Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Reaksjon på Expot

Go down 
+7
helle
Fly
-linda-
Gry Elena
Lex
Nettan
Maria
11 posters
AvInnlegg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 12:54

Ville bare dele med dere at Expot har forårsaket svak hudinfeksjon hos Melba. Hun ble behandlet med Expot i slutten av juli og begynte å røyte etter ett par uker. Røytingen eskalerte og etterhvert fikk hun også svært tørr hud og begynte å flasse. Røytingen gjorde at hun fikk flekker enkelte steder på ryggen, på magen/siden og på skulderen. Hun klødde litt, men ikke mye. Hun fikk også etterhvert klumper i huden enkelte steder (rygg og skulder). Dere har sikkert fått med dere Blaze sin hudinfeksjon (egen tråd), og han hadde akkurat det samme forløpet som Melba hadde, bare mye kraftigere (og også han var behandlet med Expot). Jeg har også snakket med en som har Manchester Terrier som opplevde akkurat det samme, både symptommessig og tidsmessig (når reaksjonene kom, og i hvilken rekkefølge) etter bruk av Expot.

Jeg var hos veterinær med Melba for nærmere ett par uker siden, hvor det ble konstatert hudinfeksjon, og veterinæren mente det var som følge av behandlingen med Expot. Melba har nå avsluttet en antibiotikakur, og man må studere henne nøye for å se at hun ennå ikke har fått all pelsen tilbake på skulderen og bakbenet. Det er mulig huden hadde klart å lege seg selv etterhvert, men jeg tok ikke sjansen på det (redd for at det skulle bli verre istedet for bedre), så derfor ble det antibiotika, noe som heldigvis har fått bukt med problemet.

Men jeg trenger vel ikke si at jeg aldri bruker det middelet på noen hund igjen. Kan jo være greit for andre å vite at Expot faktisk kan gi såpass store bivirkninger (tørr hud/flass og røyting er kjente bivirkninger, men her har det alstå utviklet seg til infeksjon). Det er jo kraftige saker når man tenker på at man drypper noen få dråper av dette kjemiske stoffet ett sted på kroppen, middelet sprer seg til hele kroppen og varer i en måned etter det...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Nettan




Antall Innlegg : 251
Join date : 24.09.2009
Age : 69
Bosted : Värnamo, Sverige

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 13:10

Detta vet jag har hänt även med Frontline (det man droppar på) på en dvärgpinscher så var försiktiga med dessa giftiga saker!
Til Toppen Go down
http://www.exigors.se
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 13:30

Som fler også fikk med seg, så hadde også Lex problemer med røyting og klumper/kviser i huden i sommer. Vetrinæren fant aldri ut av hva det var, og vi avbrøt behandlingen fordi jeg mente det kunne være stress.

Han hadde også fått ex-spot behandling, så mye mulig at det også var en faktor i hans hudproblemer i sommer.
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 13:46

Jeg har brukt både Expot og Frontline på alle mine hunder i alle år uten noen problemer happy3 Men selvsagt kjedelig når sånne ting skjer, godt hun er på bedringens vei da happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 14:24

Blaze er nå fin igjen etter lang antibiotiakur på 4 uker. Halv tablett 2 ganger om dagen med sterk antibiotika gjør susen!

Jeg tror at Melba sin hudinfeksjon hadde kunnet blitt slik som Blaze sin om Maria bare hadde ventet lengre med å dra til dyrlegen.. Blaze ble ille på slutten der.. Og etter han først begynte å få kulene, så ble det raskt verre..


Jeg vil heller ikke anbefale expot og andre typer av samme slag til noen igjen..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 14:48

Nei det er bare å klappe en hund i nakken som har fått gift dryppet i pelsen og så slikke på fingrene etterpå det. Den beske smaken som brer seg i munn bør vel få de fleste til å tenke seg om både en og flere ganger, før man drypper i neste sesong. Det er også viktig at barn under 3 år ikke klapper og koser med en hund som har fått slike dråper, da barnet kan reagere på giften. Og vi snakker ikke om samme uke som giften er dryppet, vi snakker om noen uker etterpå også.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Gjest
Gjest




Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 15:10

Jeg bruker ikke slike medikamenter på hundene mine for jeg vet det er veldig sterke saker.
Katten min fikk dette mot flått en gang og det gikk bra.
Men har hørt at dette kan gi lammelser også på hund, husker ikke helt hvor jeg hørte det.
Dette er så strerkt at det står i bruksanvisningen at man skal ha på seg hansker når man påfører dette på dyret og om man ikke bruker hansker og får dette på fingeren så skal det vaskes bort øyeblikkelig, så jeg har rett og slett ikke turt.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 15:49

Jeg bruker heller ikke flåttmiddel på små hunder.

Veterinæren min sier at han har fått inn mange små hunder som har fått diverse problemer etter bruk av flåttmiddel. (Ikke bare expot, men flåttmiddel generellt). Har vært alt fra hudreaksjoner til dødsfall.. Han fraråder meg på det sterkeste å bruke flåttmiddel på mine små, og anbefaler heller å sette av 5 min hver kveld å sjekke dyret for flått med hendene.

På store hunder sa han at det var ok å bruke flåttmiddel. Der var det meget skjeldent han fikk inn hunder med reaksjon, han kunne ikke huske sist det hadde skjedd..
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 16:12

Jeg har brukt Frontline på Dennis denne sommeren. Og han har ikke fått noe som helst reaksjon, spurte vett'en min, og hun sa det var bedre å bruke flåttmiddel, enn at hunden blir bitt av flått å risikeres å få sykdomer. Og siden det er så masse flått (Han fikk 6 flåttbitt i fjor + 2 i år før vi begynte med frontline) og dennis går mye løs ved badestrand, høyt gress og skog, så bruker vi flåttmiddel.

Men utrolig kjedelig når hunder får reaksjon, håper det går fint med jenten din happy3
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 16:53

Jeg bruker ingenting og Antara har aldri fått flått =)
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 16:59

Jeg har vel hatt det meste i pelsen på enten begge eller en av hundene mine av ulike grunner (ikke alt på en gang selvsagt wink3 ): Bayvantic, Frontline, Exspot, Stronghold og Scalibor.
Har ikke merket noe negativt med det. Men det er jo med dyr som med mennesker - noen reagerer på ting og får bivirkninger av ulike slag, mens andre klarer seg utmerket. happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot EmptyFre Okt 23 2009, 19:43

Vi fikk inn rotter på jobben som har hatt lus, og da fikk vi forskrevet exspot av veterinæren. Noen av rottene overlevde. Noen fikk voldsomme kramper, men klarte seg. Og noen reagerte ikke i det hele tatt. Vi bruker ikke exspot på rottene lenger nå for å si det sånn. Dette viser jo at dette er et kraftig stoff for små kropper.
Selvfølgelig er dper større enn rotter og tåler nok mer, men jeg er likevel kritisk.
Jeg har aldri brukt noe på mine hunder og kommer ikke til å gjøre det heller happy3
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Sponsored content





Reaksjon på Expot Empty
PosteTema: Re: Reaksjon på Expot   Reaksjon på Expot Empty

Til Toppen Go down
 
Reaksjon på Expot
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vaksinasjonsreaksjoner hos Pinscher
» Reaksjon på sola?
» Vaksine reaksjon Pinscher
» OBS - Kraftig reaksjon på 12-ukers vaksinen hos pinscher! - OBS
»  OBS - Kraftig reaksjon på 12-ukers vaksinen hos pinscher! - OBS

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: