Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?)

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Simira

Antall Innlegg : 1072

Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?) Empty
PosteTema: Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?)   Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?) EmptyLør Mar 13 2010, 20:35

Odin har begynt å pipe i bilen. Jeg er litt usikker på hvorfor, men sannsynligheten er stor for at det er forventningsstress. Ofte er det når vi er på vei til jobben min i stallen, hvor han får løpe fritt rundt å jage ekorn. En stund pep han de siste 2-3 minuttene, nå er det lengre.

Han har også begynt å pipe når vi kjører på humpete veier (det er en del av dem her i England). Jeg er ikke sikker på om det er fordi han synes det er ubehagelig, eller om det er fordi de siste 500m av veien til stallen er humpete. :P

Også når vi sakner farten for så å stoppe piper han, der har jeg inntrykk av at han ikke vil bli forlatt i bilen. Han har vært forlatt i bilen over lengre tid (ca. 1t, unntaksvis nærmere 2) av og til når vi er ute og reiser og han ikke kan være med inn på severdigheter eller spisesteder. Men han hopper like glad inn i bilen, når som helst, hvor som helst, og han liker å være med overalt. Det kan også være forventningsstress over "hvor er vi nå, hva skal vi nå". Han roer seg fort, og blir ikke sittende å pipe eller bjeffe i bilen hvis vi går fra ham. Han har som oftest en tyggeting i buret når vi reiser langt, og alltid når vi går fra ham i bilen.

Pipingen er ikke veldig intens, bare irriterende. Det er en lidende "jeg vil"-piping som ofte går over i et ul og et gjesp (som jeg tipper er demping). Dere pinschereiere vet hva jeg snakker om. wink3

Så, har noen forslag til hvordan jeg kan dempe ham? Jeg prøver å gi ham beskjed om å legge seg ned (som oftest sitter eller står han i buret når han begynner å pipe), men han er ofte for stresset til å høre. Jeg har prøvd å dempe farten og kjøre penere, men det hjelper ikke merkbart. Jeg eksploderte en gang og gav ham veldig streng beskjed om å holde kjeft, da var han stille ut den turen og neste. :P

Hadde det vært en "statisk" situasjon, å gå gjennom en dør, inn i bilen etc., så ville jeg bare satt ham og ventet til han roet seg før han fikk gå inn/ut. Men å stoppe bilen hver gang han begynner å pipe tror jeg bare vil stresse ham mer.

Forslag?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?)   Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?) EmptyLør Mar 13 2010, 20:43

Man bør jo helst se det, men ut fra det du skriver tipper jeg at det er forventning. Han stresser seg opp fordi han er vant til at når det humper/dere kjører slik og sånn osv så ender det i noe kjempegøy.

Jeg ville begynt treningen nå. Før du river av deg håret og blir mentalt forstyrret wink3 Kjør korte turer og gjør ingenting. Altså en tur der det ikke skjer noe som helst i enden. Kjør til butikken og hjem igjen. Kjør en liten runde og så hjem igjen. Da vil han se at det slettes ikke behøver å være noe morsomt som skjer selv om bilen humper litt, stopper osv. Nå forventer han nok at dere skal jage ekorn når veien er humpete og særlig når bilen stoppes wink3

Du må være systematisk og du må være rolig. Ingen oppmerksomhet på pipingen. Brenn det ut! Uten respons/belønning vil det dø ut.

Lykke til Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Simira

Antall Innlegg : 1072

PosteTema: Re: Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?)   Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?) EmptyLør Mar 13 2010, 21:01

Vi har jo kjørt korte strekninger f.eks., og stoppet og fylt bensin, for så å kjøre videre. Men det kan jo være at det er spennende nok, ikke minst å komme til et nytt B&B eller hotell... Pleier liksom ikke å ta ham med når vi handler (dvs., det gjør jeg gjerne på vei hjem fra jobb uansett). Får vel gjøre det nå da. :P
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?)   Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?) EmptyLør Mar 13 2010, 21:07

ja, det viktige er at det overhodet ikke skjer noe som helst spennende for ham på turen Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

PosteTema: Re: Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?)   Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?) EmptyLør Mar 13 2010, 21:11

Lille My har det når vi kjører inn på veien til AG treningen.. Men bare der da.. Vi kjører ganske mye til vanlig, småturer, iom at de ikke kan være aleine hjemme enda.. Eller lille my kan, men venter på en grind slik at jeg får stengt av stuen..

Skjønneri kke hvordan hun klarer å kjenne igjen veiene, vi trener 3 forskjellige steder, og det er kun siste del av strekningen hun begynner å pipe..
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?)   Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?) Empty

Til Toppen Go down

Dempe forventningsstress (eller kan det være noe annet?)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dårlig matlyst eller hva kan det være?
» Denne mannen burde ikke hatt hund, eller PC, eller vindu!
» Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk
» Størrelse DP og annet utstyr
» Vil du være med?