Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bjeffer han på besøkende?

Go down 
+3
Lene
Linn
marte1305
7 posters
AvInnlegg
marte1305

marte1305


Antall Innlegg : 27
Join date : 20.11.2009
Age : 33
Bosted : Ålesund

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyTor Jan 12 2012, 23:18

Jeg og Ibo har endelig kommet i enighet med at besøkende ikke er så skumle alikevell Very Happy !!

Gradvis begynte Ibo å bli "redd" fremmende, og særlig mennesker med boblejakke og mye farger på yttertøyet.
Vennene mine som han har bygget tillit til og familien min, er ikke noe problem. Men rørleggere, postmenn og alle andre han ikke har hilst på før var han veldig bestemt på at dem var ikke velkommen i hjemmet vårt. Det er ikke noe galt med hunden, men jeg fant ut litt etter litt at jeg har helt feil måte å behandle situasjonen på. Dette er første hunden min, og jeg er ingen "hundehvisker". Men det var veldig kjekt når jeg endelig knekte koden, og hvor kjekt det var å se hvor fort han lærte og hvor raskt man kan snu en situasjon som irriterer deg grønn!!!! Very Happy

Først begynte jeg med å si til besøkende "hee-heh, han e veldig snill" og snudde meg til Ibo å sa "fy, nei, hysj, vær stille" og alle ord på at dette var galt, men ingenting skjedde, og jeg følte at det hele egentlig bare blei vondt verre, da jeg plutselig tok meg selv i nakken i at jeg selv faktisk stod å "bjeffet" på aaaaakkurat samme måte som hunden.

Jeg gikk over til at besøkende satte seg ned på kne, og hilste på hunden, og det blei liiitt bedre, men samtidig var han ikke helt lykkelig over at fremmende mennesker skulle komme inn.

Tilslutt kuttet jeg ut å kommentere bjeffingen, overhørte den, kjøpte en pose med hundegodteri som jeg alltid har liggende på kommoden ved inngangsdøren. Jeg ber alle gjester uansett hvem, ta en godbit og sette seg på huk og hilse på Ibo og gi han godteriet. Og bare noen dager etter jeg begynte med dette er det det eneste jeg hører fra han når det kommer noen ett lite "boff" og han sitter spent på å se om han får godis med besøkende ! Very Happy

WOW, til en forandring! Jeg prøver ikke framstille meg selv som noen proff, men tenkte bare å dele denne historien med dere, jeg er SÅ stolt over gutten som har lært seg å ta høflig imot gjestene Smile

Ha en fin dag allesammen Smile Jeg har virkelig fått sett at alt går ann å snues om man gjør det riktig.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyTor Jan 12 2012, 23:58

Så flink du er happy5
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyFre Jan 13 2012, 00:19

Så fint at du har funnet en metode som funker. happy6
Og flinke Ibo som har lært så fort! happy5
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Marion Marie

Marion Marie


Antall Innlegg : 195
Join date : 15.11.2011
Age : 46
Bosted : Passebekk

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyFre Jan 13 2012, 17:19

Du er kjempe flink biggrin
Til Toppen Go down
http://pocogigante.weebly.com/
riotgirl

riotgirl


Antall Innlegg : 21
Join date : 02.01.2011
Age : 37
Bosted : Larvik

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyFre Feb 17 2012, 09:57

Takk for tips! Dette har vi hatt problemer med etter vi flytta.. Vi flytta fra leiligheten han har bodd i siden vi fikk han, og inn i et hus vi leier. Han ble grusom på bjeffing i det nye huset. Det er et par han ikke stopper å bjeffe på. Mens, som du sier; familie og venner, er ok :P Dette skal vi defintivt prøve ut! biggrin Så da får vi prøve å se om det funker wink3

Så bra at han lærte det så kjapt - og at det funket for dere! happy6
Til Toppen Go down
Kajsa666




Antall Innlegg : 7
Join date : 22.10.2012

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyMan Okt 29 2012, 12:38

Hei hei...

Heeeeelt kjempe ny her så nå browser jeg gjennom hele forumet gitt. wink3

Kjempelur ide det der med godteri! Jeg har hatt min lillegutt i tre uker nå ( han er 11 måneder) å han småknurrer å bjeffer når det kommer en ny person inn i huset. Jeg har sakt hysj å klypt han litt i siden, men kanske skal prøve dette istedenfor!

Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyMan Okt 29 2012, 13:21

Hellvira skrev:
Hei hei...

Heeeeelt kjempe ny her så nå browser jeg gjennom hele forumet gitt. wink3

Kjempelur ide det der med godteri! Jeg har hatt min lillegutt i tre uker nå ( han er 11 måneder) å han småknurrer å bjeffer når det kommer en ny person inn i huset. Jeg har sakt hysj å klypt han litt i siden, men kanske skal prøve dette istedenfor!


Ubehag forsterker opplevelsen om at dette er en skummel situasjon, så flott at du endrer metode happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Kajsa666




Antall Innlegg : 7
Join date : 22.10.2012

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyMan Okt 29 2012, 13:57

skader ikke å prøve ut Smile

Men så tenker jeg at uønske toppførsel bør vel få en konsekvens?.... hvis lillegutten får en go'bit hver gang han knurrer og bjeffer kan det vel tenkes at han heller ikke lærer seg?
Som sakt, veldig nye på dette så jeg trenger og å lære meg Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyMan Okt 29 2012, 16:31

Vanskelig å gi ett kort svar på det du spør om, for skal man forklare det på en god måte så må man komme inn på endel teroi innen læring, mentale egenskaper og atferd hos hund og det er ikke gjort på tre setninger. Bjeffer han på besøkende? 723324

Men kan prøve å si litt om det.

Man har gått bort fra bruk av straff og ubehag i trening av hund. Istedet bruker man belønning og tilbakeholding av belønning (hunden får ikke belønning dersom den ikke gjør det vi ønsker den skal gjøre) samt at man hele tiden legger opp treningen og miljøet slik at hunden lykkes, det vil si at vi tilrettelegger slik at hunden gjør det vi ønsker den skal gjøre og vi får anledning til å belønne rett atferd/handling. Det vi belønner vil hunden gjøre mer av, dvs at hvis den får belønning for å sitte, så vil den sette seg oftere.

Ett eksempel: Vi skal lære hunden å gå pent i bånd, det vil si at vi ønsker å lære hunden at den skal gå i slakt bånd på vår venstre side. For at hunden skal lykkes kan vi legge tilrette ved at hver gang hunden trekker i båndet, så snur vi oss 180 grader rundt. Hunden havner da BAK oss og vi får anledning til å belønne hunden med godbit og ros mens den går bak/ved siden av oss. Så lenge hunden går i riktig posisjon belønner vi, kanskje så ofte som hvert skritt vi tar til og begynne med (vi belønner ofte ved nyinnlæring for å gi hunden MASSE informasjon om hva som er riktig, altså hva den skal gjøre mer av. Godbitene vi gir er informasjonen som sier "Dette er riktig, fortsett med det"). Kommer hunden for langt fremfor oss igjen, snur vi på nytt 180 grader slik at hunden på nytt havner i rett posisjon, dvs bak/ved siden av oss. På denne måten får ikke hunden belønning i form av å komme seg frem til tisseflekken den prøver å trekke seg frem til når den drar i båndet, men den kommer derimot frem ved å holde seg i riktig posisjon.

Grunnen til at man bruker belønning fremfor straff er ikke bare av velferdsmessige hensyn (dyrevernsloven er klar på at det ikke er lov å påføre dyr smerter og belastning, dvs at straff i form av ubehag ikke er lov). Forskning viser også at belønningsbasert trening er
det dyr og mennesker lærer best av. Ingen syns vel det er motiverende å lære dersom det å lære innebærer at man får kjeft eller blir straffet gjennom slag, klyp osv når man gjør feil. Jeg tror mange hadde blitt hjemme fra jobb dersom vi ble kjeftet huden full hver gang vi gjorde noe feil. En annen ting er at godt samarbeid er basert på trygghet og tillit. En hund vil neppe føle seg trygg på oss dersom vi behandler den dårlig.

Når det kommer til hunder som knurrer og bjeffer på besøkende, så ligger det ofte redsel og usikkerhet bak det (sammen med at vi har raser som har vokt i seg). Når en hund bjeffer/knurrer sier den egentlig "hold avstand, for dette syns jeg ikke noe om". Dette er altså
hundens måte å snakke på. Dersom du klyper hunden eller kjefter på den når den gjør dette, så lærer den bare at det ER ubehagelig å få besøk; ikke bare er det skummelt med menneskene som kommer, men det er i tillegg veldig ubehagelig at eieren, den som skal være hundens trygghet, også blir truende i sin måte å være på.

Hvis du derimot lærer hunden at besøkende er en positiv ting, så vil hunden bli trygg fremfor usikker når det kommer noen. Hos noen hunder så fungerer det at de besøkende gir godbit når de kommer og hunden blir tryggere av det, men for andre hunder kan dette gjøre vondt verre fordi de føler seg lokket inn i en skummel situasjon.

Kan forklare dette; Tenk deg at det ligger en 1000-lapp i en boks full av edderkopper. Du har veeeeldig lyst på 1000-lappen, men du er veldig redd edderkopper. Til slutt drister du deg til å ta 1000-lappen, men du gjør det kjapt og du hopper unna boksen straks 1000-lappen er mellom fingrene dine. Etter dette stuntet er du 1000 kr. rikere, men ikkke særlig tryggere på edderkopper, du er til og med ganske svett i panna og pulsen er høy fordi du syns det var så ubehaglig å hente 1000-lappen. Du er altså MER skjelven nå enn hva du var når sto og så boksen med edderkoppene på avstand. Hvis du derimot fikk en 1000-lapp bare for å se på edderkoppene, så hadde det vært langt enklere for deg og du hadde sluppet stresset og redselen ved å måtte ta hånda oppi boksen med ederkoppene. Og hvis du fikk en 1000-lapp hver gang du så en edderkopp, så ville det til slutt bli veldig kult å se edderkopper og det å se en edderkopp ville gitt deg en god følelse fordi det betyr penger! Du ville altså etterhvert fått en god følelse inni deg når du så edderkopper fremfor å bli redd.

Slik er det med hunder også; de kan lære å assosiere noe ubehaglig med noe positivt og til slutt vil ikke det ubehaglige være så ubehagelig lengre. Besøkende blir kult fordi du gir godbit hver gang hunden ser på de besøkende. De som kommer på besøk overser hunden (når de overser hunden utgjør de ingen trussel for hunden). Hunden kan på eget initiativ få lukte og hilse på besøket hvis den er rolig og føler seg trygg på det, men dette må hunden få ta i sitt tempo. Vil den hilse etter 5 minutter, så la den gjøre det. Vil den ikke hilse, så trenger den ikke det.

I forhold til redsel og usikkerhet og andre negative følelser hos hunden, så går det ikke an å forsterke dem ved å gi godbiter. Jeg som har heisskrekk blir ikke mer redd i heisen dersom noen snakker oppmuntrende med meg og gir meg sjokolade. Jeg blir derimot roligere av oppmuntrende ord og sjokolade. Det som gjør meg reddere er derimot folk som kjefter og smeller på meg når jeg blir redd. Jeg blir også mer usikker dersom noen begynner å trøste meg og sier "Hufff, ikke rart du er redd, det er jo såååå ofte at disse heisene stopper og stopper denne kommer vi til å bli sittende her til det ikke er mer surstoff igjen"... Bjeffer han på besøkende? 723324 De som tar heis sammen med meg hjelper meg best dersom de viser at de er trygg i heisen samtidig som de snakker oppmuntrende til meg. Og ja, det hjelper med sjokolade også. Bjeffer han på besøkende? 723324

Selv om man ikke skal bruke kjeft og klyp eller andre typer straff, så betyr det ikke at hunden skal få gjøre hva den vil. Vi skal BELØNNE atferd vi vil ha for at hunden skal gjøre mer av det, men dersom hunden gjør noe vi IKKE vil den skal gjøre, så må vi stoppe den. Det enkleste er å ta den ut av situasjonen slik at den ikke kan fortsette med det den gjør. Deretter må vi lære den det som er riktig slik at hunden VET hva den skal gjøre.

Vil vi ikke at hunden skal hoppe på folk når den hilser, så må vi legge til rette for at den står med alle bena i bakken når den hilser og vi må belønne den når den gjør det slik at den gjentar denne typen hilsing. Gi hunden godbit når den gjør rett eller annen belønning som den liker (for hunder som er glad i mennesker er det å hilse på dem belønning i seg selv). Hopper hunden, så snur vi ryggen til og vi snur oss ikke tilbake før hunden er rolig og har alle bena i bakken. Vi fjerner altså belønningen (det å få hilse eller få godbit) når hunden gjør feil også belønner vi når den gjør rett. I tillegg så legger vi tilrette på den måten at vi hilser og snakker rolig til hunden. Hvis man er hoppende glad, klapper i hendene og jubler, så vil en hund som allerede er superglad for å se deg bli enda mer giret og en giret hund vil gjerne hoppe mer enn en rolig og avbalansert hund.

Ble langt dette, men håper likevel du hang med og fikk noe ut av det. Bjeffer han på besøkende? 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyMan Okt 29 2012, 16:39

Anbefaler forøvrig boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Aarrestad. Kan kjøpes på www.canis.no. Denne tar for seg hvordan hunder lærer, litt om atferd, språk og hundens utvikling, sosialisering, samt generell hverdagslydighet. Mange andre bøker som jeg også syns er verdt å lese, men denne boken er en god start da den sier litt om det viktigste. Bjeffer han på besøkende? 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Kajsa666




Antall Innlegg : 7
Join date : 22.10.2012

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyMan Okt 29 2012, 17:14

Det var en veldig bra post Maria! Smile Har dårlig samvittighet nå, ( vil poengtere at jeg ikke vært slem mot lillegutten min, eller klypt hardt - har bare hysjet på ham å en kjapp markering) men føler det du skriver gir mer mening. Så skal absolut ta dette til meg. Tusen takk igjen for at du tok deg tid til å svare meg.

* klemme på fast jeg ikke kjenner deg * wink3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyMan Okt 29 2012, 17:22

Kajsa666 skrev:
Det var en veldig bra post Maria! Smile Har dårlig samvittighet nå, ( vil poengtere at jeg ikke vært slem mot lillegutten min, eller klypt hardt - har bare hysjet på ham å en kjapp markering) men føler det du skriver gir mer mening. Så skal absolut ta dette til meg. Tusen takk igjen for at du tok deg tid til å svare meg.

* klemme på fast jeg ikke kjenner deg * Bjeffer han på besøkende? 723324
Bare hyggelig å kunne hjelpe! Bjeffer han på besøkende? 557338 Og du skal ikke ha dårlig samvittighet! Alle har vært ny som hundeeier en gang og man gjør det man tror er rett dersom man ikke vet av noe annet. De som skal ha dårlig samvititighet er de som ikke spør eller prøver å sette seg inn i ulike metoder for å finne ut hva som er best for seg og hunden. Bjeffer han på besøkende? 723324 Er selv oppvokst med hund, men trodde likevel på helt andre metoder frem til for 10-12 år siden fordi jeg ikke visste bedre og fordi jeg hadde blitt fortalt at man måtte "vise hvem som var sjefen", "sette hunden på plass" osv. Slik trente man hund før, og endel gjør det enda, men heldigvis så blir det mer og mer utbredt å trene positivt etterhvert som årene går. Mye hyggeligere for både hund og eier! Bjeffer han på besøkende? 332565
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Kajsa666




Antall Innlegg : 7
Join date : 22.10.2012

Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? EmptyMan Okt 29 2012, 18:17

* trykker på "like" knappen Smile happy5
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bjeffer han på besøkende? Empty
PosteTema: Re: Bjeffer han på besøkende?   Bjeffer han på besøkende? Empty

Til Toppen Go down
 
Bjeffer han på besøkende?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: