Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kort fokus og konsentrasjon

Go down 
+3
Simira
Maria
MiraHedda
7 posters
AvInnlegg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyTor Mai 27 2010, 14:42

Føler jeg starter litt mange nye tråder her, men siden jeg ikke så noen lignende trå, så starter jeg en her rolleyes3

Mira har utrolig kort kosentrasjon og fokus! Her snakker vi maks 10 om vi er heldige huh3 Det er veldig irriterende fordi hun nesten ikke får lært seg noe ordentlig. I øyeblikket trener vi på fri ved fot. Vi er bare på trinn 1. enda - altså at hun skal følge etter meg mens jeg rygger og holde kontakten (hun står da ansikt til ansikt med meg) og hun klarer maks trene på dette i 5 min før alt annet er spennende. Vi bruker pølsebiter, tørrfor og leking som belønning og jeg prøver å avslutte med leking som er det hun liker aller best av belønningene, sånn at motivasjonen holdes oppe. Vi trener LP ca. 3 dager i uka, i tillegg har vi skogsturern og prøver å gå litt spor, klatre eller andre type ting så hun får litt variasjon.

Får hun lengre konsentrasjon/fokus når hun blir større ? Eller tips til å kanskje få hvertfall litt bedre konsentrasjon/fokus? Flere her med valper/unghund med samme problem?Veldig vanskelig å ha en gren å trene på når hun ikke kan konsentrere seg en litt lengre stund dry

Og et spørsmål som ikke handler om dette men ... ; Når hun liksom skal følge etter meg mens jeg rygger, skjønner hun ikke dette blink00 Hun bare står der og holder kontakten helt til jeg sier kom og det skal jeg helst ikke si.. Event, noen som har enn god måte å trene inn FVF på ?
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyTor Mai 27 2010, 15:26

Å holde fokus og kontakt i 5 minutter for en unghund er lenge! Kort fokus og konsentrasjon 723324 Man trener mest effektivt og hunden lærer best dersom man trener korte økter, deretter noen minutter pause, for så å trene noen en kort økt igjen. Hvor kort økta skal være avhenger faktisk av hvor lenge hunden klarer å holde fokus. Dersom hunden ikke klarer å holde fokus mer enn 15 sekunder, ja, da trener man effektivt i 15 sekunder, også får hunden pause i bilen/buret før man tar fatt på neste økt.

Tenk deg at du har hunden ute i 10 minutter og at du skal lære hunden å holde kontakt. Hunden er fokusert de 2 første minuttene og holder kontakten med deg da. De resterende 8 minuttene titter den på andre hunder, kanskje piper den litt for å komme bort til de andre hundene, den snuser litt og vandrer i ring rundt deg. På de 10 minuttene treningsøkta varte har ikke hunden lært å holde kontakt. Men den har derimot lært å ikke bry seg om deg (i tillegg til at den lærer at trening er kjedelig, for det skjer jo ingenting morsomt... Kort fokus og konsentrasjon 723324 ). Det var jo det den gjorde de 8 siste minuttene, altså mesteparten av tiden. Det er kjipe ting å ta med seg til neste treningsøkt. Kort fokus og konsentrasjon 723324 Hadde du derimot gitt deg FØR hunden mistet fokus, så hadde du hatt en KNALLBRA treningsøkt hvor hunden faktisk lyktes med det du ville den skulle lykkes med, altså holde kontakt, gjennom hele økta! Det er ikke lengden som er viktig, utholdenhet trener man etterhvert, men det er viktig at hunden lykkes hele tiden. Om det bare blir en treningsøkt på 1 minutt, så spiller det liten rolle så lenge hunden har lært det du ville det minuttet, fremfor å lære at trening er å gjøre alt annet enn fokusere på eieren sin. Kort fokus og konsentrasjon 557338


Husk også å belønne ofte når du trener. Jo mer du belønner, jo mer informasjon får hunden om hva som lønnes å gjøre. Når øvelsen sitter og hunden gjør den uten å tenke over det, kan du begynne å belønne sjeldnere og trene på utholdenhet.


Ang. det å få henne til å skjønne at hun skal følge etter deg når du rygger, så ville jeg brukt strategisk belønning. Jeg vet ikke om du klikkertrener, men dersom du gjør det, så klikker du i det hun tar kontakt (klikkertrener du ikke, sier du bra i det hun tr kontakt), deretter belønner du strategisk ved å holde godbiten foran henne og dra henne ett par skritt fremover slik at hun er i bevegelse når hun får godbiten. Da kan du klikke enda en gang mens hun enda er i bevegelse og du får dermed forsterket det at hun går etter deg. Her må du være nøye på timingen slik at du ikke gir henne godbiten akkurat idet hun stopper opp igjen, men at hun får den mens hun er i bevegelse, samt at du klikker mens hun er i bevegelse.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyTor Mai 27 2010, 16:42

Det Maria sier. Smile

5 minutters økter er helt fint, mindre også! 3 lp-treninger i uka er også mye for en så ung hund, så da er det viktig å trene slik at hun ikke går lei! Hvor lenge trener dere om gangen?
Anbefaler deg å holde dere til maks 5 minutter om gangen, gjerne mindre om hun mister konsentrasjonen. Varier belønningene, husk å leke mye innimellom, og nok pauser. Konsentrasjonen blir nok bedre etterhvert, men noen bc vil du aldri få av den hunden der. wink3
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Blomst

Blomst


Antall Innlegg : 242
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyTor Mai 27 2010, 16:45

På Canisklikkertreningerkurset jeg går på nå så har vi 30 sek økter, bare for å nyansere. Trener flere ganger på rad, men inn i buret som pause mens vi planlegger neste økt. Og du og du hvor effektivt det er!

Så som Maria sa: korte korte økter og heller flere. Bruk pausene til å planlegge neste økt.
Til Toppen Go down
http://www.blogtown.se/blog.php?id=Maja-Twinki
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyTor Mai 27 2010, 17:49

I tillegg til det som er nevnt på svarene fra før så vil jeg påminne om at pinscheren er ikke kjent akkurat av det å ha evne å holde så lang fokus. Pinscher er en rase som opprinnelig skal jobbe selvstendig som gårdsvakt uten å ha noen " å spørre råd fra" rundt seg.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyTor Mai 27 2010, 20:31

Maria: Jo, vi bruker klikker, og hun holder faktisk kontakten ca. 10 sek. noe vi er veldig fornøyd med happy5 Men det er det å holde kontakten mens vi rygger, men får hun til det om hun skal holde øye med godbiten da ?

Vi trener kanskje i 5 min. også hiver jeg ballen så hun får en pause og vi leker kanskje i 3 min før vi er "på jobb" igjen. Egentlig holder hun kontakten godt, men hun holder den ikke mens vi rygger, men er det noen som har andre måter å lære FVF på ?

Jeg er helt klar over at jeg aldri vil få noen ordentlig BC ut av en Pinscher, og vi har heller ikke planer om å komme i kl. 2 og oppover, men mest bare å ta bronsemerket osv happy3

Når jeg tenker over det, kan det hende vi har litt vel lange økter, så vi må nok kutte ned her ja, og heller kanskje gjøre som dere sier; trene i 1-2 min før vi gir oss osv cool3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyTor Mai 27 2010, 20:50

Ville nok ha kortet ned på øktene, ja. Også ville jeg gitt henne helt pause. Lek med ballen er ikke hvile nok. Kort fokus og konsentrasjon 723324

Når du belønner strategisk med godbiten, altså klikker for kontakt og holder godbiten foran henne og avleverer den mens hun går, så forsterker du BÅDE kontakt når du klikker og bevegelsen "gå etter" når du avlever godbiten mens hun går. Poenget er ikke at hun skal se på godbiten, men at du skal skape bevegelse hos henne. Det er derfor du leverer godbiten på en annen måte enn bare ved å gi den rett mot munnen hennes mens hun står i ro. Du må rett og slett få henne til å skjønne at hun ikke skal stå i ro og holde kontakt, så det å få henne i bevegelse ved å trekke henne frem med godbiten, er en hjelp til å få henne til å skjønne det.

Når hun tar godbiten og søker opp til deg igjen, så klikker du på nytt og gjør det samme. Etter noen avleveringer av godbiten mens hun går, så vil hun nok selv tilby adferden. Kort fokus og konsentrasjon 557338 Dere har sikkert trent så mye på kontakt mens hun står i ro at det tar litt tid før hun skjønner at hun ikke må stå i ro for å få klikk og belønning. Kort fokus og konsentrasjon 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 09:02

Skjønner ikke helt det konseptet med å rygge fra hunden!? Funker bra når man skal lære inn de forskjellige øvelsene i manukengen (sitt, dekk, stå), men har jo ikke noe med fri ved for å gjøre?? Det er viktig at hunden vet sin plass ced fri ved fot, og den er hundens skulder mot ditt kne/lær - aldri forran og alldri bak! Så hvorfor lære henne noe annet - sånt blir det fort kluss av wink3


Og som nevt tidligere er pinscher en hund som gjerne ikke har evnen til å kunne jobbe og konsentrere seg like lenge som for eksempel de fleste brukshundraser, men de lærer allikevel veldig hurtig somregel og mange repitisjoner er ofte ikke nødvendig pr trening. Den aller største feilen jeg har gjort med Trayan er å trene han for lenge av gangen. Når Trayan var rundt 8-9 mnd trente han fantisk like lenge som elitehundene trente. Ikke det at det er så forferdelig lenge, kanskje rundt 10-15 min av gangen, men allikevel ALTOR lenge for en så ung hund! Nå gjelder ikke denne tiden trening før belønning kommer, men før de blir plassert i hvile. De blir selvfølgelig belønnet utallige ganger i løpet av den tiden.. Nå trener jeg korte økter på kanskje 5-10 min alt etter hva vi trener på - øvelser som ruta, inkalling og apportering er morsomme øvelser for min hund og kan derfor jobbes mer med før de blir kjedelige og kan for eksempel gjøres alle etter hverandre før han får pause happy3 . Det finner man ut av når man blir kjent med hunden sin wink3 Når Trayan har pause legger jeg han vekk i bilen, da kan han ligge å memorere og lagre øvelsene, spesielt vikitg i innlæring av nye øvelser!


Og husk alltid avslutt øktene og selve treningen når dere har det kulest mulig - det er det hunden husker når den blir satt vekk og ligger å ønsker å komme ut til igjen. Aldri avslutt treningen med en dårlig stemning er mitt motto, om ting går skikkelig dritt og jeg er dritsur blir treningen IKKE avsluttet. Da går jerg heller tilbake og gjøre noe jeg vet han kan som foreksempel noe så enkelt som neddekk og belønner det med lek og moro, og deretter bilen happy3 Heller ikke tren på nye ting om du er i dårlig humør og frustrert, hundene leser oss så utrolig godt, og da kan jeg garantere at det nye du prøver å lære inn definitivt vil ta lenger tid og blir også sjelden en god øvelse for både hund og eier happy3


Når det gjelder innlæring av fri ved fot - trener jeg aller først inn utgangstillingen (ved siden av deg, ikke skrått, ikke for langt framme, ikke for langt bak - MEN akkurat der den skal være skulder mot kne) Så om du klikker - ikke klikk før innsitten er perfekt! For dette er faktisk et sant helvette (sorry ordbruken) og trene vekk hvis de først har lært seg en dårlig utgangsstilling og det trekker fort ett helt poeng i alle øvelser i konkurranse! what3 Jeg trener inn utgangsstillingen slik at alt foregår på min venstre side - ingen runde bak meg (om du skjønner??) Når hunden går bak deg mister du oversikt av hunden og det er sjelden en god ting wink3 Når hunden er satt i riktig utgangsstilling bruker jeg venstrehånd over hodet hans slik at han titter opp på godbiten, mens vi tar ett skritt. I begynnelsen ikke mer enn ett skritt. Enklere forklart kanskje så forer jeg hunden med godbiter når den holder riktig posisjon. Skulle lagd en film skjønner jeg, for det er vanskelig å forklare.. hehe.. Men slik går jeg da i flere måneder, og du kan tenke deg hvor vondt ryggen min var etter flere måneder med slik trening på en liten valp!! happy4 Dette tar tiiiid og krever mye presisjon, det aller viktigste nøkkelorden ved innlæring av fri ved fot er tolmodighet!! Valg av hånd er valgfritt - problemet man kan får ved å bruke høyre hånd er at hunden når hånden blir borte krysser hodet sitt forran beina dine og blir liggende for langt framme (jeg gjorde den feilen med Trayansen). Problemet man kan få med å bruke venstre er at man ikke kan "lure" hunden til å tro at du har godbit i hånden - Da må hunden få se at den kommer ut av jakkelommen. For det er neste steg å litt etter litt fjerne godbiten mer og mer, men ALDRI helt happy6 Jeg har en veldig fin fri ved fot på Trayan og fått gode karrakterer på den de siste startene, og det er faktisk også blitt en av yndlingsøvelsene våre! Men det krever tid og MASSE tolmodighet happy6


Jeg har desverre ingen bøker å anbefale fordi jeg ikke har lest noen. Vil heller anbefale og snakke og trene med erfarende hundeførere som kan gi råd og tips - fungerer mye bedre! Da får du vite om du gjør noe feil også wink3 Det er nemlig ganske enkelt å lære en hund nye ting, avlæring erimot er mye vanskeligere! - Personlig opplevd! lalala2

Bare spørr om det er noe du lurer på eller ikke forstår - er nemlig noenting som er litt vanskeklig å forklare..
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 09:11

Jeg liker ikke å være uenig med deg Maiken, siden dine resultater taler for seg selv. wink3 Men en av shaping-metodene på fvf går ut på å starte med at hunden følger deg mens du rygger, deretter snur du deg så den følger ved siden. Vi har et stykke og gå, men Odin har alltid vært knallgod på fvf.

Hvis man shaper må man jo også klikke før f.eks. innsitten er helt perfekt, men ikke sette kommando på den!

Nå vet jeg ikke ambisjonene her, men i rally-lydighet må hunden kunne innsitt både forfra (venstre innsitt) og bakfra (høyre innsitt). Jeg synes det er en god fordel at hunden kan bevege seg å adlyde der man ønsker å ha den, uten å tenke på formelle krav i ulike hundesporter. Men har man ambisjoner innen en bestemt hundesport, så kan det jo være en fordel å være bevisst på det.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 09:20

http://www.canis.no/film.php?filmid=57

Fin liten filmsnutt som tar opp en del av de problemene de fleste vil møte på under innlæring ved ett eller annet tidspunkt...! happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 09:32

Maiken skrev:
Skjønner ikke helt det konseptet med å rygge fra hunden!? Funker bra når man skal lære inn de forskjellige øvelsene i manukengen (sitt, dekk, stå), men har jo ikke noe med fri ved for å gjøre?? Det er viktig at hunden vet sin plass ced fri ved fot, og den er hundens skulder mot ditt kne/lær - aldri forran og alldri bak! Så hvorfor lære henne noe annet - sånt blir det fort kluss av wink3

Må si meg uenig med deg her... wink3 Tror hun lærer inn fvf på samme måte som jeg har gjort og som står beskrevet i bl.a Morten Egtvedt/Cecilie Køste sin "bibel". Har bare brukt den metoden med to ulike hunder selv, men de jeg kjenner som har brukt samme metode har også lyktes og fått en stabil og god fvf. En venninne går elite med en av sine hunder som har lært inn fvf på en annen måte, mens hun på de yngre hundene har brukt denne metoden, og hun sier at hun har en mer stabil og korrekt fvf på de yngste hundene som hun har benyttet denne metoden på. Hun benytter den derfor på alle sine LP-kurs.

Men alt er jo smak og behag, og har man benyttet en metode som fungerer, så vil man gjerne benytte den neste gang også. wink3

Uansett, de grunnferdighetene som er satt sammen til fvf, er:
- Bakpartskontroll/innlæring av utgangsstilling vha kassemetoden
- Kontakt mens fører rygger og hunden følger etter

Når hunden har inne disse adferdene, så vil den gå fvf så snart du begynner å gå fremover istedet for å rygge. Det henger naturligvis sammen med at den har bakpartskontroll og kjenner igjen den øvelsen i det du så smått bremser opp fra å rygging og starter å gå fremover. Og kontakten får du jo fordi hunden holder kontakt både ved utgangsstilling og ved rygginga. Grunnen til at man jobber med disse adferden separat (kontakt når hunden går og utgangsstilling), for så å sette dem sammen vil jeg tro handler mye om det å få en stabil samt utholdende kontakt før du starter med fvf. Når du har hunden i front er det selvsagt lettere for hunden å holde blikket på deg siden det er enklere å se rett frem enn opp og til siden, så man legger opp til at hunden skal lykkes med å holde kontakt over lengre tid mens den er i bevegelse.

Vet ikke om hele denne innlæringsprosessen er på Canis-tv, men kassemetoden ligger i alle fall der, samt en annen video som omhandler fvf.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 09:38

Simira skrev:
Jeg liker ikke å være uenig med deg Maiken, siden dine resultater taler for seg selv. wink3 Men en av shaping-metodene på fvf går ut på å starte med at hunden følger deg mens du rygger, deretter snur du deg så den følger ved siden. Vi har et stykke og gå, men Odin har alltid vært knallgod på fvf.

Hvis man shaper må man jo også klikke før f.eks. innsitten er helt perfekt, men ikke sette kommando på den!

Nå vet jeg ikke ambisjonene her, men i rally-lydighet må hunden kunne innsitt både forfra (venstre innsitt) og bakfra (høyre innsitt). Jeg synes det er en god fordel at hunden kan bevege seg å adlyde der man ønsker å ha den, uten å tenke på formelle krav i ulike hundesporter. Men har man ambisjoner innen en bestemt hundesport, så kan det jo være en fordel å være bevisst på det.

Hmm skjønner ikke helt prinsippet av den innlæringen, men nå har jeg heller aldri sett det wink3 Kjenner heller faktisk ingen som driver med den type trening til lydighet, hvertfall ikke som har lyktes med det sånn på toppnivå.. Hvordan klarer man å opprettholde en perfekt posisjon, og hvordan vet hunden da akkurat hvor den er?? Jeg er jo som sagt tidligere ikke veldig fan av shaping til lydighetstrening, men sier absolutt ikke at det ikke fungerer biggrin Vi har da alle forskjellige måter å trene inn forskjellige ting på! happy6

Når det gjelder lydighet er utgangsstillingen alltid ved siden av fører og aldri noen andre steder. Derfor om man vil konkurrere kunn i lydighet er det bare dumt å lære hunden mange andre steder å sitte om du skjønner wink3 Blir fort forvirring av slikt, og man kan fort få "slurvete" innsitter om man ikke er veldig påpasselig! Om hunden driver å tukler å prøver selv blir det fort skjevt og den har ikke mulighet til det i konkurranse heller. Man bruker ofte rygging i lydighetstrening også, men da i den forstand at man skal lære inn manukengmomentene..
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 09:50

Film som viser denne metoden å trene inn FVF på...: https://www.youtube.com/user/klickerklok#p/u/47/CpwoSBL1DkA happy6


Det finnes mange veier til Rom, og det er vel få ting det er så mye forskjellige meninger om som hundetrening, men poenget må vel være at det egentlig ikke spiller noen rolle om man lærer inn en ting på den éne eller den andre måten så lenge man får det resultatet man ønsker og både hund og eier har det gøy...! happy6 Det er jo heller ikke sånn at den samme metoden alltid fungerer best på alle hunder, de er forskjellige akkurat som oss, og noen lærer best på én måte mens andre lærer best på en annen...er det noe som har lært meg det å tenke alternativt i hundetreningen og ikke låse meg til metoder som kanskje fungerer godt for andre, så er det det å trene en hund som ikke ser!!! Man lærer utrolig mye av å trene en sånn hund, og en del ting lar det seg faktisk ikke gjøre å trene inn sånn som "alle andre" gjør det...det man bør strebe etter er jo å finne den måten å gjøre ting på som fungerer for deg og din hund, noe dessverre veldig mange instruktører er alt for dårlige på! happy3 Funke ikke den metoden instruktøren lærer bruker så må man faktsik ikke bruke denne måten å gjøre innlæringen på, og en god instruktør burde da ha masse andre forslag til hvordan man kan trene akkurat DEN hunden i bakhånd...dessverre er det alt for mange som bare har trent én type hund på én type måte og som aldri klarer å tenke utenfor boksen og finne alternative løsninger på ting...! huh3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 09:55

Nina skrev:
Film som viser denne metoden å trene inn FVF på...: https://www.youtube.com/user/klickerklok#p/u/47/CpwoSBL1DkA happy6


Det finnes mange veier til Rom, og det er vel få ting det er så mye forskjellige meninger om som hundetrening, men poenget må vel være at det egentlig ikke spiller noen rolle om man lærer inn en ting på den éne eller den andre måten så lenge man får det resultatet man ønsker og både hund og eier har det gøy...! happy6 Det er jo heller ikke sånn at den samme metoden alltid fungerer best på alle hunder, de er forskjellige akkurat som oss, og noen lærer best på én måte mens andre lærer best på en annen...er det noe som har lært meg det å tenke alternativt i hundetreningen og ikke låse meg til metoder som kanskje fungerer godt for andre, så er det det å trene en hund som ikke ser!!! Man lærer utrolig mye av å trene en sånn hund, og en del ting lar det seg faktisk ikke gjøre å trene inn sånn som "alle andre" gjør det...det man bør strebe etter er jo å finne den måten å gjøre ting på som fungerer for deg og din hund, noe dessverre veldig mange instruktører er alt for dårlige på! happy3 Funke ikke den metoden instruktøren lærer bruker så må man faktsik ikke bruke denne måten å gjøre innlæringen på, og en god instruktør burde da ha masse andre forslag til hvordan man kan trene akkurat DEN hunden i bakhånd...dessverre er det alt for mange som bare har trent én type hund på én type måte og som aldri klarer å tenke utenfor boksen og finne alternative løsninger på ting...! huh3

Nettopp det som er så flott!! Utallige måter å trene inn alle mulige øvelser på! happy5 Bare å finne den som passer for seg og sin hund happy3 Veldig mange øvelser jeg har måttet tenke på utsiden av boksen av nettopp fordi jeg har en pinscher og ikke er border (eller ennen brukshund) De fleste jeg trener med har jo brukshunder og kommer med sine utallige forslag for innlæring av videre øvelser - problemet er at omtrent ALLE inneholder bruk av ball på en eller annen måte happy4 Og når man ikke har en heeelt ballgal hunde hjelper det lite.. Men da er det godt å ha en trener som tenker på det alle meste og finner alternative måter å komme frem til samme produkt happy6
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 10:03

Sånn by the way... Nei, pinscheren vil aldri bli noen boarder colli, og takk og lov for det sier nå jeg, men på treningene våre er det faktsik pinscheren og ikke BCene som får mest skryt for fantastisk fokus og arbeidsmotor....! happy4 Man må selvfølgelig trene utifra den typen hund man har og ikke prøve å tilegne en rase egenskaper den ikke har, men man behøver ikke å bruke det at hundne ikke er BC som "unnskyldning" for at man ikke får til noe, for mest sannsynlig har man bare ikke funnet rette måten å gjøre det på....med mindre man prøver seg på gjeting kanskje...! happy4

For å si det sånn...det som gjør det veldig enkelt å holde en BCs fokus gjør det også veldig enkelt å miste dens fokus, og en av BC-tispene på treningen kan sammenliknes med en pubertal hannhund omringet av høyløpske tisper når gutta spiller fotball ved siden av treningsbanen vår, så ikke mist håpet bare fordi at man av og til mister hundens fokus litt...det hender selv "naturtalentene"....! happy4

Og til trådstarter vil jeg bare legge til at det som er viktig når du trener en så ung hund er at du legger opp til at hunden skal lykkes og aldri lar den misslykkes før du etter hvert kan pushe den litt lenger når en øelse virkelig sitter...men veien dit kan være både lang og kort, og man jobber i hundens tempo...noen øvelser tar den på et hundredels sekund, andre må man kanskje legge litt fra seg, for så å ta de opp igjen! De er levende vesner, og akkurat som oss så er det forskjell på folk og hva man tar fort og ikke fult så fort...! happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 10:20

Nina skrev:
Sånn by the way... Nei, pinscheren vil aldri bli noen boarder colli, og takk og lov for det sier nå jeg, men på treningene våre er det faktsik pinscheren og ikke BCene som får mest skryt for fantastisk fokus og arbeidsmotor....! happy4 Man må selvfølgelig trene utifra den typen hund man har og ikke prøve å tilegne en rase egenskaper den ikke har, men man behøver ikke å bruke det at hundne ikke er BC som "unnskyldning" for at man ikke får til noe, for mest sannsynlig har man bare ikke funnet rette måten å gjøre det på....med mindre man prøver seg på gjeting kanskje...! happy4

For å si det sånn...det som gjør det veldig enkelt å holde en BCs fokus gjør det også veldig enkelt å miste dens fokus, og en av BC-tispene på treningen kan sammenliknes med en pubertal hannhund omringet av høyløpske tisper når gutta spiller fotball ved siden av treningsbanen vår, så ikke mist håpet bare fordi at man av og til mister hundens fokus litt...det hender selv "naturtalentene"....! happy4

Og til trådstarter vil jeg bare legge til at det som er viktig når du trener en så ung hund er at du legger opp til at hunden skal lykkes og aldri lar den misslykkes før du etter hvert kan pushe den litt lenger når en øelse virkelig sitter...men veien dit kan være både lang og kort, og man jobber i hundens tempo...noen øvelser tar den på et hundredels sekund, andre må man kanskje legge litt fra seg, for så å ta de opp igjen! De er levende vesner, og akkurat som oss så er det forskjell på folk og hva man tar fort og ikke fult så fort...! happy6

Er jo ikke akkurrat noen hemlighet at forutsettningene for å nå lenger med en brukshund enn en pinscher er reelle. Å nå eliten med en pinscher eller en annen selskapshund er mine øyne en større bragd enn med en brukshund - det er fordi veien dit er såååå mye lengre og tyngre enn om man hadde gjort et annet rasevalg. Jeg vet virkelig hvor mye jobb det ligger bak for eksempel en god BC for omtrent alle jeg trener med har det, men når de hundene for modnet er de rett og slett mye enklere å trene med av den enkle grunn at arbeidslyst og motivasjon for trening er sååå mye høyere enn hos de fleste andre. De har også gjerne et sterkt driv etter ball og andre lekesaker som det hele mye enklere wink3

Men man får jobbe med hva man har og sette stor pris på det- men hadde da virkelig ikke gjort noe om hunden min eller noen pinschere generelt hadde fått noen av BC`ens egenskaper for de litt mer konkurranse/trenings aktive menneksene wink3 En working pinscher hadde vært den ideelle konkurransehund!! happy6

Hmm, men dette ligner på noe vi har snakket om før Nina happy4
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 10:42

HAHAHA, det innlegget var ikke siktet mot deg Maiken, for jeg tror vi har diskutert oss ferdig på det området...tror ikke vi har tid til å ta den diskusjonen igjen! happy4 cool3 Skrev det bare som en liten sidekommentar til de tidligere innleggene hvor BC ble nevnt og så rakk du å poste ditt innlegg før jeg fikk postet mitt...! happy4 lalala2 Men som sagt, NEI, pinscheren blir aldri noen BC og det er jeg sinnsykt glad for også, men på det nivået vi her snakket om innlæring syns jeg det er helt urelevant hvilken rase man har, poenget er å finne rette innlæringsmetode for den hunden man har... Å gå elite LP er én ting, men når det kommer til innlæring av FVF eller andre øvelser og trening av kontakt og fokus med en valp, så syns ikke jeg det har noe å si om man har BC eller ikke...var mest ment som en oppmuntring så folk ikke mister motet og ikke gidder å prøve bare fordi at man allikevel aldri vil få en BC...jeg vil ikke ha en BC, jeg vil ha en pinscher, og trener deretter...kanskje vil man ikke en gang gå elite lydighet med sin hund og da blir det dumt å ta vekk følelsen av at man kan få til ting bare fordi at man ikke har en BC...! biggrin


Til inspirasjon for oss som har litt andre type raser og ikke det samme som "alle andre" på lydighetsbanen har og kanskje ikke vil ha det heller...! happy4 11 mnd gammel engelsk setter på sitt første stevne...ikke akkurat den rasen man forbinder med å ha best konsentrasjon eller "flest hjerneceller", det en setter klarer klarer hvert fall en pinscher...! happy4

https://www.youtube.com/user/klickerklok#p/u/108/wbLxoL8xlD8


Jeg vet jeg sikkert irriterer ræva av enkelte, men hvorfor skal vi hele tiden sammenlikne oss med enkelte raser som BCer når man kan ha det mist like moro med andre hunder også...?! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 11:50

Nina skrev:
HAHAHA, det innlegget var ikke siktet mot deg Maiken, for jeg tror vi har diskutert oss ferdig på det området...tror ikke vi har tid til å ta den diskusjonen igjen! happy4 cool3 Skrev det bare som en liten sidekommentar til de tidligere innleggene hvor BC ble nevnt og så rakk du å poste ditt innlegg før jeg fikk postet mitt...! happy4 lalala2 Men som sagt, NEI, pinscheren blir aldri noen BC og det er jeg sinnsykt glad for også, men på det nivået vi her snakket om innlæring syns jeg det er helt urelevant hvilken rase man har, poenget er å finne rette innlæringsmetode for den hunden man har... Å gå elite LP er én ting, men når det kommer til innlæring av FVF eller andre øvelser og trening av kontakt og fokus med en valp, så syns ikke jeg det har noe å si om man har BC eller ikke...var mest ment som en oppmuntring så folk ikke mister motet og ikke gidder å prøve bare fordi at man allikevel aldri vil få en BC...jeg vil ikke ha en BC, jeg vil ha en pinscher, og trener deretter...kanskje vil man ikke en gang gå elite lydighet med sin hund og da blir det dumt å ta vekk følelsen av at man kan få til ting bare fordi at man ikke har en BC...! biggrin


Til inspirasjon for oss som har litt andre type raser og ikke det samme som "alle andre" på lydighetsbanen har og kanskje ikke vil ha det heller...! happy4 11 mnd gammel engelsk setter på sitt første stevne...ikke akkurat den rasen man forbinder med å ha best konsentrasjon eller "flest hjerneceller", det en setter klarer klarer hvert fall en pinscher...! happy4

https://www.youtube.com/user/klickerklok#p/u/108/wbLxoL8xlD8


Jeg vet jeg sikkert irriterer ræva av enkelte, men hvorfor skal vi hele tiden sammenlikne oss med enkelte raser som BCer når man kan ha det mist like moro med andre hunder også...?! biggrin

Hehe, da er vi hvertfall enige om det!! happy4 Nydelig hund på filmen forresten, har sett noen veldig bra settere i klasse 2 også, moro! wub4 Man kan ha det like moro med andre hunder også, det er heeeelt sikkert!! Men da forutsetter det også at man takler all den frustrasjonen og tolmodigheten det krever og drive med en rase som ikke har noen bruksegenskaper om man eventuelt skulle finne ut at de vil satse høyt! wink3 Helt enig at i innlæring og de lavere klasser spiller det ingen trille hva slags hund man har, og det viktigste er å ha det gøy sammen! Da klarer man det meste med de fleste om man bruker riktige metoder for seg og sin hund happy6 Man kjøper seg jo ikke akkurat en pinscher og har ambsjoner om å nå toppen wink3 Men mye moro er det heelt sikkert at de kan gi! Men for min del UTROLIG mye frustrasjon og tolmodighetsprøver for eier også!! happy4 lalala2
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 11:51

Haha, tippet det var Pi du linket til ja. Nå er jo de folka bokstavelig talt proffe på klikkertrening, men det begynner å komme mange flinke klikkertrenere i konkurranser. Dsv., jeg kjenner ihvertfall til flere klikkertrenere som konkurrerer. Det er ikke alltid like lett å se hvilke metoder de bruker når de er i ringen. wink3
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon EmptyFre Mai 28 2010, 17:23

må bare si tusen takk for svar alle sammen! happy5


Nina skrev:

Og til trådstarter vil jeg bare legge til at det som er viktig når du trener en så ung hund er at du legger opp til at hunden skal lykkes og aldri lar den misslykkes før du etter hvert kan pushe den litt lenger når en øvelse virkelig sitter...men veien dit kan være både lang og kort, og man jobber i hundens tempo...noen øvelser tar den på et hundredels sekund, andre må man kanskje legge litt fra seg, for så å ta de opp igjen! De er levende vesner, og akkurat som oss så er det forskjell på folk og hva man tar fort og ikke fult så fort...! happy6

Dette har jeg merket ganske godt happy4 Noen øvelser kan Mira trene på leeeenge før hun går lei, og andre kan hun gå lei av med en gang. Eks. "vinke", " snurr rundt", "dekk", "gi labb" "andre labb" og de forskjellige fingrene syntes mira var supergøy, mens andre øvelser er alltid like kjedelige laughs
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kort fokus og konsentrasjon Empty
PosteTema: Re: Kort fokus og konsentrasjon   Kort fokus og konsentrasjon Empty

Til Toppen Go down
 
Kort fokus og konsentrasjon
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Seminar hos Nina Haaland. Hund i Fokus
» En kort videosnutt
» Klubb vinner (kort)
» noen som kan hjelpe meg vil hilse på dvergpinscher i nerheten av tromsø
» Tilpasning av fôring på kort sikt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: