Odin har begynt å pipe i bilen. Jeg er litt usikker på hvorfor, men sannsynligheten er stor for at det er forventningsstress. Ofte er det når vi er på vei til jobben min i stallen, hvor han får løpe fritt rundt å jage ekorn. En stund pep han de siste 2-3 minuttene, nå er det lengre.
Han har også begynt å pipe når vi kjører på humpete veier (det er en del av dem her i England). Jeg er ikke sikker på om det er fordi han synes det er ubehagelig, eller om det er fordi de siste 500m av veien til stallen er humpete. :P
Også når vi sakner farten for så å stoppe piper han, der har jeg inntrykk av at han ikke vil bli forlatt i bilen. Han har vært forlatt i bilen over lengre tid (ca. 1t, unntaksvis nærmere 2) av og til når vi er ute og reiser og han ikke kan være med inn på severdigheter eller spisesteder. Men han hopper like glad inn i bilen, når som helst, hvor som helst, og han liker å være med overalt. Det kan også være forventningsstress over "hvor er vi nå, hva skal vi nå". Han roer seg fort, og blir ikke sittende å pipe eller bjeffe i bilen hvis vi går fra ham. Han har som oftest en tyggeting i buret når vi reiser langt, og alltid når vi går fra ham i bilen.
Pipingen er ikke veldig intens, bare irriterende. Det er en lidende "jeg vil"-piping som ofte går over i et ul og et gjesp (som jeg tipper er demping). Dere pinschereiere vet hva jeg snakker om.
Så, har noen forslag til hvordan jeg kan dempe ham? Jeg prøver å gi ham beskjed om å legge seg ned (som oftest sitter eller står han i buret når han begynner å pipe), men han er ofte for stresset til å høre. Jeg har prøvd å dempe farten og kjøre penere, men det hjelper ikke merkbart. Jeg eksploderte en gang og gav ham veldig streng beskjed om å holde kjeft, da var han stille ut den turen og neste. :P
Hadde det vært en "statisk" situasjon, å gå gjennom en dør, inn i bilen etc., så ville jeg bare satt ham og ventet til han roet seg før han fikk gå inn/ut. Men å stoppe bilen hver gang han begynner å pipe tror jeg bare vil stresse ham mer.
Forslag?