Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Regn tilvending, trenger hjelp :)

Go down 
+6
CamillaB
Irene
Gry
Hilde-pin
-linda-
Kira1
10 posters
AvInnlegg
Kira1




Antall Innlegg : 30
Join date : 19.11.2009

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptySøn Nov 22 2009, 21:46

Hei!

Pinscheren min Kira liker bare ikke regn. Det er så gale at hun sjekker været når jeg åpner døren Smile En gang måtte vi avbryte trening på valpekurs da hun bare ville tilbake til bilen. Og når vi er på tur ser hun ut som en svært nervøs liten jente med hale mellom bena ... Dette passer seg ikke da vi snart skal på nytt kurs. Og det vil bli bortkastet penger om ikke det er sol hver søndag i vinter Smile

Er det noen der ute som har noen konkrete( ingen synsing wink3 ) tips til hvordan jeg skal få Kira til å like regn Smile Noen som har vært i samme situasjon og fått dette til?


Mvh

Bjarne (KIra)
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptySøn Nov 22 2009, 22:05

Har du regnfrakk til henne da? Slik at hun holder varmen?

Det hjelper i hvertfall ikke å la henne få viljen sin med å komme inn i varmen/bilen når hun nekter å trene ute med dere..

Masse godbiter og enkle øvelser slik at hun glemmer været kanskje?

Blaze synes ikke det er videre kult med regn han heller.. Men med dekken og masse godbiter går det meste bra! Smile
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Kira1




Antall Innlegg : 30
Join date : 19.11.2009

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptySøn Nov 22 2009, 22:13

takk,

Dekken hjelper litt på tur, har ennå ikke prøvd det når jeg trene..., og godbitene kommer godt med( men da skal det være skikkelig godt:) )
..., men ..... vi er framdeles ikke ved roten av problemet Smile
Til Toppen Go down
Hilde-pin

Hilde-pin


Antall Innlegg : 152
Join date : 24.06.2009
Bosted : Lesund

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptySøn Nov 22 2009, 22:43

Noen hunder liker bare ikke regnet, og spesielt valpene kan være vanskelig å få til å like regnet. Min Thinko var heeelt håpløs når det regnet og klarte ikke/ville ikke gjøre noe annet enn å legge seg ned under nærmeste busk eller ly... nå er han mye bedre og bryr seg ikke så mye om regnet når vi er ute, men om det regner mer enn "normalt" vil han helst at vi skal jogge resten av veien hjem... rolleyes3

Som det er skrevet over så ville jeg også forsøkt med masse godbiter og en regnfrakk som holder hun tørr og varm. Om ikke dette funker så får du nok bare vente til hun eventuelt vokser det av seg.... Og jeg ville heller ikke latt hun få viljen sin med å ta henne i bilen eller i ly, de dør jo ikke av litt regn selv om noen pinschere kan være av den oppfatning... biggrin
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptySøn Nov 22 2009, 22:45

Hvor gammel er hun? Valpen min (som blir 5 måneder om et par dager) frøys grusomt mye i regn når jeg hentet henne (selv om det var mye varmere i augst enn hva det er nå rolleyes3 ), men dette har gradvis blitt bedre. Valper holder generelt dårligere på varmen en voksne hunder + at dem får en striere/tettere pels når dem vokser til... I hvertfall har mi fått det. happy3
Ellers tror jeg aldri at du klarer å få en Pinscher som i utgangspunktet ikke liker regn, til å like regn. Man får bare gjøre det beste utav det: kjøpe et godt dekken, vanntett med varmt fór er bra, og holde hunden opptatt med ting når den er ute i regn, så den ikke fokuserer så mye på været. biggrin


Sist endret av Gry den Man Nov 23 2009, 16:29, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptySøn Nov 22 2009, 22:47

Jeg har ingen problemer med regnværet om hundene får løpe fritt. Går jeg langs gatene vil de snarest hjem. Så min løsning er at så sant som mulig tar jeg skogstur i regnværet, må jeg langs gatene så tar jeg en kort tur.

Jeg trener heller ikke særlig på regnværet. Klubben jeg trener har en gammel låve der vi trener (agility) på vinter sesongen. Hadde nok ikke giddret å trene i regnværet av to grunner 1) det er vanskelig å motivere hunden, og trening skal jo være gøy for begge partene og 2) å ligge eller sitte i våt bakken over tid kan være rett og slett helseskadelig for en korthåret hund som pinscher, jeg vil ikke at hunden min får blærekatarr etc.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptySøn Nov 22 2009, 22:47

For meg har det funket med mine små knøtter å bare fortsette å gå tur. En av de liker overhode ikke regn, men har lært å følge meg i "tykt og tynt", og den andre er bare glad hver gang vi går ut sånn at tross det er regn vet hun at vi skal ut og gå, og belønningen er når vi kommer hjem og de kan legge seg foran varmen, og tørke seg Smile
jeg føler man bare må være litt bestemt og vise at regn er greit, det er jo dyr vi har med å gjøre, så litt regn tåler de happy6
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptySøn Nov 22 2009, 22:57

Scot er ingen fan av regn han heller, men så lenge vi holder oss i bevegelse går det greit. Nytter ikke å gi etter når de vil inn, heller gå er kort tur med masse positiv oppmerksomhet. Om vi skal trene i regn må godbitene være ekstra gode, gjerne pølsebiter.

Og har samme erfaring som Irene, om hunden får gå løs går det som regel mye bedre. Merkelig det der, men er akkurat som om de glemmer seg lettere bort.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptyMan Nov 23 2009, 10:31

Melba bryr seg ikke om regn når vi går tur, men på trening (særlig LP, siden det kan være ganske stillestående trening), så kan hun være lite treningsvillig enkelte ganger. For å få henne til å fokusere fungerer det å leke henne opp. Tar henne da ut av bilen og introduserer leken før hun kommer seg på bakken, også er det full lek ett lite minutt, og inn i bilen igjen og pause i ett par minutter. Etter ett par slike økter er hun mer på når jeg tar henne ut av bilen (forventinger om at det er full far og moro), og jeg kan begynne treningen. Jeg belønner da med lek fremfor godbiter for å holde moroa oppe, og begynner hun å dabbe av, så er det ett par kjape lekeøkter igjen for å komme på nett igjen.

I tillegg velger jeg øvelser ut fra været. Er det surt og kaldt blir det trening med mer fart i, samt med lengre belønning med leke slik at hun får opp motivasjonen. Da er det plutselig ikke så ille med regn likevel. wink3

På kurs bør jo instruktørene legge opp til at det ikke blir stillestående trening på kalde dager og med hunde som ikke har pels til det (på de kursene jeg har vært på har det hendt at vi har måttet endre på planene pga været og derfor trent på noe annet enn det vi egentlig skulle trene på), eventuelt at man varierer mellom øvelsene slik at hundene får litt fart og moro innimellom. Litt leketrening innimellom er supert. Dette er i alle fall viktig på valpekurs og med unge hunder, for ingenting er verre enn å drepe treningsgleden fordi man skal tyne hundene til å ligge på fellesdekk i øspøsende regn og sur vind.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptyMan Nov 23 2009, 10:56

Som så mange andre her inne liker heller ikke Cora regnværet - og første kvelden på det "nyeste" kurset vårt hadde hun fått regnfrakk ed pelsfor - for jeg vet hvordan hun går over i hengeøre-modus. Det gikk bra helt til de siste 10 minuttene - da var det bare stopp - ikke ville hun ha godbit og ikke vil hun ha leke - ville bre sitte under en bladløs hekk og "furte". Det skal sies at det var en trenign med litt lite action. De gangene vi har vært litt mer i farta - glemmer hun det - og det er sant - leke litt og herje litt mer med de - så glemmer de bedre at de ikke er tørre og varme. Hvis det blir itt venting har jeg rett og slett med meg et tovet sitteunderlag som hun får sitte/ligge på - noen synes dette ser helt pingle ut, men hvis det er d et som skal til for å få henne gjennom en hel trening - so be it!

Det er bare å gå på - men et dekken hjelper mye - og gjerne et som går gått rundt magen!

Lykke til!
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptyMan Nov 23 2009, 10:58

Det er kanskje best å si med en gang.. Det hjelper veldig lite å dra på trening i regnværet om det er konstant trening i 1-2 timer uten noen pauser..

Da er det heller bedre å trene effektivt i 10 min og så er det en stor belønning med å få hoppe inn i bilen å varme seg igjen. Det synes Blaze er greit i hvertfall..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) EmptyMan Nov 23 2009, 15:02

Rocky liker heller ikke regn, men vi trener agility uansett om det plasker ned eller ikke.

Litt fremgang har vi hatt ved å trene korte økter, ekstra god belønning (belønner også om han går gjennom en vanndam i steden for å hoppe over eller gå rundt), regnfrakk med for (egentlig ikke lov, men det driter vi i på trening), god og varm pause i bilen med pledd.
Trener heller aldri like lenge som når det er opphold. Vil ikke at han skal få helt avsmak på å trene i regnet. Litt hensyn må vi ta wink3

Han kommer aldri til å like regnet og det kan bli en stor utfordring i konkurranser, men det må jeg nesten bare leve med.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty
PosteTema: Re: Regn tilvending, trenger hjelp :)   Regn tilvending, trenger hjelp :) Empty

Til Toppen Go down
 
Regn tilvending, trenger hjelp :)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trenger hjelp :(
» Trenger hjelp
» Vi trenger hjelp!
» SE HER - VI TRENGER HJELP!!!
» Jeg trenger fly-hjelp!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: