Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Usikker Valp

Go down 
2 posters
AvInnlegg
belliss

belliss


Antall Innlegg : 5
Join date : 30.01.2013

Usikker Valp Empty
PosteTema: Usikker Valp   Usikker Valp EmptySøn Mai 05 2013, 20:36

Hei!
Skaffet meg min første Dverg Pincher valp for ca. 3 mnd siden, og det er en helt herlig rase som jeg er kjempe fornøyd med!
Hun er nå 6 mnd gammel og vi sliter en del med at hun er usikker på andre hunder og mennesker. Når vi er ute å går med henne er hun egentlig ganske grei, litt små bjeffing men går fort over så lenge vi overser henne når hun begynner. Når vi møter på mennesker som vil hilse på henne så begynner hun og bjeffe og knurre noe helt ekstremt, og jeg er bekymret for at hun kan gjøre skade på noen om vi ikke tar tak i problemet nå.
Når vi er hjemme så er hun akkurat likens når det kommer folk som hun sjeldent har møtt eller ikke truffet i det hele tatt, vi ber dem overse henne til hun har roet seg og kommer til dem av fri vilje, men det ligger fortsatt i bakhodet om hun kan finne på og bite de. Med oss og de hun kjenner er hun en helt fantastisk hund med en ubeskrivelig fantastisk personlighet! Vi går på kurs med henne nå, og har henne med så og si overalt så vi kan trene på sosialisering og miljøtrening.

Det jeg lurer på er om noen har noen gode råd for hva vi kan gjøre for at dette kanskje kan bli bedre?
Med oss og de hun kjenner er hun en helt fantastisk hund med en ubeskrivelig fantastisk personlighet!

Setter stor pris på alt av råd vi kan få! Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Usikker Valp Empty
PosteTema: Re: Usikker Valp   Usikker Valp EmptySøn Mai 05 2013, 21:24

Hei.

Jeg fant noen tråder hvor jeg og flere har skrevet om problematikken som du tar opp (i mangel av tid til å skrive så mye akkurat nå Usikker Valp 723324):


https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t4870-bjeffer-han-pa-beskende

https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t4573-dp-og-passering-av-andre-hunder


https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t4367-hilse-pa-nye-mennesker



Jeg anbefaler deg også å lese om og sette deg inn i sladretrening (også kalt kindereggøvelsen). Det handler kort sagt om å lære hunden å assosiere fremmede msk og hunder med at det skjer noe positivt hos deg. Målet er å få hunden til å ta kontakt med deg når den ser en hund/ett msk komme i tillegg til at den skal få en god følelse når den ser disse komme fremfor å føle redsel og usikkerhet. I denne artikkelen står det om metoden: Kindereggøvelsen

Om du ikke klikkertrener bruker du bare ett ord, for eksempel bra, i stedet for klikk.

Jeg har også sansen for BAT (google BAT/Behavior Adjustment Training, Grisha Stewart). I korte trekk handler det om å lære hunden å bruke dempede signaler i situasjoner hvor den føler seg ukomfortabel. Når den gjør det sørger vi for at presset (dvs nærværet av den fremmede hunden eller msk) blir mindre, altså så øker vi avstanden til hunden/msk når hunden viser dempende signaler. Hunden lærer altså å bruke dempende signaler og vi belønner hundens valg ved å gå unna det som er skremmende. Etterhvert vil hunden bli mindre redd hunder/msk fordi den vet at den kan komme seg unna ved å gjøre de rette tingene, ergo kan den komme seg bort fra en ubehagelig situasjon, noe som skaper trygghet.

Forøvrig er det veldig bra at dere har gjort som dere har gjort frem til nå, dvs be folk holde seg unna og overse henne slik at hun selv får ta kontakt når hun føler seg trygg nok til å gjøre det. Smile
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
 
Usikker Valp
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Usikker
» Usikker, flytting, osv.
» Romjulsutst. 29.12
» Ny valp :D
» Ny valp :)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: