Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Pinscher?

Go down 
+8
Simira
Gry
Cuthalion
Irene
Katharina
Gerd-Marit
Maiken
natemor
12 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
natemor




Antall Innlegg : 9
Join date : 05.04.2011

Pinscher? Empty
PosteTema: Pinscher?   Pinscher? EmptyTir Apr 05 2011, 06:09

Hei!
Jeg driver å kikker på hund til sommeren, og vi har vel mer eller mindre landet på Pinscheren etter snart ett år med lesing og studering av hund og de forskjellige rasene. Det eneste som "skuffer" meg litt, om jeg kan bruke det uttrykket, er at det på MT'er ol kommer frem at de er så lite lekne. Stemmer dette i praksis også syntes dere, eller føler dere at testen er litt misvisende på akkurat deres rase? Hadde vært fint om dere kunne fortelle litt om hunden deres i det daglige ogsåSmile

Renate
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyTir Apr 05 2011, 08:35

natemor skrev:
Hei!
Jeg driver å kikker på hund til sommeren, og vi har vel mer eller mindre landet på Pinscheren etter snart ett år med lesing og studering av hund og de forskjellige rasene. Det eneste som "skuffer" meg litt, om jeg kan bruke det uttrykket, er at det på MT'er ol kommer frem at de er så lite lekne. Stemmer dette i praksis også syntes dere, eller føler dere at testen er litt misvisende på akkurat deres rase? Hadde vært fint om dere kunne fortelle litt om hunden deres i det daglige ogsåSmile

Renate

Det er desverre veldig vanlig på rasen sad3 Er sjelden jeg ser en pinscher på MH eller MT som virkelig vil kampe - hvertfall med testleder. Jeg syntes det er en veldig svakhet på rasen selv, men ikke alle som er enige med meg der happy3 Men om man er flink til å leke mye med hunden fra den er liten, dvs å lære den å leke - får man det somregel til wink3 Jeg har selv en pinscher som er veldig glad i å leke, og han kamper gjerne med hvem som helst! biggrin

Trayan sin korning: https://www.youtube.com/watch?v=peaD81yHf-I

For meg som trener aktivt innen lydighet er det veldig viktig å ha en hund som vil leke, for jeg bruker det mye i trening. Så det har jeg jobbet med fra han var liten. Ville selvfølgelig gjerne hatt enda mer, men man kan ikke få alt hva man ønsker seg laughs Jeg bruker ball i flere lydighetsøvelser, så jeg har tilstrekkelig med lek happy3

Pinscheren er ellers en fantastisk rase, og en fantastisk hund! Så gratulerer så mye med valg av rase happy5
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
natemor




Antall Innlegg : 9
Join date : 05.04.2011

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyTir Apr 05 2011, 08:51

Du ser, jeg har også tenkt å drive med lydighetstrening, og ser på lek som en kjempefordel her! Hvertfall siden jeg trenger positivt også. Takk for link, skal se på den:)
Til Toppen Go down
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 09:06

Hei;

Vi har ei jente som er veldig glad i å leke - men hun skal bestemme selv når det skal være - og aller helst er det kjekkest å leke "drepeleking" med pusete kosedyr som piper. Tror ikke hun noensinne vill lekt med et fremmed menneske - men har ikke testet det. Det går jo litt på at de er generelt reserverte overfor fremmede folk også. Vi har brukt en del tid i det siste på å få henne i lek når vi bestemmer det - nettopp fordi vi skal bruke det som belønning i treningsøyemed. Det er ikke like lett hver dag, men med et godt utvalg av leker og intens lek i veldig korte perioder - gi deg før leken blir uinteressant - så har vi fått opp lekehumøret hennes. Det er ikke bare Pinscheren som er slik, men det er et trekk ved de ja. Men ikke et trekk som ikke kan gjøres noe med - og som Maiken sier - få det inn fra de er små av - akkurat som all annen grunnferdighet. Lykke til! Pinscher? 332565
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 10:34

Det er veldig individuelt hvorvidt det er lek i en pinscher eller ikke.

Jeg har to som det er mye lek i happy4 . Yngstejenta (9 mnd) leker med hvem som helst, har enda ikke takket nei til lek. Eldste (3,5 år) leker som regel, og ofte med andre mennesker også - men vil ikke leke om det er vått ute; hun er ikke veldig glad i dritvær, og blir derfor litt passiv av det.
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 11:59

Katharina skrev:
Det er veldig individuelt hvorvidt det er lek i en pinscher eller ikke.

Jeg har to som det er mye lek i happy4 . Yngstejenta (9 mnd) leker med hvem som helst, har enda ikke takket nei til lek. Eldste (3,5 år) leker som regel, og ofte med andre mennesker også - men vil ikke leke om det er vått ute; hun er ikke veldig glad i dritvær, og blir derfor litt passiv av det.

Er veldig individuelt, men de aller fleste pinschere leker ikke på den måten vi tenker på - altså at man kan bruke det som belønning i trening. Dvs at de vil leke hver gang man tar frem leken, om det er kaldt, vått eller hva det nå enn skulle være wink3 Man kan selvfølgelig lære de, men om det ikke ligger noe "jakt" eller "drifter" der fra før er det meget vanskelig å få til!

Jeg personlig syntes det er kjempe synd! Men det er jo ingen hemmelighet laughs
Har sett veldig mange MH og også flere MT med pinschere, og er desverre YTTERST få som faktisk slenger seg i kampleken sammen med testleder. At de vil leke hjemme er virkelig en heeeeeelt annen ting enn at man kan bruke det som belønning i trening eller at de kan kampe ute med hvem som helst happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 12:03

Det er belønningsleking jeg sikter til, den måten "vi" tenker på. Jeg bruker lek som belønning på agilitybanen og lydighet. Altså ikke hjemmeleking. Som nevnt er eldste ikke alltid like gira på lek i alle situasjoner, men yngste er det - så da er det bare å "vedlikeholde" denne.
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 15:34

Jeg ser ikke noe problemer med å bruke godbiter som belønning da mine bryr seg ikke om lek. Poenget er bare at folka må huske at pinscher er opprinnelig en selvstendig vakthund, den har ikke samme iver å "tjenestegjøre" som tradisjonelle bruksraser.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Cuthalion

Cuthalion


Antall Innlegg : 70
Join date : 03.06.2010
Bosted : Stockholm

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 15:52

Det svåra med en pinscher är att få den att göra saker på beställning, oavsett om det är lek, lydnad eller något annat. Det mesta går att träna in på ett eller annat sätt men de sakerna man får "gratis" med en bruksras kan kräva mycket arbete med en pinscher. Självklart kräver andra raser också mycket jobb, och en alert, vaken, arbetsvillig brukshund är förmodligen mer hund än vad jag någonsin skulle önska men det är charmen med pinschrar, att de är självständiga, precis som Irene skriver.

Totte älskade att få bita i min tröja och brottas vid inkallning när han var liten, och även idag gillar han att leka med munnen. På MH:t däremot lekte han inte en sekund. Han såg ingen anledning alls till att leka med sin nervösa matte utan satt hellre och tittade på omgivningen. mad2
Til Toppen Go down
http://www.crpinschers.com
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 15:54

Jøss, må si jeg ble veldig overrasket når jeg leste at Pinschere vanligvis ikke har lekelyst/kamplyst!! blink00 Nadira har veldig høy lekelyst, hun leker med hvilken gjenstand som helst og med hvem som helst, selv med helt fremmede mennesker. F.eks da vi var på sporkurs heiv hun seg ut i leken med kurslederen (som hun aldri har møtt før) uten å nøle både når kursleder inviterte til lek med tøyremser, bitepølse og rådyrklauv.

Pinscher? Pk01

Men så er Nadira temmelig utadvendt og ikke akkurat reservert mot fremmede heller, hun søker seg gjerne bort til fremmede mennesker og blir såååå glad dersom noen gir henne oppmerksomhet, så hun er jo ikke akkurat typisk Pinscher på det området. rolleyes3
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 17:14

"Natemor", som du sikkert forstår så varierer det veldig... Så man får heller gå ut ifra det verste (for deg, uten lek) og håpe på det beste - og heller vurdere hvorvidt det er riktig rase for en selv happy3 ... Det ligger mye fundering bak!
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
natemor




Antall Innlegg : 9
Join date : 05.04.2011

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 17:58

Takk for mange svar, både her i tråden og på PM. Jeg skjønner at dette er veldig forskjellig, men at rasen i seg selv kanskje er litt reservert og lite interessert i lek? Huff, det gjør valget hvertfall ikke lettere for meg. Trodde jeg hadde bestemt meg ganske god, og sannsynligvis endres ikke det valget, men jeg må jo innrømme at jeg liker å leke med hunden, og at hunden ønsker å ta del i det.
Er nesten så jeg vil ha en voksen hund så jeg litt mer vet hva jeg får, men på den andre siden mister jeg jo mye muligheten til å væer med å prege da.
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 19:15

Irene skrev:
Jeg ser ikke noe problemer med å bruke godbiter som belønning da mine bryr seg ikke om lek. Poenget er bare at folka må huske at pinscher er opprinnelig en selvstendig vakthund, den har ikke samme iver å "tjenestegjøre" som tradisjonelle bruksraser.
Etter min mening er det forskjellig bruksområde for lek og godbiter som belønning. Lek gir ofte høyere intensitet, mer fart, osv. Godbiter er i seg selv en mer beroligende belønning som fungerer for flere, kjappere repetisjoner, men ikke så bra som avstandsbelønning (litt avhengig av om en hund jobber bra for å få løpe bort til en matskål, eller om man må kaste noe som den får løpe etter).

Men ja, smakssak og individuelle preferanser både for hund og fører. wink3 Er nok ikke noe jeg ville droppet å kjøpe valp for, hvis det er det man vil ha. Lek er også noe man kan utvikle sammen med hunden, selv om det krever litt mer fra fører. Vi gikk andre veien, og lærte Odin (dsg, men har mye til felles med pinscher) å jobbe for godbiter når han i utgangspunktet ikke var interessert i mat overhodet. Han jobber minst like bra for godbiter som for lek nå. Og nå strever jeg med å gjøre det andre veien med ridgebacken...
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
natemor




Antall Innlegg : 9
Join date : 05.04.2011

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 19:33

Simira skrev:
Irene skrev:
Jeg ser ikke noe problemer med å bruke godbiter som belønning da mine bryr seg ikke om lek. Poenget er bare at folka må huske at pinscher er opprinnelig en selvstendig vakthund, den har ikke samme iver å "tjenestegjøre" som tradisjonelle bruksraser.
Etter min mening er det forskjellig bruksområde for lek og godbiter som belønning. Lek gir ofte høyere intensitet, mer fart, osv. Godbiter er i seg selv en mer beroligende belønning som fungerer for flere, kjappere repetisjoner, men ikke så bra som avstandsbelønning (litt avhengig av om en hund jobber bra for å få løpe bort til en matskål, eller om man må kaste noe som den får løpe etter).

Men ja, smakssak og individuelle preferanser både for hund og fører. wink3 Er nok ikke noe jeg ville droppet å kjøpe valp for, hvis det er det man vil ha. Lek er også noe man kan utvikle sammen med hunden, selv om det krever litt mer fra fører. Vi gikk andre veien, og lærte Odin (dsg, men har mye til felles med pinscher) å jobbe for godbiter når han i utgangspunktet ikke var interessert i mat overhodet. Han jobber minst like bra for godbiter som for lek nå. Og nå strever jeg med å gjøre det andre veien med ridgebacken...

Ja, det er ikke noe som gir en mer hurtig og kjapp "på plass" eller "dekk" for den sakt skyld enn en situasjon hvor man er inne i en økt med lek som belønning. Derimot merker jeg også at bruk av godbiter er mer beroligende. Så det er egentlig grunnen til at jeg forhører meg litt rundt dette med lek.
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 19:44

Jeg er helt enig med at bruk at godbiter kan være mer beroligende, men er hunden ikke interessert i lek så kan den faktisk funke bra med godbiter. Men som sagt så en bør respektere pinscheren som den er, en selvstendig vakthund som ikke har den tjenestevilligheten som enkelte andre raser. Har du lyst å ha en hund som setter deg og dine lek høyere enn sine egne ideer, så er ikke en gjennomsnitt pinscher akkurat den type hund.

For å ta nok en gang en eksempel fra "pre historisk tide" ( jeg har hatt pinschere siden 1989) :
Når jeg trente med Ruuti på ruinsøk, så ble han belønnet med godbiter. Av den grunn at en gammel skinnhandske som jeg prøvde meg å belønne han med fikk han gira opp så at det tok en evighet å få han til bakkenivået og fortsette å lete etter neste figurant. Så f.eks. en gang han stopper på sin søkingsøkt, åpnen munnen uten å si et pip, lukker munnen og surfer rundt i ruinområde for å så komme tilbake til første plass og markere (med bjeff). DETTE er typisk pinscher : fant figuranten fort, men synes det var like interessant å se litt til om det var noe mer før han markerte. Altså gjør jobben, men har sine egne ideer og vil også følge dem.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
natemor




Antall Innlegg : 9
Join date : 05.04.2011

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 19:48

Irene skrev:
Jeg er helt enig med at bruk at godbiter kan være mer beroligende, men er hunden ikke interessert i lek så kan den faktisk funke bra med godbiter. Men som sagt så en bør respektere pinscheren som den er, en selvstendig vakthund som ikke har den tjenestevilligheten som enkelte andre raser. Har du lyst å ha en hund som setter deg og dine lek høyere enn sine egne ideer, så er ikke en gjennomsnitt pinscher akkurat den type hund.

For å ta nok en gang en eksempel fra "pre historisk tide" ( jeg har hatt pinschere siden 1989) :
Når jeg trente med Ruuti på ruinsøk, så ble han belønnet med godbiter. Av den grunn at en gammel skinnhandske som jeg prøvde meg å belønne han med fikk han gira opp så at det tok en evighet å få han til bakkenivået og fortsette å lete etter neste figurant. Så f.eks. en gang han stopper på sin søkingsøkt, åpnen munnen uten å si et pip, lukker munnen og surfer rundt i ruinområde for å så komme tilbake til første plass og markere (med bjeff). DETTE er typisk pinscher : fant figuranten fort, men synes det var like interessant å se litt til om det var noe mer før han markerte. Altså gjør jobben, men har sine egne ideer og vil også følge dem.
Ja, og det er akkurat de egenskapene som gjør at jeg liker rasen så godt. Kunne bare ønske meg bøtter og spand happy6
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 22:17

Irene skrev:
Jeg er helt enig med at bruk at godbiter kan være mer beroligende, men er hunden ikke interessert i lek så kan den faktisk funke bra med godbiter. Men som sagt så en bør respektere pinscheren som den er, en selvstendig vakthund som ikke har den tjenestevilligheten som enkelte andre raser. Har du lyst å ha en hund som setter deg og dine lek høyere enn sine egne ideer, så er ikke en gjennomsnitt pinscher akkurat den type hund.

For å ta nok en gang en eksempel fra "pre historisk tide" ( jeg har hatt pinschere siden 1989) :
Når jeg trente med Ruuti på ruinsøk, så ble han belønnet med godbiter. Av den grunn at en gammel skinnhandske som jeg prøvde meg å belønne han med fikk han gira opp så at det tok en evighet å få han til bakkenivået og fortsette å lete etter neste figurant. Så f.eks. en gang han stopper på sin søkingsøkt, åpnen munnen uten å si et pip, lukker munnen og surfer rundt i ruinområde for å så komme tilbake til første plass og markere (med bjeff). DETTE er typisk pinscher : fant figuranten fort, men synes det var like interessant å se litt til om det var noe mer før han markerte. Altså gjør jobben, men har sine egne ideer og vil også følge dem.

Men var ikke doberman og riesen også selvstendige vakthunder?? De har allikevel veldig MYE mer lek og drifter enn hva pinscheren har, og det finnes også flere ypperlige "brukshunder" blant dem happy3 Og ja, godbiter kan funke greit det - men det er vanskelig å få opp samme intensitet som den du får med ball. Bruker også ball mye på for eks rute og kjegla (avstand) - godbiter fører fort til "søk", noe man ikke vil ha. Ballen har man også mulighet til å kaste for å få mer fart på enkelt momenter. Om hunden ikke er intressert i ball så kan det selvfølgelig funke bra med godbiter, men for min del er det et mye vanskligere utgangspunkt. Jeg personlig syntes det er supersynd at det ikke finnes mer drifter i pinscheren for det ville virkelig vært en super allround hund! Men der har vi rett og slett forskjellige meninger.


Sist endret av Maiken den Ons Apr 06 2011, 23:32, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyOns Apr 06 2011, 22:21

Katharina skrev:
Det er belønningsleking jeg sikter til, den måten "vi" tenker på. Jeg bruker lek som belønning på agilitybanen og lydighet. Altså ikke hjemmeleking. Som nevnt er eldste ikke alltid like gira på lek i alle situasjoner, men yngste er det - så da er det bare å "vedlikeholde" denne.

Jeg vet at du gjør det, men for å pressisere hva jeg mente skrev jeg det på den måten wink3 Når jeg nevner at jeg vil ha kamp og lek svarer veldig mange at: ja, det har vi masse av på pinscheren vår!! Men allikvel når de kommer til MH, MT eller konkurranse er det rett og slett ingenting der! Og svaret er: ja, men jeg mente hjemme da! I mine øyne er overhode ikke det en hund med mye lek wink3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyTor Apr 07 2011, 05:24

Sitat :
Men var ikke doberman og riesen også selvstendige vakthunder??

Dobermann er jo en "blandingshund" utviklet av Louis Dobermann som var skatteinnkrever og trengte en hund å beskytte seg (ikke vel det mest takknemlige jobben han hadde). Riesen er original pinscher-schnauzer rase, og er ihvertfall hva jeg kjenner til kjent bland de fleste aktive bruksmennesker å være mye mer krevende mht. bl.a. motivering enn mange andre bruksraser. Men får du den å funke godt så gjør den jobben, er utholden og sta (på en positiv måte, altså gir ikke opp) og flink å løse problemer. Fra min tid på ruinsøk vet jeg en schnauzer (altså standard str) som var på finske mesterskapsnivået, og en virkelig god ettersøkshund. Der de andre var utslitte så var denne duracell-schnauzeren i full jobb. Men sjansen å finne en slik perle bland pinscher og schnauzerer nok ikke så stor.

Sitat :
Jeg personlig syntes det er supersynd at det ikke finnes mer drifter i pinscheren for det ville virkelig vært en super allround hund! Men der har vi rett og slett forskjellige meninger.
Jeg hadde ikke hatt noe som helst imot om det var mer drifter i pinscheren. Poenget mitt er bare at man må kjenne rasen godt og forstå den i sin opprinnelse slik at en ikke blir skuffet. Vil en ha mer sikker hund å jobbe med, så er det lurt å velge en annen rase. Du vet selv at f.eks. malle kan være mye mer fristende enn en pinscher når en ønsker å jobbe målrettet med bruks.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyTor Apr 07 2011, 11:28

Irene skrev:
Sitat :
Men var ikke doberman og riesen også selvstendige vakthunder??

Dobermann er jo en "blandingshund" utviklet av Louis Dobermann som var skatteinnkrever og trengte en hund å beskytte seg (ikke vel det mest takknemlige jobben han hadde). Riesen er original pinscher-schnauzer rase, og er ihvertfall hva jeg kjenner til kjent bland de fleste aktive bruksmennesker å være mye mer krevende mht. bl.a. motivering enn mange andre bruksraser. Men får du den å funke godt så gjør den jobben, er utholden og sta (på en positiv måte, altså gir ikke opp) og flink å løse problemer. Fra min tid på ruinsøk vet jeg en schnauzer (altså standard str) som var på finske mesterskapsnivået, og en virkelig god ettersøkshund. Der de andre var utslitte så var denne duracell-schnauzeren i full jobb. Men sjansen å finne en slik perle bland pinscher og schnauzerer nok ikke så stor.

Sitat :
Jeg personlig syntes det er supersynd at det ikke finnes mer drifter i pinscheren for det ville virkelig vært en super allround hund! Men der har vi rett og slett forskjellige meninger.
Jeg hadde ikke hatt noe som helst imot om det var mer drifter i pinscheren. Poenget mitt er bare at man må kjenne rasen godt og forstå den i sin opprinnelse slik at en ikke blir skuffet. Vil en ha mer sikker hund å jobbe med, så er det lurt å velge en annen rase. Du vet selv at f.eks. malle kan være mye mer fristende enn en pinscher når en ønsker å jobbe målrettet med bruks.


Men ingen av disse hundene ble opprinnelig avlet som "brukshunder", allikevel er det flere linjer som er avlet frem til og bli ypperlige brukshunder i dag happy3 I IPO miljøet har jeg sett flere meget gode dobbiser, og i bruks og lydighet er det ganske så mange bra riesen. Har jo hatt en riesen selv og har personlig opplevd hvor stae og egene de kan være happy4 Men den er allikevel mye, mye lettere å "vekke" på drifter enn pinscheren happy3 Begge disse rasene var jo også i en periode aktvit brukt som politihunder, det krever også en god del egenskaper som bygger opp om kamp, lek og drifter.


Jeg er virkelig helt enig med deg når det gjelder dette med å skaffe seg pinscher i dag! happy3 Man kjøper ikke en pinscher om man har ambisjoner om en stabil klasse 3 - elite hund, det er helt sikkert happy3 Men det er akkurat det jeg så gjerne skulle gjort noe med!! Skjønner selvfølgelig at man ikke vil de skal bli heite brukshunder, men skulle likt at det fantes linjer og muligheter til de som faktisk har ambisjoner om en stabil konkurransehund. Og man kommer veldig langt med mer lek, og mer drifter! Av personlige erfaringer har nemlig pinscheren alt det den trenger for å lykkes, bortsett fra en sterk motivasjon.. Det krever så mye å motivere de, men om de er motivert er de jo helt geniale i det meste! Trayan har vært innom bruks, lydighet, agility og IPO - og hvert eneste kurs han er på får han vanvittig skryt for hvor god han er, og Trayan på trening er jo søren meg omtrent like bra som hvem som helst malle eller border om man vet hvordan man skal trene de (er ingen hemlighet at de fort kan gå lei wink3 ) - men hadde det vært litt mer guts, lek og drifter hadde det vært enklere å motovere de til å gjøre det bra i konkurransesammenhenger også hvor det som motiverer uteblir over lengre perioder. Trayan tok jo ting mye fortere en hva Mallen min gjør og det krevde ikke i nærheten av like mange repitisjoner - han er utrolig smart, nesten for smart happy4 Men i motsettning til Lux, har jeg ikke noe som motiverer Trayan nok til å gjøre sitt ypperste i en hver sammenheng. Og Trayan er jo faktisk i dag en av de pinscherene som har mest kamp og lek og en av de få som som blir brukt aktivt i andre grener enn utstilling!


Jeg har jo virkelig funnet rasen i mitt hjerte, ingenting for meg som kan sammenlignes med pinscheren - men fordi det er så vanskelig for meg å finne linjer med den gutsen, kampen og driften jeg ønsker å bygge videre på, måtte jeg velge en annen rase. Men med Trayan ser jeg hvilke potensiale som ligger der, og hva det er mulig å bygge videre på. Og jeg håper i fremtiden at jeg har klart å finne eller skape linjer med stabile drifter og med mye mer kamp, og lekelyst enn hva vi finner i dag. Men jeg skjønner veldig godt at det ikke er det oppdrettere prioriterer siden pinscheren først og fremst i dag er en familehund happy3 Jeg kunne bare ønske det fantes linjer å bygge på for å finne de rette individene for de menneskene som også vil ha en konkurranse- eller bruks hund.. Håper du skjønner hva jeg mener happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyTor Apr 07 2011, 11:39

Det du beskriver der, Maiken, er vel noe av det som kjennetegner pinscheren: Nettopp det at de lærer fryktelig fort (på godt og vondt), men er såpass selvstendige at de ikke helt ser nødvendigheten av å holde motivasjonen oppe endeløst. Da kan de finne på noe annet. Og som Irene skriver (noe som jeg syns er fryktelig morsomt, men som kan være upraktisk for deg): de lærer fort, men så kan de finne på å endre litt på hvordan det utføres happy4 De gjør det, men ikke nødvendigvis likt hver gang og de syns det er helt greit å vurdere litt her og der, sjekke noe samtidig osv.

Ting som jeg ler meg skakk av, men som andre kan dø litt av om det ikke passer dem cool3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyTor Apr 07 2011, 12:01

Linn skrev:
Det du beskriver der, Maiken, er vel noe av det som kjennetegner pinscheren: Nettopp det at de lærer fryktelig fort (på godt og vondt), men er såpass selvstendige at de ikke helt ser nødvendigheten av å holde motivasjonen oppe endeløst. Da kan de finne på noe annet. Og som Irene skriver (noe som jeg syns er fryktelig morsomt, men som kan være upraktisk for deg): de lærer fort, men så kan de finne på å endre litt på hvordan det utføres happy4 De gjør det, men ikke nødvendigvis likt hver gang og de syns det er helt greit å vurdere litt her og der, sjekke noe samtidig osv.

Ting som jeg ler meg skakk av, men som andre kan dø litt av om det ikke passer dem cool3

Hehe, det er så sant så sant! happy4 Er hund proppet med peronlighet og det liker jeg jo, det må man bare lære seg å leve med når man har pinscher - alt går ikke som planlagt alltid! Vet ikke hvor mange ganger Trayan har fått hele lydighetsgruppa til å bryte ut i latter av de merkligste tingen han plutselig ser seg nødt til å gjøre happy4 Er veldig mange lydighetshunder som mister helt personligheten sin og blir akkurat slik eieren vil ha de - det ser jeg ikke helt for meg at en pinscher vil gjøre, men det er helt greit! At Trayan på konkurranser kan finne på å hente brusen til dommeren i stedet for apporten syntes jeg bare er gøy - eller når han plutselig strekker seg før en øvelse og gjesper så høyt at alle rundt ringen begynner å le happy4 Det er bare gøy! Men kunne ønske de var lettere å motivere, og hadde de hadde mer guts og lek - det trenger jo ikke ødelegge for den morsomme personligheten de har biggrin
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyTor Apr 07 2011, 12:10

Hihi, jeg ELSKER hunder med personlighet wub3

Dvs... Alle har jo personlighet, men det er ikke alle som får lov å beholde den.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyTor Apr 07 2011, 14:09

Linn skrev:
Hihi, jeg ELSKER hunder med personlighet wub3

Dvs... Alle har jo personlighet, men det er ikke alle som får lov å beholde den.

Helt enig happy3 Har vært borti utrolig mange hunder som ikke har noen selvstendighet eller perosnlighet igjen - og er blitt kunn et produkt av hvordan eieren har "laget" hunden. For meg blir det bare kjedelig! Elsker også hunder som gjør rare, uventede ting og som har masse personlighet og glede biggrin
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
natemor




Antall Innlegg : 9
Join date : 05.04.2011

Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? EmptyTor Apr 07 2011, 15:21

Jeg er så hjertens enig med deg Maiken! Ikke har jeg hund enda, men har "fulgt med" i mange år og leser det jeg kommer over. Samt klikkertrener katta mi. Hunder, og andre dyr må nesten få lov til å beholde personligheten sin. Det er altfor få av dem igjen, de avles frem til å bli mer og mer like og det er rett og slett kjipt.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Pinscher?   Pinscher? Empty

Til Toppen Go down
 
Pinscher?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Drømmeaktiviteten for din pinscher?
» Har du pinscher og vil gå MH?!
» Y-sele til pinscher
» Vaksinasjonsreaksjoner hos Pinscher

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: