| Uvel i magen - Endelig bra igjen! | |
|
+9Nina (Kennel Dijontoma) Ann-Helen Helene Irene chester CamillaF Marte Hera Aino 13 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Aino
Antall Innlegg : 76 Join date : 17.08.2009 Age : 38 Bosted : sandefjord
| Tema: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Lør Jan 09 2010, 12:26 | |
| Vi har om dagen en liten jente som er dårlig i magen. Hun har hatt noen tilfeller der vi ikke har rukket løpe ut med henne. Sputa over tepper, bur, juletreunderlag osv (gjerne rett etter vi har vært på tur også).. Vi har enda ikke klart å lykkes i å nå dyrlegen.Hun skal ha ormkuren sin nå denne mnd, kan dette ha noe med det å gjøre, at hun kanskje har mark? Ellers har vi nettopp fått en boks som vi har maten i, En metallboks "dogfood" fra kremmerhuset, lurer på om den er mere for pyntens skyld og gjør maten dårlig ? uansett, Hørt at ris er bindene for hunder når de er litt uvel imagen ? Ellers er hun jo frisk, rask og trebent :P
Sist endret av Aino den Tir Feb 09 2010, 09:52, endret 2 ganger | |
|
| |
Hera
Antall Innlegg : 1526 Join date : 10.06.2009 Bosted : Molde
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Lør Jan 09 2010, 13:10 | |
| Høres ut som noe Hera hadde for ei god stund tilbake. Skjelver hun, har hun feber? Hun fikk det mest sannsynlig av griselabb som hun hadde spist, altså godbit som ikke var helt bra. (Veterinæren vår sier at det har vært mange tilfeller av salmonella i slike griselabber). Men uansett, ikke sikkert du har gitt henne noe slikt, men kan være noe hun har fått i seg som hun absolutt ikke tåler. Hvordan er fargen på det som kommer ut? Det er viktig at du faster. Dvs at du ikke gir henne noe mat den første døgn for så å gi litt etter litt med mat. En teskje neste dag også bare øke litt etter litt. Dette er noe veterinæren også kommer til å gi deg beskjed om å gjøre. Om hun ikke har feber så ville jeg bare fastet. Så se ann formen og passe på henne. Bare pass på å gi henne masse veske. Om hun ikke vil drikke så kan du gi gi henne det selv, altså åpne munn og helle i. Det finnes slike spesial fòr du får kjøpt til å gi henne under fastetiden. Husker ikke navnet på disse, men vi fikk våre hos veterinære. Også finnes det pulver som du kan ha i vannet hennes som inneholder salt for å binde vannet i kroppen lettere. Zoolac er noe du kan få kjøpt hos apoteker som du gir henne, dette hjelper med å gi god tarmfunskjon og beroliger magen litt. Ellers så sies det at ris og makaroni skal være bra å gi, men pass på å ikke gi henne for mye. Men om hun har feber så ville jeg kontaktet veterinæren uansett. Du kan jo høre om råd med veterinæren når du får tak i dem på tlf. Lykke til og håper hun raskt blir frisk. | |
|
| |
Marte
Antall Innlegg : 3032 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Langhus
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Lør Jan 09 2010, 14:01 | |
| "Hera" kommer med gode tips til deg Jeg hadde fastet, gitt så litt ris og zoolac. Ta kontakt med vetrinær om du er usikker, i tvil, eller om hun er veldig slapp og syk. Jeg har brukt samme fôr-tønna som du har siden i sommer, og mine hunder har ikke blitt syke. Tror ikke det er den. Alle kan jo få i seg noe som gjør at de blir dårlige God bedring, hper det går fort over! | |
|
| |
Aino
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Lør Jan 09 2010, 14:03 | |
| Takk for flott svar.. Nå har hun gått slik i flere dager,men jeg kan alikvell starte fastingen nå?
Første dagen hun var uvel var tirsdagen da hun startet med å kaste opp en gang, avføringen rant, hun så ut til å fortsette å trykke, selv om det ikke kom noe, altså ubehag og trangen til å få ut mere. Det begynte å gå over, om man skal regne ut ifra avføringen, litt mere fast. Men det er på`n igjen. I går kveld gikk jeg tur uten at hun gjorde annet enn å tisse. Så dro vi på jobb i natt, 5 timer, da vi var tilbake hadde hun ikke klart å holde seg i buret stakkar, fikk så vondt av hun der hun stod. Rett etterpå det kom deg litt inne på gjesterommet også. Men har ikke hatt noe avføring i dag..
Det er inge feber og hun er helt fin utenom dette. Lurer på om jeg bare skal ringe en annen dyrlege, kommer jo ikke igjennom hos den vi nå er registrert i!
Får jo vondt av disse små når de ikke har det helt fint, så vil jo få gjort noe med det så fort som mulig. Skal straks gå oss en liten tur, så da får vi se hvordan denne dagen er.
| |
|
| |
CamillaF
Antall Innlegg : 74 Join date : 11.09.2009
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Lør Jan 09 2010, 14:48 | |
| Edith hadde også en runde med løs mage(les:flytende) da hun var irundt fire mnd. Vi gjorde det som er blitt nevnt her, og fikk itilegg tak i noe som het Diarsyl som man får tak i på apoteket. Funket fint Håper det går over snart, ikke noe gøy når de har det sånn! God bedring! | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Lør Jan 09 2010, 15:06 | |
| Hera hadde samme greiene, det kom og gikk sånn hele tiden. Men for det meste kom det bare flytende avføring. Du må passe på at det ikke er mye blod i avføringen da, magen og tarmen har lett for å bli irritert når de holder på slik. Det er ikke noe særlig å se sine små ha det slik nei ... men du får bare passe på den lille og holde øye med avføringen og at den får i seg nok drikke. Hera hadde også gått noen dager før vi begynte med å faste, så er aldri for seint. Men skaff dere Zoolac fra apoteket og ellers høre med veterinæren om råd og hjelp. Hera hadde ikke feber til å begynne med, men så plutselig en dag var den skyhøy og da måtte vi til legen for å få vaksine og noe beroligende så feberen gikk ned. Håper hun slipper å plages med dette lenge. Btw, så trenger dere ikke absolutt å gå til den samme veterinæren om ikke de er å få tak i, kan gå til andre plasser selv om dere ikke er registrert der. | |
|
| |
chester
Antall Innlegg : 190 Join date : 10.06.2009 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Søn Jan 10 2010, 12:39 | |
| Biola er jo en annen ting som er bra for magen når de er så dårlige. Og en annen ting man bør tenke på når de er ferdig med den flytende avføringen er om analkjertlene er blitt fulle. Chester har hatt litt sånn ustabil mage på grunn av allergi og han fikk betennelse i ene analkjertelen og begge måtte tømmes.
Men god bedring vertfall... | |
|
| |
Aino
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Søn Jan 10 2010, 13:52 | |
| Tusen takk for mange tips! Hun gikk uten avføring i går, når jeg tok kveldsturen kom det litt og det var litt fastere. Men jeg oppdaget en liten julegave der juletreet stod isted, så hun har nok lagt fra seg litt igjen, Men det også litt fastere, så da får vi håpe hun er på bedringens vei med magen sin. Er ikke bare bare å være førstegangseier av liten hund, blir lett ting man beskymrer seg over, men da er det jo enda godt jeg har dere her inne | |
|
| |
Irene
Antall Innlegg : 990 Join date : 14.06.2009 Bosted : Kløfta
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Søn Jan 10 2010, 16:10 | |
| Har du gulrøtter hjemme, så skjær dem i små biter, kok til de er myke og kjør til fin puré med kjøkkenmaskin. Puré kan gis først aleine og etterhvert med maten. Roer magen ned og stabiliserer den. | |
|
| |
Hera
| |
| |
Aino
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tir Jan 12 2010, 07:44 | |
| Huff, da var det på den igjen! Har ikke gjort noe annet enn å tørke dritt siden jeg stod opp, hun har vært oppe i natt tydeligvis. Nå skal jeg droppe frokosten hennes, ringe jobben, deretter dyrlegen, For nå var det SLIM. GIkk nettopp ut med henne og hun prøvde gjøre fra seg, hang bare en slimsak ut av rompa hennes.
NÅ er jeg beskymret ! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tir Jan 12 2010, 07:50 | |
| Huff! Da er det nok greit med en tur til vet, ja! Lykke til! Husk å oppdatere oss, da! |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tir Jan 12 2010, 09:36 | |
| Er enig med Anette! Dropp frokost og dra til Vet. Oppdater oss og lykke til! God bedring ønskes den lille | |
|
| |
Aino
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tor Jan 14 2010, 07:30 | |
| en liten oppdatering:) Nå har vi hatt to dager med dyrlegebesøk. første dagen ga han ho diarsanyl som varer i tre dager, og en boks med mat hun skal ha litt men ofte av, så avventet vi til dagen etterpå. Hun ville såklart ikke gjøre fra seg før vi dro ned igjen, men han tok en finger opp bak, det som da satt igjen på fingeren tilsa at hun var på vei til å bli hardere i magen og frisk igjen. om det ikke var riktig skulle jeg komme ned med prøve av avføringen. i går kveld og i dag tidlig bare rant det ut igjen. såååå, nå tenker jeg at apoteket og deres forslag om zolax blir et siste forsøk før evt prøver om det ikke gir seg etter noen dager. Hun har ihvertfall ikke gjort fra seg over ledningene mine igjen da Huff, må være ubegaglig for henne å gå sånn.. | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tor Jan 14 2010, 08:25 | |
| Håper vetetrinæren har rett da, at hun blir hardere i magen. Du får ha lykke til og oppdatere oss underveis. Huff, håper hun blir bra igjen snart altså, stakkars lille jenta di | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tor Jan 14 2010, 09:24 | |
| Huff, er såååå kjipt når de søte små er syke, asså!! Håper det gir seg nå.. Goooood bedring! |
|
| |
Helene
Antall Innlegg : 200 Join date : 21.07.2009 Age : 38 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tor Jan 14 2010, 10:35 | |
| Sånn var min lille tass gjennom store deler av valpetida også.. veldig fortvilende! Da jeg fikk han som 8 uker fikk han Eukanuba valpefôr fra dyrebutikken, tyggebein, go' biter av forskjellige slag, men han fikk i seg noe han ikke tålte da han var rundt 4 mnd og ble dårlig etter det.. siden dengang har magen hans vært veldig sensitiv for alt..
Lurer på hvor mange tuber Zoolac han har fått i seg, det er ikke få.. men Zoolac var ingen mirakelkur for vår del dessverre..Han fikk Eukanuba Intestinal valpefôr fra veterinær, og kunne ikke få noe annet enn det i valpetida.
Har prøvd det meste av fôr da vi gikk over til voksenfôr. RC sensitiv fungerte best av butikkfôrene, men nå får han KUN Hills ZD, allergifôr fra veterinær, og magen hans har alrdi vært så fin. Vi begynte på det etter siste runde med magesyke, da var han alvorlig alvorlig dårlig, kunne ikke holde på vannet han drakk engang, og veide tilslutt knappe 2.6 kg. Veterinæren var like fortvilet som jeg var.. Prøve da md Hills ZD våtfôr, en liten skje HVER time, og han ble bra. Han kan fremdeles ikke få noe annet enn fôrkulene sine, ikke bein, ikke fiskepudding, ikke ihjelkokt ris, ingen ting..
Vet ikke om det finnes allergifôr for valper, siden vi ikke gikk på det før han ble voksen, men er dette som har redda oss i allefall (eller kovu da). | |
|
| |
Aino
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Fre Jan 15 2010, 14:44 | |
| Tror ikke hun reagerer på noe, hun er halvannet, og har ikke gitt hun NOE annet enn et tyggebein de siste ukene pga magen.
Når jeg gikk ut med henne nå gjorde hun ikke annet enn å tisse, men så begynte hun rett etter vi kom inn å gi tegn til at hun måtte ut igjen. Da kom det rennende ut, og hun prøvde trykke 3 ganger til på forskjellige plasser, kom bare røde dråper !!! | |
|
| |
Ann-Helen
Antall Innlegg : 1671 Join date : 10.06.2009 Bosted : AUKRA
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Fre Jan 15 2010, 18:25 | |
| Hadde villet gitt henne ZooLac . | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Fre Jan 15 2010, 18:52 | |
| Jeg ville også gitt henne Zoolac. Om det kom røde dråper, kan dette være blod og da ville jeg kontaktet veterinæren. | |
|
| |
Aino
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tir Jan 19 2010, 18:07 | |
| Zoolac er ikke å få tak i på apotek her, så er den svart på Isåfall bestilling til 700-900,- MEN får det hos dyrlegen, men tydligvis ikke min egen, siden han ikke har sagt noe som helst.. oppdatering: Jeg fikk nettopp vite at valpen til en venn av meg har fått bekreftet salmonella, muligens via griseører som hun er så glad i. Våre hunder lekte sammen i juletider, da var den hunden dårlig i magen, men de hadde da ikke fått noe svar. Den har nå innetvang og kan ikke se andre hunder på halvannen mnd.. Nå er spørsmålet mitt: Om det er smittet over på min Aino, er det slik at samonellabakterien ligger "Idvale" før den bryter ut, siden det har tatt såpass med tid før hun selv er dårlig i magen ? Vi har ikke funnet ut hva det er, og hun er IKKE bedre, i natt har hun hatt SPRUT avføring 4 ganger. hun har fått ris, fiskeboller, kylling og diverse uten at det har hjulpet, også en tredagerskur! Skal ringe dyrlegen i morgen og tipse ang salmonellasaken og HÅPER de finner ut av det snart, før hun ender opp i skinn og bein! :( | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tir Jan 19 2010, 18:18 | |
| Nei, salmonellaen ligger ikke i "dvale"! Vanlig inkubasjonstid er rundt 48 timer, men kan variere fra 6-72 timer... Har selv hatt en kraftig salmonellainfeksjon, og det er ikke akkurat det kuleste jeg har vært med på, så får håpe det ikke er det dere har fått... | |
|
| |
Aino
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tir Jan 19 2010, 19:44 | |
| Hm, okai! Han mente det kunne ta litt tid. Men hun er jo ikke i en dårlig stand, alltså hun er selv, leken og spretten og fult oppegående, sååå.. men en annen dyrlege skal kontaktes i morgen | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Tir Jan 19 2010, 22:08 | |
| Er jo mulig at hunden har vært lettere dårlig en stund før syptomene ble tydelige for dere, og at hun sånnsett ble syk kortere etter å ha lekt med den syke hunden enn dere er klar over...i så fall er det jo fortsatt mulig at hun kan være smittet...? Når det er sagt så skal det litt til for at salmonella smitter fra hund til hund/menneske til menneske bare ved å være sammen, men det er klart, om du har en sånn rompevasker som jeg har her hjemme, så er det jo litt mer fort gjort... Håper hun snart blir bedre da, men siden hun har vært dårlig så lenge syns jeg jo uansett det ville være på sin plass å undersøke avføringen hennes ordentlig... Jeg ville gått på apoteket og kjøpt et prøveglass, eller kokt et gamelt syltetøyglass e.l og gått til vetten med en prøve og bedt dem undersøke den ordentlig for både parasitter og bakterier... Har dere klart å få i henne nok væske den siste tiden...? Dersom dere klyper/drar i skinnet hennes, spretter det raskt tilbake eller går det sakte...? | |
|
| |
Aino
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! Ons Jan 20 2010, 05:58 | |
| Hun har fått i seg vann, hun spiser og drikker normalt, følger med på vanndrikkingen siden jeg gir henne litt mindre mat, pleier vanligvis vanne ut maten litt også. Så skinnet henger ikke igjen etter å ha"klypt" på det.
hun har nå fått zoolac, prøver dette litt, om ikke skal selvfølgelig avføringsprøve leveres inn. bakteriell prøve. Hun har ikke vært ute i natt og gjort fra seg i stuen, det er et positivt tegn! Men hun hadde i dag ikke noe fast form på avføringen, litt mouse, men ikke sjokomelk som det i går natt så ut som :P | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Uvel i magen - Endelig bra igjen! | |
| |
|
| |
| Uvel i magen - Endelig bra igjen! | |
|