Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Menneskemat til hund.

Go down 
+10
Hilde-pin
Maria
Fixa
helle
ElinK
chester
Marita
Lene
Julie
Snefrid
14 posters
AvInnlegg
Snefrid

Snefrid


Antall Innlegg : 18
Join date : 26.12.2009
Age : 52
Bosted : MODUM KOMMUNE, GEITHUS

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 21:21

Har lest gjennom innleggene ang for og ble overrasket over at flere skriver de gir såkalt menneske mat til hunden.
Trodde dette var litt fy jeg da????
Bessie hadde fått mye annet enn hundemat før vi fikk henne men hvis hun snapper opp noe her(som blir mistet av ungene el) så kaster hun det opp igjen. Har ikke ført noen statistikk på dette men NESTEN hver gang hun får i seg noe annet enn hundemat skjer dette at hun kaster opp. Og det er ikke snakk om et måltid liksom. Kan være noe hun finner under middagsbordet eller snapper fra ungene. Hun er rask...så vi stenger ofte buret mens vi spiser middag for plutselig har en av ungene mistet pølse eller noe annet.
Er det vanlig at hunder tåler å spise slikt?
Til Toppen Go down
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 21:29

Mine hunder tåler alt av mat. Men de har også fått smake det meste hele veien fra de var små valper.
Hunder som aldri spiser annet enn hundefor kan godtreagere på annen mat.

Mine får smake på all menneskemat som ikke er direkte skadelig for hunden, og de har aldri reagert på det. Very Happy
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 21:33

Er ganske ofte at Azarel får litt rester hvis det er igjen av middagen, og det kan være mye forskjellig. Spaghetti, pølser, kylling, biffstrimler, fisk, div. grønnsaker, brød etc, etc. Er jo selvfølgelig noen ting jeg prøver å passe på da, f.eks. ikke gi ham løk, ikke så mye poteter, ikke mat med mye krydder, ikke mat med bein i osv.

Jeg har hørt at hvis hundene er vant med å spise litt forskjellige ting så er det mindre sjans for at de blir dårlig hvis de spiser noe de ikke er vant til, så jeg er ganske bevisst på å gi ham litt forskjellig. Alt med måte selvfølgelig, men vi har så langt ikke hatt noen problemer så jeg kommer nok til å fortsette med dette. Er jo koselig å kunne skjemme ham bort litt innimellom. wink3
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 21:36

Ja, jeg mener det er vanlig at hunder tåler å få i seg en pølsebit uten at de vrenger hele magesekken av den grunn. Mine hunder får vanlig hundemat (tørrfôr/V&H), men som belønning under trening bruker jeg kylling, lever, fiskepudding, pølse, karbonade, kjøttboller osv. De spiser også det som faller ned på gulvet her, og det blir jo litt forskjellig wink3 De spiser også gledelig ostepop, saltpinner og potetgull (i små mengder såklart - er jo bare snakk om noen få biter).
Brødskalker er helt topp, og det hender jeg blander litt middagsrester i maten dems. Jeg fôrer ikke hundene på "menneskemat", men de tåler veldig godt å få i seg både det ene og det andre. happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 21:38

Det kan og være at hun er allergisk mot det hun snapper opp. Hvis du merker at det er de samme tingene hun spyr opp igjen, f.eks pølser, så kan hun være allergisk mot det.
Chester har forallergi. Det er ikke noe man kan teste med en blodprøve fordi resultatene på slike prøver har vist seg å være dårlige. Så hvis du snakker med en vet. så kommer du mest sannsylig til bare få beskjed om å teste ut hva hun reagerer på og styre unna de tingene...
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 21:41

Scot får også litt "menneskemat" innimellom. Alt fra pølser, kjøttkaker, gulrot, banan, druer, mais og ja. Men alt med måte selvfølgelig. Han har heller aldri blitt dårlig av noe han har fått. Er vokst opp med hunder som får middagsrester, og alle de hundene døde av alderdom i høy alder.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 21:47

Mine får også alt mulig, men de får fullverdig hundefor som hovedkost selvfølgelig..


Jeg tror det er veldig viktig at hunder blir vant til å spise forskjellige ting.
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 21:54

Jeg syns dette er litt fy :P Kommer an på hva vi spiser, er det igjen rester som er kryddret ihjel så får de ikke, men har vi hatt kjøttdeig, kylling, kjøttboller, pølse e.l så får de smake litt, men de får ikke store posjoner. Hender jeg også bruker rester til godbiter når jeg trener. Så lenge det ikke inneholder ting som er giftig for dem, mye salt eller sterk/kryddret mat, så går det som regel fint. De får heller ikke smake om de ikke har spist maten sin, jeg liker ikke at de blir mette på "vår" mat, vil heller at de får næring fra foret sitt, så legger jeg heller til side "restene" til senere eller til trening wink3 Jeg syns det er litt greit at de får smake litt forskjellig jeg da, for da tåler magen litt mer, de blir ikke så ømfintlige om du skjønner!

Pass på at de ikke får i seg plomme, druer, jordbær, avokado, løk, sjokolade (spesielt mørk), ehmm, ja husker ikke mer i farta, men dette er giftig for dem. Alt med måte selvfølgelig, de dør ikke av en liten løkbit som hang med på kjøttdeig biten liksom wink3
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 22:00

Her går det i menneskemat når vi trener (bare det beste er godt nok, da!!), samt at jeg gir fisk og kjøtt hvis det er rester (tar ofte av litt mat til Melba før jeg begynner å spise egentlig... Menneskemat til hund. Icon_redface ). Men slik mat blir alltid i tillegg til hundefôret, så jeg bytter det altså ikke ut med hundefôr.

Men jeg passer på at det ikke er krydder på maten, unngår saus, og styrer unna poteter, broccoli, kål og andre saker som ikke er bra i store mengder. Varmebehandlede bein styrer jeg også helt unna.

Melba har alltid tålt variert mat, også menneskemat. Veldig lettvint...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 22:03

Maria skrev:

Men jeg passer på at det ikke er krydder på maten, unngår saus, og styrer unna poteter, broccoli, kål og andre saker som ikke er bra i store mengder. Varmebehandlede bein styrer jeg også helt unna.

Hvorfor ikke brokkoli? Er det farlig?
Azarel eeelsker brokkoli.
Alt med måte selvfølgelig, så han får jo aldri veldig mye av gangen.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 22:05

Broccoli er ikke farlig, men det kan gi luft i magen... Sånn som kål og løk også kan. Men i moderate mengder gir det sikkert ingen plager.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 22:11

Maria skrev:
Broccoli er ikke farlig, men det kan gi luft i magen... Sånn som kål og løk også kan. Men i moderate mengder gir det sikkert ingen plager.

Dette reagerer jo mennesker på også, mine får heller ikke kål, brokkoli, kålrabi (kokte grønnsaker generelt egentlig) o.l ikke egg heller faktisk, fisehunder liker vi ikke laughs Rå gullerot får de noen ganger da, det synes de er digg happy3
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 22:17

Ang. fisehunder... Melba fiser aldri!!! Og da mener jeg aldri!! I alle fall luktes det ikke og høres gjør det heller ikke! Og hun er liksom sammen med meg både natt og dag omtrent, så jeg skulle jo merket det om hun gjorde det (hvis hun ikke er så dannet at hun venter til vi er ute på tur! Menneskemat til hund. 83137 )...

Men hun raper ofte, så mulig hun får ut all lufta der... Men likevel, litt rart. Menneskemat til hund. 858117

Og hun får til og med egg hver helg!! Det fiser hun heller ikke av...


Edit: Herreminhatt hvor mye rart man reflekterer over når man har hund.. Menneskemat til hund. Icon_lol
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 22:22

Maria skrev:
Ang. fisehunder... Melba fiser aldri!!! Og da mener jeg aldri!! I alle fall luktes det ikke og høres gjør det heller ikke! Og hun er liksom sammen med meg både natt og dag omtrent, så jeg skulle jo merket det om hun gjorde det (hvis hun ikke er så dannet at hun venter til vi er ute på tur! Menneskemat til hund. 83137 )...

Men hun raper ofte, så mulig hun får ut all lufta der... Men likevel, litt rart. Menneskemat til hund. 858117

Og hun får til og med egg hver helg!! Det fiser hun heller ikke av...


Edit: Herreminhatt hvor mye rart man reflekterer over når man har hund.. Menneskemat til hund. Icon_lol

happy4 happy4

Lukas er den som fiser her. Skjelden de andre to gjør det. Mine får også mye rart å spise. Mulig de fiser luktfritt, for lufta må jo ut! leer3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Hilde-pin

Hilde-pin


Antall Innlegg : 152
Join date : 24.06.2009
Bosted : Lesund

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyTir Feb 16 2010, 23:32

Maria skrev:
Ang. fisehunder... Melba fiser aldri!!! Og da mener jeg aldri!! I alle fall luktes det ikke og høres gjør det heller ikke! Og hun er liksom sammen med meg både natt og dag omtrent, så jeg skulle jo merket det om hun gjorde det (hvis hun ikke er så dannet at hun venter til vi er ute på tur! Menneskemat til hund. 83137 )...

Men hun raper ofte, så mulig hun får ut all lufta der... Men likevel, litt rart. Menneskemat til hund. 858117

Og hun får til og med egg hver helg!! Det fiser hun heller ikke av...


Edit: Herreminhatt hvor mye rart man reflekterer over når man har hund.. Menneskemat til hund. Icon_lol


her i huset er det Thinko som fiser og noen ganger så ille at det lukter lenge etter at han har forlatt rommet puke3 men det er heldigvis ikke så ofte at det er SÅ ille... men fiser det gjør han, og da må han som regel snu seg for å sjekke hvor lyden kom fra... leer3
Raping kan han også gjøre noen ganger, og de få gangene han gjør det er det med kjeften åpen slik at det blir ekstra høyt, klart han er jo en mann.. men altså går det an... happy4

Syver er dannet han også, og holder seg til vi ikke er i nærheten, eller til vi er ute i det fri.. Laughing


Jeg forer også hundene mine med alt mulig som tillegg til pellets og V&H
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyOns Feb 17 2010, 00:35

Kan det ikke være slik at Bessie får litt "angst" for å ikke få de matbitene som faller ned, slik at hun kaster det i seg så fort hun kan, og så blir det for mye slik at hun kaster opp igjen? Hvis hun er vant til å få, men ikke får lengre så kan det gjøre en hund desperat Laughing
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Snefrid

Snefrid


Antall Innlegg : 18
Join date : 26.12.2009
Age : 52
Bosted : MODUM KOMMUNE, GEITHUS

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyOns Feb 17 2010, 09:42

Jeg spurte jo vetrinæren dagen etter vi hadde fått henne og han mente at hun kunne få kokte grønnsaker som var igjen etter middagen uten saus MEN at hun ikke trengte det for at de tørr for som er på markedet er fullverdig for.

Ja så i begynnelsen slet vi med å få henne til å spise hundemat siden hun ikke var vant til det...
Så en dag hadde vi igjen litt grønnsaker som hun fikk. Det kom opp omtrent like helt.
Men det er eneste gang hun har fått noe servert av meg.

Ellers har hun snappet potetgull ut av hendene til ungene. Særlig i begynnelsen dette. Hun gjør ikke det lenger. Hun spiste en salt stang som sønnen min satt med i munnen og det kom opp. Bare 1!!!

Og hun har gått på bordet og spist smågodt fra skåla. Hun sluker alt. Hun gjorde det ihvertfall i begynnelsen. Da spurte naboen min om jeg hadde hatt henne med til dyrlegen fordi hun hadde spist sjokolade og mye annet, men naboen mener at sjokolade og brokkoli er som gift for hundene.
Vet ikke men hun jobber på et hundehotell eller kennel el i Heggedal så hun skal vel ha greie på det...
Hun kastet det ihverfall opp.

Ble ikke noe syk eller slapp eller diare el.
Så vi styrer unna alt vi da.

1 unnak. Vi kjøper lever som vi koker selv,deler opp og fryser i småbiter. Vi bruker dette til belønning og trening. Det elsker hun.
excited
En annen ting jeg tenker er på vekta.

Bessie gikk opp 1 kg etter vi hadde fått henne. Vi slet med å få henne til å spise så vi blandet litt vom oppi tørrforet.Da spiste hun. Men vekta økte så hun ble skikkelig rund i magen.
Slet med å finne riktige mengder på foret slik at hun skulle holde vekta sånn noenlunde ihverfall.

Hun er ikke mager akkurat og hadde gladelig spist mer om hun hadde fått men vi synes hun ser bra ut når hun ligger på ca 5,5 kg.
Vet ikke hva som er vanlig jeg men en på dyrebutikken sa til meg at du skal ikke se ribbena til hunden men du skal kjenne de når du stryker på hunden.
Så tenker jeg at hvis hun stadig får en bit her og der så slutter hun vel å spise tørr for igjen da så får vi det slitet på nytt igjen
sad3 sad3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyOns Feb 17 2010, 10:32

Angående sjokolade som du nevnte, så er det meget giftig for hunder! I jula var jeg på besøk hos mine foreldre, og da holdt vi på å miste Kira, Dobermanntispa deres, pga sjokolade. Det var virkelig skremmende, og veterinæren turte ikke si at hun ikke ante om hun ville overleve eller ei før dagen etter. Kira hadde spist tre konfektesker med sjokolade, som utgjorde 650 gram (og kun mørk sjokolade, som er det verste), og det er dødelig dose. Hun er matvrak til de grader og hadde klart å finne en gedigen eske med julegaver, hvor de tre konfekteskene lå helt nederst. Hun løftet alle tingene som lå oppå pent og pyntelig av (til og med glasstøy hadde hun lagt ved siden av eska uten å ødelegge det!!), tatt med seg de tre eksene med konfekt og spist hver smule. Hun var alene hjemme og det gikk tre timer før vi kom hjem. Hun fikk tydelige tegn på forgiftning, men klarte seg og var på sjokoladejakt igjen allerede dagen etter... dry

Man regner vel grovt sett at 100 gram per 10 kg. kroppsvekt er dødelig dose. Kira veier 36 kg, så hun hadde oversteget dosen ganske så mye!

Broccoli er vel ikke giftig, det gir "bare" luft i magen såvidt jeg vet (har selvsagt med mengden å gjøre som med alt annet).
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyOns Feb 17 2010, 11:25

Hunder som ikke er vant med annet en tørfor blir dårlige av annen mat. Men det er jo ikke rart.
Alle mine hunder har gode mager,og de får alt av rester,bortsett fra hvis maten er for sterk,salt eller det er snakk om kokte F-Bein.
Jeg har opplevd å få nye hunder som ikke er vant med noe annet en tørfor.De blir ofte dårlige av bare bein,men jeg har latt dem gnage og tygge og de har fått rester akurat som de andre,og etter en tid så tåler dem også det samme,uten diare eller oppkast....
Hovedforet er self tørfor
Tørfor er forsåvidt laget av det vi kaller for menneske mat uansett,grønnsaker og kjøtt,ris.......Bare det er veldigt konsentrert. Rått kjøtt og halvfordøyd grovfor er jo egentlig det som er naturligt i utgangspunktet.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Aino

Aino


Antall Innlegg : 76
Join date : 17.08.2009
Age : 37
Bosted : sandefjord

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyMan Feb 22 2010, 12:28

Gulerot er ihvertfall han ene her glad i! Smile)
Til Toppen Go down
Snefrid

Snefrid


Antall Innlegg : 18
Join date : 26.12.2009
Age : 52
Bosted : MODUM KOMMUNE, GEITHUS

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Pølse.   Menneskemat til hund. EmptyMan Feb 22 2010, 13:01

Prøvde å gi Bessie en pælsebit her om dagen. Bare en bit for å se hva som skjedde liksom. Skjedde ikke noe...hehe happy4
Til Toppen Go down
Snefrid

Snefrid


Antall Innlegg : 18
Join date : 26.12.2009
Age : 52
Bosted : MODUM KOMMUNE, GEITHUS

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyMan Feb 22 2010, 13:02

Pølse skulle det stå ja...
Til Toppen Go down
Snefrid

Snefrid


Antall Innlegg : 18
Join date : 26.12.2009
Age : 52
Bosted : MODUM KOMMUNE, GEITHUS

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyMan Feb 22 2010, 13:04

Var vel kanskje noe i det som Linda sa at hun slukte det liksom. Spiste for fort....Kanskje uten å tygge også ...vet ikke.
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. EmptyMan Feb 22 2010, 16:55

Pølser kan jo hunder reagere på, siden det er en del krydder i pølser:)
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Sponsored content





Menneskemat til hund. Empty
PosteTema: Re: Menneskemat til hund.   Menneskemat til hund. Empty

Til Toppen Go down
 
Menneskemat til hund.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» PL hos hund.
» - Min Hund -
» - Min Hund -
» Hund nr.2?
» Hund på tog

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: