Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Aggresjon hos pinscher..?

Go down 
+11
MiraHedda
tulalula
OEH
Camilla J
Irene
Gerd-Marit
Maiken
Lene
ElinK
BeeBronx
ninach
15 posters
AvInnlegg
ninach

ninach


Antall Innlegg : 11
Join date : 04.01.2010
Bosted : Oppland

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 07:42

Hei!

Jeg har fått høre det at en (ganske stor..) prosentdel av pinschere i Sverige må årlig avlives pga aggresjon. Har aldri lest eller hørt noe om det før, men kom over det her for en liten stund siden. Kan dette være sant? Ble veldig sjokkert over å høre det, mener også det var en ganske stor andel (et sted mellom 10-20 %, husker ikke helt, men syns nå i hvertfall det var ganske mye..)
Har selv to dvergpinschere, og dem er absolutt ikke noe unormalt aggresive!! Smile Har også fått en liten pinscher jente som nå er snart 13 uker, og hun viser seg nå å i hvertfall å være ei kjempe snill jente uten noe som helst tegn til unormal aggresjon... Så derfor jeg begynte å lure litt her, kan dette virkelig stemme at pinscheren ofte har lett for å være veldig aggresive, har noen andre erfaring/meninger om dette..? huh3
Til Toppen Go down
http://www.langeberget.com
BeeBronx

BeeBronx


Antall Innlegg : 174
Join date : 18.06.2009
Age : 54

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 11:17

Jag hoppas och tror att det är siffror tagna ur luften - om jag känner 10 pinscher skall minst två avlivas pga... nope!
Om jag känner 20.... nä....

I den enkät som jag håller på med (12 svar till så har 100 svarat) ser det ut så här när 86 har svarat på den svenska pinscherägarens uppfattning om dess metalitet -
<script src='http://img175.imageshack.us/shareable/?i=norsk1.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>Aggresjon hos pinscher..? Norsk1</noscript>

<script src='http://img231.imageshack.us/shareable/?i=norsk2.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>Aggresjon hos pinscher..? Norsk2</noscript>


Sist endret av BeeBronx den Fre Jun 04 2010, 11:21, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.beebronx.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 11:18

Dette hørtes nesten merkelig ut. Jeg vet at det kunne være et problem i enkelte kull på tidlig 80-tall pga. inneavl, har hørt om kull på 9 hunder der 7 måtte avlives. Men det er jo lenge siden og gjaldt svært få kull.

Pinscherene kan jo ha en del vakt i seg, men aggresjon? Ihvertfall ikke i så stor grad som tallene du kom over tilsier, mener nå jeg. Men er nok mange her på forumet som vet MYE mer om dette enn meg!!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
BeeBronx

BeeBronx


Antall Innlegg : 174
Join date : 18.06.2009
Age : 54

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 11:22

skall sätta mig med ett lite mer textat inlägg sedan... blev väldigt stressigt gjort - men iväg till jobb igen...
Til Toppen Go down
http://www.beebronx.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 11:32

Nå er det mange som sitter med mye mer kunnskap om dette enn meg, men 10-20% synes jeg høres veldig mye ut.
Pinscher er jo en vakthund, så litt vokting må man jo regne med. Men den skal jo ikke være agressiv. At det kan dukke opp at og annet individ som må avlives pga aggresjon er nok mulig, men sånn er det jo hos alle raser.
Men pinscheren er jo en rase med mange særegenheter og mye vilje, så jeg tror nok at endel bli omplassert (og i værste fall avlivet) fordi eierne ikke er godt nok forberedt på hvilken rase de har skaffet seg.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 11:42

Lene skrev:
Nå er det mange som sitter med mye mer kunnskap om dette enn meg, men 10-20% synes jeg høres veldig mye ut.
Pinscher er jo en vakthund, så litt vokting må man jo regne med. Men den skal jo ikke være agressiv. At det kan dukke opp at og annet individ som må avlives pga aggresjon er nok mulig, men sånn er det jo hos alle raser.
Men pinscheren er jo en rase med mange særegenheter og mye vilje, så jeg tror nok at endel bli omplassert (og i værste fall avlivet) fordi eierne ikke er godt nok forberedt på hvilken rase de har skaffet seg.

Amen happy6
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 12:03

Det høres mye ut ja, uten at jeg har noen tall for å bevise det motsatte. Tatt i betraktning totalt antall Pinschere i Sverige så blir det jo MANGE individer? Kanskje det er kommet en oppfatning blant folk at "Pinschere generelt..." Ei med en kennelsøster av Cora skrev dette på bloggen sin her om dagen - bare for å illustrere:

"Sen hände en jättetråkig sak nyligen. En person kom fram till mig och frågade om Dixie var en pinscher, hon berättade att hennes kompis hade haft en pinscher som var helt galen. Den bet folk och gick inte att kontrollera, det värsta var att det var en fodertik. Fodervärden bad uppfödaren att inte ta kullar eftersom hunden helt klart inte var mentalt stabil. Uppfödaren sket i det och tog kullar ändå. De försökte omplacera hunden men den var tvungen att bli avlivad. Fodervärden var en mycket hunderfaren människa. Hon jag pratade med hade en till liknande historia om en pinscher som dock inte gick i avel. Det gör mig så ledsen att några förstör rasen på detta sätt. Tyvärr är hon jag pratade med är inte den enda som kommit fram och pratat med mig om pinschrar. Jag tror inte jag har träffat en enda icke-pinscherägare som har något gott att säga om rasen. Dixie skötte sig däremot som en pärla och slickades i ansiktet och charmade in sig"


Dumt hvis sånne rykter får fotfeste - håper undersøkelsen kan brukes og offentliggjøres for å avlive bl.a slike myter, Ulrika.

Dere kan forresten lese mer om Dixie her: http://pinscherndixie.se/
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 13:45

Tror at problemet er det som Lene skrev :
Sitat :
Men pinscheren er jo en rase med mange særegenheter og mye vilje, så jeg tror nok at endel bli omplassert (og i værste fall avlivet) fordi eierne ikke er godt nok forberedt på hvilken rase de har skaffet seg.
Vi har også alle vårt ansvar å ikke beskrive pinschere så veldig medgjørlige lille "gullunger" da det er jo ikke sannheten av rasen. Vil du ha en hund som sannsynligvis ikke setter dine kommandoer til tvil (gjør det du ber uten å mukke), viker seg unna og har ingen behov for å vokte området ditt, så må du for all del aldri skaffe deg en pinscher.


Selvfølgelig det er "dårlige" (mentalt) eksemplarer i rasne pinscher også, men neppe mer enn i andre raser.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 17:22

Irene skrev:
Tror at problemet er det som Lene skrev :
Sitat :
Men pinscheren er jo en rase med mange særegenheter og mye vilje, så jeg tror nok at endel bli omplassert (og i værste fall avlivet) fordi eierne ikke er godt nok forberedt på hvilken rase de har skaffet seg.
Vi har også alle vårt ansvar å ikke beskrive pinschere så veldig medgjørlige lille "gullunger" da det er jo ikke sannheten av rasen. Vil du ha en hund som sannsynligvis ikke setter dine kommandoer til tvil (gjør det du ber uten å mukke), viker seg unna og har ingen behov for å vokte området ditt, så må du for all del aldri skaffe deg en pinscher.


Selvfølgelig det er "dårlige" (mentalt) eksemplarer i rasne pinscher også, men neppe mer enn i andre raser.

Enig happy6
Til Toppen Go down
OEH

OEH


Antall Innlegg : 155
Join date : 22.06.2009
Bosted : Tofte i Hurum

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 17:42

Helt enig med deg Irene.

Det at Pinscheren kan være ganske "Skarp" i gemyttet vel ingen stor hemmelighet,
selv om vi kanskje kan være litt bortskjemte her i Norge, hva gemytt angår.

En rett oppdratt Pinscher er en meget god familiehund, vel å merke....
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 48
Bosted : Årnes

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Jun 04 2010, 19:11

Har også inntrykk av at mange ikke pincher eiere mener at dette er noen skumle hunder. Men etter de har truffet Dida forandrer de mening! happy5

Er enig med Irene om at vi alle har et ansvar ovenfor kommende eiere når det gjelder å fortelle hvordan rasen er, dette også for at eier og hund skal få et bra liv og forhåpentlig vis slippe uheldige episoder, omplasseringer og evt avlivninger.
Jeg vil påstå et ikke har så mye med hunden å gjøre, men eierene, og jeg sier IKKE at eierene nødvendigvis er dårlige hundeeiere, men de var ikke klar over hva de kjøpte....

Det er fælt å se en misforstått hund...

Det er mye motor i disse, det må man være klar over..
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptySøn Jun 06 2010, 19:14

Det er mange hunder i Son, og de fleste har på en eller annen måte ofte kontakt med hunder og de færreste er hunderedde, men jeg ser at det er endel som har fordommer mot Mira. Tror det er fargen de reagerer på. Altså B/T som ligner på Dobermenn. Flere har holdt seg unna henne, og jeg har sett flere som har trukket seg unna henne når de hører rasen, altså Pinscher(når de spør om rasen) som de også forbinder med det gamle navnet til Dobermenn (Dobermann Pinscher). Har kanskje ikke helt med dette å gjøre men... lalala2

Når vi innhentet informasjon om Pinscher, så var det lite "negativt" og for det meste bare positive ting om Pinscheren. Det tok en god stund før vi liksom fant de "negative" sidene ved rasen og for folk som ikke dobbeltsjekker om rasen er noe for seg før man bestiller en kan det gå veldig galt, og som sagt over; ikke ende så altfor bra. Så om det hadde vært litt lettere å finne de negative sidene, eks. legge ut en tråd her, om hva du synes er "negativt" ved hunden din, hadde kanskje det vært til litt forebygging hvertfall ?
Til Toppen Go down
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyMan Jun 14 2010, 07:52

Hej

Det var höga siffror om Svenska "aggresiva pinschrar", och det är jätteintressant att ni tar upp frågan tycker jag.

Överlag kommer det ju alltid att vara någon hund som beter sig dumt/fel och som ni även skriver, kanske hamnar i "fel hem". Jag har väl under en tid funderat över , då rasen ökar i antal ( i sverige i alla fall), och det finns några omplaceringar och även annonser som inte är så positivt skrivna, om inte detta är något som berör oss alla Pinscher-lovers?

Då mentaliteten alltid är något som facinerar mig och något jag tycker är viktigt, tycker jag det är synd om Pinschern får (mer) dåligt rykte. Delvis tycker jag den har det, många som inte är insatta i rasen har sagt att pinschern är lömsk och aggresiv.
Det är så synd, när jag tittar på mina hundar, de är inte så, de är jättetrevliga hundar, men det är klart, ska man jämföra dem med en tex retriver så är de absolut inte om dem.
Mina är trevliga, livliga hundar och visst de skäller, men inte på det sättet att de vaktar elakt, utan de larmar. En del av dem är mycket sociala, men visst är en del även aristocrater, noncalanta mot andra människor.

Sen är det ju även så att genom feedback från hundägarna till oss uppfödare så kan vi bli bättre, för vad det än står att pinschern ska vara i rasstandarden så ska den kunna leva i vårt samhälle utan några större problem, det måste ju ändå vara A och O. Nu menar jag inte att man ska göra om rasstandarden för den kan absolut vara sällskap/vakt-hund, men naturligtvis beror det på hur och varför man vaktar. Samt att egentligen motsäger sig ju sällskap mot vakt eller?
Även om uppfödaren gör sitt yttersta så kan det ju bli någon hund som inte "passar in" i vår tid och i dens familjens liv. Men absolut har uppfödaren ett stor ansvar i vad som ska avlas på.

Ja dettta kan jag prata länge och mycket om, jag tycker det är mycket intressant.

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Trym

Trym


Antall Innlegg : 20
Join date : 27.07.2009
Age : 63

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyTor Sep 15 2011, 19:13

Vi har vært så uheldige at vi fikk en aggresiv pinscher. Det utartet seg på den måten at han var veldig usikker i møte med barn og "vimsete" ungdommer. Først beit han en gang, men vi håpet hele tiden at vi skulle jobbe det av ham. Han var god som gull med oss i familien. Da han uten forvarsel igjen beit ei ung jente, skjønte vi at dette ikke gikk, og vi måtte ta den tunge avgjørelsen å la ham få slippe mere. Det fikk oss ikke til å miste troen på at Pinscher er den rette rasen for oss. Vi har nå fått en ny flott gutt. Og når vi sammenligner de to hundenes gemytt, er det slående hvor annerledes Trym var. Han hadde det nok ikke godt i hodet sitt noen gang han. Vi elsket den hunden over alt i verden, men det er et stort ansvar å være hundeeier. I dag har jeg hatt besøk av ei venninne med hennes datter på 4 år, og From var bare snill og god. Litt voldsom og ville hoppe opp og slikke henne i ansiktet var han nok, men han er jo bare 4 mnd enda. Vi jobber med at han ikke skal hoppe opp på folk.
Jeg var veldig på vakt og overvåket situasjonen veldig nøye og lot dem overhodet ikke være alene. Når han hadde fått hilst nok, fikk han holde seg på kjøkkenet og slappe av med et øre. Vi har også nabounger som har vært flinke til å besøke oss mye, slik at han blir vant med småfolk. Vår erfaring sier dog at Trym ikke ville blitt mildere innstilt overfor barn og undgom, han likte dem ikke, de truet ham. Så det finnes aggresive pinschere uten tvil. Men jeg har aldri hørt om en hunderase som ikke har aggresive individer. Våre opplevelser har nok ført til at vi er ekstra våkne med tanke på uønsket adferd. Så langt er det veldig bra ut og dyrlegen likte gemyttet hans veldig godt da vi var å fikk vaksine. Vår dyrlege er tysk og kjenner rasen godt. Det er så godt å være pinschereier.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/pinschertrym
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptyFre Sep 16 2011, 20:14

Jeg vet akkurat hva du mener. Vi fikk også en aggressiv pinscher. Hun var god som gull med oss, og vi elsket henne høyt, men hun bet to ganger. Aldri har det vært tyngre den dagen vi måtte ta den tunge avgjørelsen og la henne slippe. Enda den dag i dag er det vondt og se bilder av henne.....
5 år tok det før vi våget oss på en pinscher igjen. Nesten et års undersøkelser og besøk hos oppdretter førte oss til den rette pinscherjenten vi har i dag. Hun er helt anderledes i gemytt og væremåte......Vi er også på vakt og prøver og være i forkant av begivenhetene. Hun er nå 4 mnd. og vi vet at pinscher er rette rasen for oss. Som du sier, det er aggressive individer i alle raser. Men det er vondt og vanskelig når man opplever og få en av dem i familien. Det påvirker en veldig og forårsaker en stor sorg, for den var jo så snill med oss......... huh3
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? EmptySøn Sep 25 2011, 09:38

Maiken skrev:
Lene skrev:
Nå er det mange som sitter med mye mer kunnskap om dette enn meg, men 10-20% synes jeg høres veldig mye ut.
Pinscher er jo en vakthund, så litt vokting må man jo regne med. Men den skal jo ikke være agressiv. At det kan dukke opp at og annet individ som må avlives pga aggresjon er nok mulig, men sånn er det jo hos alle raser.
Men pinscheren er jo en rase med mange særegenheter og mye vilje, så jeg tror nok at endel bli omplassert (og i værste fall avlivet) fordi eierne ikke er godt nok forberedt på hvilken rase de har skaffet seg.

Amen happy6

Siterer! happy3
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Sponsored content





Aggresjon hos pinscher..? Empty
PosteTema: Re: Aggresjon hos pinscher..?   Aggresjon hos pinscher..? Empty

Til Toppen Go down
 
Aggresjon hos pinscher..?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Aggresjon: Er dette normal adferd hos Pincsher?
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Fly med pinscher.
» Pinscher?
» Drømmeaktiviteten for din pinscher?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: