle på minimum høyder. Flink på treningskvelder og å si fra hva du bør og ikke bør gjøre - så snakk litt med klubben du tenker å gå i - så har de som regel aktive og dyktige folk der som her. Lykke til - Agility er kult!
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim

Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? EmptyTir Apr 13 2010, 20:06

Jeg har nettopp meldt meg på kurs her i Tr.heim. Gleder meg veldig mye til det happy5 Ville vente litt til Odin ble litt mer voksen både i sinn og kropp før vi begynte.Og tror for vår det at det var lurest,men gjenstår og ser da om han er klar for det da happy3
Til Toppen Go down
Sponsored content





Agility, når? Empty
PosteTema: Re: Agility, når?   Agility, når? Empty

Til Toppen Go down
 
Agility, når?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Agility trening med Bergen Agility Klubb
» Agility og PL
» Agility
» Agility er gøy!!
» Bronsemerket i agility!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: