Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Da var valpen i hus :)

Go down 
3 posters
AvInnlegg
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

Da var valpen i hus :) Empty
PosteTema: Da var valpen i hus :)   Da var valpen i hus :) EmptyTor Des 31 2009, 10:56

Hei alle sammen!

Etter noen års tenking og mye frem og tilbake, endte valget på pinscher.
Fra før av har vi whippet, så må si at valpestadiet kontrasten er...STOR!!!(egentlig megastor)

Tror vi trenger en oppfriskning av dere pinschereiere om hvordan en skal behandle en valp, for de jeg har hatt før har praktisk talt vært ferdig oppdratt da jeg kjøpte dem(typisk whippet kanskje?)

Vi har lest at en valp trenger mye søvn, leker endel og spiser og går på do.
Jeg synes ikke dette stemmer!! Han sover som regel aldri, løper rundt og skal utforske alt, hører han en lyd når han sover så er det fra søvn til sprint med engang, da skal han sjekke.
Synes også han tisser veldig mye!! Selv om vi er ute med han etter han har sovet, lekt og spist, så tisser han utrolig mye inne også, vil tro han tisser rundt 30 ganger pr dag, hvis ikke mere.

Har også lagt merke til at han nyser endel om natta, nyser/hoster. Det gjør han ikke på dagtid. Vi har gjort det sånn at en av oss skal ligge sammen med han på madrass den første tiden. Prøver å ha han mest i sin egen seng ved siden av madrassen, men han vil helst ha kroppskontakt.

Spørsmålene våre er som følger:
1. Er det normalt for en valp å være så aktiv at det kun er snakk om noen få minutter søvn av gangen?(han sover hele natta, selv om han er veldig urolig. Vi prøver også selv og roe han ned på dagtid ved å legge han i senga si og stryke han på brystet)

2. Er det normalt å tisse så mye som ca 30 ganger pr dag?

3. Hostingen og nysingen på natta, hva kan det være?

4. Hvor mye oppmerksomhet bør vi gi han? Jeg tror vi gir han litt vel mye, men vi prøver å passe på endel siden vi har en hund fra før også(som får xtra mye oppmerksomhet + godbiter enn før)

Hvis noen har noe å tilføye, viktig informasjon osv, så er det bare å pøse påSmile
Takker på forhånd for alle innslag!
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Da var valpen i hus :) Empty
PosteTema: Re: Da var valpen i hus :)   Da var valpen i hus :) EmptyTor Des 31 2009, 11:21

Velkommen hit ! happy6

Det er normalt at valper tisser mye, det har vi erfart ! Vi trodde først at Mira, valpen vår, hadde blærekatar, men det var helt vanlig for en valp å tisse så mye fant vi ut. Det blir kanskje spesielt mye inne, siden det er så kaldt ute at de ikke ikke slappe av og tisse der. Bare stå på, og ta han med ut heller en gang for mye enn en gang for lite ! happy3

Kan du kanskje legge ut et bilde av han ? rolleyes3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Da var valpen i hus :) Empty
PosteTema: Re: Da var valpen i hus :)   Da var valpen i hus :) EmptyTor Des 31 2009, 11:45

Gratulerer med valp og velkommen hit! Da var valpen i hus :) Icon_biggrin
Kan forsøke å svare på det dere spør om.
Valper trenger mye søvn, ja, men det er ikke alltid valpene skjønner det selv! Da var valpen i hus :) 723324 Det kan høres ut som at valpen er litt stresset, og da må dere rett og slett lære den å slappe av. Vet ikke hvor gammel valpen er og hvor lenge dere har hatt den, men det man må være obs på er at for mye styr, inntrykk og aktivitet stresser valpen, så man må sosialisere og miljøtrene i små doser, og det samme med aktivitet. For å lære valpen å slappe av, kan man rotrene. Mange måter å gjøre det på, men om det fungerer for dere å stryke valpen på brystet og sitte ved siden av den, så er jo det en metode. En kan også vise valpen at den må roe ned ved å være rolig selv (ett must å være rolig selv egentlig). Sett dere ned og se på tv eller noe, og demp gjerne valpen ved å gjespe, blunke og omså legg dere på sofan og sov, det er veldig dempende. Jeg begynte raskt å reise og sette meg i sofan når min Melba var valp, rett og slett for at hun skulle venne seg til at selv om jeg reiser meg, så skjer det ikke noe (jeg satte meg jo ned rett etterpå likevel..). Etterhvert reiste jeg meg og gikk en meter, to meter, fem meter, bort til utgangsdøra osv, før jeg gikk og satte meg igjen, uten å si eller gjøre noe mer ut av det. Vær bare obs på å gå så sakte frem at valpen blir liggende (hvis ikke er jo poenget med at valpen skal lære å slappe av borte). Dette er også veldig grei trening for valpen i forhold til det å være alene hjemme. Den lærer at du kommer tilbake snart likevel, så ingenting å stresse seg opp for, det er bare å bli liggende. Da var valpen i hus :) 723324

Det er også greit at vapen har ett sted der den aldri blir forstyrret, slik at den har en base den kan gå til når den vil ha fred og ro. Beskytt den mot barn (hvis man har det) og andre hunder.

Angående tissingen så er det ikke unormalt å måtte gå ut med valpen hver halvtime. Men husk også på at en stresset hund gjerne tisser mer, så det at valpen tisser så ofte kan henge sammen med stress også. (Evt sjekk at den ikke har urinveisinfeksjon).

Når det gjelder oppmerksomhet så tror jeg ikke man kan gi en nyinnflyttet valp for mye oppmerksomhet. De trenger jo å bli trygg på oss (de har jo nettopp mistet alle sine nære og kjente..), samt få tillit til oss, og det gir vi dem ved å være der for dem. Etterhvert blir de mer selvstendige og man trener på at de skal være alene hjemme osv, og de vil bli trygg på omgivelsene selv om vi ikke er der sammen med dem, men dette gjør man jo gradvis. Men oppmerksomhet trenger jo ikke være det at man leker eller stryker på den hele tiden (For mye lek/aktivitet blir som sagt stressende for en liten valp), det er nok at man bare er der sammen med den. Kjenner veldig godt igjen dette med at valpen vil ha kroppskontakt, men det er jo ganske forståelig i og med at den hittil har ligget oppå søsknene og moren sin hele tiden frem til den kom til nytt hjem, så for valpen er det trygt med kroppskontakt, og uten mor og søsken så er det vi som nye eiere som må ta over den biten. Da var valpen i hus :) 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

Da var valpen i hus :) Empty
PosteTema: bilde   Da var valpen i hus :) EmptyLør Jan 02 2010, 12:06

kommer etterhvert Smile

takk for svar!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Da var valpen i hus :) Empty
PosteTema: Re: Da var valpen i hus :)   Da var valpen i hus :) Empty

Til Toppen Go down
 
Da var valpen i hus :)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Valpen - 04. mai 2011 kl 18:00
» hvordan få valpen min husren??
» Hei fra Monica Andre og valpen Isis
» Hvordan trene valpen "riktig"?
» "Plastbalje"

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: