Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Adferdsendring hos voksen Pinscher

Go down 
+3
Fly
Simira
Hilde
7 posters
AvInnlegg
Hilde

Hilde


Antall Innlegg : 79
Join date : 30.06.2009
Bosted : Hærland, IØ

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptyLør Jan 01 2011, 18:43

10 år gammel Pinschertispe har endret adferd når hun er hjemme alene.

Hun begynte så smått med å ødelegge små puter o.l etter hvert har hun ødelagt madrasser, sin egen seng, puter av alle slag, dyner og kabler(til pc og tv)hun tisser også inne, mens hun er alene.
Dette er en hund som har klart seg veldig fint hjemme alene(eier har hatt henne i ca 5 år,omplassert fra oppdretter) Hunden har ikke vært redd noe som helst, bortsett fra vind som uler biggrin De bor forresten i blokk i øverste etg. Endringen i adferden begynte for ca 1 år siden, de har ikke flyttet siden de fikk henne, det har heller ikke vært noen andre endringer happy3

Eier har gjort mye for å finne ut av dette, hunden har fått behandlinger(kiropraktor/massør/veterinær) tatt prøver av mistenksomme kuler, uregelmessigheter o.l hos veterinær(negativt) dyretolk(sier at hunden er forstyrret) hatt henne i bur, sperret av deler av leiligheten, mye trim, lite trim o.s.v sjekket med naboer(de sier hun uler og bjeffer) mens eier er hjemme er hun helt normal wink3

Vi har passet henne mere eller mindre hver sommer siden de fikk henne, alt har gått bra med mine hunder og henne(lite sosialisert, liker ikke andre hunder enn Pinschere) bortsett fra i sommer, da angrep hun den ene og viste truende adferd mot en av de andre hundene dry
Vi har aldri opplevd noe sånt med henne før, men ellers mens hun er hos oss fungerer hun normalt(har ikke vært alene her) mulig hun forsøkte finne sin plass i flokken, siden jeg har tre hunder nå???????? ikke vet jeg laughs

Eier skal ta henne til vet. igjen og få en full sjekk på henne igjen. De vurderer også å sjekke med en hundespesialist/adferdsspesialist................ingenting skal være uprøvd unsure3 men dette begynner å bli vanskelig å leve med og også farlig(spiser på kabler også)
Det er mulig hun kan bli med på jobb en periode.......men det er ingen permanent løsning

Noen som har noen gode ideer på hva og hvorfor denne endringen har skjedd?
Kan hunder blir senile? (min tanke)

Eier og jeg takker på forhånd for svar sidehug
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptyLør Jan 01 2011, 18:58

Denne hunden er jo på ingen måte voksen enda. Det skal skje mye før hun er "ferdig". Det første jeg tenker er om hun har fått nok aktivisering og trening/oppfølging i denne alderen, som kan være en av de sårbare periodene for unghunder.
Hvis hun er usikker på andre hunder er det kanskje ikke så rart om det ble slosskamp om hun ble plassert i et relativt fremmed hjem (?) med tre andre hunder, hvorav minst en ukjent?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptyLør Jan 01 2011, 19:04


Men siden hunden skal på en ny sjekk hos dyrlegen, så får en håpe de kan finne ut noe der, kanskje de burde ta en blodprøve av henne, og et bilde av hodet for å sjekke om hun kan ha fått svulst på hjernen.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Hilde

Hilde


Antall Innlegg : 79
Join date : 30.06.2009
Bosted : Hærland, IØ

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptyLør Jan 01 2011, 19:15

Vil vel si at hun er voksen, når hun er 10 år biggrin hun er lite sosialisert fra kennel(utenlandsk)kun sett Pinschere happy3 hun kjenner alle tre hundene mine fra før(møtt den nye mange ganger før hun var hos oss i sommer)
Ja, jeg har også tenkt på hjernesvulst..........men burde ikke allmenntilstanden bli dårligere? Hun er frisk og fin i kroppen og får greit med trim(krever veldig lite, hun er en serdeles rolig Pinscher)

Hilde
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptyLør Jan 01 2011, 20:52

Vil vel også påstå at til hund å være er hun en godt voksen dame happy4

Slik jeg kjenner til hjernesvulster trenger man ikke nødvendigvis å se at hunden får dårligere alemnntilstand. Symptomene vil variere etter hvor i hjerne svulsten sitter og hvor stor den er....

I og med at hun er en gammel dame som plutselig har endret adferd vil "my first guess" være en eller annen sykdom. Håper de finner ut av det happy6
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptyLør Jan 01 2011, 21:07

Jeg ville også lett etter en sykdom om hun var min. Det kan være hva som helst. Hunder er flinke til å skjule ting og sykdom kan komme så snikende at det er vanskelig å oppdage, MEN store endringer i atferd på en ellers fin og normal og nå GAMMEL dame: da tenker jeg også at her er noe galt et sted i kroppen. Jeg ville tatt en fullstendig sjekk på henne og ville nok også skannet henne.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptyLør Jan 01 2011, 21:52

Haha, jeg leste 10 mnd, ikke 10 år. Da er jeg vel enig med de som kom etter meg ja.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptyLør Jan 01 2011, 22:21

Hunder kan bli demente også, men det kan være annet som er galt og som hun skjuler (som svekket syn/hørsel etc.) og som gjør at hun blir usikker.

Helt enig med andre her, hunden bør få tatt en GRUNDIG veterinærsjekk.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Hilde

Hilde


Antall Innlegg : 79
Join date : 30.06.2009
Bosted : Hærland, IØ

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptySøn Jan 02 2011, 10:32

Hun har katarakt på øyene, men dette har vært sjekket opp hele tiden og har ikke blitt noe værre happy3
Takk for svar, full sjekk er på gang biggrin
Til Toppen Go down
Bodo Bäckmo




Antall Innlegg : 20
Join date : 06.12.2010

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptySøn Jan 02 2011, 11:35

Har sett liknande beteendeförändringar som resultat av tandskada/tandvärk; så se till att undersökningen omfattar hela garnityret också (tandsten, skada i emalj, fördjupade tandfickor, mm). Hos äldre individer (även människor) tenderar hela tandpaketet att sas pressas framåt i käken; det blir trångt framtill. En eventuell skada som tidigare inte vållat smärta, kan plötsligt ge problem.
Til Toppen Go down
Hilde

Hilde


Antall Innlegg : 79
Join date : 30.06.2009
Bosted : Hærland, IØ

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptySøn Jan 02 2011, 12:09

Hun har også hatt årlig sjekk av tenner med fjerning av tannsten o.l
Bodo: du har møtt denne hunden(noen år siden nå) hun har veldig lite språk, i hvertfall til Pinscher å være happy4

Eierene er veldig pliktoppfyllende, alt har blitt sjekket på hunden årlig...........de drar til og med til vet for kloklipp wink3
Hun har hatt mye vondt i kroppen og kiropraktisk behandling har hjulpet på herpingen hjemme(i 2-3 uker etter behandling)
Jeg har bedt eier finne ut om herpingen er en del av frustrasjon eller om hun tilsynelatende leker/dreper sakene.
Denne hunden har lite/ingen lekelyst ellers huh3 De skal sette opp kamera slik at hun kan filmes

Hilde
Til Toppen Go down
Bodo Bäckmo




Antall Innlegg : 20
Join date : 06.12.2010

Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher EmptyMan Jan 03 2011, 22:57

Åh, men är det DEN Hilde, hej du! Då har jag oxo ett svagt minne av den här tiken. Vill minnas att jag fick en känsla att hon hade svårt att "läsa av" omgivningen, föreföll en aning stressad. Kan det stämma med din bild?

I så fall funderar jag på om inte det här handlar om åldersförändringar, framför allt på hörseln. För det första, så tappar den gamla hunden hörsel i det högre frekvensområdet. Det innebär att den "ljudbild" hon varit van vid (-och trygg med), förändras. Samtidigt har även synen försvagats pga katarakt. Synförändringen ensam är sällan ngt problem för en hund, men när även hörselintrycken ändras, då blir hunden orolig och ändrar beteende. Just de höga frekvenserna hjälper till med orienteringen i rummet, något vi sällan är medvetna om, så länge hörseln är intakt.

Sedan kan det vara så, att det faktiskt skett förändringar i byggnaden, som påverkat ljudbilden i lägenheten. Om jag förstått rätt, så ligger den högt upp i huset? Det är vanligt att ventilationsfläktar, hissmaskinerier och master för telekommunikation placeras på hustaken. Det kan räcka med att man ändrat varvtalet på en fläkt, eller monterat en ny mast, för att bakgrundsljudet i lägenheten ska ha ändrats. Vi människor är dåligt observanta på sådant, men hunden har stenkoll.

Vi har alltså en gammal dam, som redan tidigare hade lite bekymmer med att bedöma sin situation. Nu känner hon inte riktigt igen lyan heller, den "låter inte som den brukar" och varje gång hon blir lämnad ensam, är hon rädd att hennes flock har lämnat henne åt hennes öde; klart att hon blir orolig och börjar gnaga på saker!!! Jag tror det är viktigt att hon får vara med sin flock och att hon får fasta, lugna rutiner (som de flesta gamlingar....). Jag tycker inte det är ok att lämna en gammal hund ensam med sin oro, då är det bättre att hon får fara till de oändliga sorkhålens ängar!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty
PosteTema: Re: Adferdsendring hos voksen Pinscher   Adferdsendring hos voksen Pinscher Empty

Til Toppen Go down
 
Adferdsendring hos voksen Pinscher
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» en stk angripende valp og en bestemt voksen
» Rygglengde på en voksen hann pinscher
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Ny hund, Valp vs Voksen
» Forvert søkes til voksen DP hanne

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: