Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 kansje det finnes en Pinschervalp? :)

Go down 
+3
Simira
Linn
Rach`
7 posters
AvInnlegg
Rach`




Antall Innlegg : 4
Join date : 03.02.2010
Age : 43

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptyFre Feb 12 2010, 18:27

Hei.
Skriver om litt på teksten min her inne jeg da. Tips,råd og veiledning mottas med STOR TAKK Smile

Jeg er ei frøken på snart 30 år. Og har startet på veien får å finne meg en Pinschervalp.
Drømmen om Pinscher har vært her i over 5 år nå. Men pga av uriktige tidspunkt har jeg utsatt det en del ganger.
Men nå er barna mine snart 4 og 7 år. Vi har nå fått oss et stabilt hjem med skogen som nermeste nabo og føler nå vi kan gi hunden det den trenger av pass,oppfølging og trening Smile
Vi er en familie som trives ute i naturen. På telt-turer ,jakt og det meste i det fri og ønsker at en Pinscher skal få oppleve det sammen med oss.

Innser at det å finne en Pinschervalp i trøndelag eller omegn er det utrolig små sjanser for.
Men kansje det sitter noen der ute.. Med utrolig gode hensikter og mulighet for litt oppfølging og hjelp.
Enten i sør eller nord.. Kansje er det noen i Sverige også.. Som har eller planlegger et valpekull..
Så kansje akkurat du som leser dette tror du kan ha den rette valpen for oss eller vet noen som har det?

Men lurer på en ting. Hvordan bør man legge til rette ting når man har fått hjem en Pinchervalp..
Hvor mye bør man ha fri i starten og slikt ...
Vil bare at alt skal bli lagt til rette og det beste for min kommende Pinschervalp...

Takker for evt alle flotte svar Smile
Til Toppen Go down
Rach`




Antall Innlegg : 4
Join date : 03.02.2010
Age : 43

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 17:08

Ingen som vet av noen?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 17:15

For å finne en pinschervalp må du nok bare tråle hjemmesider og se hva som planlegges rundt omkring Smile Se klubbens hjemmeside for godkjente kull ihht NPK og i Sverige har de Pinschersektionen som offisiell kanal. På NPKs hjemmeside kan du også se linker til oppdrettere som er medlemmer i klubben. Sjekk alle helseresultater du ser og forhør deg om gemytt. Det beste er å også møte en del pinschere, snakke med andre eiere og oppdrettere og å være tidlig ute.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 17:18

Heisann, velkommen hit!

Pinscherklubben (du finner link øverst på denne siden) har oversikt over valpekull som er godkjent av klubben. Jeg tror ikke det er noen oppdrettere i Trøndelag for tiden, dessverre. Men det er en god pinschergjeng der, som sikkert vil hilse på. Smile På klubbens websider er det også linker til oppdrettere av pinscher.
Mener nettopp at det var annonsert et kommende kull i Sverige, med Joy og Trayan. Det blir ihvertfall et knallbra kull! (satser vi på wink3 )

Det er veldig fint å ha et par uker fri når valpen kommer, så man har tid til å trene på å være alene hjemme. Kanskje det kan kombineres med sommerferie, evt. påskeferie?

Lykke til med jakten!
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 17:18

Ser du har utvidet området for hvor valpen skal komme fra, så regner med du får flere svar da! kansje det finnes en Pinschervalp?  :) 723324

Står endel tips til hva som er viktig å tenke på i leten etter valp på NPK sine sider under "Valper" og "Lyst på hund?", samt at det er linker til oppdrettere der.

Angående hvor mye fri du må ta, så er det nok mange meninger om det. Jeg flyttet en uke ferie fra ene året til neste år slik at jeg hadde seks uker ferie det året jeg fikk valpen, samt at jeg hadde (og fortsatt har..) henne med meg på jobb slik at jeg kunne bruke lang tid på å venne henne til å være alene hjemme. Jeg prioriterte dette høyt da jeg ville gå så sakte frem med alene-hjemme-treningen at valpen var trygg i settingen hele veien.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 17:36

Det går bra som Maria gjorde i forbindelse med sommerferie, men personlig har jeg ikke noe gode erfaringer med det. Har hatt oppdrett siden 1996, og min erfaring er at når valpen kommer hjem, er den søt mm og eieren blir fristet til å være med en i stedenfor å jobbe med aleine-trening.

Jeg har best erfaring med det når valpekjøpere har jobbet kortere tid når de får valpen hjem. Da har de med en gang fått valpen inn i en god rutine med det å være hjemme aleine, og samtidig har det ikke blitt for lang tid for valpen for å være aleine.

Personlig synes jeg også at det er viktig å sjekke foreldre ordentlig, f.eks. at tispen som blir mor takler å være hjemme aleine og er har ikke separasjonsangst. Halvparten av genene kommer jo fra hannen, men tispen preger sine valper i valpekassa.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Rach`




Antall Innlegg : 4
Join date : 03.02.2010
Age : 43

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 18:21

Takker for fine svar og tips Smile


Jeg tråler per idag hjemmesider i flere timer hver dag og håper på å finne den rette.
Sender endel mailer og ser meg litt rundt Smile

Og håper på at en vakker dag så finner vi han/henne Smile

Om det er noe du/dere synes jeg bør vite i jakten på en Pinscher eller som dere mener enhver eier bør ta del i før under eller etter valpekjøpet. Så må dere bare sende en pm elle skrive det her inne Smile

Hører alle si at helseattester og slikt bør være bra.. og jeg har prøvd å lest litt.. Mulig det bare er jeg som synes de er vanskelige å tolke.. Å hva man egentlig ska se etter eller hva som ikke spiller så stor rolle...
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 18:33

Se etter HD-resultat A eller B, øyelysning som er fri (evt står det "ua", som betyr "uten anmerkning") og ikke over ett år gammel ihht norske regler og helst sjekket for fargefeil (dilute gen) og blødersykdom (vWD). Den siste er ikke så vanlig, men de fleste sjekker for den.

Har foreldrene gjennomgått MH så er det fint om de ikke reagerer negativt på samme sted eller er skuddredde. Det hender at som ikke er redde for smell i hverdagen likevel reagerer på skudd på MH, men det finner du jo ut av ved å spørre oppdretter.

Alle har sykdommer og skavanker på linjene, men trikset er å finne en oppdretter som er helt åpen om alt de vet.

Spør om ting som er viktig for deg. På tur i skogen er det praktisk at den løse hunden ikke vil bort til alt og alle, men hvis hunden er veldig tilbaketrukken kan det være en hemsko også for noen (men ikke for alle). Alt er balanse Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 20:41

Linn skrev:
Se etter HD-resultat A eller B, øyelysning som er fri (evt står det "ua", som betyr "uten anmerkning") og ikke over ett år gammel ihht norske regler og helst sjekket for fargefeil (dilute gen) og blødersykdom (vWD). Den siste er ikke så vanlig, men de fleste sjekker for den.

Har foreldrene gjennomgått MH så er det fint om de ikke reagerer negativt på samme sted eller er skuddredde. Det hender at som ikke er redde for smell i hverdagen likevel reagerer på skudd på MH, men det finner du jo ut av ved å spørre oppdretter.

Alle har sykdommer og skavanker på linjene, men trikset er å finne en oppdretter som er helt åpen om alt de vet.

Spør om ting som er viktig for deg. På tur i skogen er det praktisk at den løse hunden ikke vil bort til alt og alle, men hvis hunden er veldig tilbaketrukken kan det være en hemsko også for noen (men ikke for alle). Alt er balanse Smile

Nå er det nå slik da Linn at på pinschere kan man i følge avlsreglene til NPK avle på phtvl grad 1. I Sverige (som bruker de gamle skjemaene, får man fri hvis hunden har grad 1 på kun ene øyet. Det gjorde man i Norge før de nye skjemaene kom også.) Og det er NPK sine regler som sier at pinscheren skal øyelyses før parring (1 år) Dilut gen er viktig for oppdretteren slik at han/hun ikke får seg en overraskelse ved valpefødslen. vWD er viktig å sjekke i den forstand at man ikke feks. parrer 2 bærere. Så syntes ivertfall jeg at det er veldig viktig at avlsdyret ikke har andre skavanker. feks. vaksinasjonsproblemer. Gemyttet bør det legges stor vekt på når man velger avlsdyr. (Syntes det er trist å se hunder som trekker seg og står med halen mellom bena både inni og utenfor ringen.)
Og at man selfølgelig parrer en med htpvl grad 1 mot en fri, og kanskje like viktig er at man tenker på at parrer man 2 hunder med hd B kan man øke sjansen for at valpen kan utvikle hd.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 21:10

Og hvis du lurer på hva PHTVL er for noe, så står det godt forklart på kennel Schwimas side:
http://www.schwima.dk/html/oyesykdom.html
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Rach`




Antall Innlegg : 4
Join date : 03.02.2010
Age : 43

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 21:25

Smile

Alle disse forkortningene.. Tusen takk for at dere tar dere tid!
Lærer så masse her inne!

Tusen takk nok en gang!

Mange fine hjemmesider der ute iallefall, det må jeg si Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 21:25

Maria skrev:
Angående hvor mye fri du må ta, så er det nok mange meninger om det. Jeg flyttet en uke ferie fra ene året til neste år slik at jeg hadde seks uker ferie det året jeg fikk valpen, samt at jeg hadde (og fortsatt har..) henne med meg på jobb slik at jeg kunne bruke lang tid på å venne henne til å være alene hjemme. Jeg prioriterte dette høyt da jeg ville gå så sakte frem med alene-hjemme-treningen at valpen var trygg i settingen hele veien.
Var kanskje litt uklar her, så må bare påpeke at selv om jeg hadde ferie i seks uker (spredde den over 12 uker og jobbet halve dager innimellom), så startet jeg alenetreningen etter noen dager. Siden hun skulle være med på jobb så hadde jeg henne med dit allerede ti dager etter jeg fikk henne slik at hun ble vant å være der fra starten av.

Du må jo også se an i forhold til hvor mye hunden skal være alene når hverdagen kommer. Jeg liker ikke å ha hunden min for mye alene (hunden klarer det fint, er min samvittighet som ikke klarer det! kansje det finnes en Pinschervalp?  :) 723324 ), så når jeg har mulighet å ha henne med meg på jobb så har jeg det. Men jeg prøver å ha henne hjemme en dag innimellom når jeg jobber kortere dager, bare sånn for å holde ved like det å være alene over lengre tid. Det kan jo komme en dag hvor jeg bytter jobb og ikke kan ha henne med meg på jobb lengre... (Og når den dagen evt. kommer har jeg en god grunn til å få en hund nummer to slik at hun har selskap når hun er alene hjemme! kansje det finnes en Pinschervalp?  :) 723324 )
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptySøn Feb 14 2010, 21:27

Takk Caroline biggrin Hygglig å få litt skryt av deg.....
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptyMan Feb 15 2010, 15:13

Jeg synes vi bør ikke henge oss altfor mye opp i PHTVL, det er ingen godkjente kull i siste 5 årene (hvertfall) der man har brukt hund med PTHVL1 til avl. Og det er ikke hovedprobelemt hos rasen pinscher, HC (arvelig katarakt) har utbredelse på en helt annen dimensjon. HC kommer også opp etterhvert, derfor må en passe på at man har gyldig øyelysing (og veterinæren kan ikke "friskmelde" en hund for lengre periode enn 12 mnd når det gjelder ikke-medfødte sykdommer).

Så et tips er også å ikke se bare valpens foreldre, men besteforeldre og søsken til foreldre. De bør også være sunne og friske, og ha godt gemytt. Det kan alltids være en eller annen som har/har hatt problemer, men helst ikke i direkte linjene og ikke altfor mange bland søsken heller.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) EmptyMan Feb 15 2010, 16:41

Irene skrev:
Jeg synes vi bør ikke henge oss altfor mye opp i PHTVL, det er ingen godkjente kull i siste 5 årene (hvertfall) der man har brukt hund med PTHVL1 til avl. Og det er ikke hovedprobelemt hos rasen pinscher, HC (arvelig katarakt) har utbredelse på en helt annen dimensjon. HC kommer også opp etterhvert, derfor må en passe på at man har gyldig øyelysing (og veterinæren kan ikke "friskmelde" en hund for lengre periode enn 12 mnd når det gjelder ikke-medfødte sykdommer).

Så et tips er også å ikke se bare valpens foreldre, men besteforeldre og søsken til foreldre. De bør også være sunne og friske, og ha godt gemytt. Det kan alltids være en eller annen som har/har hatt problemer, men helst ikke i direkte linjene og ikke altfor mange bland søsken heller.

PHTVL grad 1 er vel ikke det største problemet nei. Vi (ivertfall jeg) øyelyser mest for å finne ut om hundene har utviklet katarakt/pra. Som Irene skriver er den nederste delen til venstre på øyelysskjemaet for medfødte sykdommer og varer livet ut. Til høre er for ikke medfødte sykdommer.
Når det gjelder katarakt, er det også forskjell på det, og en liten prikk i kun ene øye som ikke utvikler seg , regnes for ikke arvelig katarakt. Her er det jo også en fordel at hunden er øyelyst tidligere med diagnose fri på venstre side av skjemaet. Og hunder med sannsynlig arvlig eller arvlig katarakt skal ikke brukes i avl. Hunder som har/utviklet katarakt bør tas ut av avl.
Hunder med PRA uansett form skal ikke brukes i avl. Foreldre,søsken bør vurderes avhengig av type og nedarving av sykdommen... og om det er mulig å genteste.
Så hvorvidt en hund med phtvl grad 1 brukes i avl har ingen betydning sett ut i fra en helhet hvor alt annet er over middels bra. Man kan også øyelyse valpene før salg hvis man gjør en slik kombinasjon.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Sponsored content





kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty
PosteTema: Re: kansje det finnes en Pinschervalp? :)   kansje det finnes en Pinschervalp?  :) Empty

Til Toppen Go down
 
kansje det finnes en Pinschervalp? :)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Klubbartikkler, finnes det?
» Finnes det STORE hoppeballer å få tak i?
» Bestemt oss for å kjøpe pinschervalp til våren/sommeren, anbefalninger?
» Hvor mye mosjon til pinschervalp?
» Pinschervalp og barn (knurring)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: