Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Trenger hjelp :(

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Litjføvveln

Litjføvveln


Antall Innlegg : 7
Join date : 20.09.2011
Age : 36
Bosted : Ler

Trenger hjelp :(  Empty
PosteTema: Trenger hjelp :(    Trenger hjelp :(  EmptyTir Sep 20 2011, 12:28

Vi har for ca 1.5 mnd siden fått i oss en 2år gammel ukasterert Mellom Pinscher hann.
Har lenge vært på utkikk etter en slik hund, da vi falt for utseende og væremåten demmers.
I annonsen stod det at han trengte lydighet, og det stemte nok godt. + litt til. Vi var veldig forberedt på at det trengtes endel trening.
Denne hunden har bodd i ei lita leilighet i midtbyen i Trondheim i disse 2år, og vi fant fort ut at det ikke bare var lydighet som trengtes,jeg vil si at både sosialisering og lydighet mangler.
Det første vi merket var at han var både veldig usikker og avhengig av eieren. Vi tenke bare at han trengte tid. Vi bor på er småbruk ute på landet, og tenkte at dette vil han nok trenge litt tid å venne seg til da vi har både hester,katter, geit og mange andre dyr rundt oss.

Men det har vært endel problemer. Han er veldig usikker på nye folk og bjeffer uansett hvem som kommer. Jeg vet at dette ikke er unormal oppførsel av en hund, så er ikke det som er problemet. Men han gir seg ikke så lenge folka er her. Og har hatt et par episoder der han har bjeffet veldig og glefset etter hånden på folka som har forhold seg rolig i nærhete av han. Den ene episoden var med min far, som bor i et hus 100meter fra oss.
Hunden har vært usikker på han,men har vært med på verandaen hannes og møtt han utenfor huse vårt.
Så en dag kom faren min inn til oss, vi satte han i buret slik at han skull roe seg og faren min skulla få sette seg i sofaen.
Han var litt skeptisk da han kom ut av bure å bjeffet litt,men gikk bort til han, og til slutt fikk faren min stryke han mens han satt i sofaen og hunden satt med ryggen til han på golvet.
Hunden er veldig glad i kos, så vi tenkte at nå er det gjort, dette går bra. Hunden går å legger seg på teppet sitt nedenfor sofaen,og sovner. Da faren min stir opp for å dra hjem og bare står der å snakker med oss, våkner han plutselig å begynner å bjeffe og hopper opp å glefser etter hånda hannes, helt uten forvarsel. Alt gikk VELDIG fort!
Litt det samme har skjedd meg i det siste et par ganger. Vi alle tre har vært i sofaen, typen min sitter på ene siden i sofaen, hunden i midten og jeg på andre siden. Hunden sovner,typen min og jeg ser tv. Plutselig våkner han og knurrer til meg å går mot typen min mens han gjør det. Hva kommer dette av?

I den første uka bjeffet han som en gal, både inne og ute når vi ikke var i nærhetn av han.
Jeg hadde han med til naboen, og han stod bundet i et tre, 3 meter fra der vi satt ute på verandaen hannes, og bjeffet ustanselig. Han kunne ikke være så langt unna dær vi satt,enda han så oss.
Jeg tenkte at han har vært vant til å ha den forje eieren sin i nærheten hele tiden, så begynte treningen på dette.
Da med å åverse han når han stod å bjeffet slik og at han fikk oppmerksomhet når han ikke bjeffet.
De første dagene var det ekstremt mye bjeffing, det bare økte da han innså at han ikke fikk oppmerksomhet. Nå har heldigvis dette avtatt veldig, og han bjeffer bare hvis vi går lengere enn hva han er vant til, setter oss i bilen,begynner å kjøre, på kattene og hvis det kommer noen. Men han syter endel.

Hsn knurrer også hvis vi kommer i nærheten av matskålen eller i nærheten av beinet hannes. Det samme med lekene,men der er det ikke så alvorlig og vi får til å leke med de, f.eks å ta det fra han å kaste det flere ganger så han kan hente dem.
Jeg passet også min svigermors Tibetanske spaniel en dag, de to gikk bra sammen. Helt til jeg koste med den andre hunden, det tålte han ikke å begynte å gå løs på den. Koste jeg med begge samtidlig gikk dette bra. Min svigermor har også passet han, og alt gikk bra helt til det kom til beinet, han likte ikke at den andre holdt på med beinet,noe ganger hadde det ikke noe å si, andre ganger fløg han på den andre hunden.
Da vi skulle hente han til den forje eieren knurret han også i buret sitt, vi fikk bare beskjed fra eieren om at det var hannes plass, og var ikke noe å gjøre med. Jeg er enig i at han skal ha en egen plass der han skal få være i fred,men han skal ikke knurre når vi går forbi buret. Dette har han heldigvis ikke gjort til oss, det var bare et par ganger de første dagene.

Når vi går tur med han drar han som bare det i båndet hele tiden, dette har den forje eieren ikke prøvd å få gjort noe med.
Han mister også konsentrasjonen veldig fort, og lystrer ikke bestandig navnet sitt.
Han kunne heller ikke sitt, dekk, bli å alt det der da han kom. Vi har lært han det ganske bra nå da,men har følt at selve lydighetstreningen på han har kommet i andre rekke, da det andre har vært viktigere.
Vi synes også det virker som sansene hannes er litt dårlige, både når det gjelder synet og snuten. Vi har holdt på å lagt ut godbiter som han skal finne, og det hender seg han passerer dem i fin stil hvis de ligger like ved dører og lignende. Det er godt mulig han bare ikke har fått utviklet seg fra da han var valp,men vi skal sjekke opp hos dyrlege ganske snart.
Vi har hele tiden vært konsekvente.

Er det noen som har erfaring med dette? Er dette noe å gjøre med? Er det noe vi har gjort feil? Trenger han mere tid? Er han fryktlig usikker? Ustabil? Hører gjerne meningene til andre. Vil få han til,men har begynt å tvile på om vi har nok erfaring.

Mvh Hege.
Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Trenger hjelp :(  Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp :(    Trenger hjelp :(  EmptyTir Sep 20 2011, 12:39

Jeg ville tatt kontakt med en adferdsterapeut hvis jeg var deg. Send gjerne PM om du ønsker en anbefaling på person.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Trenger hjelp :(  Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp :(    Trenger hjelp :(  EmptyOns Sep 21 2011, 20:04

Du kunne også ta kontakt med oppdretteren, som kan fortelle om valpen ila de første 8 ukene. Det er verdifult info å vite om sin hund.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Litjføvveln

Litjføvveln


Antall Innlegg : 7
Join date : 20.09.2011
Age : 36
Bosted : Ler

Trenger hjelp :(  Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp :(    Trenger hjelp :(  EmptyTor Sep 22 2011, 10:44

Tusen takk for svar happy3
Vi blir vel nødt til å kontakte en adferdsterapaut.
Må bare få registrert han på oss før vi begynner med å kontakte oppdretter om dette,men dumt forslag var det ikke happy5
Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Trenger hjelp :(  Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp :(    Trenger hjelp :(  EmptyTor Sep 22 2011, 14:12

Litjføvveln skrev:
Tusen takk for svar happy3
Vi blir vel nødt til å kontakte en adferdsterapaut.
Må bare få registrert han på oss før vi begynner med å kontakte oppdretter om dette,men dumt forslag var det ikke happy5

Er vel bare å ta kontakt med oppretter det vel?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Litjføvveln

Litjføvveln


Antall Innlegg : 7
Join date : 20.09.2011
Age : 36
Bosted : Ler

Trenger hjelp :(  Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp :(    Trenger hjelp :(  EmptyTor Sep 22 2011, 16:14

Neida, er sikkert ikke noe i veien for det. Tenkte bare det var litt bedre hvis vi stod som eier av hunden i hvertfall. Men skal ta kontakt med de Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Trenger hjelp :(  Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp :(    Trenger hjelp :(  Empty

Til Toppen Go down
 
Trenger hjelp :(
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» SE HER - VI TRENGER HJELP!!!
» Jeg trenger fly-hjelp!
» Trenger hjelp
» Regn tilvending, trenger hjelp :)
» Trenger litt hjelp!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: