Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vaksine reaksjon Pinscher

Go down 
+3
Linn
KristinC
Kira
7 posters
AvInnlegg
Kira




Antall Innlegg : 21
Join date : 13.07.2009
Bosted : Bergen

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptySøn Aug 16 2009, 11:39

Hei alle sammen ! Smile happy6

Noe lang tekst.... så jeg setter slutten først så får de som ønsker å lese detaljer lese resten Smile

For å komme til poenget.

Når jeg fikk henne så var hun syk, hadde fått 8 ukers vaksine. Ser tilbake å skjønner at det var den som gjorden henne syk, og ikke noe halsbettenelse. Oppkast noen få dager etter 12 ukers vaksinen er et tegn etter min erfaring. Etter 9-11 dager blir hun redd for omgivelsen, tisser på seg, kan ikke gå skikkelig(ikke i det hele tatt), vanskelig å få kontakt med.

Samtidig så er det lett å rette kritikk mot vetrinæren. Men jeg vil heller gi ros. Han hadde aldri sett noe ligne og vil da ikke være i stand til å vite bedre. Han var til syvende å sist ydmyk nok til å bli "belært" av en "hundeeier".

Vaksine reaksjon Pinscher
Tenkte å skrive min erfaring som jeg hadde ved tolvukers vaksinen.
(Sikkert greit for nye brukere å få litt innsikt i hva dette gjelder)

Jeg var å hentet min nydelige lille valp(Dina som hun het wink3) Kira i sverige april 2009. Hun var en frisk og rask jente. Etter få dager ble hun syk, små skjelving og stort ønske om å sove. Vi tok henne til vetrinæren den natten. Ble fortalt at hun hadde halsbetennelse.

Så gikk ukene og hun ble bedre. Den 18 august skulle hun få sin 12 ukers vaksine. Jeg hadde i bak hode at dette kunne være farlige greier. Hadde jo fått med skriv fra oppdretter og lest litt her inne. Jeg spurte vetrinær om dette kunne være farlig og han sa NEI, svært sjeldent reagerer de. Hvis det kommer en reaksjon så kommer den som oftest innen 24 timer. Og da blir hun gjerne litt gretten ... Ok tenkte jeg så sikker som han var i sin sak..

Dagene gikk og jeg reiste til Oslo(jobb). Kom hjem og ventet å få hilse på min lille skjønne Smile . Men grei som min "barne passer" var så hadde de tatt henne til vetrinæren for en liten sjekk, hun var ikke helt seg selv. Noe som vetrinæren var tildels enig med, men forsikret de om at alt ville være normalt i morgen tidlig.

De kom hjem og jeg tok i mot henne. Jeg så med engang at hun ikke var helt som det skulle. Men igjen..., så tok jeg det for god fisk at vetrinæren visste hva han snakket om. Ut på kvelden begynte en rekke ting å skje. Vi skulle ut å tisse. Hun skalv og var nesten redd for å gå ut. Jeg tenkte uff.., disse pinscherene de liker bare ikke regnet her i bergen altså. Men det var da voldsomt i dag da. hmmmm, Vi gikk å la oss tidlig begge denne kvelden. Vi var tydelig trøtte, hun spesielt. Denne kvelden sov hun i sengen med meg. Jeg våknet av at hun var veldig nervøs, satt bare å så på meg. Hun falt til ro med litt nærhet og kos. Vi sovnet. Så våknet jeg av at hun tisset(inkontinens) på meg.., hun var da helt i "sjokk". Kunne nesten ikke få kontakt med henne. Når hun var å få kontakt med satte jeg henne på gulvet, da oppdaget jeg at hun ikke kunne gå skikkelig. Jeg ble veldig bekymret over siuasjonen. Det var nå bare en time til vetrinæren åpnet.

Vi viste henne til vetrinæren og han var "sjokket". Jeg kunne se på han at dette var en ubehagelig situasjon for han. For han hadde jo sendt henne hjem kvelden før med tanken om at dette ikke var noe. Stakkars Kira kunne ikke gå skikkelig, tisset seg ut..., og var redd for omgivelsene.. Han tok henne inn for dagen til observasjon. Hannes umidelbare tanken var at dette måtte være gift av et slag. Plante eller narkotika som hun kunne ha fått i seg.
Jeg dro på jobb og funderte voldsomt over dette. Begynte da å tenke tilbake på vaksine og reaksjon hos pinschere. Jeg googlet litt og fant masse svar. ALLE SYMPTOMENE stemte overens med hva hun hadde. Nøyaktig ti dager etter vaskinen skjedde disse symptomene. Men noen forvarsler dagene tidligere med litt oppkast. Jeg viste dette til vetrinæren en de var ikke helt på samme bølgelengde. De snakket om at dette kanskje var et "Shaker syndrom" og at muligheten for avvliving var til stede. De nevnte også at kanskje nyrene eller leveren ikke fungerte som den skulle.

Vi viste til all denne informasjonen. Litt fram og tilbake så var de ydmyk nok til å gi henne denne behandlingen som vi ønsket(kortison).
Jeg tok henne med hjem. Det var noen tøffe dager. Hadde en hun i sofaen som så ut til å ha 4 dagers langt anfal. Hun lå i fosterstilling med bena i alle vinkler. Jeg måtte holde henne menst hun spiste og tisset. Er vanskelig å se disse så så hjelpeløs. Etter dag fire løsnet ting litt. Hun kunne spise selv og gav beskjed at hun ville ned fra sofaen når hun ville tisse. Tiden var inne for å gå ut på gresset og slappe av. HUn kom seg dag for dag Smile Hun var svimmel i mange dager etter dette , hadde en full hund hjemme Smile
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptySøn Aug 16 2009, 11:46

Uff, så ille!
Håper hun er helt bra igjen nå på alle måter. Veterinæren lærte nok litt av det der, håper jeg..
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptySøn Aug 16 2009, 16:27

Stakkars liten :( Håper hun har kommet seg helt fint nå?
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptySøn Aug 16 2009, 16:37

Dette var veldig leit å lese, men jeg regner med at hun er helt bra igjen.

Mitt råd er :
Når du bestiller time til 12 ukers vaksine, ta med artiklene om temaet. Om veterinæren snakker noe bullshit om at allergiske reaksjonen kommer i løpet av 24 timer og ikke gidder å lese det som gjelder pinscher, så IKKE BESTILL TIME DER. Vi må ikke bruke veterinærer som ikke viser interesse for sitt arbeid i den grad at de tar seriøst informasjonen de får om en rase de ikke kjenner fra før, spesielt når artiklene er skrivet av veterinærer.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptySøn Aug 16 2009, 16:48

Irene skrev:
Dette var veldig leit å lese, men jeg regner med at hun er helt bra igjen.

Mitt råd er :
Når du bestiller time til 12 ukers vaksine, ta med artiklene om temaet. Om veterinæren snakker noe bullshit om at allergiske reaksjonen kommer i løpet av 24 timer og ikke gidder å lese det som gjelder pinscher, så IKKE BESTILL TIME DER. Vi må ikke bruke veterinærer som ikke viser interesse for sitt arbeid i den grad at de tar seriøst informasjonen de får om en rase de ikke kjenner fra før, spesielt når artiklene er skrivet av veterinærer.

Enig, Irene. Dette er såpass vanlig hos rasen, men så ukjent for veterinærene at man ikke kommer så langt hvis de ikke vil gjøre det som kreves. Jeg spurte rundt hos 3-4 veterinærer da jeg skulle vaksinere mine for noen år siden.

Min veterinær er rimelig fornøyd med å være godt informert, for de har hatt valper inne med denne reaksjonen etter oss og dermed visst akkurat hva det var og hva de skulle gjøre med det happy5 Grunnen til at jeg vet det er at sjefen for klinikken stakk innom sist jeg var der for å fortelle meg det happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptySøn Aug 16 2009, 17:24

Linn skrev:
Irene skrev:
Dette var veldig leit å lese, men jeg regner med at hun er helt bra igjen.

Mitt råd er :
Når du bestiller time til 12 ukers vaksine, ta med artiklene om temaet. Om veterinæren snakker noe bullshit om at allergiske reaksjonen kommer i løpet av 24 timer og ikke gidder å lese det som gjelder pinscher, så IKKE BESTILL TIME DER. Vi må ikke bruke veterinærer som ikke viser interesse for sitt arbeid i den grad at de tar seriøst informasjonen de får om en rase de ikke kjenner fra før, spesielt når artiklene er skrivet av veterinærer.

Enig, Irene. Dette er såpass vanlig hos rasen, men så ukjent for veterinærene at man ikke kommer så langt hvis de ikke vil gjøre det som kreves. Jeg spurte rundt hos 3-4 veterinærer da jeg skulle vaksinere mine for noen år siden.

Min veterinær er rimelig fornøyd med å være godt informert, for de har hatt valper inne med denne reaksjonen etter oss og dermed visst akkurat hva det var og hva de skulle gjøre med det happy5 Grunnen til at jeg vet det er at sjefen for klinikken stakk innom sist jeg var der for å fortelle meg det happy6

Slike veterinærer vil man gå til happy5
Til Toppen Go down
eva johnsen

eva johnsen


Antall Innlegg : 57
Join date : 05.07.2009
Age : 52
Bosted : Lørenskog

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptyOns Aug 19 2009, 15:05

Så leit å høre om disse reaksjonene, men jeg regner med at hun er bra igjen nå.

Vi opplevde omtrent det samme, men rett etter at vi hadde hentet henne. Altså 10 dager etter den første vaksina; i 7-ukers alder.
Hun kastet opp, skalv, var redd for alt og kunne plutselig hyle til; som om vi hadde sparket/slått henne (selv om vi ikke var nær henne)!
Den gangen hadde jeg ikke hørt om sånn reaksjon, og dyrlegen fant heller ikke ut helt hva det var.
Etter en stund (noen dager) gikk det over heldigvis, men vi utsatte 12-ukers vaksinen flere måneder pga dette.
Da hun omsider fikk den vaksinen var det ingen reaksjon heldigvis. Smile
Til Toppen Go down
Kira




Antall Innlegg : 21
Join date : 13.07.2009
Bosted : Bergen

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptyOns Aug 19 2009, 15:13

Ja Smile alt er bra med henne i dag.

Synes dette er spesielt jeg. At denne rasen er så utsatt. Er dette et kjent problem hos andre raser..?

Og hva gjør man ved 1 års vaksinen?


Takk for svar
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptyOns Aug 19 2009, 15:26

Senere enn 12-ukers vaksinen er det ikke noen spesialle reaksjoner for pinscherne, etter hva jeg vet. Det er bare da man må huske å følge med og vite hva man står overfor om det kommer en reaksjon Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptyOns Aug 19 2009, 16:56

Og i Evas (eller egentlig Queenie sitt) tilfelle skyldes reaksjon på første vaksien de at i den perioden var ikke parvo-vaksine tilgjengelig i Norge, så valpene fikk kombivaksine ved 7-8 ukers alder.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher EmptyMan Aug 31 2009, 19:29

Da har jeg sendt mail til Groruddalen dyreklinikk, sjekke om de har hørt om dette. Bedre føre var happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Sponsored content





Vaksine reaksjon Pinscher Empty
PosteTema: Re: Vaksine reaksjon Pinscher   Vaksine reaksjon Pinscher Empty

Til Toppen Go down
 
Vaksine reaksjon Pinscher
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» ny vaksine
»  OBS - Kraftig reaksjon på 12-ukers vaksinen hos pinscher! - OBS
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» 1-års vaksine
» Vaksine - mot hva?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: