Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Valpefór eller Voksenfór?

Go down 
+5
Caroline
Lex
Kaja
Christina
Hera
9 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 19:04

Ok, her kommer ett merkelig spm mener sikkert de fleste, men jeg må bare spørre. innocent3

Gjør det noe om man fórer hunden sin med valpefór selv om hun er godt over 1 år, eksakt er hun 1 1/2 år nå?
Grunnen til at vi gir henne dette er fordi hun etter sitt 2. løpetid har fått så dårlig matlyst og dermed blir hun fort litt tynn. Har det noe å si på lengre sikt liksom? Har prøvd å gi henne voksenfór som er til for litt større hunder med ekstra energi og som dermed inneholder mer fett, men dette falt absolutt ikke i smak, ivertfall ikke den vi prøvde og fant heller ingen andre på dyrebutikken som vi kunne heller prøve med isteden.

En annen ting er at vi ser jo at det finnes ulike fór for ulike raser, har dette noe å si egentlig, da tenker jeg på generelt småraser? Grunnen til at jeg lurer er fordi vi prøver fór fra RC for Chi valper og dermed er vi usikre på om det kan være feil av oss, med tanke på næringsinnhold osv... vil jo ikke gi henne fór som kan være skadelig på noen måte eller at hun får for lite av næring til forhold til alder og rase liksom... Trenger sårt litt hjelp og takker så mye for all svar biggrin
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Gjest
Gjest




Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 19:12

Hera skrev:
Ok, her kommer ett merkelig spm mener sikkert de fleste, men jeg må bare spørre. innocent3

Gjør det noe om man fórer hunden sin med valpefór selv om hun er godt over 1 år, eksakt er hun 1 1/2 år nå?
Grunnen til at vi gir henne dette er fordi hun etter sitt 2. løpetid har fått så dårlig matlyst og dermed blir hun fort litt tynn. Har det noe å si på lengre sikt liksom? Har prøvd å gi henne voksenfór som er til for litt større hunder med ekstra energi og som dermed inneholder mer fett, men dette falt absolutt ikke i smak, ivertfall ikke den vi prøvde og fant heller ingen andre på dyrebutikken som vi kunne heller prøve med isteden.

En annen ting er at vi ser jo at det finnes ulike fór for ulike raser, har dette noe å si egentlig, da tenker jeg på generelt småraser? Grunnen til at jeg lurer er fordi vi prøver fór fra RC for Chi valper og dermed er vi usikre på om det kan være feil av oss, med tanke på næringsinnhold osv... vil jo ikke gi henne fór som kan være skadelig på noen måte eller at hun får for lite av næring til forhold til alder og rase liksom... Trenger sårt litt hjelp og takker så mye for all svar biggrin

Royal Canin junior 2-10 mnd har jeg gitt til valpene her og tilsatt ølgjær og salmopet.
Chelsea gikk lenge på valpefòr, men noen kan begynne å røyte veldig når di er voksne og får valpefòr, men ikke alle da.
du kan prøve Eukanuba agility fòr, det elsker hundene mine.
Jeg er ingen ekspert på dette, men det er dette jeg har brukt og har erfaringer med.
Hva med Vom, det elsker hundene eller polar?
Til Toppen Go down
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 45
Bosted : Kosice

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 19:17

Mange som forer f.eks fuglehundene sine på valpefor lenge etter at de er "voksen", siden det er mer fett i og lettere å holde vekten oppe. Så akkurat det tror jeg ikke er noe problem happy6 Når det gjelder fôr for forskjellige raser, så går det sikkert bra det også, men akkurat det vet jeg ikke så mye om. De skal jo være fullverdige fôr de også, men en grand danois trenger kanskje mer/mindre av noe enn en dp trenger (bare for å ta et eksempel wink3 Så lenge hun spiser, ser ut til å ha det bra på alle måter og pelsen sitter på så er det sikkert godt nok biggrin
Til Toppen Go down
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 19:19

Marion skrev:
Hera skrev:
Ok, her kommer ett merkelig spm mener sikkert de fleste, men jeg må bare spørre. innocent3

Gjør det noe om man fórer hunden sin med valpefór selv om hun er godt over 1 år, eksakt er hun 1 1/2 år nå?
Grunnen til at vi gir henne dette er fordi hun etter sitt 2. løpetid har fått så dårlig matlyst og dermed blir hun fort litt tynn. Har det noe å si på lengre sikt liksom? Har prøvd å gi henne voksenfór som er til for litt større hunder med ekstra energi og som dermed inneholder mer fett, men dette falt absolutt ikke i smak, ivertfall ikke den vi prøvde og fant heller ingen andre på dyrebutikken som vi kunne heller prøve med isteden.

En annen ting er at vi ser jo at det finnes ulike fór for ulike raser, har dette noe å si egentlig, da tenker jeg på generelt småraser? Grunnen til at jeg lurer er fordi vi prøver fór fra RC for Chi valper og dermed er vi usikre på om det kan være feil av oss, med tanke på næringsinnhold osv... vil jo ikke gi henne fór som kan være skadelig på noen måte eller at hun får for lite av næring til forhold til alder og rase liksom... Trenger sårt litt hjelp og takker så mye for all svar biggrin

Royal Canin junior 2-10 mnd har jeg gitt til valpene her og tilsatt ølgjær og salmopet.
Chelsea gikk lenge på valpefòr, men noen kan begynne å røyte veldig når di er voksne og får valpefòr, men ikke alle da.
du kan prøve Eukanuba agility fòr, det elsker hundene mine.
Jeg er ingen ekspert på dette, men det er dette jeg har brukt og har erfaringer med.
Hva med Vom, det elsker hundene eller polar?

Aha, finnes det AG fór ... hehehe, visste jeg ikke. Mulig vi prøver ut det. Men har dårlig erfaring med Eukanuba, hun liker ikke smaken unsure3 .

Hva er Salmopet? Har enda ikke merket noe til røyting hos hennes, men skal følge med fra nå av ja, så takk for info happy6

Vom elsker hun, men utrulig nok blir hun fort lei smaken, aner ikke hvorfor, hun er blitt så rar og kresen etter hennes siste løpetid sad3
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 19:21

Christina skrev:
Mange som forer f.eks fuglehundene sine på valpefor lenge etter at de er "voksen", siden det er mer fett i og lettere å holde vekten oppe. Så akkurat det tror jeg ikke er noe problem happy6 Når det gjelder fôr for forskjellige raser, så går det sikkert bra det også, men akkurat det vet jeg ikke så mye om. De skal jo være fullverdige fôr de også, men en grand danois trenger kanskje mer/mindre av noe enn en dp trenger (bare for å ta et eksempel wink3 Så lenge hun spiser, ser ut til å ha det bra på alle måter og pelsen sitter på så er det sikkert godt nok biggrin

Ja, slik jeg har sett for meg jeg også, men har aldri vært sikker ettersom ingen av oss har hatt hund før. Så da er alt slikt nytt liksom rolleyes3 . lalala2
Men hun ser ut til ha det fint ja, foruteom at hun ser ut til å sultestreike av en merkelig grunn angelnot
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Gjest
Gjest




Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 19:23

Salmopet er omega 3, fiskeolje.
Ølgjær øker matlysten også, Chelsea spiste dårlig i perioder (min skyld, he he) men etter ølgjær så skal jeg si deg ho spiser ja.
Men di kan bli noe oppblåste da, he he
Til Toppen Go down
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 19:32

Marion skrev:
Salmopet er omega 3, fiskeolje.
Ølgjær øker matlysten også, Chelsea spiste dårlig i perioder (min skyld, he he) men etter ølgjær så skal jeg si deg ho spiser ja.
Men di kan bli noe oppblåste da, he he

Omega3, fiskeolje får hun i maten hver dag Smile
Ølgjær... hm... det har vi aldri prøvd, så kanskje det er verdt ett forsøk det! Ivertfall bittelitt.. har jo hørt så mye rart om det så... hehehe rolleyes3

Tusen Takk for tips uansett da Marion! happy6
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 19:55

Caroline er god på fór.. send henne en PM wink3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gjest
Gjest




Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 19:56

Hera skrev:
Marion skrev:
Salmopet er omega 3, fiskeolje.
Ølgjær øker matlysten også, Chelsea spiste dårlig i perioder (min skyld, he he) men etter ølgjær så skal jeg si deg ho spiser ja.
Men di kan bli noe oppblåste da, he he

Omega3, fiskeolje får hun i maten hver dag Smile
Ølgjær... hm... det har vi aldri prøvd, så kanskje det er verdt ett forsøk det! Ivertfall bittelitt.. har jo hørt så mye rart om det så... hehehe rolleyes3

Tusen Takk for tips uansett da Marion! happy6

Ikke kjøp den ølgjæren i butikken for den er det druesukker i, kjøp den på apoteket uten druesukker biggrin
Til Toppen Go down
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 20:21

He, he.. Velkommen til min verden!! cool Jeg skal love deg at har du en kresen hund, så kommer du til å rive deg i håret mer enn en gang.. Hvor mye du "mikker" for å få henne til å spise er opp til deg.

Lex sluttet å spise med glede da han var 12 uker. Og frem til han var 2 år og 3 mnd så var han et mareritt å få til å spise. jeg har forsøkt det meste for å si det sånn. Men "feilen" min var at jeg SKULLE ha ham i utstillingskondisjon sånn ca 1 gang i mnd. Når jeg ser tilbake på det i dag, så ser jeg jo at jeg sikkert forsterket problemet ved å pushe mat siste uken før utstillingene. Lex ville ikke ha noe fôr mer enn en uke av gangen før han mistet interessen. Det gjaldt også V&H, Eukanuba og Hills rekonvalens boksemat, Gjeitemelk etc. Alt med olje i var helt utelukket, var bare å glemme. Før utstillinger håndmatet jeg meg ren saltfri kjøttdeig fra MENY.. blink00

Når jeg ser tilbake på det i dag, så burde jeg bare innsett at han kom til å se ut som ett beinrangel til han fant ut at mat må man ha for å leve. Men jeg hadde ikke tid til det, derforalt maset med mat til enhver tid..

MEN, de typene fôr som fungerte lengst var Eukanuba working & endurance med ekstra proteiner for veldig aktive hunder, den spiste han faktisk opp nesten 3 små sekker á 2,5 kg før han ga seg. Og etter det så virket det enda litt lenger med RC Mini Sensible. Den har også ekstra fett/proteiner for økt smaklighet.

Uansett hvor mye du gjør ut av småspistheten, så vil jeg bare ønske deg lykke til og håpe at dere finner den rette måten å gjøre det på! happy6
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyMan Okt 12 2009, 21:34

Det er ikke noe farlig i å gi valpefôr til voksne hunder, men det finnes andre alternativer.
Mange av rasefôrene til Royal Canin har høy smaklighet, spesielt de som er beregnet for små raser.
Jeg har brukt RC Shi Tsu adult på Hecate og Corza og de fikk kjempefin pels. Dette er fordi det er ekstra B-vitaminer i maten. Det er 18% fett i fôret (hvis jeg ikke husker feil), og jo mer fett, desto mer smak.
Royal Canin Sensible inneholder også en del fett og er, i tillegg til å være et fôr beregnet for ømfindtlige hunder, et fôr for kresne hunder.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyTir Okt 13 2009, 10:31

Takk så mye for all info og tips biggrin

Skal prøve ut den for RC sensible neste gang nå, så får vi se hvordan den funker. Hun har aldri vært kresen, så vi skjønner ikke nå ... jaja, de får vell for seg mye rart disse små rolleyes3

Vivi : Håper det går bedre med Lex nå da wink3
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyTir Okt 13 2009, 10:43

Hera skrev:


Vivi : Håper det går bedre med Lex nå da wink3

happy4 Bedre og bedre.. blink00 Nå er han altetende, og blir rullepølse for et godt ord..
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyTir Okt 13 2009, 14:02

Lex skrev:
Hera skrev:


Vivi : Håper det går bedre med Lex nå da wink3

happy4 Bedre og bedre.. blink00 Nå er han altetende, og blir rullepølse for et godt ord..

Godt å høre ... laughs ser det for meg laughs
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim (Rognes)

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyOns Okt 14 2009, 04:16

Hera skrev:
Takk så mye for all info og tips biggrin

Skal prøve ut den for RC sensible neste gang nå, så får vi se hvordan den funker. Hun har aldri vært kresen, så vi skjønner ikke nå ... jaja, de får vell for seg mye rart disse små rolleyes3

Vivi : Håper det går bedre med Lex nå da wink3

Jentene her gått på RC senible siden august nå, de er ikke spesielt kresne på foret. Så ikke derfor vi valgte foret, men de digger det hvertfall happy3 Håper det løsner opp for lille god jenta da sidehug
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyOns Okt 14 2009, 08:07

Plutselig har Hera fått igjen matlysten sin, aner ikke hvor den kom fra, men hu spiste godt igår og idag vertfall Valpefór eller Voksenfór? 650389

Så nå håper jeg bare hun fortsetter med det, men for sikkerhetsskyld skal vi kjøpe inn RC Sensible neste gang happy6
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyOns Okt 14 2009, 13:46

Så fint at hun har fått igjen matlysten. happy6

Nå vet ikke jeg hvordan det er med tisper og løpetid, men kan det ha hatt en sammenheng kanskje..?
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyOns Okt 14 2009, 20:25

Ja, lurer på det, men det var da lenge etterpå også shø ...
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 55
Bosted : Sandnes

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyTor Okt 15 2009, 07:04

Men var det ikke Hera som holdt på med innbilt svangerskap og sånt, da? Kan jo være en liten post-fødsel depresjon eller noe i forbindelse med det?

Uansett - flott at hun har fått apetitten tilbake Valpefór eller Voksenfór? 332565
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyTor Okt 15 2009, 14:39

Joda, hun hadde innb. svangerskap ja .. stakkars jenta mi huh3
Men hun spiste godt lenge, men så plutselig ville hun ikke ha noe ... men men alt er over nå og hun spiser godt biggrin happy6
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Gjest
Gjest




Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyTir Okt 20 2009, 14:23

Kjempefint at matlysten er tilbake happy6 Lykke til videre happy6
Til Toppen Go down
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyTir Okt 20 2009, 17:18

Hege : Takk for det biggrin
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Gjest
Gjest




Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyTir Okt 20 2009, 17:23

Hera skrev:
Hege : Takk for det biggrin


Bare hyggelig happy6
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 43
Bosted : Oslo

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptyLør Okt 24 2009, 23:49

Ikke no farlig nei, du merker det på hunden om ikke den bør få valpefôr lenger...hadde egentlig tenkt å gi Jonas valpefôr etter han var blitt over året også pga at han var så hengslete i sin ungdom, men måtte slutte før han rakk å bli ett år gammel pga at det ble for mye og han begynte å få "kviser" av det... Otto derimot får fortsatt valpefôret til V&H, og begge får nå RC sitt Sensiblefôr pga at dette bl.a. er til aktive hunder, og de er begge hunder som må ha mye fôr eller høyenergiför for å holde seg i god form...Otto er nå 1 år og 9mnd gammel... wink3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? EmptySøn Okt 25 2009, 13:20

Ok, vi har begynt med RC Sensible og hun spiser som bare det Valpefór eller Voksenfór? 650389
Så tror vi har funnet riktig fòr som hun synes er god og som funker på henne ... så nå er vi alle fornøyde happy6
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Sponsored content





Valpefór eller Voksenfór? Empty
PosteTema: Re: Valpefór eller Voksenfór?   Valpefór eller Voksenfór? Empty

Til Toppen Go down
 
Valpefór eller Voksenfór?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Denne mannen burde ikke hatt hund, eller PC, eller vindu!
» Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk
» Valpefor
» Valpefôr
» Slapp eller syk dp?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: